Skip to main content

ethernet en wifi instabiel na b17 update.

zoals ook al in de titel staat is er sinds afgelopen week echt mega instabiel.

heb hier verder nog nooit last van gehad. heb ook al de modem op verschillende adressen uitgeprobeerd maar nog steeds hetzelfde probleem.

wel weet ik dat b17 geloof ik best een nieuwe update is. ik vraag mij af of het probleem hiermee gerelateerd is.

ook vraag ik mij af of meerdere mensen hier last van hebben en of er een manier is om dit op te lossen?

het gaat om deze versie: V1.00(ACJG.1)NR53_B17D0430. is dit de nieuwste firmware?

ik heb al meerdere dingen zelf geprobeerd maar tot zover nog zonder resultaat.

mijn computer is via de ethernet aangesloten dus het zou geen verbinding probleem moeten zijn. ook lijkt het niet de verbinding naar de 5g mast aangezien ik al op verschillende adressen de ethernet getest heb met hetzelfde resultaat.

hieronder in ieder geval de ping statistics alvast aangezien ik op eerdere onderwerpen gezien heb dat jullie dit nodig hebben. uiteraard is een average van 25 ms meer dan goed genoeg alleen die spikes naar 200+ ping is gewoon niet acceptabel. dit probleem is dus bezig sinds ik geloof de b17 update. ( sinds 8 juni ong.

deze post gaat ook echt alleen maar over de instabiliteit. de snelheid is nog altijd mega goed zoals hieronder te zien.

bedankt voor het lezen en ik hoop dat ik geholpen kan worden met dit probleem.

Uitgelichte reactie

16 juni 2025

โ€‹@Gerard1740 โ€‹@aanstootw Wat bedoelen jullie met instabiel? De ping spikes via LAN? Misschien wat beter uitleggen wat er aan de hand is en in welke situatie jullie dit ervaren? Met gamen of met Netfilx kijken, met NLZiet kijken, etc?

Dat lijkt me iets wat door b17 is gekomen (om Wifi instabiliteit op te lossen).

Ook even zorgen dat jullie forum profielen compleet zijn ingevoerd voor wat betreft abonnements gegevens. Dan kan een Odido medewerker jullie modem vinden en evt de logging nakijken. Dit kan een paar dagen duren.

28 reacties

• is een King Poster
  • 53 reacties
  • 15 juni 2025

Klopt!

Bij ons is het ook knudde,

Zelfde firmware.

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 524 reacties
  • 16 juni 2025

โ€‹@Gerard1740 โ€‹@aanstootw Wat bedoelen jullie met instabiel? De ping spikes via LAN? Misschien wat beter uitleggen wat er aan de hand is en in welke situatie jullie dit ervaren? Met gamen of met Netfilx kijken, met NLZiet kijken, etc?

Ook even zorgen dat jullie forum profielen compleet zijn ingevoerd voor wat betreft abonnements gegevens. Dan kan een Odido medewerker jullie modem vinden en evt de logging nakijken. Dit kan een paar dagen duren.

• is een King Poster
  • 53 reacties
  • 16 juni 2025

Ja! Zeker โ€‹@walter.v.l vooral tijdens NPO en Netflix kijken merken we dat we af en toe hele slechte verbinding hebben.

Maar ook alledaagse zaken via de smartphone en zo lopen regelmatig vast. Waardoor we moeten overschakelen naar 5G ipv wifi.

En dit is zeker na de nieuwe firmware gekomen.

Forum|alt.badge.img
  • 524 reacties
  • 16 juni 2025

โ€‹@Gerard1740 En de lampjes op het modem staan dan nog allemaal op Groen/blauw? Welke firmware had je eerst voor de b17 firmware? b7 of al b9/b11? Want alleen b7 kan extra 5G banden gebruiken, die ze bij hogere firmwares uitgeschakeld hebben. Dit kan snelheidsproblemen veroorzaken als je slechte dekking hebt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 16 juni 2025
walter.v.l schreef:

nee vooral tijdens het gamen heb ik er last van. de ping gaat echt alle kanten op. voor de b17 update was het gewoon consistent onder de 40 ping. maar nu heb ik om de minuut gewoon flinke uitschieters plus de ping zit constant van 20 naar 50 te gaan waardoor ik ingame ook lagg ervaar.

ik heb geen idee welke versie ik hiervoor had helaas. ik denk dat een moderator of admin dit wel kan inzien.

alle lampjes staan gewoon op groen/blauw.

ja ook begrijp ik dat de dekking slechter gaan zijn als de extra 5g banden zijn uitgeschakeld. maar ook dan zou je haast zeggen dat ik dan alleen thuis instabiel internet heb. maar ik heb dus op verschillende adressen precies hetzelfde probleem.

• is een King Poster
  • 53 reacties
  • 16 juni 2025

Hoi โ€‹@walter.v.l ,

we hadden hiervoor b9

en onze lampjes staan al sinds eerste gebruik op groen-blauw-rood-groen.

Vanwege de slechte dekking dus!

Al geeft modem wel aan dat we op 5G zitten.

• is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 16 juni 2025

Ja hier precies het zelfde met gamen. Voor heen bleef de ping netjes onder de 40ms nu soms wel eens 200 en dan inderdaad ook in game lag dikke fps drops. Hoop dat ze snel een oplossing vinden. De vaste odido verbinding hier is te langzaam dus ben echt afhankelijk van de 5G router...

• is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 16 juni 2025

Dit is bij mij

Forum|alt.badge.img
  • 524 reacties
  • 16 juni 2025

Het zou natuurlijk ook aan het Odido netwerk kunnen liggen en niet aan het modem. Vorige week vrijdag een storing op Klik en Klaar en gister en vandaag storing op het glasvezelnetwerk van Odido.

Maar goed, even afwachten wat Odido hiervan zegt. Forum profielen bijgewerkt?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 16 juni 2025
walter.v.l schreef:

Het zou natuurlijk ook aan het Odido netwerk kunnen liggen en niet aan het modem. Vorige week vrijdag een storing op Klik en Klaar en gister en vandaag storing op het glasvezelnetwerk van Odido.

Maar goed, even afwachten wat Odido hiervan zegt. Forum profielen bijgewerkt?

ja ik heb hem bijgewerkt bedankt voor het aangeven hiervan. het zou inderdaad ook een storing kunnen zijn maar toch gok ik dat het aan die nieuwe update ligt. in ieder geval bedankt voor de hulp en ik ga een reactie van odido afwachten

Forum|alt.badge.img
  • 524 reacties
  • 16 juni 2025

Ik heb firmware b17 en ook maar even de ping gedaan en heb hier geen enkele last van. Dus wellicht ook een probleem op het Odido netwerk ipv een een firmware issue?

Dit is mijn โ€œping 8.8.8.8 -n 350โ€. Dit is gedaan over wifi dus nog een extra belasting.

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 350, Received = 350, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 14ms, Maximum = 42ms, Average = 21ms

• is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 16 juni 2025

โ€‹@walter.v.l 

Dan zal je zeggen dat het een storing moet zijn hier in de omgeving. We wachten het even af!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 17 juni 2025
walter.v.l schreef:

Ik heb firmware b17 en ook maar even de ping gedaan en heb hier geen enkele last van. Dus wellicht ook een probleem op het Odido netwerk ipv een een firmware issue?

Dit is mijn โ€œping 8.8.8.8 -n 350โ€. Dit is gedaan over wifi dus nog een extra belasting.

dan vraag ik mij af welke modem u gebruikt aangezien er geloof ik ook meerdere varianten zijn.

ik gebruik de zyxel  model: NR5307

als u dezelfde modem heeft dan zou het inderdaad misschien een network issue kunnen zijn.

Forum|alt.badge.img
  • 524 reacties
  • 17 juni 2025

Er is maar 1 type Klik en Klaar modem, de NR5307 en die gebruik ik.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 17 juni 2025
walter.v.l schreef:

Er is maar 1 type Klik en Klaar modem, de NR5307 en die gebruik ik.

mmh oke, dan ben ik best benieuwd wat het probleem is. ik vind de timing wel toevallig dat het precies na die b17 update zo slecht is allemaal. maar  goed ik ga een reactie van Odido afwachten.

• is een King Poster
  • 60 reacties
  • 18 juni 2025
walter.v.l schreef:

Juist omdat jij het over wifi hebt gedaan, zou het kunnen dat de b17 versie zorgt voor vertraging/verstoring van de LAN verbinding(en)?

Zoals ik elders ook lees: 

Forum|alt.badge.img
  • 524 reacties
  • 18 juni 2025

Zou kunnen, maar ik heb er geen last van.Mijn Wifipunten gaan over LAN, ik heb er geen enkel probleem mee (maar ik game niet). Een keer een hapering in ping geeft voor streaming geen problemen.

Wat je zou kunnen doen is een factory reset geven aangezien er ook extra functionaliteit in b11/b17 zit die alleen na een factory reset naar voren komt (DynDNS). Misschien heeft dat een positieve invloed.

Forum|alt.badge.img
  • 524 reacties
  • 20 juni 2025

Ik heb hier gisteren wat testen gedaan ook met LAN. Ik zag geen verschil met vorige firmwares.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 20 juni 2025
walter.v.l schreef:

Ik heb hier gisteren wat testen gedaan ook met LAN. Ik zag geen verschil met vorige firmwares.

dit is niet bepaald stabiel internet wat je hier op je screenshot liet zien? ik heb precies hetzelfde probleem dat de ms overal naar toe schiet tot vaan ver boven de 100. misschien is dat acceptabel voor iemand die niet online aan het gamen is. maar voor games is dit gewoon niet goed. dit probleem had ik niet voor de b17 update toen was het altijd stabiel onder de 40

Forum|alt.badge.img
  • 524 reacties
  • 20 juni 2025

Ik had dit ook al eerder dus kan er geen oordeel over vellen. Zie ook de speedtest van Maart, dus ver voor de b17 upgrade. 

Wellicht is er bij jou wat anders aan de hand en komt het toevallig samen met de b17 upgrade.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 juni 2025

na heel veel gezeik heb ik zelf de oplossing weten te vinden. dus als mensen hetzelfde probleem ervaren als ik. verander de dns server naar cloudfare en dit zou het probleem moeten verhelpen. nu zit ik gewoon weer standaard onder de 40 ping. dus deze post mag gesloten worden. 

Forum|alt.badge.img
  • 524 reacties
  • 22 juni 2025

Ok, dus het lag/ligt aan de Odido DNS server? Want dan kan Odido daar nog even naar kijken. Vorige week was er een Odido storing waarbij de DNS server een probleem had. Wellicht gerelateerd...

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 juni 2025

ja het moet wel de dns server zijn. want ik heb even gespeeld met heen en weer veranderen van cloudfare naar odido dns servers en elke keer als ik weer terug naar de odido dns ga dan is het probleem er weer๐Ÿ˜€

• is een Top Poster
  • 10 reacties
  • 23 juni 2025

โ€‹@aanstootw 

Hoe verander ik de dns server naar cloudfare? ik kan het nergens vinden

Forum|alt.badge.img
  • 524 reacties
  • 23 juni 2025
Robert_C schreef:

โ€‹@aanstootw 

Hoe verander ik de dns server naar cloudfare? ik kan het nergens vinden

Zie 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen