Hallo,
wanneer wordt deze router door jullie vervangen, omdat het product end of life heeft bereikt?
Hallo,
wanneer wordt deze router door jullie vervangen, omdat het product end of life heeft bereikt?
Beste antwoord door Pieter_B
Zoals al benoemd, de Vigor serie is in de EOL status, alleen wil dat nog niet automatisch aangeven dat hij ‘onveilig’ is. Tenzij er binnenkort een forste firewall security breach is, zal TM stappen moeten ondernemen. Dit, omdat ze garant moeten staan voor de veiligheid van hun klanten en hun private netwerk.
Een security team van een bedrijf kan ook niet veel anders zeggen, want hun mogen ook geen EOL devices plaatsen.
Maar het grootste beveiliginglek zit tussen het scherm en de stoel, jezelf. Het aantal topic hier binnen TMT met “ik moet even een poortje openzetten, hoe doe ik dat?” zonder gedegen kennis van zaken, dat is pas echt in mijn ogen verontrustend te noemen. Dus teveel mensen maken hun netwerk onveilig, door zaken te doen binnen de firewall wat ze niet begrijpen. Ze sluiten IoT zaken aan op hun private LAN, zonder een firewall rule op te zetten … BBRRRR.
Alleen 2.4G is i.d.d. ook niet meer echt van deze tijd, zeker nu 6G de nieuwere standaard is. Wel gezegd hebbende, dat er nog maar weing devices zijn die 6G hebben .. maar het komt.
Dus op korte termijn verwacht ik niet dat TM massaal alle Vigors om zal ruilen voor de Zyxel, dan blijft toch mijn advies om zelf control te nemen over jou netwerk.
Binnenkort ga ik zelf een pfSense systeem hier thuis op poten zetten, waarmee ik 100% in control ben van alles wat er IN / OUT gaat.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.