@stubbe4 Voor jou goed nieuws, de netbeheerder heeft vandaag opnieuw opdracht van ons ontvangen en gaat aan de slag!
@Gtvv Ik geef graag wat meer toelichting over wat een brudge tap precies inhoudt:
Een bridge tap is een term die de netbeheerder gebruikt om aan te geven dat er een aftakking op de ISRA aan is gesloten. Op jouw foto is dit de grijze kabel die door gaat naar de wandcontactdoos. Normaal gesproken mag alleen de netbeheerder werkzaamheden verrichten aan de ISRA (en in sommige gevallen externe monteurs met een certificaat). Wat wij altijd adviseren is om de modem rechtstreeks op de ISRA aan te sluiten met de door ons geleverde DSL kabel van 0,5 meter. Hiermee heb je het beste resultaat.
Uiteraard is dit in de praktijk niet altijd mogelijk en wordt er vanaf de ISRA een kabel getrokken en ergens anders een aansluiting gemaakt. Alles vanaf de ISRA valt onder de binnenhuis installatie en is je eigen verantwoording (of van de verhuurder/eigenaar) net zoals bijvoorbeeld de stopcontacten en waterleidingen in je woning.
Het kan goed dat een aftakking heel lang niet stoort maar op een bepaald moment wel, dit kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld corrosie of schade aan de bekabeling. Wat de netbeheerder doet is een meting uitvoeren vanaf de centrale naar jouw woning. Zij kunnen zien hoe de verbinding op de lijn in de straat is, als deze goed is maar ze wel storing zien dan wordt eigenlijk altijd de conclusie getrokken dat het een mogelijke bridge tap is (want het is niet de binnenkomende verbinding). In sommige gevallen klopt dit niet en is bijvoorbeeld het ISRA zelf bschadigd of is er helemaal geen aftakking aanwezig. In die situaties geven wij dit door aan de netbeheerder en geven we opnieuw de opdracht voor een monteur door.
In jouw geval is er echter wel sprake van een aftakking die nu mogelijk stoort. Is het voor jou mogelijk om de modem rechtstreeks op het ISRA-punt aan te sluiten? Dus zonder tussenkomst van de grijze kabel, Op die manier kan je duidelijk testen of dit inderdaad de boosdoener is.