Ik weet niet of iemand anders er last van heeft in de omgeving Maastricht, maar sinds het weekend krijg ik ineens regelmatig ‘connectie timeout’ wanneer ik iets wil doen. Dit is met alle mogelijke dingen als FTP, ssh, en zelfs mijn email.
Wat er gebeurd: ik stel bijvoorbeeld een email op. Als ik die dan wil versturen, is het een beetje een gok of ik verbinding krijg met de mailserver.
Uiteindelijk lukt dat na een paar keer proberen, maar handig is het niet op zijn zachtst gezegd.
Ditzelfde gebeurd met vrijwel alles. Als de verbinding eenmaal loopt: geen probleem. maar het maken van een verbinding is dus een beetje een cointoss.
Wat ik hier al getest heb:
1 - router maar weer gereset naar factory default en 10 seconden stroom er af. Geen verbetering
2 - kabels gecontroleerd (waar niets aan veranderd is). Geen verbetering
3 - via wifi geprobeert: hetzelfde probleem
4 - alle kabels etc. er van af, 1 utp kabel direct tussen router en laptop : hetzelfde probleem
5 - diezelfde laptop geprobeert via een hotspot van mijn telefoon (dat is niet t-mobile): geen probleem.
Het enige dat ik niet heb kunnen testen is de router (een draytek vigor 2132F) te vervangen omdat ik geen converter heb of een router waar die sfp in kan.
Ik heb ook nog even gekeken hoe het zit met een traceroute, en tot mijn verbazing zie ik maar 2 hops (vanaf de draytek router): de gateway voor de router, en de server. Alles daar tussenin: niets???
Andersom vanuit die server naar de draytek hier laat gewoon alle hops zien.
Dus de vraag is dan ook: waar zit het probleem??