Skip to main content
Nieuw

Optimalisatie van energieverbruik en wifi-prestaties: Odido modems naar 80 MHz

Beste Community,

Allereerst wil ik Odido complimenteren voor de inspanningen om klanten te voorzien van de snelst mogelijke wifi-ervaring. Het gebruik van 160 MHz-kanalen op de 5 GHz-band laat zien dat jullie streven naar maximale prestaties en snelheid.

Ik wil echter graag een suggestie delen vanuit een praktisch oogpunt. Het gebruik van deze brede kanalen op hoog zendvermogen brengt twee uitdagingen met zich mee:

1. Energieverbruik: Het vraagt relatief veel stroom, terwijl de snelheidswinst ten opzichte van 80 MHz-kanalen met lager zendvermogen beperkt is (1700 Mbps vs. 1100 Mbps). Al zou het energieverbruik maar 2 watt verschil maken, doe dit eens keer het aantal huishoudens en je komt op een gigantisch energieverbruik per jaar dat hier bespaart kan worden, zonder dat de ervaring van klanten minder wordt.

2. Bezetting van de 5 GHz-band: Het vult en verdringt praktisch de hele band, wat nadelig kan zijn voor buren die ook gebruikmaken van wifi op deze frequentie.

Daarnaast kunnen veel eindapparaten, zoals telefoons en laptops, niet terugzenden op hetzelfde hoge niveau. Hierdoor ontstaat een situatie waarin de voordelen vanhet hoge zendvermogen niet volledig worden benut.

Mijn voorstel is om over te schakelen naar het gebruik van 80 MHz-kanalen met een lager zendvermogen. Dit zou energie-efficiënter zijn en tegelijkertijd de frequentieband toegankelijker maken voor iedereen in de omgeving, zonder dat dit een merkbare negatieve impact heeft op de internetervaring van jullie klanten. Ik als techneut heb zelf de kanaalbreedte teruggebracht, maar ik weet zeker dat 95 procent van jullie klanten dit niet doet.

0 reacties

Geen reactie

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen