Skip to main content

Geen LAN verbinding Omvormer SolarEdge SE4000 HD Wave met app en portaal


Ik heb lopen spitten in dit forum om een oplossing te vinden voor mijn situatie maar helaas kom ik er niet uit. Ik ben overgestapt van KPN naar Odido internet. Alles werkte prima bij KPN maar bij Odido helaas niet. Mijn omvormer maakt geen verbinding met de solaredge app en portaal. De omvormer geeft geen data door terwijl de instellingen <S_OK> staan.

Server: LAN <S_OK>
Status: 11111111 <OK>

Poort 22221- 22222 opgezet

Geeft alles vrij: IP, MSK, GW, DNS, SRV prod2.solaredge.com

Ondanks deze instellingen krijg ik geen data binnen. Wie kan mij helpen?

Uitgelichte reactie

14 mei 2025

Heeft de omvormer een statisch ip adres of staat ie op dhcp ingesteld?

Ik lees verschillende berichten waarbij het uiteindelijk toch aan de instellingen van de omvormer bleken te liggen.

 

15 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1550 reacties
  • 14 mei 2025

Heeft de omvormer een statisch ip adres of staat ie op dhcp ingesteld?

Ik lees verschillende berichten waarbij het uiteindelijk toch aan de instellingen van de omvormer bleken te liggen.

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 14 mei 2025

dhcp staat enabled, neem ik aan dan ingesteld. En het groende lampje blijf ook knipperen


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9357 reacties
  • 14 mei 2025

De omvormer is met een kabel aangesloten? Indien. Niet, dan zou de nieuwe router waarschijnlijk op een hogere beveiligingsmodus ingesteld staan dan je oude KPN router.


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1550 reacties
  • 14 mei 2025

Krijgt de omvormer wel een IP van de router? Je zegt dat dhcp ingesteld is. Is dat in de omvormer?? En zo ja… hoe zie je dat? Log je in op de GUI van de omvormer zelf om dat te zien?

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 14 mei 2025

Dank voor jullie reacties. De omvormer is op een router (op zolder)aangesloten, vanuit de router loopt de kabel naar de meterkast en is op de Zyxel router aangesloten.

De omvormer krijgt een IP 192.168.1.128, GW 192.168.1.1, DNS 192.168.1.1

Ik log via het schermpje van de omvormer in op de GUI


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1550 reacties
  • 14 mei 2025
pasvane schreef:

Ik log via het schermpje van de omvormer in op de GUI

Kun je ook gewoon inloggen op een andere computer/telefoon op die GUI?

Via http://192.168.1.128

 


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1550 reacties
  • 14 mei 2025

  

pasvane schreef:

Ik log via het schermpje van de omvormer in op de GUI

Kun je ook gewoon inloggen op een andere computer/telefoon op die GUI?

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 14 mei 2025

Ik kan inloggen op de app en portaal maar zie geen data. Hier nog een overzicht hoe het nu is en hoe het bij KPN werkte https://ibb.co/GQvLpMjM


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21818 reacties
  • 14 mei 2025

@pasvane 

Is het mogelijk om de netwerkinstellingen te resetten op de omvormer?


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1550 reacties
  • 14 mei 2025
pasvane schreef:

Ik kan inloggen op de app en portaal maar zie geen data. Hier nog een overzicht hoe het nu is en hoe het bij KPN werkte https://ibb.co/GQvLpMjM

Er zit een D-Link router tussen? Staat die als router ingesteld? Dan ga je heel wat andere problemen op je hals halen. Router achter router.

Die D-Link router, staat die ook ingesteld op dezelfde IP range als de Zyxel?

Waarop heb je de port-forwarding ingesteld?

Krijgt de omvormer de IP van de D-Link of de Zyxel?

Misschien werkte het bij KPN wel omdat je daar de KPN router in bridge had staan (of de D-Link in DMZ). Kortom… heel wat onduidelijkheden als je router achter router gaat zetten.

Welk merk D-Link is dat? Misschien kun je hem ertussenuit halen of ander de Zyxel verwijderen en de D-Link direct op de ONT zetten. Of sluit de omvormer direct aan op de Zyxel.

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 14 mei 2025

Het werkt!! Ik heb de Dlink router ertussen uit gehaald en een UTP verloopstekker er tussen gezet. De melding ‘kan geen verbinding halen is weg’. Ik krijg nog geen data in de app, geloof dat de app enkele tijd nodig heeft om zijn data te verwerken. Dank allemaal 💪🏻 voor jullie hulp en snelle reacties.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 15 mei 2025

Helaas toch weer geen verbinding en een melding: 

Een specifieke DC-string verzendt geen gegevens. Dit kan productieproblemen veroorzaken.

 


rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1550 reacties
  • 15 mei 2025

Kun je op hun site wel zien dat de andere strings gegevens hebben? 

Volgens mij is dit geen probleem met je netwerk, maar tussen de string en de omvormer zelf. 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/73597866#73597866

Of zie je ergens anders nog een melding dat er geen verbinding is? (Maar dan zou je die string melding ook niet kunnen krijgen)

 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 15 mei 2025

Ik heb een layout plaatje van mijn omvormer en panelen. Ik zie niet zoals de uitleg van tweakers dat de omvormer verbinding heeft. https://ibb.co/s90D6SZ1

De melding per mail

String 1.1

Een specifieke DC-string verzendt geen gegevens. Dit kan productieproblemen veroorzaken.

Voer de volgende stappen uit om dit probleem op te lossen: 1. Voer een koppeling uit voor de omvormer (kan worden gedaan door met de rechtermuisknop op de omvormer te klikken in het tabblad Layout in het monitoring platform). 2. Gebruik het monitoring platform om de niet-communicerende power optimizer te lokaliseren en controleer op verbindingsproblemen. Als alle verbindingen zijn geverifieerd, controleer dan de veiligheidsspanning met behulp van de volgende procedure .  Let op: opgelost het artikel te kunnen zien, moet u ingelogd zijn. Als geen van de bovenstaande stappen uw probleem heeft opgelost, open dan een ondersteuningsaanvraag met de relevante informatie: SolarEdge Support.

De plaatjes van de lay-out rechtermuis knop.

https://ibb.co/nqdgJh54

https://ibb.co/6RXRMfg7

Ik open ook even een ticket bij SolarEdge Support.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 15 mei 2025

Nu is het wel opgelost met behulp van SolarEdge support. Deze toppers hebben mij geholpen. Wat was het probleem: 

De optimizers waren niet aangesloten. Upgrade firmware van de omvormer uitgevoerd omdat de software oud was. Vervolgens werd een paar keer een reset op het systeem uitgevoerd.

Na deze acties waren de problemen opgelost. Nogmaals dan voor jullie hulp.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen