Skip to main content

PC ziet Odido netwerk niet (wifi/wireless)

Geachte dames en heren,

Zoals ook anderen aangeven…

Mijn PC ziet het Odido-netwerk niet (maar wel Ziggo enzo). Een stokoude en een hele nieuwe laptop zien het netwerk wel, alsook onze telefoons (Samsungs).

Uiteraard alle standaard 'oplossingen’ al geprobeerd:

• 5 GHz uitzetten.
  • Wifi-beveiliging terugschroeven naar WPA2.
  • 802.11-modus op b/g/n zetten (en zelfs lager).

Verder nog een greep aan 'oplossingen’:

• De wifi een andere naam gegeven.
  • De wifi handmatig op de PC ingesteld.
  • Allerlei instellingen van de wifi-kaart gewijzigd.
  • Laatste firmware van de wifi-kaart geïnstalleerd.
  • Andere versies van windows 10 en 11 geprobeerd.

Dit alles nóg een keer gedaan na een harde reset van de modem. Niks helpt.

Wanneer dit probleem aanhoudt, lees ik dat Odido het probleem ineens bij de klant gaat leggen. Er wordt dan voorgesteld om in een moderne i7-laptop de wifi-chip te vervangen!? Het lijkt mij dan beter om eerst het T50-modem te proberen. Het heeft er alles van weg dat de T56 bepaalde wifi-chips niet ondersteunt. 

Ik ben bang dat ik ook ben aanbeland aan het proberen van het T50-modem...

Uitgelichte reactie

3 maart 2025

Ik heb even gebeld met Odido en krijg nu modem T-54 opgestuurd.

Ik opperde nog dat een Odido access-point / wifi-versterker / wifi-extender ook zou werken, maar daar mocht ik doodleuk gewoon € 2,50 per maand voor gaan betalen. Door de klant te laten betalen negeert Odido dus compleet het feit dat het probleem aan de kant van Odido ligt.

18 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20391 reacties
  • 2 maart 2025

Hallo ​@Twinflames 

Probeer de pc eens te verbinden middels de WPS functie.

Kan je ook eens het gastnetwerk 2,4 GHz inschakelen, kan de pc dat netwerk zien?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 2 maart 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Twinflames 

Probeer de pc eens te verbinden middels de WPS functie.

Kan je ook eens het gastnetwerk 2,4 GHz inschakelen, kan de pc dat netwerk zien?

Zucht. Om de WPS functie te kunnen gebruiken, moet de computer het netwerk echt eerst kunnen ZIEN.

Gastnetwerk ook al geprobeerd.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • is een legendarische user
  • 836 reacties
  • 2 maart 2025
Twinflames schreef:

Zoals ook anderen aangeven…

Je geeft aan dat andere dit ook hebben (gehad)? Kun je die topics eens aangeven?

Want alle problemen die ik zie, ziet het apparaat het wifi wel, maar kan er niet mee verbinden. Ik ben nog nooit tegen gekomen dat het apparaat die wifi helemaal niet ziet. 

Wat is de SSID (wifi naam)? Misschien dat daar ongeldige tekens (voor de Zyxel) in staan. Hoewel je dan ook zou verwachten dat de andere hem niet zien.

Welke netwerkkaart zit er in de PC?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 2 maart 2025

Hier een topic van een geval waarin de computer het Odido netwerk niet ziet (en niet slechts 'geen verbinding mee kunnen maken’. Soortgelijke topics zijn prima (zelf) te vinden.

Heb - reeds aangegeven - SSID al veranderd naar iets zonder speciale tekens.

De netwerkkaart is gewoon van Asus. Ik ga niet zoeken naar het specifieke type van de netwerkkaart, aangezien deze prima functioneert met Ziggo-netwerken, KPN-netwerken en mobiele wifispots van Samsungs en iPhones. Zoals ik al aangaf gaat men namelijk proberen het probleem te verschuiven naar de klant, en daar ga ik niet in mee.

Ik heb inmiddels ook liever dat een daadwerkelijke Odido-medewerker reageert.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 836 reacties
  • 2 maart 2025
Twinflames schreef:

Ik ga niet zoeken naar het specifieke type van de netwerkkaart, aangezien deze altijd prima heeft gefunctioneerd en Ziggo-netwerken, KPN-netwerken en mobiele wifispots van Samsungs en iPhones gewoon detecteert.

Ik probeer alleen maar mee te denken over welke instelling er in de Zyxel T-56 het wifi probleem zou kunnen veroorzaken. Ik weet dat er heel wat wifi problemen zijn. Maar goed... dan wachten we wel op een moderator.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 2 maart 2025

Niet lullig bedoeld, maar ik

• heb zelf aardig wat kennis in huis, 
  • zie dat meerdere mensen op dit forum hier problemen mee hebben (en het aantal mensen dat belt is altijd groter, dus dit probleem is gewoon bekend), 
  • ken de truc om bij problemen aan de kant van de organisatie waarvoor geen oplossing bestaat, op fora dummy-accounts in te zetten (+20.000 posts hier, dan werk je hier gewoon) om mensen [1] het idee te geven te zijn gehoord, en [2] consequentieloos onzinnige en/of dure 'oplossingen’ te geven: "laat een andere wifi-chip in je gloednieuwe laptop installeren” en "installeer even je OS opnieuw”.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 836 reacties
  • 2 maart 2025
Twinflames schreef:

En ik ken de truc om bij problemen waarvoor (nog) geen oplossing bestaat, op fora dummy-accounts in te zetten (+20.000 posts hier, serieus, dan werk je hier gewoon) om mensen [1] het idee te geven te zijn gehoord, en [2] consequentieloos onzinnige of dure 'oplossingen’ te geven.

Ik denk dat dat hier op de community niet het geval is. Het is een gebruikers forum waar gebruikers elkaar proberen te helpen en medewerkers ook meekijken. Ikzelf zit hier nu drie maanden en heb ook al heel wat posts (en heb zelf ook 35 jaar ICT ervaring). Mijn ervaring hier is dat de medewerkers ook echt wel mee denken en dingen op proberen te lossen. Maar ik spreek mij ook kritisch uit zoals in het topic van Genexis/KPN probleem waarbij gebruikers al 9 maanden klagen over traagheid (want dan moet je gewoon kosteloos van Odido af kunnen zonder dat ze met opzegboetes dreigen).

Er is zeker iets vreemds of instabiel met de wifi van de T-56 want ik kan (met al mijn ervaring) ook mijn Nokia en Thomson streaming box niet connecten, gelukkig zijn deze bij mij ook bedraad). Maar hier ziet ie ze wel.

Sowieso vind ik adviezen als terugschakelen naar 2,4Ghz of wifi 5 niet echt een permanente oplossing. Je krijgt een nieuwe router die wifi 6 doet, en voor één lullig apparaatje moet je die terugschakelen naar wifi 4? Dit zou normaal automatisch moeten gebeuren. Leuk om even te kijken of dat het probleem is... maar zeker geen longterm oplossing. Dan moeten ze gewoon de firmware van de Zyxel verbeteren of overstappen op een ander merk. Helaas zal een provider als Odido dit niet zo snel doen.

Dus... moderators... wat kunnen jullie aan dit probleem (wifi niet zichtbaar) doen? ​@Tommie van Odido ?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20391 reacties
  • 2 maart 2025

@Twinflames 

Had je dat van het gastennetwerk activeren nog geprobeerd en zag de pc dat netwerk wel of niet? Bij netwerkinstellingen, draadloos, gast, wijzigen, kun je ook WPA2-PSK kiezen voor het gastennetwerk.

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4098 reacties
  • 3 maart 2025

@Twinflames Welkom op onze community! 

Ik kan mij goed voorstellen dat je graag met elk apparaat verbinding wil maken met ons netwerk. Sorry dat dit nog niet lukt. Ik help je graag bij het vinden van de oplossing! 

Ik zie dat je zelf al wat stappen hebt doorlopen en met behulp van ​@rvk01 en ​@rvk01. Dank jullie wel daarvoor. 

Uiteraard neem ik ook graag een kijkje. Wil je de gevraagde gegevens (postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je IBAN) toevoegen aan je community profiel? Dan is de verificatie compleet en kan ik gelijk voor je aan de slag. Daarnaast ben ik alvast benieuwd naar het merk/type van je PC.

Laat je het mij weten wanneer je zover bent? Ik sta voor je klaar! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 3 maart 2025

@Teresa van Odido 

Heb je nou je eigen reactie uitgelicht?

Bij het aanmaken van een account hier moet men het klantnummer en restant IBAN invullen. Ik neem aan dat je op basis daarvan de rest van mijn gegevens kunt inzien. Is dat niet zo? Ik zal het zo verder aanvullen.

@Waqqas Zoals valt te lezen in mijn reactie op Waqqas’ WPS-suggestie, heb ik het gastennetwerk (uiteraard) ook al geprobeerd. Hielp niet. ​@Teresa van Odido waarom heb je deze suggestie geliket?

PC heeft een Asus moederbord en een Asus wireless netwerkkaart die Ziggo-netwerken, KPN-netwerken en wifi hotspots van Samsungs en iPhones zonder problemen ziet. Zie mijn start post voor meer informatie.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 3 maart 2025
Uitgelichte reactie

Ik heb even gebeld met Odido en krijg nu modem T-54 opgestuurd.

Ik opperde nog dat een Odido access-point / wifi-versterker / wifi-extender ook zou werken, maar daar mocht ik doodleuk gewoon € 2,50 per maand voor gaan betalen. Door de klant te laten betalen negeert Odido dus compleet het feit dat het probleem aan de kant van Odido ligt.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Twinflames, wij proberen een topic zo goed mogelijk te modereren. Soms is dat lastig, en een like kan ook een bedankje betekenen. Wij zijn onze Superusers mega dankbaar voor al hun tijd, gezien dit een klant-helpt-klant Community is. Dank voor het aanvullen van de gegevens, een volledige verificatie is in dit geval inderdaad noodzakelijk. Ik lees dat je modem inmiddels is vervangen. Ik ben benieuwd naar de uitkomst, laat het weten!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 maart 2025

Geachte dames en heren.

Ik heb zojuist de T-54 ontvangen, maar loop tegen hetzelfde probleem aan. Mijn PC ziet het wifi-signaal niet dat door de T-54 wordt uitgezonden. (mijn PC ziet dus wel netwerken van Ziggo en KPN en wifi-hotspots van telefoons).

Mijn stokoude en hele nieuwe laptop zien het T-54 wifi-signaal wel, evenals mijn Samsung telefoon. Ik heb weer dezelfde stappen doorlopen:

• Easymesh uit om 2.4 Ghz van 5 Ghz te kunnen splitsen.
  • 5 Ghz uit.
  • Beveiliging terug naar WPA2.
  • 802.11 modus terug naar b/g/n (en lager).
  • SSID (lees: wifi-naam) naar iets zonder hoofdletters, cijfers of speciale tekens.
  • Gast-wifi aangezet met bovenstaande beperkingen.

Ik gok dat in de T-54 dezelfde wifi-chip zit. Die kan dus sowieso terug.

Sturen jullie de T-52? Wat ook kan is dat jullie een wifi extender / repeater / access point sturen. Die hang ik dan naast de modem, om wifi te verzorgen voor die ene PC (en devices van bezoek dat tegen hetzelfde euvel aanloopt). Uiteraard op voorwaarde dat ik daar nooit voor hoef te betalen (dus ook niet na een proefmaand).

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8596 reacties
  • 5 maart 2025

Hoi ​@Twinflames ,

Een T52 heeft nooit in het leverprogramma gezeten. 

Een wifi punt is wat Odido wel levert, maar die gebruikt dezelfde techniek als in de router.

Odido levert geen losse Access Points.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 maart 2025

Qua modems: Ok een T-50 dan.

Qua extra dingen die wifi uitstralen: Blijkbaar noemen ze het bij Odido… wifi plus.
(en dus ook niet 'wifi punt’ ;-). 

Als het ding het internetsignaal binnenkrijgt via een kabel, dan heet het een ‘access point’. 

Als het ding het internetsignaal binnenkrijgt via wifi, dan heet het een ‘repeater’. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 836 reacties
  • 5 maart 2025
Twinflames schreef:

Qua modems: Ok een T-50 dan.

Qua extra dingen die wifi uitstralen: Blijkbaar noemen ze het bij Odido… wifi plus.
(en dus ook niet 'wifi punt’ ;-). 

Als het ding het internetsignaal binnenkrijgt via een kabel, dan heet het een ‘access point’. 

Als het ding het internetsignaal binnenkrijgt via wifi, dan heet het een ‘repeater’. 

De Zyxel WX5600 is beide. Het is een Access point en extender/repeater.

https://www.zyxel.com/service-provider/global/en/products/network-extenders/wireless-extenders/wx5600-t0

Alleen bij Odido kan die alleen gebruikt worden in mesh via EasyMesh i.c.m. de Zyxel router (eigen firmware). En dan heb je dus hetzelfde probleem dat de EasyMesh hetzelfde signaal heeft als die chip in de T-56/T-54. Ze noemen het bij Odido overigens ook soms wifipunten.

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Met onze wifipunten heb je overal in huis sterke en stabiele wifi.

Het modem en de wifipunten gebruiken mesh-technologie. Reken op stabiel Internet, op elke plek in huis.

De T-50 (oudje) heeft geloof ik geen EasyMesh. Maar zal waarschijnlijk wel een compleet andere chip hebben (omdat ie wat ouder is). Weet alleen niet of ze die bij Odido zo nog hebben liggen.

https://www.zyxel.com/nl/nl/products/dsl-cpe/dual-band-wireless-ac-n-vdsl2-combo-wan-gigabit-iad-vmg8825-t50k/specifications

Het is een raar probleem. Je zou bijna zeggen dat ze iets (een instelling) in de provider firmware hebben staan waardoor jouw PC het wifi niet ziet. Maar ik kan me zo 123 niet bedenken wat voor instelling dat zou zijn (want de voor de hand liggende instellingen heb jij al aangepast).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 maart 2025

Ja ik hang alweer aan de lijn.

Ik probeer echt die T-50 te krijgen, want dat scheelt ook qua elektriciteit t.o.v. een extra wifi punt. Ik bespreek de optie van een wifi punt echter wel. Dat blijkt men echter steeds als een verkoopkans te beschouwen. Lekker klantvriendelijk. Ook de meneer aan de lijn komt met  'de eerste 12 maanden’ geen kosten in rekening voor het extra wifi ding. Ongelofelijk. Mijn PC ziet Ziggo, KPN en wifi hotspots van Phones en Samsungs, maar níet het miraculeuze Odido wifi-signaal van de T-56 en T-54. Hoe kunnen ze dan aan geld denken?

Omdat men zo gierig doet, neig ik nu wel steeds meer naar een - gratis - extra wifi punt. Die komt nagenoeg op dezelfde plaats als de modem (zijnde het middelpunt van het huis) en is dus blijkbaar nodig om die ene PC van wifi-signaal te voorzien. Dat gaat mij dus sowieso al ongewenst elektriciteit kosten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 6 maart 2025

Aan de telefoon werd mij overigens gezegd dat het verkrijgen van de T-50 moeilijk zal worden, omdat men die niet (meer) op voorraad heeft.

In een ander recent draadje lees ik dat een klant vraagt of zijn T-50 vervangen kan worden voor een T-56. Vanuit Odido wordt daarop bevestigend geantwoord. Dan vraagt de klant of de T-50 retour moet. Odido antwoordt daarop dat die naar een recycle-punt kan.

Is het een idee om een aantal klanten hun oude T-50 toch - gratis - te laten retourneren?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen