Skip to main content
Beantwoord

Stabiliteitsprobilemen Internet


  • is een King Poster
  • 32 reacties

ik ben sinds een paar weken klant bij Odido en heb een 1 Gbit verbinding.

 

Sinds een week (althans, nu valt het me meer op dan daarvoor) heb ik toenemende stabiliteitsissues met mijn verbindingen: om de x seconden springt de ping van rond de 10 ms naar 250+ ms, en worden de games die ik speel onbruikbaar, omdat ik steeds verspring in het speelveld. Daarnaast schiet de reguliere TV er om de 5-10 seconden uit, wordt het scherm zwart en komt ie na een seconde of twee weer terug. Videobellen wordt regelmatig onderbroken. Een speedtest geeft geen bijzonderheden, de snelheden zijn in orde. Power on/off biedt ook geen soelaas.

Ook heb ik de situatie gehad, dat mijn modem de internetverbinding in zijn geheel verliest, wat verholpen kon worden met een langere power on/off.

De verbindingen naar mijn PC en TV zijn permanent bekabeld. Mijn modem is de Zyxel EX5601-T1. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

Beste antwoord door Nora van Odido

Hi @Wacker, ik heb je gelijk op de lijst gezet om de nieuwe update te ontvangen. Deze zal spoedig naar je modem gepusht worden. Je merkt dat het internet een paar minuten wegvalt zodra de update wordt gedaan. Laat je het me weten als dit het probleem heeft opgelost? 

Bekijk origineel

64 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21609 reacties
  • 18 maart 2024

Hallo @Wacker 

Ping spikes kunnen worden verholpen met een update van de router naar de nieuwe firmware. Een moderator kan je hiermee helpen.


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 18 maart 2024

Hartelijk dank! Fijn als er een oplossing zou kunnen zijn, want dit is echt irritant. Ben net weer uit een game geschoten omdat mn tankje het speelvend ongewenst verliet. Hoe kom ik aan deze update, kan ik daar iemand voor aanschrijven, moet ik een nieuw topic aanmaken? Nogmaals dank!


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21609 reacties
  • 18 maart 2024

@Wacker 

Zorg dat je klantnummer is ingevuld in je community profiel, een moderator zal hier vanzelf reageren.


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 18 maart 2024

Super, bedankt


Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1684 reacties
  • Antwoord
  • 18 maart 2024

Hi @Wacker, ik heb je gelijk op de lijst gezet om de nieuwe update te ontvangen. Deze zal spoedig naar je modem gepusht worden. Je merkt dat het internet een paar minuten wegvalt zodra de update wordt gedaan. Laat je het me weten als dit het probleem heeft opgelost? 


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 18 maart 2024

Hallo, Heel fijn, dankjewel. Wanneer denkt dat deze op het modem gespeeld kan worden?


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14631 reacties
  • 19 maart 2024

Het modem zal in de loop van vandaag geupgraded worden @Wacker! Uiterlijk vandaag om 17:00 kun je gamen. Tijdens het updaten zal het internet drie tot vijf minuten wegvallen en dan moet je de firmware B10 zien in het modem. 


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 4 mei 2024

Goedemorgen,

 

helaas is mijn probleem met de firmware update niet verholpen, ik blijf op mijn laptop stevige "hiccups" houden, die het competitief spelen van shootergames onmogelijk maakt. Ik heb mijn setup even getekend.

Router spreekt voor zich (wifi uitgezet), daarop zijn aangesloten:
- laptop: bekabeld, direkt op de router, gebruikt geen wifi
- NAS: bekabeld, geen toegang tot het internet
- DLAN: mijn wifi wordt verzorgd door 2 DLAN routers (boven en beneden, waarvan beneden direct is aangesloten op de router)

Alle firmwares zijn up to date. Snelheid is geen issue, hiccups wel. De pings vliegen alle kanten uit, het is een continu heen en weer tussen 10 en ca 100 ms, de verbinding blijft regelmatig hangen, waardoor ik ineens op plekken sta waar ik niet hoor / heen wilde (en dus afgeschoten word). Dit was voor mijn wisseling van Ziggo naar Odido geen issue. Heeft iemand een tip?

 

 


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9286 reacties
  • 4 mei 2024

Probeer het eerst eens met het uitzetten van die DLAN doosjes. Dat zijn niet de beste onderdelen van een netwerk. 


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 4 mei 2024

Beste Eric, dank voor je bericht. Ik heb vorige week het netwerk getest met alleen de laptop eraan, maar het maakt helaas geen enkel verschil. Ik gebruik het DLan alleen om wifi in mijn hele huis mogelijk te maken voor telefoons en tablets, verder wordt het niet gebruikt. De laptop is er op geen enkele manier mee verbonden 


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9286 reacties
  • 4 mei 2024

Ckeck, maar die DLANs zijn units die ook invloed op je bekabelde LAN uitoefenen, denk aan IP/tCP retransmits, dus vandaar mijn tip om die eens te ontkoppelen.


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 4 mei 2024

Ok, maar deze instabiliteit had ik daarvoor niet. Behalve de router is er niets aan de setup veranderd. Kan niets aan geconfigureerd/veranderd worden?


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 12 mei 2024

Kan iemand van Odido me hierbij aub verder helpen, ben zojuist weer voor de tweede keer afgeschoten, terwijl mijn verbinding bleef hangen. Heb gisteren voor de zekerheid mijn laptop opnieuw geinstalleerd, maakt geen enkel verschil. Wat kan ik nu nog doen?? 


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14631 reacties
  • 13 mei 2024

Hi @Wacker, zou je je NAS en eigen wifipunten willen loskoppelen en je verbinding dan willen testen voor een paar dagen? Kan je daarna een terugkoppeling geven of het nog steeds instabiel is of wel goed werkt? Dan hebben we je eigen apparatuur uitgesloten. 


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 13 mei 2024

Hi Tommie, dank je, is gedaan. Hoe lang moet de test duren? Ik gebruik de NAS voor mijn werk en kan hem niet onbeperkt uit laten staan (om te zwijgen over alle draadloze apparaten, die opnieuw moeten worden ingericht). Merci!


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14631 reacties
  • 13 mei 2024

Het liefst 3 dagen @Wacker. Maar de wifipunten zijn het belangrijkst in dit geval. Die kunnen namelijk voor een verstoring zorgen, dit kan de NAS ook maar minder ernstig. 


henkdeleeuw
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • 256 reacties
  • 13 mei 2024

Sinds de invoering van de T-56 zijn er problemen.
Heel vaak van klanten die met dezelfde setup (op de T-56 router na) jarenlang zonder problemen gedraaid hebben.
De door Odido aangedragen “weg naar de oplossing” is altijd dezelfde: koppel eerst eens al je eigen apparatuur los “om invloed daarvan uit te sluiten”.
Ik heb dit, in alle draadjes die ik gevolgd heb (en dat zijn er inmiddels heel wat), nog nooit soelaas zien brengen. Dan eindeloze pingtests die in precies het juiste formaat aangeleverd moeten worden, waarbij ik zelden of nooit uit de resultaten van de pingtest een conclusie getrokken zie worden “Ah, dus daar ligt het aan”.

Mijn advies: koop een andere router.
In alle gevallen die ik gezien hebwaren de problemen opgelost als de T-56 was vervangen door een andere router. Merk maakt niet zo veel uit, als hij maar VLAN ondersteunt op de WAN-poort. Bij Fritzbox zijn de instellingen voor Odido al voorgeconfigureerd onder de naam Odido of T-Mobile.

Of heb geduld, tot Odido eindelijk gaat uitzoeken waar de problemen vandaan komen.
Dan moet je wel echt geduld hebben. Bij de problemen met niet-verbindende JBL/Harman Kardon/ereaders/etc. etc. heeft het 4 tot 5 maanden na ontdekken van de problemen (en 3 tot 4 maanden nadat ik had uitgezocht waar het probleem door veroorzaakt werd, en dat via het forumhad doorgegeven, omdat een “technische dienst” onbereikbaar bleek) geduurd voor iedereen een nieuwe firmware had ontvangen waarin het was opgelost. En daarna kwamen de meldingen van problemen met de mesh-functie van de wifi, terwijl die voorheen ook goed gewerkt had.

Laten we eerlijk zijn: als de rest van de installatie onveranderd is, is het uitermate onwaarschijnlijk dat daar de problemen veroorzaakt worden. Als alle andere routers met de D-Link modules overweg kunnen en de T-56 niet, dan ligt het probleem in de T-56. Alleen Odido durft dat niet toe te geven, en laat je testjes doen waarvan de resultaten vervolgens niet bijdragen tot een oplossing.

Ten slotte: als het loskoppelen van je eigen apparatuur  wel tot een oplossing leidt, hoor ik het graag.
In tegenstelling tot veel anderen vind ik het niet erg om gecorrigeerd te worden als ik het mis heb.
Dat levert nuttige ervaring op waarvan je kunt leren.


  • is een Top Poster
  • 53 reacties
  • 13 mei 2024

@henkdeleeuw 

Ik heb ook met mijn oude t50 die ik nog bewaard had last van een hoge jitter(wat bij mij voor onstabiliteit lijkt te zorgen?). Wel waren de pingspikes weg. Op dat testmoment ervaarde ik toen geen klachten.


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 16 mei 2024

Beste @Tommie van Odido,  hartelijk dank voor je hulp. Ik heb de afgelopen drie dagen de access points en NAS uitgeschakeld, maar blijf dezelfde problemen houden, vooral in de avond. In de tussentijd heb ik het draadloos internet van de router aangehad, maar die lijkt instabiel: zelfs op 5 m afstand van de router (met alleen een houten plaat tussen router en device) verliest hij het signaal regelmatig. Wat kan ik verder nog doen? Bij voorbaar dank!


Cal van Odido
Forum|alt.badge.img+4
  • Oud Moderator
  • 3618 reacties
  • 19 mei 2024

Hoi @Wacker, ik had graag gezien voor je dat dit de oplossing was! Ik wil dit graag dieper voor je laten onderzoeken. Zou je een pingtest kunnen delen zodra je haperingen ervaart? De instructies voor een pingtest:

Zorg er het liefst voor dat alleen je laptop aangesloten is op het modem.

  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

Hiermee kunnen we meer vinden over de achterliggende ping problemen, we lossen dit graag voor je op!


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 24 mei 2024

Goedenavond, ik heb de tests eens doorgevoerd zoals gewenst.


Pingtest 8.8.8.8 (google). Overall resultaat: 

 

Zoals je aan het maximum kan zien, heb ik regelmatig spikes. Een paar voorbeelden:

 

De eerstvolgende hop is 143.179.0.1. Hiervan zien de overall resultaten er zo uit:

 

 Ook hier weer spikes: 

 

 


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14631 reacties
  • 27 mei 2024

Hi @Wacker, zou je een screenshot willen delen waar je gehele beeldscherm op te zien is met de test? Dan kunnen we de datum en tijd bekijken en zien we of je bekabeld bent aangesloten. 


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 27 mei 2024

Ik heb mijn wifi op de laptop de hele tijd uitstaan, ik gebruik in zeer uitzonderlijke gevallen mijn wifi op de laptop. Zoals je in de router kan zien is de wifi ook daar afgesloten. Ik heb tijdens de test ook geen VPN gebruikt. Sorry, ik ga deze test niet weer herhalen, ik heb alleen screenshots van de command prompt. Ik heb per ongeluk over de waarschuwing het hele scherm te screenshotten heengelezen. Wat is de volgende stap?

 

de test is afgelopen vrijdag gedaan, de eerste rond 20:19 - 20:20 en de tweede 21:02-03


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14631 reacties
  • 27 mei 2024

Ik snap dat het een lange test is maar ik moet bewijs hebben dat het bekabeld is met de datum en tijd erbij om dit door te zetten @Wacker. Anders pakt de technische dienst het niet op en dan kunnen we het ook niet oplossen. 


  • Auteur
  • is een King Poster
  • 32 reacties
  • 28 mei 2024

Ping 1, 8.8.8.8

 

Screenshot 1:

 

 

Screenshot 2:

 

 

Ping 2, 1e hop, nog steeds 143.179.0.1

 

Screenshot 1

 

 

Screenshot 2

 

 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen