Skip to main content

Open vpn probleem zyxtel / synology

Hoi,

Ik heb de Zyxtel EX5601-T1 en heb daarop een synology nas aangesloten. Via open-vpn wil ik verbinding kunnen maken met de synology nas. Dat lukt niet helemaal.

Probleem 1:

Eigenlijk zou het een UDP verbinding moeten worden. Maar als ik bij port forwarding voor UDP kies, wil de poort niet open gaan. Ik begrijp niet waarom niet. 

Probleem 2: Ik heb omdat UDP niet werkte via Port Forwarding voor TCP gekozen. Nu werkt de open vpn verbinding. De poort is open en je ziet dat er gegevensoverdracht plaats vindt tussen mijn pc en de nas. Ik heb mijn laptop verbonden zodat ik op de hotspot zit. Maar… Ook al werkt de verbinding, zodra ik op ‘netwerk’ klik zijn mijn netwerklocaties niet zichtbaar. Ik begrijp alleen niet, waar dat aan ligt.

Heeft iemand misschien tips voor mij?

Groetjes

Uitgelichte reactie

23 april 2025

Probleem 1. Ik weet niet hoe je controleert of udp open staat maar de normale websites controleren meestal alleen op TCP, niet op UDP.

Probleem 2. Netwerklocatie geeft alleen netwerken weer die via NetBIOS broadcasts gevonden kunnen worden. Deze broadcasts (alsook DNS resolutie) gaan echter standaard niet over vpn (tenzij specifiek geconfigureerd).

Je kunt verbinding maken met een computer door direct het ip adres te gebruiken (zoals \\ip_adres_van_nas). Of je moet je vpn anders instellen.

5 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1146 reacties
  • 23 april 2025

Probleem 1. Ik weet niet hoe je controleert of udp open staat maar de normale websites controleren meestal alleen op TCP, niet op UDP.

Probleem 2. Netwerklocatie geeft alleen netwerken weer die via NetBIOS broadcasts gevonden kunnen worden. Deze broadcasts (alsook DNS resolutie) gaan echter standaard niet over vpn (tenzij specifiek geconfigureerd).

Je kunt verbinding maken met een computer door direct het ip adres te gebruiken (zoals \\ip_adres_van_nas). Of je moet je vpn anders instellen.

• is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 30 april 2025
rikdeictman schreef:

Hoi,

Ik heb de Zyxtel EX5601-T1 en heb daarop een synology nas aangesloten. Via open-vpn wil ik verbinding kunnen maken met de synology nas. Dat lukt niet helemaal.

Probleem 1:

Eigenlijk zou het een UDP verbinding moeten worden. Maar als ik bij port forwarding voor UDP kies, wil de poort niet open gaan. Ik begrijp niet waarom niet. 

Probleem 2: Ik heb omdat UDP niet werkte via Port Forwarding voor TCP gekozen. Nu werkt de open vpn verbinding. De poort is open en je ziet dat er gegevensoverdracht plaats vindt tussen mijn pc en de nas. Ik heb mijn laptop verbonden zodat ik op de hotspot zit. Maar… Ook al werkt de verbinding, zodra ik op ‘netwerk’ klik zijn mijn netwerklocaties niet zichtbaar. Ik begrijp alleen niet, waar dat aan ligt.

Heeft iemand misschien tips voor mij?

Groetjes

Ik heb exact zelfde probleem.
Poorten zijn in T56 router geforward. 
Intern werkt VPN prima.

Met DDNS extern op WAN IP werkt dit niet.
Krijg dan wel web interface van router te zien.

Op WAN IP adres werkt dit niet.
Krijg dan wel web interface van router te zien

Eenvoudige 5000  port forward naar web interface van NAs werkt niet.

Met poort scanner geen open poorten te zien op poort 80 en 8080 na.

Het moet kunnen maar lijkt of in het netwerk of in router dit geblokkerd word.
Iemand oplossing hiervoor.?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1146 reacties
  • 30 april 2025
Jhon.H schreef:

Eenvoudige 5000  port forward naar web interface van NAs werkt niet.

Met poort scanner geen open poorten te zien op poort 80 en 8080 na.

Ik neem aan dat dat (die 5000, 80 en 8080) dan niet via VPN zijn?

Je werkt met VPN (en forward alleen de VPN poorten) OF je werkt met forwarding van 5000, 80 en 8080. Maar je moet het niet door elkaar gaan gebruiken.

Zijn de 80 en 8080 ook gewoon geforward? Want als die werken zou de 5000 ook gewoon moeten werken. Maar hoe heb je de forwarding gedaan?

Ik zou overigens 5000, 80 en 8080 absoluut niet open zetten voor het internet. Alleen maar beveiligingsproblemen. Tenzij je het risico wilt lopen dat er een encrypt hacker overheen gaat.

• is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 1 mei 2025

500 staat als test open. Word overigens niet gezien door port scanner.
HTTP port en HTTPS port staan standaard open door provider kan ik zelf niet manigen… Helaas.
En deze porten zijn niet VPN .

Maar iemand idee hoe ik NAS via VPN bereikbaar krijg.
Overstappen naar andere internet provider vindt ik namelijk wel erg drastische maatregel..

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1146 reacties
  • 1 mei 2025
Jhon.H schreef:

HTTP port en HTTPS port staan standaard open door provider kan ik zelf niet manigen… Helaas.
En deze porten zijn niet VPN .

Uh…? De 80 en 443 staan standaard niet voor internet open op de Zyxel T-56. Die staan toch op WAN echt dicht. Tenzij jij ze zelf via de instellingen open hebt gezet.

(Ik gebruik voor 80 en 443 gewoon mijn eigen server dus het zou ook verkeerd zijn als de router die zelf zou ‘pakken’)

Jhon.H schreef:

Maar iemand idee hoe ik NAS via VPN bereikbaar krijg.
Overstappen naar andere internet provider vindt ik namelijk wel erg drastische maatregel..

Welk VPN protocol wil je gebruiken? IPSEC is UDP 500 en 4500 forwarden. OpenVPN is UDP 1194. Overigens zul je open UDP poorten niet kunnen testen. De test-sites werken alleen voor TCP verbindingen.

Hieronder mijn instelling voor mijn T-56. Ik heb alleen zelf de PING op WAN aangezet. HTTP bestaat in de T-56 niet meer. En poort 443 is standaard uitgeschakeld voor de WAN interface.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen