Skip to main content
Beantwoord

Bellen via Webex en Zoom

  • 18 februari 2019
  • 3 reacties
  • 220 Bekeken

Ik werk vanuit huis met mensen over de hele wereld. Ik gebruik dus veel programma's zoals Webex & Zoom (collaboration tools) om gesprekken te voeren met collega's en klanten via deze tools en tegelijk content te kunnen delen.

De laatste weken vallen de voice gespreken via de computer steeds weg om dan weer terug te komen of er is een echo in het gesprek. Dit duurt slechts enkele seconden maar is heel vervelend.

Ik zou graag dit type verkeer of deze twee applicaties voorrang willen geven in de router. Wifi signaal en snelheid is Prima en ook de snelheid naar buiten is goed. Het is puur een kwestie van prioriteit van dit verkeer.

Is er een manier om dit te doen in de T-Mobile Router

Beste antwoord door tmoesel

Webex is goed in staat om met (strikte enterprise) firewalls enz om te gaan en daardoor kun je er van uitgaan dat alle knooppunten tussen jouw speaker+microphone en de geprekspartner of soort van spraak gateway server van Webex, alleen een versleutelde bidirectionele bitpijp zien. De inhoud en type ervan is onzichtbaar, en je router kan dus ook geen QoS toepassen. Verder doet T-Mobile Thuis geen IPv6, dus technisch en in theorie zijn er geen opties.

Zoals eric_2 al aangeeft, je hebt betere kansen als je LAN i.p.v. WiFi gebruikt. WiFi heeft simpelweg veel grotere kans op grotere packet jitter (variatie in aankomsttijden van spraak paketten) dan LAN. Dat maakt het voor algoritmes die de spraakkwaliteit moeten waarborgen o.a. erg lastig om echo uit te doven (echo cancelling) en de makkelijkste en gehoorvriendelijkste methode is dan om kortstondig volume op 0 te zetten.

Maar de oorzaak van dit euvel kan makkelijk bij de 'andere kant' liggen. Jouw verbinding tot aan Amsterdam o.i.d. kan wel supersnel zijn, van daaruit naar weet ik waar (op de wereld) kan het vies tegenvallen. De geprekspartner kan (of wil) er vaak ook niks aan doen, tot het moment dat de zakelijke relaties begint te verstoren. Afhankelijk van hoe de verhoudingen liggen, zul je dan toch op iets anders moeten overgaan.

Een truuk is vaak om als je weinig te zeggen hebt in een confcall, vooral je microfoon te muten en ook een goede headset te gebruiken. Mensen/partijen/deelnemers die dat niet doen lopen het risico (stilzwijgend) genegeerd te worden, weer afhankelijk van hoe de verhoudingen liggen.

Als je denkt dat het aan je TMT verbinding ligt, zie dan o.a. dit:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/latency-bij-thuiswerken-309409
Bekijk origineel

3 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9296 reacties
  • 18 februari 2019
Wifi is niet zo'n handige manier om voor realtime applicaties te gebruiken. Kun je geen LAN kabel aansluiten?

Folkert
Forum|alt.badge.img+3
  • Oud-SU
  • 3109 reacties
  • 18 februari 2019
Volgens mij wil topic starter QoS instellen.

tmoesel
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 1686 reacties
  • Antwoord
  • 19 februari 2019
Webex is goed in staat om met (strikte enterprise) firewalls enz om te gaan en daardoor kun je er van uitgaan dat alle knooppunten tussen jouw speaker+microphone en de geprekspartner of soort van spraak gateway server van Webex, alleen een versleutelde bidirectionele bitpijp zien. De inhoud en type ervan is onzichtbaar, en je router kan dus ook geen QoS toepassen. Verder doet T-Mobile Thuis geen IPv6, dus technisch en in theorie zijn er geen opties.

Zoals eric_2 al aangeeft, je hebt betere kansen als je LAN i.p.v. WiFi gebruikt. WiFi heeft simpelweg veel grotere kans op grotere packet jitter (variatie in aankomsttijden van spraak paketten) dan LAN. Dat maakt het voor algoritmes die de spraakkwaliteit moeten waarborgen o.a. erg lastig om echo uit te doven (echo cancelling) en de makkelijkste en gehoorvriendelijkste methode is dan om kortstondig volume op 0 te zetten.

Maar de oorzaak van dit euvel kan makkelijk bij de 'andere kant' liggen. Jouw verbinding tot aan Amsterdam o.i.d. kan wel supersnel zijn, van daaruit naar weet ik waar (op de wereld) kan het vies tegenvallen. De geprekspartner kan (of wil) er vaak ook niks aan doen, tot het moment dat de zakelijke relaties begint te verstoren. Afhankelijk van hoe de verhoudingen liggen, zul je dan toch op iets anders moeten overgaan.

Een truuk is vaak om als je weinig te zeggen hebt in een confcall, vooral je microfoon te muten en ook een goede headset te gebruiken. Mensen/partijen/deelnemers die dat niet doen lopen het risico (stilzwijgend) genegeerd te worden, weer afhankelijk van hoe de verhoudingen liggen.

Als je denkt dat het aan je TMT verbinding ligt, zie dan o.a. dit:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/latency-bij-thuiswerken-309409

Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen