Skip to main content
Beantwoord

Dataverbruik vast internet

• 18 januari 2025
  • 9 reacties
  • 115 Bekeken

Kan ik de hoeveelheid data zien die ik verbruik in totaal. Dus niet een apparaat maar al het (data) verkeer bij elkaar? Is het modem uit te lezen oid?

bvd

Beste antwoord door eric

Nee, die optie is niet aanwezig binnen de Odido apparatuur.  Ook niet in de my-odido omgeving.  Je zou een eigen router kunnen aanschaffen met rapportage mogelijkheden. 

Bekijk origineel

9 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9636 reacties
  • Antwoord
  • 18 januari 2025

Nee, die optie is niet aanwezig binnen de Odido apparatuur.  Ook niet in de my-odido omgeving.  Je zou een eigen router kunnen aanschaffen met rapportage mogelijkheden. 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 106 reacties
  • 18 januari 2025

Eric dank. Wat ik eigenlijk bedoel is: als een bepaalde site/app stiekem heel veel data snoept dan vertraagt mijn gehele netwerk. Maar als ik dit nergens kan zien dan weet ik dit niet….

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1756 reacties
  • 18 januari 2025

In de Zyxel routers kun je wel zien hoeveel data je hebt verbruikt op internet sinds de laatste restart van de router (onder Systeemmonitor> Verkeersstatus).

Ook kun je dat zien per LAN poort en Wifi.

Maar in je laatste post graag je per site of app?? Dat zou je bv zelf in je telefoon of computer moeten zoeken.

Maar wat is precies het probleem? 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 106 reacties
  • 18 januari 2025

Misschien moet ik duidelijker zijn. Ik kreeg steeds meldingen vanuit mijn Thuis Veilig Online app dat bepaalde site’s geblokkeerd werden ( op mijn homepods)  deze site’s opgezocht. Blijkt dat ze te maken hebben met Apple Siri en News. Ik denk dus betrouwbaar…..  ik heb ze maar toestemming gegeven. Echter o

p een andere site kwam ik tegen dat deze sites ineens heel veel data genereerde. Nu zou ik dat graag controleren. 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 106 reacties
  • 18 januari 2025

Je weet nu meteen dat Feyenoord voor staat…..

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1756 reacties
  • 18 januari 2025

Ik ken heel dat Thuis Veilig Online niet. Ze zeggen dat het automatisch al je apparaten beschermt (zonder daarop software te hebben) dus ik denk dat het ongeveer hetzelfde is als iets als pihole (en dns service die site pagina-aanvragen monitort en wel of niet het juiste ip terug geeft).

Ik neem dan aan dat die aaplimg.com op een blacklist staat. Die heb je dus toegelaten. Dat zou betekenen dat jouw homepods nu contact kunnen maken met die site.

Als ik hier naar kijk lijkt het me te maken hebben met Siri van Apple (spraakassistent). Dat lijkt me logisch voor homepods.

https://www.netify.ai/resources/hostnames/guzzoni-apple-com.v.aaplimg.com

En ja... wat is veel data. Die homepods gebruiken natuurlijk gewoon data maar daar zou ik me op een vaste internet verbinding niet zoveel zorgen over maken. 

Vraag blijft natuurlijk wel waarom Odido die pagina voor Siri op de blacklist voor Thuis Veilig Online heeft gezet. Of ik zie iets over het hoofd.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 106 reacties
  • 18 januari 2025

Dat vond ik dus ook….

Daarom wilde ik het gedrag in de gaten houden. 

• Auteur
  • is een King Poster
  • 106 reacties
  • 18 januari 2025

En nog een. Nu op de iPad. Ik draai overigens bèta software. Dat kan er ook mee te maken hebben. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1756 reacties
  • 18 januari 2025

Dat is Apples eigen dns service.

Weer raadselachtig waarom deze op die zwarte lijst staat. Misschien kan iemand anders dat zeggen.

https://www.netify.ai/resources/hostnames/doh.dns.apple.com.v.aaplimg.com

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen