Korte samenvatting:
Hoe kan ik een klacht op de juiste manier indienen en is er een manier om direct in contact te komen met een technische servicelijn zodra ik een storing heb?
Ik ervaar veel storingen en de standaard checklists die telefonische support doorloopt, zijn nutteloos omdat ik deze stappen al zelf uitvoer.
Uitgebreide toelichting:
Omdat ik bij de reguliere klantenservice geen echte vooruitgang boek, probeer ik het via deze community.
Voorheen had ik een 1Gbit glasvezelabonnement bij KPN, waar ik drie jaar probleemloos gebruik van heb gemaakt. Ik monitor mijn verbinding continu (ping, up- en downloadsnelheid) en bij KPN had ik een gemiddelde ping van 3.3 ms, download van 940 Mbps en upload van 914 Mbps. Geen perfect 1Gbit, maar wel een uiterst stabiele verbinding.
Per augustus 2024 ben ik overgestapt naar Odido vanwege een snellere lijn. De overstap verliep soepel, inclusief een monteur voor de ONT (2Gbit abonnement). Vanaf dat moment begonnen echter de problemen.
1. Beperkte modemopties
De Zyxel T56 is volledig “gelockt”. Hoewel begrijpelijk voor gemiddelde gebruikers, kreeg ik geen enkele reactie op mijn vraag of er een "onaangeraakte" versie beschikbaar was. Hierdoor ben ik nu genoodzaakt mijn eigen apparatuur te gebruiken / aan te schaffen. (Jammer, maar het is wat het is)
2. Instabiele verbinding
Direct vanaf de start was de download onstabiel. Mijn metingen gaven een download van gemiddeld 1300 Mbps en upload van 2050 Mbps. Bij contact met Odido werd aangegeven dat er geen probleem was en dat ik de modem moest resetten – wat ik al drie keer had gedaan.
Vreemd genoeg, na dit contact, draaide het probleem zich exact om: de upload daalde naar 1300 Mbps en de download steeg naar 2000 Mbps. De verbinding voelde ineens een stuk meer "snappy”. Geen verdere actie ondernomen omdat de reguliere klantenservice mij toch niet verder kon helpen.
3. Slecht glasvezelsignaal & langdurige storingen
Mijn werk vereist een stabiele verbinding en zelfs een instabiele verbinding is beter dan helemaal niets. Als er een storing is, verwacht ik dat dit snel en adequaat wordt opgelost.
Eerste grote storing (november 2024):
Op 25 november 2024 viel mijn internet 's ochtends uit. Ik belde Odido en een monteur werd ingepland voor de volgende dag. Ik gaf specifiek door dat het LOS-lampje op de ONT rood knipperde.
Monteur arriveert, constateert dat hij dit "nog nooit heeft gezien", doet een meting en vervangt de ONT. De nieuwe GPON werkte, maar werd vervolgens weer teruggezet (XGS-PON). Monteur gaf aan dat het probleem waarschijnlijk in de glasvezel zat en KPN dit moest onderzoeken.
Twee dagen later kwam KPN, maar 30 minuten voor hun bezoek begon de verbinding ineens spontaan weer te werken. Toen ik dit benoemde bij de monteurs van KPN, reageerden ze met: "Oh, hier ook al?". Dat riep vragen op.
Na wat aandringen werd toch een meting gedaan en bleek dat er een probleem zat in een lasdoos tussen mijn woning en de wijkcentrale. Volgens de monteurs was het daar een puinhoop, maar omdat de verbinding op dat moment weer werkte, wilden ze er niets aan doen.
Opvallend detail: KPN was in dezelfde week (25-11 t/m 29-11) ook bezig met het ombouwen van de lokale zendmast naar nieuwe 5G-frequenties.
Ik heb het toen maar laten rusten, totdat het probleem weer terugkwam…
Tweede grote storing (februari/maart 2025):
Op 26 februari 2025 was ik overdag even weg. Toen ik terugkwam, zag ik een gat in de grond bij de portiek naast mij, met een aggregaat/compressor en oranje kabels. Monteurs waren nergens te bekennen.
Ik had haast en lette er niet op, totdat ik die avond thuiskwam en opnieuw geen internet had. Weer een rood knipperend LOS-lampje. (Uit mijn lokale monitoring bleek dat de verbinding uitviel rond dezelfde tijd dat het gat gegraven was.)
De volgende ochtend Odido gebeld met de vraag of ze direct KPN konden inschakelen, gezien de eerdere problemen. Dit werd geweigerd – er moest eerst een Guideon-monteur langskomen.
Wist van tevoren al dat die niets kon doen, maar afspraak ingepland. Monteur constateerde uiteraard dat hij niets kon betekenen. Wel heeft hij uitgebreid meetresultaten in zijn rapport opgenomen (demping 35 dB). Vervolgens Odido bestookt met telefoontjes om KPN zo snel mogelijk in te schakelen.
Na veel frustratie kreeg ik eindelijk een behulpzame medewerker die actie ondernam. Kort daarna belde KPN voor een afspraak.
4 maart 2025: KPN-monteur kwam langs en bevestigde wéér dat het probleem in de lasdoos zat. Maar omdat de vezel nog signaal doorgaf (hoewel met 35 dB demping), wilde hij er niets aan doen. Hij "legde de kabel wat rechter", waardoor de demping daalde en het internet weer functioneerde.
Opvallend detail: Ik zag dezezelfde monteur later werken in het gat bij de portiek naast mij. Toeval?
Derde grote storing (maart 2025, nu nog steeds gaande):
Vanaf woensdag 5 maart 2025 was ik een paar dagen in Duitsland voor werk. Toen ik op zaterdagavond 8 maart thuiskwam, was het internet wéér weg.
Opvallend detail: het gat bij de portiek was nu netjes dichtgemaakt, deze was nog open toen ik woensdag weg ging.
Wederom het bekende verhaal: Guideon-monteur moet eerst langskomen.
Vandaag, 11 maart 2025, is de Guideon-monteur langs geweest. Ditmaal komt er helemaal geen signaal meer binnen. In de wijkcentrale gemeten: geen licht meer op de vezel. Wederom moet KPN komen kijken.
Mijn frustratie & verzoek
Ik ben ondertussen volledig klaar met:
- "Wij kunnen helaas niets doen" en "We kunnen u een voucher sturen" (ik heb geen Odido SIM en dat lost niets op).
- KPN die weigert om de lasdoos structureel te repareren en de vezel steeds alleen een beetje rechtlegt.
- De standaard checklists van onwetende service medewerkers die amper Nederlands spreken en totaal geen dossierkennis hebben.
- Elke keer onnodige Guideon-bezoeken voordat KPN ingeschakeld wordt.
Mijn vragen:
🔹 Hoe kan ik een structurele klacht indienen die wél serieus wordt genomen?
🔹 Is er een manier om direct een technische servicelijn te bereiken in plaats van de standaard klantenservice?
🔹 Hoe voorkom ik dat deze cyclus zich blijft herhalen?
Tijdlijn van storingen:
- 25-11-2024 09:30 → 29-11-2024 11:30 (Slecht signaal, GPON functioneert deels)
- 26-02-2025 15:00 → 04-03-2025 10:45 (Slecht signaal, 35 dB demping gemeten door Guideon, GPON functioneert niet)
- 06-03-2025 13:00 → Heden (Helemaal geen signaal meer)
Een paar euro compensatie voor de dagen zonder internet is absoluut niet acceptabel. Ik heb inmiddels meerdere dagen vrij moeten nemen, inclusief vandaag (dag 4!), om thuis te zijn voor monteurs die uiteindelijk niks kunnen oplossen. Dit heeft mij veel meer tijd en frustratie gekost dan enkel het gemis van een internetverbinding.
Ik wil geen standaard "compensatie", maar een stabiele en betrouwbare verbinding én een adequate vergoeding die recht doet aan de impact die dit hele proces heeft gehad. Dit probleem moet nu structureel en definitief worden opgelost.