Skip to main content
Idee in onderzoek

IPv6

Hildebrand
Dave670
DennisAmeling
+196
  • Hildebrand
    Hildebrand
  • rcaelers
  • Dave670
    Dave670
  • DennisAmeling
    DennisAmeling
  • Draggeta
  • darkhelmetnl
  • roland821
  • BertHB
    BertHB
  • kkc1983
  • MR_CHIP
    MR_CHIP
  • andytuinman3
  • koos75
  • Niels de Jong
  • ccnl
  • Pboelhouwer
  • soepkip67
    soepkip67
  • oscrx
  • Jimbolino
  • mexflex
  • eric
    eric
  • stefan.1997
    stefan.1997
  • jiepiewie
  • Debster82
  • mjepson
  • edwinvb
  • cris77
  • jeroeninhaarlem
  • H45N
  • frenkel1
  • Jason van Odido
    Jason van Odido
  • R. Spreeuwenberg
  • dmantione
    dmantione
  • Waqqas
    Waqqas
  • Msiah
  • Comp User
  • PolarZoe
  • safeith
  • meesjansen
    meesjansen
  • kalpik
  • Tekes
  • GielBerkers
  • Viking818
  • JCColee
  • nielss94
  • wvanelten
  • CowboyHenk
  • SimNL
  • BenjiR
    BenjiR
  • emielbeinema
  • JwBokx
  • vkr
  • QuadNL
  • Sander-
  • DitisKees
  • tmobuser
  • vandijk73
  • air-max
    air-max
  • Dirigent
  • Snusk
  • Martijn WL
  • sublimerote
    sublimerote
  • JustinB
  • JBogers
  • louisL
  • marioootje
  • dmstork
  • dvoijen
  • t3hk0d3
  • Sander Holthaus
  • nubro01
  • Named T. Relay
  • Darkje
  • Poldergekkie
  • Speeding
  • rogervdh
  • MME-558
  • Stargazer6466
  • Pauluzfirst
  • rphilipp64
  • dnsenjoyer
  • MillenniumV3
  • dianaarnos
  • jdevrie
  • Nick30
  • FBI1988
  • Bryan88
  • Mister-v6
    Mister-v6
  • mfkne
  • Justin Hendriks
  • etamminga
  • b0rg
  • ThomasSchipper
  • ChaosMonkey
  • mrhoeve
  • Harlequin404
  • MiroR
  • begruiker
  • ItsNaud
    ItsNaud
  • riesvdam
  • lvisz87
  • Langevloei
    Langevloei
  • rosint
  • MarkMartines
  • mikem9800
  • henk261
  • Petorrrrr
  • EddeG
  • Boesboes
  • dsmarty
  • Okidokidough
  • Jaapje78
  • Burnacid
  • Mr-Dutch01
  • Arthur H
  • wburgers
  • PvWoody
  • fibigod
  • B_J_B
  • teoulas
    teoulas
  • jg76
  • thijs_th
  • Peter737
  • TheDoc
  • knakworst5555
  • NielsMas
  • BasdP
  • TomHekker
  • Janssen23
  • Robertwebbe
  • PTRinc
  • Remzi1993
    Remzi1993
  • mbovenka
  • Ivo045
  • P8MI6S
  • emlyn
  • makemehappy
  • crisisxxl
  • Danny_91
  • Joriz86
  • jvdvalk
  • Edward van der Veen
    Edward van der Veen
  • henkdeleeuw
    henkdeleeuw
  • MaienM
  • MJMan
  • Jandeck
  • Henrydh87
  • DSmidgit
  • Swiftly
  • mkessels
  • robin_dittrich
  • jean.smolders
  • Glapzoid
  • id0
  • hans120
  • rapatsky
  • hvveen
  • tvdmoosdijk
  • stormheg
  • daannet
  • Jonathan04
  • SnelBlikje
  • xupaddy
  • wilfred.odding
  • frvge
  • Amuna
  • XanderX
  • rowis
  • TFyre
  • mrvanes
  • Arn0
  • DonRon52
    DonRon52
  • tedvdw
    tedvdw
  • Chef209
  • johandejong
  • Virali
  • onlinegangsters
  • JTHonline
  • CoenvElden
  • Midget
  • mbnn79
    mbnn79
  • 5UAQ3fkscEwV
  • uint32
  • firefiber
  • MaartenPol
  • Glennoss
  • roberg
  • FreekDH2
  • Hans vm
  • realneo
  • totaleslimmekind
    totaleslimmekind
  • RemboH
  • B Bakker89
  • Tijn123
  • Marijn100
  • Marco_Uijl
    Marco_Uijl
  • Rerbun
  • L0cutus
  • richardnlnl
  • ImreBoersma
  • Niels1910
  • RemcoBrinkman

Toon eerste reactie

270 reacties

totaleslimmekind
Forum|alt.badge.img
  • is King of Content
  • 530 reacties
  • 23 februari 2025
DON PAPA schreef:
emilimeters schreef:

wat wil je met ipV6? en is je dat 5 eur per maand waard? Ik heb nog nooit een melding gehad dat iets niet werkte omdat ipV6 er niet was.

Je krijgt ook geen melding dat je geen ipV6 hebt, je krijgt gewoon een melding dat de bezochte website niet bereikbaar is. En de meeste zullen dan niet eens door hebben dat dit komt omdat ze zelf geen ipV6 hebben.

Ik hoop dat straks een belangrijke website zoals bijvoorbeeld de belastingdienst ipV6 only wordt, en geen Odido klant meer zijn belasting aangifte kan doen, kijken of Odido dan nog zo traag reageert om ipV6 in te voeren. 😉

WOW dus ook meer websites bezoeken

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1435 reacties
  • 23 februari 2025
DON PAPA schreef:

Ik hoop dat straks een belangrijke website zoals bijvoorbeeld de belastingdienst ipV6 only wordt, en geen Odido klant meer zijn belasting aangifte kan doen, kijken of Odido dan nog zo traag reageert om ipV6 in te voeren. 😉

Dat gaat de komende jaren (helaas?) nog niet gebeuren. Zeker niet bij overheidssites.

Je zag in mijn post op de vorige pagina ook dat het aantal IPv6 only sites ook echt minimaal is. Van de effectief 1000 op die lijst zijn er ook nog heel wat op een andere domeinnaam bereikbaar. Dus als iemand er 2 tot 4 op kan noemen die belangrijk zijn in Nederland, dan is het veel.

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 436 reacties
  • 23 februari 2025
totaleslimmekind schreef:

die melding valt bij mij ook onder ‘ik heb nog nooit iets gemerkt dat ik geen IPv6 heb’

totaleslimmekind
Forum|alt.badge.img
  • is King of Content
  • 530 reacties
  • 23 februari 2025
emilimeters schreef:
totaleslimmekind schreef:

die melding valt bij mij ook onder ‘ik heb nog nooit iets gemerkt dat ik geen IPv6 heb’

ik ook

• is een King Poster
  • 77 reacties
  • 27 februari 2025

Is it interesting that Odido won’t give costumers an IPv6 address yet, but they do have the peering setup. https://bgp.he.net/AS50266#_prefixes6 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1435 reacties
  • 27 februari 2025
ChaosMonkey schreef:

Is it interesting that Odido won’t give costumers an IPv6 address yet, but they do have the peering setup. https://bgp.he.net/AS50266#_prefixes6 

Not that strange. They have already stated it was high on their list and they were working on it.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 9248 reacties
  • 27 februari 2025

ChaosMonkey schreef:

They have peering for B2B customers which can get IPV6 for Fiber to The Office products.

• is een King Poster
  • 28 reacties
  • 3 maart 2025
ChaosMonkey schreef:

IPv6 is working fine on Odido network. I have been using it for a few years already. They just don’t want to implement it.

• is een Top Poster
  • 23 reacties
  • 1 april 2025

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1435 reacties
  • 1 april 2025
marioootje schreef:

Goed nieuws 😁

Hahaha, wat is het vandaag ook alweer 🤣

totaleslimmekind
Forum|alt.badge.img
marioootje schreef:

Goed nieuws 😁

dit is 1 april zeker toch?

• is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 3 mei 2025

Ik gooi nog maar eens een balletje op.. is er EINDELIJK al iets te melden ????? Het wordt met de dag gekker..

• is een King Poster
  • 45 reacties
  • 8 mei 2025

@Jason van Odido Is dit idee wel daadwerkelijk in onderzoek?
Want als het dat niet is, dan zie ik deze topic graag naar “voor nu geparkeerd” verplaatst worden.

Trouwens, het zal denk ik niet heel lang meer duren voordat dit soort errors vaker zal voorkomen:

• is een Master Poster
  • 14 reacties
  • 9 mei 2025

Wanneer komen die luie IT/Network Admins bij Odido eens uit hun sofa en gaan eens aan de slag voor IPv6… 😕

• is een King Poster
  • 151 reacties
  • 10 mei 2025
JustinB schreef:

Wanneer komen die luie IT/Network Admins bij Odido eens uit hun sofa en gaan eens aan de slag voor IPv6… 😕

Heb je je al aangemeld voor de open dag?

Kan je het vragen…

Geef ze de tip dat er in de community genoeg zijn die er om vragen, en zelfs zijn die kunnen helpen om het te implementeren…

Want die dag gaat over de community tenslotte...

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 436 reacties
  • 10 mei 2025
JwBokx schreef:
JustinB schreef:

Heb je je al aangemeld voor de open dag?

Kan je het vragen…

Geef ze de tip dat er in de community genoeg zijn die er om vragen, en zelfs zijn die kunnen helpen om het te implementeren…

Want die dag gaat over de community tenslotte...

en hou in je achterhoofd dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn ;-)

• is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 5 juni 2025

Mogen we a.u.b. een update vanuit T-Mobile? Een prognose, een hint dat er IETS gebeurd? Het begint nu toch echt problematisch (maar zeg eerlijk, ook wel een beetje zielig) te worden.. 

6 jaar verder ondertussen… 😬​​​

• is een Top Poster
  • 27 reacties
  • 14 juni 2025
cris77 schreef:

Mogen we a.u.b. een update vanuit T-Mobile? Een prognose, een hint dat er IETS gebeurd? Het begint nu toch echt problematisch (maar zeg eerlijk, ook wel een beetje zielig) te worden.. 

6 jaar verder ondertussen… 😬​​​

Waarschijnlijk zal zoiets ergens binnen odido wel rond worden gestuurd.

Aan: Webcare & Community-team

Onderwerp: IPv6-topic op community (intern, niet voor publicatie)

Hoi allemaal,

Even een korte update over dat almaar aanhoudende IPv6-topic op het forum. Het blijft maar leven onder een handjevol gebruikers, en inmiddels zitten we op pagina 11 van dezelfde discussie. Je kent het wel: dezelfde mensen, dezelfde argumenten, dezelfde frustratie dat we “nog steeds niks doen”.

Intern weten we natuurlijk allang hoe de vlag erbij hangt. IPv6 is al meerdere keren ter sprake gebracht, maar telkens afgewimpeld. Niet omdat we het belang per se ontkennen, maar omdat het simpelweg niet rendabel is. De kosten om dit netjes en breed in te voeren – aanpassingen in backend, routers, support, testen – staan in geen verhouding tot het aantal gebruikers dat het daadwerkelijk nodig heeft of waardeert.

Bovendien is er geen enkel commercieel voordeel aan verbonden. Geen enkele klant kiest ons vanwege IPv6, en aandeelhouders hebben ook zero interesse in een investering die puur “technisch correct” is maar geen winst oplevert. We zitten in een markt waar elk project rendement moet hebben, en IPv6 hoort daar nu niet bij.

Daarom ook het vriendelijke doch vage lijnbeleid: we geven aan dat we de wens kennen, dat we het intern meenemen, en dat er op dit moment geen concrete update is. Daarmee houden we het koest, zonder iets te beloven waar we later op worden afgerekend.

Laat het webcareteam dus vooral bij dat standpunt blijven. Ga niet inhoudelijk in discussie met gebruikers die beginnen over subnetten, NAT64 of APNIC-statistieken – dat gaat ons alleen maar extra vragen en discussies opleveren.

En voor de moderators: als het echt ontspoort of iemand begint te roepen over klachten bij ACM of het op de kaart zetten via Tweakers of Radar, dan graag even apart melden. We hebben daar wel draaiboekjes voor klaarliggen.

Voor nu: uit laten razen, beleefd blijven, en bovenal niets toezeggen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1435 reacties
  • 14 juni 2025

Ze durven niet eens binnenkomende poort 5060 open te zetten omdat ze denken dat dat een beveiligingsrisico geeft. Denk je dan echt dat ze capable genoeg zijn om IPv6 op hun volledige systeem in te voeren 😉

• is een King Poster
  • 45 reacties
  • 15 juni 2025
ThomasSchipper schreef:

...

Intern weten we natuurlijk allang hoe de vlag erbij hangt. IPv6 is al meerdere keren ter sprake gebracht, maar telkens afgewimpeld. Niet omdat we het belang per se ontkennen, maar omdat het simpelweg niet rendabel is. De kosten om dit netjes en breed in te voeren – aanpassingen in backend, routers, support, testen – staan in geen verhouding tot het aantal gebruikers dat het daadwerkelijk nodig heeft of waardeert.

Bovendien is er geen enkel commercieel voordeel aan verbonden. Geen enkele klant kiest ons vanwege IPv6, en aandeelhouders hebben ook zero interesse in een investering die puur “technisch correct” is maar geen winst oplevert. We zitten in een markt waar elk project rendement moet hebben, en IPv6 hoort daar nu niet bij.

...

IPv6 op zichzelf is niet rendabel als je enkel naar nu kijkt, dat klopt helemaal.
Maar als je naar het totaal plaatje kijkt veranderd dat:

1. Als gebruikers IPv6 hebben kan je CG-NAT inzetten om IPv4 voor winst te verkopen.
    Dit is momenteel nog een geldige strategie nu v4 blokken voor een redelijke prijs gaan.
    Nu kan Odido hiermee nog een aantal miljoenen binnenharken, straks niet meer.

2. Tenzij failliet gaan op de planning staat zul je wel naar IPv6 moeten overstappen.
    Je kan dit uitstellen, maar op ten duur gaan gewoon té veel dingen enkel over IPv6.
    Dan gaan klanten hinder ondervinden en dat zal uiteindelijk merkbaar zijn in omzet.
    (En als je pas op dat moment actie onderneemt ben je dus al te laat...)

Ik ben heel benieuwd hoe ze intern bij Odido naar deze feiten kijken.
Zien ze überhaupt wel in dat IPv4 een in waarde dalende “asset” is die ze ASAP moeten verkopen?
Of zitten ze met technische problemen waarvoor ze op een oplossing wachten?

Ik zou wel eens een kijkje in de keuken willen nemen...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen