Beantwoord

Huawei HN8010Ts-20 management interface benaderen vanaf Unifi netwerk (UDM-Pro)

  • 22 November 2023
  • 8 reacties
  • 408 Bekeken

Heb nu een paar maanden gigabit glasvezel van Odido draaien:

Huawei XGS-PON ONT met ethernet op de WAN1 poort van mijn UDM-Pro met VLAN 300 aangevinkt. Werkt allemaal prima afgezien van de sporadische uitval van 15 tot 30 minuten om de paar weken. Dat zal wel liggen aan het feit dat ze hier in de buurt nog druk bezig zijn met aansluiten van de buren.

Volgens de handleiding (hier zo) zou de management interface van de ONT te benaderen moeten zijn via 192.168.100.1 door een laptop aan de LAN poort van de ONT te hangen..

Maar er moet toch een slimmere manier zijn om dat te doen, zonder de UDM los te koppelen - “vroeger” met de Connectbox van Ziggo (ook op datzelfde adres) ging dat immers prima..

Als ik WAN1 op de UDM als volgt instel kan ik wèl bij de management interface van de ONT (via een PC die gewoon in het unifi netwerk hangt):

Static IP 192.168.100.2 / Netmask: 255.255.255.0 / Gateway: 192.168.100.1 en VLAN 300 uit (geen vinkje).

Als ik dan alles weer terugzet (WAN1 op DHCP en VLAN 300 aangevinkt), en een static route aanmaak (Destination network: 192.168.100.1/32 / interface: WAN1 / distance: 1) krijg ik een timeout op de ping naar 192.168.100.1..

Ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft bedacht..

Grt, Joost

 

icon

Beste antwoord door TMTV 22 November 2023, 14:38

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @flyingpenguin1807,

Welkom op de Community!

Internet wordt doorgegeven op VLAN 300, maar de interface van de Huawei heeft geen VLAN-tag. Je zou dan een extra WAN-interface moeten aanmaken op de UDM zonder VLAN-tag en daar die static route aan koppelen. Hoe je dat doet, weet ik niet, maar misschien lukt het met deze info al en anders helpen screenshots ook bij het meedenken. Succes!

@flyingpenguin1807 , @TMTV 

Ik heb het voor elkaar gekregen middels een script dat ik gevonden op deze website.

Ik heb wél eerst een laptop rechtstreeks aan de ONT gehangen om deze een ander IP-adres te geven, nml. 10.0.0.1. Vervolgens heb ik het script als volgt aangemaakt:

 

Log via SSH in op de UDM Pro. Dat kan met bijv. Putty.

user:            root
password:    jouw eigen password


Geef het volgende commando in om een directory aan te maken:

 mkdir /data/myScripts


Maak vervolgens in deze directory een script-file aan:

 vi /data/myScripts/accessModem.sh


Druk op "i" om in insert-mode te komen.

Copy/Paste de script tekst uit de link.     (paste doe je met een rechtsklik)

Maak de gewenste aanpassingen voor WAN poort en IP-adressen.
Bijv: ONT aangesloten op de bovenste SFP poort 10; IP adres van ONT ingesteld op 10.0.0.1.
Dan in het script:

INTERFACE="eth9"
LOCALE_IP="10.0.0.2/28"
REMOTE_IP="10.0.0.1"

(zit je ONT op poort 9 dan gebruik je “eth8”)

Na het invoegen en aanpassen, druk op ESC en typ vervolgens :wq en druk dan op ENTER.

Script uitvoerbaar maken: 

 chmod +x /data/myScripts/accessModem.sh


Script starten:

 /data/myScripts/accessModem.sh start

(als je nu in je browser naar 10.0.0.1 gaat, dan opent de userinterface van de ONT)

Script kan gestopt worden met:

 /data/myScripts/accessModem.sh stop


Het script moet normaalgesproken na iedere reboot opnieuw gestart worden. Er is een mogelijkheid om het automatisch te starten. Zover ben ik nog niet.

Reputatie 3

Wat ga je doen in de ONT? maw: welk probleem lost dit op?

@flyingpenguin1807 , @TMTV 

Ik heb het voor elkaar gekregen middels een script dat ik gevonden op deze website.

Ik heb wél eerst een laptop rechtstreeks aan de ONT gehangen om deze een ander IP-adres te geven, nml. 10.0.0.1. Vervolgens heb ik het script als volgt aangemaakt:

 

Log via SSH in op de UDM Pro. Dat kan met bijv. Putty.

user:            root
password:    jouw eigen password


Geef het volgende commando in om een directory aan te maken:

 mkdir /data/myScripts


Maak vervolgens in deze directory een script-file aan:

 vi /data/myScripts/accessModem.sh


Druk op "i" om in insert-mode te komen.

Copy/Paste de script tekst uit de link.     (paste doe je met een rechtsklik)

Maak de gewenste aanpassingen voor WAN poort en IP-adressen.
Bijv: ONT aangesloten op de bovenste SFP poort 10; IP adres van ONT ingesteld op 10.0.0.1.
Dan in het script:

INTERFACE="eth9"
LOCALE_IP="10.0.0.2/28"
REMOTE_IP="10.0.0.1"

(zit je ONT op poort 9 dan gebruik je “eth8”)

Na het invoegen en aanpassen, druk op ESC en typ vervolgens :wq en druk dan op ENTER.

Script uitvoerbaar maken: 

 chmod +x /data/myScripts/accessModem.sh


Script starten:

 /data/myScripts/accessModem.sh start

(als je nu in je browser naar 10.0.0.1 gaat, dan opent de userinterface van de ONT)

Script kan gestopt worden met:

 /data/myScripts/accessModem.sh stop


Het script moet normaalgesproken na iedere reboot opnieuw gestart worden. Er is een mogelijkheid om het automatisch te starten. Zover ben ik nog niet.

Dank voor je volhardendheid! :-)

Werkt idd prima. In mijn geval niet nodig om het IP van de ONT eerst aan te passen, aangezien subnet 192.168.100.0/24 bij mij nog vrij is.

Dan dus config in script als volgt:

INTERFACE="eth9"
LOCALE_IP="192.168.100.2/28"
REMOTE_IP="192.168.100.1/28"

Wat ga je doen in de ONT? maw: welk probleem lost dit op?

Beetje een open deur als je de OP leest...

Om dit persistent te maken (na reboot / fw update) denk ik dat met deze instructies het moet lukken:

 

https://github.com/unifi-utilities/unifios-utilities/blob/main/on-boot-script/README.md

 

En dan dus het script in de on_boot.d directory plaatsen (wel het path in het script aanpassen).

 

Heb dit (reboot) nog niet getest aangezien er wat kritische processen van het internet afhankelijk zijn..

Reputatie 3

Wat ga je doen in de ONT? maw: welk probleem lost dit op?

Beetje een open deur als je de OP leest...

niet echt, en dan bedoel ik niet hoe je op de mgt interface van de ont komt, maar wat ga je ermee doen? of is de huawei niet van odido? dan snap ik ‘m

Wat ga je doen in de ONT? maw: welk probleem lost dit op?

Beetje een open deur als je de OP leest...

niet echt, en dan bedoel ik niet hoe je op de mgt interface van de ont komt, maar wat ga je ermee doen? of is de huawei niet van odido? dan snap ik ‘m

Idee is idd om op de Huawei XGS-PON ONT van Odido te kunnen kijken in de logs, ingeval van (onverklaarbare) outage..

Reageer