Skip to main content

Deco X20 als wifi router

Kan ik mijn deco x20 ook als wifi-router gebruiken bij Odido?

Uitgelichte reactie

24 juni 2025

Hallo ​@pikapower 

Heb je glasvezel?

Je kan deze op de mediaconverter aansluiten ipv de Zyxel. Nadat hij is aangesloten ga in de app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en prioriteit 0, klik op toepassen en herstart de mediaconverter.

11 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21790 reacties
  • 24 juni 2025

Hallo ​@pikapower 

Heb je glasvezel?

Je kan deze op de mediaconverter aansluiten ipv de Zyxel. Nadat hij is aangesloten ga in de app naar more, advanced, IPTV/VLAN, schakel dit in, mode custom, internet VLAN 300 en prioriteit 0, klik op toepassen en herstart de mediaconverter.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 16 reacties
  • 24 juni 2025

ohw.. ok.

Hoe log ik in op de mediaconverter?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1529 reacties
  • 24 juni 2025

Deze instelling doe je op de hoofd Deco. Je sluit deze met een kabel direct aan op de converter (ipv de Zyxel) en ga in de app naar meer en kies voor router mode. Daarna de instellingen zoals hierboven.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 16 reacties
  • 24 juni 2025

ok, super, dank jullie wel. 
Ik neem aan dat het beter is, dan eerst de Zyxel en dan de deco ?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1529 reacties
  • 24 juni 2025

Ja, zeker als je een heel setje van X20's hebt en ze in mesh wilt hebben. De Zyxel ertussen zou dan alleen maar extra zijn en daarop moet je anders toch wifi uitzetten om geen extra stoorzender te hebben. 

Dus rechtstreeks op de ONT is wel fijner.

Alleen als er iets niet werkt en Odido zou dingen moeten testen en meten, dan moet de Zyxel weer (even) terug. Maar we gaan er vanuit dat alles lekker werkt 😉

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21790 reacties
  • 24 juni 2025

@pikapower 

Als je vast bellen hebt bijvoorbeeld dan zou mediaconverter > Zyxel met WiFi uit > Deco X20 in Acces Point Mode ook kunnen.

De VLAN instelling en Acces Point Mode pas je toe in de Deco app.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1529 reacties
  • 24 juni 2025

Oeps, dat vergeet ik elke keer... "Wie heeft er nu nog telefonie via de internet provider" 😉

(Ik zit met vaste telefonie al jaren, ook zakelijk, via een VoIP provider)

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 16 reacties
  • 24 juni 2025

ok super, nu rechtstreeks op de ONT gezet, wel 2 routes ertussen, moet er nog 1 kopen met  8-10 ingangen 😅

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 16 reacties
  • 24 juni 2025
rvk01 schreef:

Oeps, dat vergeet ik elke keer... "Wie heeft er nu nog telefonie via de internet provider" 😉

(Ik zit met vaste telefonie al jaren, ook zakelijk, via een VoIP provider)

nee, hier ook geen vaste telefonie meer 😁

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1529 reacties
  • 24 juni 2025

Ik neem aan dat je switches bedoeld... en dat je die achter de Deco hebt staan (niet tussen de ONT en Deco). Switches ander de eerste Deco is geen probleem (zolang ze IEEE 1905.1 voor de bedrade backhaul van de mesh ondersteunen, wat als TP-Links bv wel doen).

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 16 reacties
  • 24 juni 2025

ja sorry, switches. Ik haal die 2 altijd door elkaar 🙈

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen