Skip to main content
Beantwoord

Nieuw glasvezel verbinding haalt de beloofde snelheid niet


Beste,

Sinds 19-10-2022 is bij mij een geheel nieuwe glasvezelverbinding opgeleverd en aangesloten door Guidion, tijdens het opleveren viel de monteur ook al op dat ik lang niet de volle 1000/1000 haal die mij belooft is. De monteur heeft toen met de ServiceDesk gebeld en ik zou een T54 modem krijgen, hiermee zou het opgelost moeten zijn. Ruim 1 week verder nog geen T54 modem ontvangen maar goed.

Inmiddels de “oude” Zyxel T50 modem er tussenuit gehaald en mijn eigen Netgear R7800 op de GPON aangesloten en vlan 300 ingesteld.

Toch blijft met name de download snelheid erg schommelen soms haal ik 550 en soms 850, echter de uploadsnelheid staat altijd strak op de 200mbps, het lijkt haast wel of deze wordt geknepen. Wanneer ik de Zyxel T50 terug aansluit en daar mijn PC op laptop op aansluit, (via de kabel natuurlijk) haal ik precies dezelfde resultaten wanneer ik een speedtest uitvoer op speedtest.net.

Ik maak gebruik van cat6e sftp kabels, dit zou ruim voldoende moeten zijn qua bekabeling.

Ook heb ik de GPON en de Netgear al diverse malen een herstart gegeven.

 

 

 

Beste antwoord door Thurrock91

Hoi @Lisa De monteur is langs geweest, ik vertelde hem dat na de problemen met het rode wereldbolletje de beloofde snelheid wel wordt behaald. Hij wist mij mede te delen dat er een update van het netwerk is geweest en dat de problemen met het rode wereldbolletje te maken zou hebben gehad met IP problemen in de wijk centrale.

Bekijk origineel

23 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20672 reacties
  • 27 oktober 2022

Hallo @Thurrock91 

Kan je de Ookla speedtest app gebruiken ipv via de site en kan je ook eens testen met verschillende apparaten?

Daarnaast zou een foto van het glasvezelaansluitpunt en ONT misschien ook handig kunnen zijn.


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 27 oktober 2022

Hallo @Waqqas zie bovenstaande foto.

Wanneer ik de Ookla speedtest app gebruik haal ik maar +- 200down en up. Via chrome haal ik 947down en 211up. Zoals eerder aangegeven heb ik dit getest op een pc en op een laptop, inmiddels meerdere laptops.


Cal van Odido
Forum|alt.badge.img+4
  • Oud Moderator
  • 3618 reacties
  • 28 oktober 2022

Hoi @Thurrock91,

Bedankt voor de uitgebreide informatie, dit is een interessante casus om in te duiken! 

Aangezien het probleem niet aan de oppervlakte lijkt te liggen wil ik graag dieper in het problemen voor je duiken. Om een scherper beeld van het probleem te krijgen zou ik je graag willen vragen om een paar specifieke speedtesten uit te willen voeren met het Zyxel modem:

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

 

Hiermee kan ik voor je aan de slag om harder tegen het probleem op te treden, dit komt helemaal goed! 🙂


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 28 oktober 2022

Hallo @Cal 

Zoals gevraagd 😀

Zoals je ziet zijn de resultaten met de speedtest app verre van ideaal, ik hoor graag van je.

Alvast bedankt.


Cal van Odido
Forum|alt.badge.img+4
  • Oud Moderator
  • 3618 reacties
  • 28 oktober 2022

Super, bedankt voor de duidelijke screenshots @Thurrock91, hier heb ik een hoop aan! Met deze screenshots heb ik gelijk een onderzoek voor je geopend bij onze technische dienst. Ik wil dit probleem graag goed bij de wortels aanpakken en daarom zullen wij ook het glasvezelnetwerk nakijken. Ik hoop en verwacht dat je in de loop van komende week meer van ons hoort. 

Ik ga er alles aan doen om jouw snelheid snel op te krikken! 💪


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 4 november 2022
Cal schreef:

Super, bedankt voor de duidelijke screenshots @Thurrock91, hier heb ik een hoop aan! Met deze screenshots heb ik gelijk een onderzoek voor je geopend bij onze technische dienst. Ik wil dit probleem graag goed bij de wortels aanpakken en daarom zullen wij ook het glasvezelnetwerk nakijken. Ik hoop en verwacht dat je in de loop van komende week meer van ons hoort. 

Ik ga er alles aan doen om jouw snelheid snel op te krikken! 💪

Hallo @Cal vandaag heb ik een nieuw modem ontvangen, een T50 trouwens. Deze zojuist aangesloten en een speedtest gedaan. Zoals je kunt zien verre van onder de 1000mbps, ik geloof niet dat het aan de hardware aan mijn kant zit. Mijn buurman die ook op glasvezel van t-mobile zit haalt namelijk wel gewoon de beloofde snelheid.

 

 


Lisa
  • Oud-Moderator
  • 5725 reacties
  • 5 november 2022

Hi @Thurrock91, heel goed dat je dit meteen laat weten! Dit is inderdaad zeker niet de snelheid die je met het nieuwe modem zou moeten ontvangen. Ik heb dan ook een nieuw verzoek ingediend bij onze technische dienst, zodat hier verder in gedoken kan worden. Mijn collega's gaan er alles aan doen om jouw snelheid omhoog te krikken. Ik houd het onderzoek voor je in de gaten en laat het aan je weten als er een update uitrolt. Hopelij kan ik je snel verblijden! 😊


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 14 november 2022

Hoi @Lisa 

Na een weekend lang een onstabiele netwerkverbinding te hebben. (elke x rood wereldbolletje op de modem) Krijg ik nu toch de beloofde snelheid:

 

Wat mij betreft hoeft Guidon niet meer voor de snelheidsproblemen langs te komen. Echter wel voor het elke keer een een rood wereldbolletje op de modem. Heb een gevoel dat de Huawei ONT niet helemaal lekker werkt.

 


Lisa
  • Oud-Moderator
  • 5725 reacties
  • 15 november 2022

Hi @Thurrock91, wat super om te lezen! Je bent mij voor met jouw berichtje, want ik zie deze ochtend dat mijn collega's net voor het weekend het onderzoek succesvol hebben afgerond en inderdaad Guidion hebben aangestuurd. Je kunt tijdens de afspraak met de monteur het rode wereldbolletje aansnijden, zodat hij daar naar kan kijken tijdens de afspraak. Laat je het weten of hij dit na de afspraak heeft kunnen verhelpen? 💪


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • Antwoord
  • 21 november 2022

Hoi @Lisa De monteur is langs geweest, ik vertelde hem dat na de problemen met het rode wereldbolletje de beloofde snelheid wel wordt behaald. Hij wist mij mede te delen dat er een update van het netwerk is geweest en dat de problemen met het rode wereldbolletje te maken zou hebben gehad met IP problemen in de wijk centrale.


Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 1934 reacties
  • 21 november 2022

@Thurrock91 Super dat je inmiddels wel de juiste snelheid haalt, woehoe! Ik heb voor de zekerheid nog in jouw verbinding gekeken en zo te zien, ziet dit er top in orde uit. Ervaar je dit tot nu toe ook zo? Ik hoor het graag!


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 21 november 2022

@Demi Yes, werkt prima nu.


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 10753 reacties
  • 22 november 2022

Heel fijn om te zien @Thurrock91, thanks voor het delen van jouw update en veel plezier met jouw snelheid! 😄


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 30 november 2022
Lisa schreef:

Hi @Thurrock91, heel goed dat je dit meteen laat weten! Dit is inderdaad zeker niet de snelheid die je met het nieuwe modem zou moeten ontvangen. Ik heb dan ook een nieuw verzoek ingediend bij onze technische dienst, zodat hier verder in gedoken kan worden. Mijn collega's gaan er alles aan doen om jouw snelheid omhoog te krikken. Ik houd het onderzoek voor je in de gaten en laat het aan je weten als er een update uitrolt. Hopelij kan ik je snel verblijden! 😊

Hallo,

Ik kom vanwege deze vraag op dit onderwerp terecht. Ik zou ook graag de beloofde snelheid ontvangen. Ik werk bedraad rechtstreeks op de standaard meegeleverde router.


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hoi @mdeweerd, dat snap ik en daar gaan we zeker voor zorgen! Ik heb je verbinding meteen bekeken, ik meet inderdaad wat ruis. Werk je zowel met ons modem en onze converter, of gebruik je eigen apparatuur? Zo ja, wil je dan eerst onze apparatuur aansluiten en de verbinding opnieuw meten? Ik hoor graag van je!


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 24 mei 2024

Ook ik zit met een snelheidsprobeem .  Guidion heeft bij de oplevering opgemerkt dat de 2 Gb niet gehaald werd.  Ik verwachtte dat jullie daarop zouden reageren. Helaas geeft de speedtest nog steeds aan dat ik op de halve snelheid zit.  ( 874.1 Mb/s Download en 926.7 Mb/s Upload en Latency van 12 ms).

Komt hier nog een reactie op?

Hoe kan dit opgelost worden?

Graag hoor ik van jullie!


Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1596 reacties
  • 24 mei 2024

Hi @Herriot, ik heb het gelijk voor je nagekeken en ik zie dat de monteur van Guidion dit inderdaad niet goed heeft doorgezet, mijn excuses hiervoor. Ik wil dit nu graag zo snel mogelijk voor je oppakken. Om hier gelijk werk van te kunnen maken, zou ik graag een speedtest via een bekabelde verbinding willen ontvangen. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links:

Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/6470cde47c/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf 

Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/34d729b6bd/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf 

Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. Je kunt de screenshots/afbeeldingen in dit topic delen in plaats van het te sturen naar het e-mailadres. We starten dan een onderzoek!


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 24 mei 2024

Hierbij de screenshots:

 


Forum|alt.badge.img+2
  • is een Top Poster
  • 114 reacties
  • 24 mei 2024

Als ik het zo even snel zie heeft die killer e2500 netwerkinterface een snelheid van maximaal 1000mbit, wat ook wel erg goed klopt met de snelheden uit de speedtests. Lijkt er wat dat betreft toch op dat de laptop de beperkende factor is in deze. 


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 24 mei 2024

Ik zie dat nu ook. En dat beperkt .  Is het nu niet beter over te gaan op een langzamer abonnement ?


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 24 mei 2024

Of is het zo als er meerdere PC's aan hangen ze dan toch voordeel hebben bij de hogere glasvezel snelheid ?


Forum|alt.badge.img+2
  • is een Top Poster
  • 114 reacties
  • 24 mei 2024

Als je meerdere apparaten hebt waarop je gelijktijdig veel bandbreedte wil gebruiken kan het zin hebben. Voor gemiddeld Nederland is 1000mbit ruim voldoende, en eigenlijk overbodig. Om een populair voorbeeld te noemen, Netflix raad voor streamen in de hoogste kwaliteit een verbindingssnelheid aan van ten minste 15mbit. Voor andere streaming diensten word dit niet veel hoger.

Ik weet natuurlijk niet hoe het internet bij jou gebruikt word, maar ik kan me niet voorstellen dat je hinder gaat ondervinden van een overstap naar 1000 of zelfs bijvoorbeeld 400mbit. 


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 24 mei 2024

Hartelijk dank voor je  snelle antwoord !  Duidelijk allemaal . Thanks.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen