Skip to main content

Wegvallende wifi Zyxel T56


  • is een Top Poster
  • 15 reacties

Hallo,

 

Sinds 23 september heb ik werkend glasvezel via Odido (1e monteur kwam op 29 mei). Ik verwachte een snelle stabiele verbinding, maar het is echt een drama, de wifi valt continue uit. Muziek streamen via wifi is niet te doen de muziek stopt telkens. Ik zit nu op de community te lezen en lees hier precies dezelfde problemen. Ik heb dus ook de Zyxel T56 en ik lees dat hier veel problemen mee zijn. Na 4 maanden wachten op de aansluiting waar ik 5 ochtend vrij voor heb moeten nemen is het nu dramatisch hoe de wifi werkt. ik heb inmiddels al 2 wifi punten (onbedraad) en uit nood maar een lossen kabel door het trapgat van de meterkast naar de playstation van mijn zoon anders was gamen niet mogelijk.

Ik lees dat het is verbeterd als het modem is vervangen door bijv. de T54

Graag hoor ik hoe dit z.s.m. opgelost kan worden.

 

Alvast bedankt!

 

Sjaak

Uitgelichte reactie

14 oktober 2024

Hi @SjaakSt, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiel wifinetwerk. Nu zie ik dat je veel slimme apparaten in huis hebt en die lijken zo te zien de 2,4 GHz frequentie te overbelasten. Dit heeft ook effect op de 5 GHz frequentie waardoor je internet niet stabiel kan zijn. Nu zie ik dat beide wifipunten niet bedraad zijn aangesloten waardoor de wifipunten ook veel gaan vragen van de verschillende banden. Mijn advies is om beide wifipunten bekabeld te verbinden met het modem, als het goed is moet de verbinding dan een stuk stabieler zijn. Ook wil ik je vragen om een volledige powerflip uit te voeren:

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Werkt het hierna nog niet stabiel, dan ontvang ik graag een lijst van alle slimme apparaten op het je wifinetwerk.

26 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 14 oktober 2024

Hi @SjaakSt, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiel wifinetwerk. Nu zie ik dat je veel slimme apparaten in huis hebt en die lijken zo te zien de 2,4 GHz frequentie te overbelasten. Dit heeft ook effect op de 5 GHz frequentie waardoor je internet niet stabiel kan zijn. Nu zie ik dat beide wifipunten niet bedraad zijn aangesloten waardoor de wifipunten ook veel gaan vragen van de verschillende banden. Mijn advies is om beide wifipunten bekabeld te verbinden met het modem, als het goed is moet de verbinding dan een stuk stabieler zijn. Ook wil ik je vragen om een volledige powerflip uit te voeren:

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Werkt het hierna nog niet stabiel, dan ontvang ik graag een lijst van alle slimme apparaten op het je wifinetwerk.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 17 oktober 2024

Hoi Tommie,

Ik heb inderdaad een stuk of 13 slimme lampen, een deurbel en slimme rookmelders. Echter kom ik van Ziggo en de wifi was perfect en alle apparaten werkten goed. voor de boeven verdiepingen had ik ook 2 wifi versterkers, maar ook onbedraad.

 

Dus het lijkt er toch op dat de daar jullie geleverde apparatuur van mindere kwaliteit is. Jullie beloven snel en stabiel internet, maar dan zou ik nu door mijn hele huis draden moeten gaan trekken?


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 17 oktober 2024

@Tommie van Odido kunnen jullie goede apparatuur leveren?

Jullie vermelden op jullie site namelijk “Glasvezel van Odido is altijd snel en stabiel” dit klopt dus niet.

Als dat bekabeld dient te worden leveren jullie dan de geschikte kabels?

Als er extra wifi punten op de 1e verd. en zolder staan kan er dan 1 kabel omhoog naar het 1e wifi punt en uit dat wifipunt een kabel naar het wifipunt op zolder? of dienen er dan 2 kabels naar boven te worden getrokken?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 18 oktober 2024

Dit is nu eenmaal het apparatuur wat we hebben @SjaakSt, van welk merk zijn de lampen? De goedkopere merken kunnen je netwerk namelijk erg verstoppen en zorgen voor congestie.

Je kunt het 2e punt op de eerste aansluiten inderdaad. 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 29 oktober 2024

Ik heb mijn tv nu bekabeld (Cat 6) en dat werkt goed. Alleen als ik een opname doorspoel loopt hij vaak vast. Wat is hier aan te doen?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 30 oktober 2024

Welke handelingen voer je uit om door te spoelen @SjaakSt


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 30 oktober 2024

Met de doorspoelen knop 15x of 30x, maar ook met stapjes van 30sec. Vaak gaat dit ook gewoon goed, maar te vaak loopt hij vast, wat erg vervelend is.


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 31 oktober 2024

Ja het kan zijn dat hij af en toe vertraging heeft doordat hij de data op moet halen @SjaakSt. Is dit met opnames of met terugkijken of allebei? 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 17 november 2024

Heb nu de 2 wifi plus versterkers bedraad, maar de speedtest is veel te traag. Hoe komt dit?


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 19 november 2024
SjaakSt schreef:

Heb nu de 2 wifi plus versterkers bedraad, maar de speedtest is veel te traag. Hoe komt dit?

Beneden direct op de T56 is het wel snel, maar boven of op zolder op de 2 wifi punten is het deze lage snelheid.


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 20 november 2024

Hi ​@SjaakSt, kan je eens de Net Analyzer app downloaden op je telefoon, daar kun je namelijk checken met welke BSSID je verbonden bent. Ik heb het gevoel dat je telefoon dan geen verbinding maakt met het wifipunt maar nog steeds met het modem en je hierdoor op de 2,4 GHz zit, waardoor je de lage snelheid behaald.  


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 20 november 2024

verwijderd


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 20 november 2024
Woonkamer
1e verdieping
Zolder

Hierbij screenshots uit de Network Analyzer App per verdieping


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 21 november 2024

Zoals je ziet pakt hij het wifipunt wel op de 1e verdieping maar op zolder pakt hij het modem zelf ​@SjaakSt


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 21 november 2024

Waar kan ik dat aflezen? Ik zie wel 3 verschillende BSSID nummers.

 

Werkt mijn wifi punt dan niet op zolder?

Wat kan ik doen?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 21 november 2024

Er zijn 2 verschillende BSSID's op de screenshots die zijn meegeleverd ​@SjaakSt, de BSSID is het MAC-address van het modem en/of wifipunt. Die van de woonkamer en zolder zijn hetzelfde op de screenshots.

Kan je eens op zolder dichtbij het wifipunt staan om te checken of het BSSID wijzigt naar die van het wifipunt? 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 27 november 2024

Deze screenshots zijn binnen 1 minuut gemaakt. Waarom valt de wifi snelheid steeds weg? Dit is gewoon in de woonkamer op de t56.


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 28 november 2024

Is dit ook zo met de speedtest.net applicatie ​@SjaakSt? Heb je toevallig nog een eigen acces point aangesloten die niet van ons is? 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 29 november 2024
Tommie van Odido schreef:

Er zijn 2 verschillende BSSID's op de screenshots die zijn meegeleverd ​@SjaakSt, de BSSID is het MAC-address van het modem en/of wifipunt. Die van de woonkamer en zolder zijn hetzelfde op de screenshots.

Kan je eens op zolder dichtbij het wifipunt staan om te checken of het BSSID wijzigt naar die van het wifipunt? 

Ik lees bij de BSSID's

Woonkamer     f8:0d:a9:37:ab:5e

1e verdieping   80:ea:0b:aa:89:49

Zolder              f8:0d:a9:37:ab:5d

 

De woonkamer en de zolder verschilt alleen de laatste letter. Zijn ze dan niet verschillend? Werkt die op zolder dan niet goed? in de MPro Mesh app van Zyxel staat hij wel als verbonden apparaat (bedraad) aangegeven.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 29 november 2024
Tommie van Odido schreef:

Is dit ook zo met de speedtest.net applicatie ​@SjaakSt? Heb je toevallig nog een eigen acces point aangesloten die niet van ons is? 

Ik heb geen andere acces points dan die van jullie


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 2 december 2024

Los van de snelheid valt de wifi verbinding ook regelmatig weg. Waar kan dat aan liggen?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 2 december 2024

De laatste letter van een MAC-address geeft vaak aan of er een reset gedaan is, dan wijzigt de laatste letter of cijfer naar +1 ​@SjaakSt. Kan je eens het wifipunt van 1e verdieping omwisselen met die van de zolder? Ik ben benieuwd of je dan wel verbinding krijgt met dat wifipunt. Anders denk ik dat we er 1 moeten omruilen. 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 3 december 2024

Als ik inlog op het T56 modem zie ik bij LAN 1 en 2 maar 100M/Full staan. Klopt dit?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14594 reacties
  • 4 december 2024

Dan heb je waarschijnlijk een Cat5. kabel aangesloten op poort 1 en 2 ​@SjaakSt. Die kabel kan maximaal maar 100 Mbit/s aan, of het apparaat wat aangesloten is kan maar maximaal 100 Mbit/s aan. 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 15 reacties
  • 4 december 2024

Ik heb juist omdat de wifi slecht was Cat6 kabel gekocht en door het hele huis aangelegd. Hierop zijn aangesloten een PS4, een Samsung TV en de 2 wifipunten van jullie, dus aan de apparaten en de kabel kan het niet liggen.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen