Skip to main content
Beantwoord

Unlimited plus - Verbindings problemen USA

Hallo allemaal. Mijn vrouw en ik zitten voor 3 maanden in Florida (USA). Speciaal hiervoor heb ik unlimited plus abonnementen genomen zodat we gewoon bellen en gebeld kunnen worden als normaal en gewoon beschikking hebben over data. 

De eerste weken werkte dit allemaal vlekkeloos. Sinds anderhalf a twee weken (beetje gelijk met de issues in NL) is het constant drama. We hebben dan wel bereik en data verbinding (4G of 5G), maar er gaat niets aan verkeer doorheen. Dit gebeurd onafhankelijk van elkaar, soms heeft de een last en de ander niet, soms andersom en soms tegelijk. Daarnaast lost het zich spontaan op na een paar minuten, ook heeft het wel eens een hele dag geduurd. Super vervelend als je midden in de middle of nowhere rijd met je Google maps.

We hebben al eens gebeld met de klantenservice, maar daar nog niet veel mee opgeschoten. Advies was om handmatig een netwerk aanbieder te kiezen met als beste keus AT&T. Dit heb ik vanochtend geprobeerd (had weer geen internet), maar maakte geen verschil. Uiteindelijk maar weer op T-mobile gezet en na een aantal minuten werkte het gelukkig ineens weer. 

Ik heb zelf het idee dat het ergens in NL nog niet goed zit. Het gekke is namelijk dat AL ons verkeer via NL gerouteerd lijkt te worden, ook Amerikaanse website. (Is overigens een zeer irritante functionaliteit, want veel Amerikaanse websites staan bezoek van buiten de USA niet toe, dus moet ik alsnog op zoek naar wifi). Gezien er tijdens de problemen wel gewoon volle 4G/5G ontvangst is, maar er niets overheen wil, lijkt het wel alsof die gateway het niet doet. 

Iemand een idee of gouden tip??

Beste antwoord door eric

Bij mobiele data wordt altijd de data via de home provider/land verwerkt. Alleen zo kunnen ze realtime de databits tellen en van een bundel afhalen en eventueel de data te blokkeren als een bundel op is.. Dus als je als NL klant in USA bent loopt het via Nederland,  als je als USA klant in Nederland zou roamen loopt het via de USA. Ik herken beperkingen die Amerikaanse websites soms opleggen, maar nooit de logica daaarvan begrepen. Dit is dus geen beperking van Odido en op te.lossen door een VPN dienst te nemen met Amerikaanse breakoout.

Bekijk origineel

11 reacties

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 29 juni 2025

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9350 reacties
  • Antwoord
  • 29 juni 2025

Bij mobiele data wordt altijd de data via de home provider/land verwerkt. Alleen zo kunnen ze realtime de databits tellen en van een bundel afhalen en eventueel de data te blokkeren als een bundel op is.. Dus als je als NL klant in USA bent loopt het via Nederland,  als je als USA klant in Nederland zou roamen loopt het via de USA. Ik herken beperkingen die Amerikaanse websites soms opleggen, maar nooit de logica daaarvan begrepen. Dit is dus geen beperking van Odido en op te.lossen door een VPN dienst te nemen met Amerikaanse breakoout.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 29 juni 2025
eric schreef:

Hoi Eric, bedankt voor je reactie! Ik was altijd in de veronderstelling dat internationale providers ook gewoon de tikken/CDR’s met elkaar uitwisselden, maar inderdaad kan het op die manier ook. Weer wat geleerd!

Die beperking van de Amerikaanse websites begrijp ik ook helemaal niets van. Maar ja, dat zal wel aan ons liggen. Ik kan er inderdaad wel omheen met een vpn, al is het wel omslachtig. 

Blijft het hoofd probleem over, dat we vaak geen internet verkeer over de verbinding krijgen. En dat probleem is eigenlijk het ergste. 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hoi ​@Renedepe, van harte welkom op onze community! Wat heerlijk dat jij en je vrouw voor 3 maanden in Florida zijn. Ik begrijp heel goed dat je ook zorgeloos wilt kunnen internetten. Goed om te weten: we zijn in het buitenland afhankelijk van het netwerk van andere provider. Op de kwaliteit hebben we geen invloed op, sorry! Wat je wel zelf kunt doen is handmatig een ander netwerk selecteren via de instellingen van je toestel. Wat je ook kunt doen en wat zou kunnen helpen: 

Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Indien je een iPhone hebt dan doe je dit zo: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Start daarna je toestel nogmaals opnieuw op. 

Laat je weten of dit heeft geholpen? We horen het graag van je!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 30 juni 2025

Pharwin van Odido schreef:

Hoi ​@Renedepe, van harte welkom op onze community! Wat heerlijk dat jij en je vrouw voor 3 maanden in Florida zijn. Ik begrijp heel goed dat je ook zorgeloos wilt kunnen internetten…...

Hoi Pharwin, bedankt voor je reactie! Zoals aangegeven heb ik al geprobeerd om op het moment dat het probleem optrad handmatig een netwerk provider te kiezen, maar dit maakt geen verschil. T-Mobile, AT&T, Verizon…. allemaal volle bak ontvangst en 4G/5G verbinding, maar geen internet verkeer mogelijk. Een later werkt het dan ineens weer...

We hebben beide een iphone op de laatste iOS 18.4.1. Dat resetten van netwerk instellingen kan ik nog wel eens proberen. Zal ik dat dan doen op het moment dat het probleem speelt, of gewoon nu al? En op zowel mijn mobiel als die van mij vrouw? (dan zou dus bij onze beide mobiels de netwerk instellingen corrupt zijn, lijkt mij niet een hele grote kans overigens).

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi René, ik hoop dat jullie een goede tijd hebben in Florida! Het resetten van je netwerkinstellingen kan je nu al gewoon doen voor allebei. Het betekent niet dat de instellingen corrupt zijn, maar het helpt vaak om een reset uit te voeren en helemaal fresh te beginnen. We merken dat dit een veelvoorkomende oplossing is bij netwerkproblemen. Laat je het ons weten of het is gelukt en of de verbinding hierna stabiel is?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 7 juli 2025
Marciano van Odido schreef:

Hoi René, ik hoop dat jullie een goede tijd hebben in Florida! Het resetten van je netwerkinstellingen kan je nu al gewoon doen voor allebei. Het betekent niet dat de instellingen corrupt zijn…...

Hoi Marciano, bedankt voor je reactie! Om te testen of het zou helpen, he  ik het resetten van de netwerkinstellingen zoals jij hebt aangegeven, enkel op mijn iPhone uitgevoerd en niet op de van mijn vrouw. Zo kunnen we kijken of het enig verschil zou maken.

De eerste paar dagen leek het voor ons beide weer goed te zijn, maar helaas. Zaterdag avond werkte het alleen voor mij een tijdje niet en zondag ochtend hadden we allebei weer tegelijkertijd problemen. Netwerk instellingen resetten lijkt dus niets te doen, en ook hebben we weer tijdens het issue geswitcht tussen T-Mobile, AT&T en Verizon, maar dat maakt allemaal geen verschil.

Het begint inmiddels een beetje irritant te worden, we hebben juist deze dure abonnementen gekozen om hier zorgeloos te kunnen bellen en internetten, maar als je er niet op kunt vertrouwen is het een beetje weggegooid geld.

Ik heb ter onderzoek een beetje zitten pingen en traceroutes gemaakt. Er lijkt wel verbinding te zijn, maar deze is gewoon zo traag dat je er niets overheen krijgt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 8 juli 2025

Inmiddels lijken de problemen alleen maar groter te worden. We hebben nu ook last van wegvallende telefoongesprekken en niet kunnen bellen/gebeld worden. 😣

(P.S. Ja, we hebben bellen over wifi uitgeschakeld staan).

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hey ​@Renedepe wat gek! Met welk netwerk ben je momenteel (handmatig) verbonden? Is dat AT&T? Kun je eens proberen om handmatig te switchen naar een netwerk van een andere provider? Je kunt ook nog kiezen voor T-Mobile, Verizon en Syniverse. Hopelijk zorgt dat voor wat verbetering! Zo niet, dan zou het eventueel ook nog aan je simkaart kunnen liggen. Is het mogelijk dat je een kruistest hiermee uitvoert? Stop hiervoor je simkaart in een ander toestel om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Op deze manier kun je achterhalen of het aan je simkaart of aan je toestel ligt.

We horen het graag van je!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 juli 2025

Hoi ​@Pharwin van Odido 

Ik waardeer je reactie, echt waar. Maar ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat we op het moment dat het probleem speelt al meerdere keren het handmatig kiezen van andere netwerken hebben geprobeerd en dat dat niets uit maakt. Dus dat blijven herhalen begint mij toch iets te irriteren, sorry. 

mijn vrouw en ik ervaren dezelfde problemen, soms tegelijkertijd, soms op aparte momenten van elkaar. Dit heb ik ook al meerdere keren aangegeven. We kunnen de sim kaarten wisselen, maar 2 kapotte sim kaarten of 2 kapotte telefoons tegelijkertijd? Die kans lijkt mij zeer klein. Daarnaast is het lastig testen, als het probleem niet altijd er is, maar op onverwachte momenten. 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hoi ​@Renedepe je gaf aan dat je alleen met het netwerk AT&T handmatig had verbonden en terug naar die van T-Mobile, dus niet met andere netwerken, vandaar dat ik vroeg of het ook met andere netwerken was geprobeerd. Dit was niet in je openingspost of reactie te achterhalen en ik moet het toch echt uitsluiten. Heb je dit probleem echt bij elk netwerk, waarmee je handmatig verbindt? Ik ben het zeker met je eens dat de kans zeer klein lijkt, maar toch kan dat ook het geval zijn. Vandaar dat ik het ook had gevraagd, zodat ik in ieder geval je simkaart kan uitsluiten. Zou je dat alsnog kunnen proberen of is het op dit moment niet mogelijk?

Het is niet de bedoeling dat je geïrriteerd raakt, excuses hiervoor. Ik probeer zo veel mogelijk zaken uit te sluiten en mee te denken in oplossingen. Kun je alleen nog je geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer vermelden in je profiel? Dan kan ik met je meekijken of alles vanuit onze kant goed staat ingesteld bij je abonnement. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen