Skip to main content

Internetverbinding wordt periodiek verbroken - onderzoek gevraagd.

• 16 december 2024
  • 17 reacties
  • 324 Bekeken

Goedemorgen,

In augustus ben ik gebeld door Odido met een voorstel om mijn Tele2 ADSL verbinding te vervangen door Odido glasvezel. Dit zag er goed uit, dus ik heb sinds vrijdag 11 oktober Odido glasvezel.

We ervaren grote problemen met onze nieuwe glasvezel aansluiting. Met name ‘savonds, maar toch vaak ook overdag. Op het moment dat de verbinding er is halen we prima snelheden > 600 mb/s, maar de verbinding valt vaak weg. Met 'savonds bedoel ik dan ook echt structureel elke avond weer.

Zoveel, dat Netflix en andere apps op onze smarttv continu vastlopen en alle gebruikers de Wifi op de telefoon uitzetten , omdat pagina’s maar niet willen laden.

Dit was al direct na het aansluiten van het Zyxel modem door de monteur. Ik heb een TP Link Deco Mesh systeem draaien, na het lezen van onderstaand topic heb ik deze rechtstreeks op de mediaconvertor aangesloten, helaas zonder effect.

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/tp-link-deco-m4-mesh-aansluiten-achter-zyxel-t56-359653?postid=1753904#post1753904

Alles is bedraad met originele geleverde kabels aangesloten. Het herstarten van de mediaconvertor lost niks op. De snelheidstesten van de Deco geven soms prima resultaten (>600 mb/s) , maar meestal zeggen ze: test mislukt.

Ik heb uitgebreid diverse topics gelezen op de Odido community, zie onderstaande. Dit alles doet vermoeden dat het niet aan onze verbinding ligt, maar het probleem bij Odido ligt.

Het is echter op dit moment niet te gebruiken en mijn gezin kampt met hoge datakosten, omdat de Wifi niet beschikbaar is. We verlangen eigenlijk terug naar de Tele2 ADSL verbinding. Een stuk langzamer, maar in ieder geval stabiel.

Hoe kunnen jullie dit oplossen?

Onderstaande soortgelijke topics:

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/internet-in-de-avond-361783

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/instabiele-glasvezelverbinding-in-de-avond-veel-jitter-hoge-ping-veel-latency-357073/index2.html

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/hoge-ping-problemen-361822

https://community.odido.nl/bekabeld%2Dinternet%2D492/pingspikes%2Dboven%2Dde%2D500ms%2Dwaardoor%2Donline%2Dgamen%2Dniet%2Dte%2Ddoen%2Dis%2D358569?postid=1766984#post1766984

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/verzameltopic-traag-internet-in-de-avond-wba-netwerk-365921

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/nieuwe-abonnee-internetverbinding-wordt-periodiek-verbroken-onderzoek-gevraagd-371695?postid=1838106#post1838106

Uitgelichte reactie

17 december 2024

Welkom op onze community! ​@edwin_1984 

Ik kan mij voorstellen dat je graag weer gebruikmaakt van een stabiele internetverbinding. Dat is wel zo handig. Ik help je dan ook graag om deze te realiseren! 

Ik ben gelijk het systeem ingedoken om het modem uit te lezen en zie inderdaad dat er iets niet helemaal goed gaat. Ik wil je sowieso vragen om het modem en het ONT (glasvezelkastje) een herstart geven? In dit topic lees je precies hoe je dit doet: 

Daarnaast ben ik benieuwd wat de lampjes op het modem en het ONT doen als de verbinding wegvalt (aan/uit, kleur en knipperen langzaam/snel). Laat je het aan mij weten? Ik sta klaar om je verder te helpen!

17 reacties

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4414 reacties
  • 17 december 2024

Ik kan mij voorstellen dat je graag weer gebruikmaakt van een stabiele internetverbinding. Dat is wel zo handig. Ik help je dan ook graag om deze te realiseren! 

Ik ben gelijk het systeem ingedoken om het modem uit te lezen en zie inderdaad dat er iets niet helemaal goed gaat. Ik wil je sowieso vragen om het modem en het ONT (glasvezelkastje) een herstart geven? In dit topic lees je precies hoe je dit doet: 

Daarnaast ben ik benieuwd wat de lampjes op het modem en het ONT doen als de verbinding wegvalt (aan/uit, kleur en knipperen langzaam/snel). Laat je het aan mij weten? Ik sta klaar om je verder te helpen!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 17 december 2024
Teresa van Odido schreef:

Het modem uitgelezen? Het Zyxel modem staat uit, zoals ik schrijf gebruik ik een Deco M9 plus, rechtstreeks aangesloten op het ONT. Herstarten van beide doe ik al dagelijks, in de hoop dat het iets beter wordt. Helaas is dat niet het geval. Zoals ik hierboven al heb geschreven: " Het herstarten van de mediaconvertor lost niks op. ”

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 18 december 2024
Ping gegevens

Multiping

Hierbij de pingresultaten van gisteravond, geregeld tussen de 200-500 ms en af en toe >500ms. Dit was later op de avond, eerder lukte helaas niet.

Ondanks dat het er misschien niet superslecht uitziet: TVapps starten niet op, laden niet. Netflix blijft maar laden/draaien en ook een simpele pagina laden op de telefoon was niet mogelijk. Wifi op de telefoons maar weer uitgezet.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14746 reacties
  • 19 december 2024

Hey ​@edwin_1984, kan je de Zyxel eens aansluiten en kijken of die hetzelfde gedrag vertoond?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 23 december 2024

Hi Tommie,

afgelopen vrijdag gedaan. In het begin veel beter, supersnel en uitstekend pingresultaten.
Helaas op primetime (savonds tussen 18:00 - 21:00u) weer superslecht. Mobiele telefoons kunnen niet surfen , Netflix, Videoland, TV Apps starten allemaal niet op.

Na een herstart van ONT + modem  wordt het ietsje beter, maar niet geweldig.

Het ligt dus echt aan de kant van Odido. Wat kunnen we doen? Is het misschien beter om het abonnement te beëindigen en een andere provider te kiezen?

Groet, Edwin

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 1684 reacties
  • 24 december 2024

Hi ​@edwin_1984, het lijkt er inderdaad op dat de problemen die je ervaart vallen onder het WBA issue, wat je zelf al in je bericht hebt aangegeven. Het vervangen van de ONT door een Nokia ONT zou het probleem verhelpen. Ik kan je op de lijst zetten om deze te vervangen. De ONT's zijn op dit moment niet op voorraad maar zodra ze er weer zijn zal Guidion contact met je opnemen voor het vervangen hiervoor. Ook is het ontbinden van het contract een optie aangezien dit een langlopend issue is. Mocht je hiervan gebruik willen maken, laat het dan aan me weten. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 24 december 2024
Nora van Odido schreef:

Hi ​@edwin_1984, het lijkt er inderdaad op dat de problemen die je ervaart vallen onder het WBA issue, wat je zelf al in je bericht hebt aangegeven. Het vervangen van de ONT door een Nokia ONT zou het probleem verhelpen. Ik kan je op de lijst zetten om deze te vervangen. De ONT's zijn op dit moment niet op voorraad maar zodra ze er weer zijn zal Guidion contact met je opnemen voor het vervangen hiervoor. Ook is het ontbinden van het contract een optie aangezien dit een langlopend issue is. Mocht je hiervan gebruik willen maken, laat het dan aan me weten. 

Dank voor de reactie, is het zeker dat dit de oplossing is? Zoals gezegd tijden ‘daluren’ werkt het prima. Als de ONT defect is, is hij toch altijd defect en niet alleen tijdens drukte?

Hoe lang is deze wachttijd ongeveer?

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 2982 reacties
  • 25 december 2024

Hi ​@edwin_1984, het is niet 100% zeker de oplossing maar voor veel klanten wel. Als het wel de oplossing was geweest hadden wij het onderzoek met KPN gestaakt en voor iedereen met een Genexis een swap geregeld. Het probleem ligt echter nog steeds in het domein van KPN NetwerkNL, bij de een krijgen we een goede meting na het vervangen van de ONT, bij de ander wat minder. Maar het is zeker een goede optie om te testen. De Genexis ONT werkt binnen dit issue niet mee, een Nokia ONT wel. Hierop kun jij dus een stuk minder tot geen problemen ervaren. Hoelang je ongeveer moet wachten, kan ik nog niet zeggen. Weet dat wij automatisch contact opnemen zodra het zover is!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 2 januari 2025

Goedemiddag,

Ik hoor het graag zodra ze er zijn en dan a.u.b. z.s.m. vervangen, dit blijft nu een dagelijks terugkerende frustratie, zoals je kunt begrijpen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 6 februari 2025

Goedemorgen Odido,

We zijn weer een maand verder zonder enige reactie en verbetering. Inmiddels 4 maanden Odido abonnement betaald zonder dat ik er gebruik van kan maken en tegelijkertijd ruim € 200,- aan extra kosten vanwege telefoongebruik waarbij we de wifi uitzetten.

Iedere avond weer dezelfde frustratie, netflix, youtube en andere apps starten niet op, na meerdere keren de ONT herstarten hebben we soms een mazzeltje en start er een app op. Iedere avond weer. Wat een drama.

Graag ontvang ik deze week nog een passende oplossing of een voorstel om alles bij Odido te beëindigen, daarnaast ontvang ik graag een financieel voorstel voor de enorme kosten die wij moeten maken, vanwege de tekortkomingen van Odido.

Ik hoor het graag,

Demy van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator | Mobiel
  • 85 reacties
  • 7 februari 2025

Hoi ​@edwin_1984,  we zien niets liever dan dat jij zorgeloos gebruik kan maken van ons netwerk. Ik moet hierin wel zo open en eerlijk mogelijk tegen je zijn. Wij kunnen je namelijk geen inschatting geven van wanneer je ONT wordt omgewisseld. Hoe graag ik je dus direct een oplossing had willen geven, is dit voor mij niet mogelijk. Het spijt me. De oorzaak hiervan ligt bij KPN NetwerkNL, en wij hebben hier geen invloed op. Wat we wél kunnen doen, is meedenken in een tussenoplossing. Zoals mijn collega Nora heeft aangegeven, is het mogelijk om je Odido-abonnement kosteloos stop te zetten. Mocht je hier graag gebruik van willen maken, dan kan ik dit direct voor je regelen. Wij doen in deze echt wat we kunnen en blijven graag met je meedenken!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 11 februari 2025

Hi, ik wil graag zo snel mogelijk alles stopzetten bij Odido. Nu al maanden een abonnement zonder er gebruik van te kunnen maken, weggegooid geld. Hoe werkt het met overstappen naar een andere provider? Eerst bij jullie opzeggen of eerst een nieuw abonnement afsluiten en vervolgens overstappen?

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 4414 reacties
  • 12 februari 2025

@edwin_1984 Ik vind het niet leuk om te lezen, maar ik begrijp jouw keuze gezien de situatie. Ik help je graag verder! 

Je kan je in principe aanmelden bij een andere provider en de Overstapservice aanvragen. Wanneer het abonnement bij de nieuwe provider actief is, zeggen zij automatisch bij ons op. Mocht je voor deze weg kiezen, wil je dan aan ons doorgeven wanneer het abonnement is stopgezet? Dan kan ik er namelijk gelijk voor zorgen dat de afkoopsom niet in rekening wordt gebracht. 

Ik kan het abonnement ook direct kosteloos voor je opzeggen (of op een door jou gekozen datum). Laat je mij weten wat je wil? Dan ga ik gelijk voor je aan de slag! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 12 februari 2025

Goedemiddag,

Ik stap op 27 februari over naar KPN Glasvezel en heb hierbij de overstapservice aangevraagd. Willen jullie ervoor zorgen dat deze overstap goed verloopt en zonder extra kosten?

Graag ontvang ik nog een voorstel voor een financiële compensatie voor de hoge telefoonkosten en de gefactureerde abonnementsgelden, waarbij geen werkend internet geleverd is.

Groet, Edwin

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14746 reacties
  • 13 februari 2025

Hey ​@edwin_1984, als je bij ons weggaat dan hebben wij geen invloed op jou overstap. De nieuwe provider is volledig verantwoordelijk hiervoor. 

Omdat je wel diensten hebt gehad maar niet volledig wil ik voorstellen om de helft van de periode te vergoeden. Ik zie dat je op 31 oktober 2024 voor het eerst een melding bij ons hebt gedaan. Als je bent overgestapt kan je dan opnieuw contact opnemen? Dan kan ik namelijk een volledige berekening maken omdat je nu nog tot dat je overstapt betaald voor onze diensten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 26 februari 2025

Dank voor de reactie, ik wacht tot de overstap is afgerond en neem daarna contact op.

Demy van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator | Mobiel
  • 85 reacties
  • 2 maart 2025

Helemaal goed, ​@edwin_1984. Dan horen we graag wanneer het zo ver is en wensen we je voor nu een heel fijn weekend toe! 😊

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen