Een goede test is geen moment opname.
- Test 's-morgens 's-middags en 's-avonds (begin en heel laat)
- Test op de verschillende toegangspunten. Een ander punt kiezen dan diegene die Speedtest standaard aanbied kan zo 150Mbit verschil maken. (bovenstaande plaatjes Vancis Amsterdam)
Waarom maakt iedereen zich zo druk als de snelheid een keer wat lager is. Dergelijke verbindingen “dicht trekken” is bijna onmogelijk omdat we ook afhankelijk zijn waar de data vandaan moet komen. Bij een film downloaden van 9 gieg is men nog afhankelijk over hoeveel kanalen dit verzonden kan worden. En met de structuur zoals “Internet” is opgebouwd is dat sterk afhankelijk van de route waarover de pakketjes hun weg vinden.
Helaas heeft T-mobile zijn 750/750 product hernoemd naar 1000/1000, het theoretische maximum doordat dit beter aansloot bij de andere schreeuwers op de markt.
De 750/750 abonnement waar ik mee begon kwam bijna niet ONDER de 750 up/down, op sommige momenten viel het wel eens lager uit tot zelfs 450down maar bleef de up op 870. Reden tot klagen, nee gewoon doorgang met ademhalen en een volgende test was alles weer bij het oude.
Laatst mijn abonnement omgezet naar 1000/1000 omdat dit inmiddels ca.50 cent goedkoper was dan de 750/750 en wat blijkt? Nul komma nul wijziging in mijn up/down-load.
Veel belangrijker is de STABILITEIT van het achter liggende netwerk, de ping voldoende laag en een goed constant gemiddelde in de DOORVOER en niet dat piekmomentje.