Skip to main content
Beantwoord

Nieuw IP adres


Toon eerste reactie

53 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8957 reacties
  • 18 juli 2024

hoi @Klanttv ,

IP adressen zijn schaars goed en Odido is de snelst groeiende internet aanbieder. Dat komt omdat zij op de meeste glasvezel netwerken in Nederland aansluitingen kunnen maken. Dat is dus een verschil met b.v. Delta of KPN die alleen op hun eigen netwerk kunnen leveren.

Het kopen van IPV4 adressen is dus van belang, alleen V6 adressen lost dit nog niet op. Na de aankoop zal er een herschikking tussen verschillende producten moeten gebeuren en dan kan dit leiden tot veranderingen. Maar bijvoorbeeld mijn adres is al 2 jaar hetzelfde..


  • is een Top Poster
  • 38 reacties
  • 18 juli 2024

Hoi Eric

Ff om duidelijk te zijn en bij de vraag van TS te blijven en de huidige situatie. Wat ons situatie is speelt hier geen rol. TS vraagt "waarom"

Mijn stelling is 

"Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft ."

Wat jij omschrijft met 

"IP adressen zijn schaars goed en Odido is de snelst groeiende internet aanbieder."

Dat is een Odido  omschrijving van mijn stelling.

In principe  zeggen/schrijven wij hetzelfde.

Dus voor mij de antwoord op de vraag van TS is dat zijn Internet Provider

-niet genoeg vaste ip adressen kan geven en moet wisselen i.v.m.  schaarste / niet genoeg in zijn portefeuille / kosten.

Dan kan TS kiezen voor een andere abonnement  of een andere Internet provider

Met vriendelijke groeten 

Klanttv

 

 


  • is een Top Poster
  • 36 reacties
  • 18 juli 2024
Klanttv schreef:

Bedankt voor jullie antworden .

Ik weet dat ik op een forum zit van odido gebruikers .

Ik ben blij dat er gebruikers zijn die geen last van dynamische ip's hebben maar dat was niet de vraag .

Ik kan jammergenoeg met  de zoek funktie geen duidelijke reden vinden .

Ik weet dat ik een abonnement  met een dynamische ip heb .

Dus als er een medegebruiker is die op de vraag 

" waarom word het ip adress gewisseld " een antword kan geven  alvast bedankt. 

Wat ik tot nu begrijp  is volgende:

Een internetprovider die voldoende  ip adressen voor zijn klanten heeft hoeft er bijna nooit te wisselen. 

Een internetprovider die er niet genoeg heeft voor al zijn klanten moet er vaker wisselen. Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft . Hij moet dus wisselen. Dus als Pitje met ip adress xxx.xxx. nit online is krijt Lotje zijn ip adress. Blijft Pitje wel online en hij heeft het laatste ip adres kan Lotje niet online gaan.

Is dat een antwoord  voor TS ? 

Met vriendelijke groet Klant_tv

 

Nee, een isp met te weinig adressen zal nat444 gaan gebruiken oid wat bv in België of Azië veel gebeurd. Anders zou het een loterij zijn om het internet op te kunnen.

Addressen wijzigen bv omdat de isp zijn netwetkstructeur wijzigt of omdat dhcp server even hikt om wat voor reden dan ook of omdat je zelf een tijd offline was en je lease tijd is verstreken.

Zeg het maar... Er is geen harde koppeling tussen klant en adres dus kan het gebeuren.

 


  • is een Top Poster
  • 38 reacties
  • 18 juli 2024
Grad12 schreef:
Klanttv schreef:

Bedankt voor jullie antworden .

Ik weet dat ik op een forum zit van odido gebruikers .

Ik ben blij dat er gebruikers zijn die geen last van dynamische ip's hebben maar dat was niet de vraag .

Ik kan jammergenoeg met  de zoek funktie geen duidelijke reden vinden .

Ik weet dat ik een abonnement  met een dynamische ip heb .

Dus als er een medegebruiker is die op de vraag 

" waarom word het ip adress gewisseld " een antword kan geven  alvast bedankt. 

Wat ik tot nu begrijp  is volgende:

Een internetprovider die voldoende  ip adressen voor zijn klanten heeft hoeft er bijna nooit te wisselen. 

Een internetprovider die er niet genoeg heeft voor al zijn klanten moet er vaker wisselen. Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft . Hij moet dus wisselen. Dus als Pitje met ip adress xxx.xxx. nit online is krijt Lotje zijn ip adress. Blijft Pitje wel online en hij heeft het laatste ip adres kan Lotje niet online gaan.

Is dat een antwoord  voor TS ? 

Met vriendelijke groet Klant_tv

 

Nee, een isp met te weinig adressen zal nat444 gaan gebruiken oid wat bv in België of Azië veel gebeurd. Anders zou het een loterij zijn om het internet op te kunnen.

Addressen wijzigen bv omdat de isp zijn netwetkstructeur wijzigt of omdat dhcp server even hikt om wat voor reden dan ook of omdat je zelf een tijd offline was en je lease tijd is verstreken.

Zeg het maar... Er is geen harde koppeling tussen klant en adres dus kan het gebeuren.

 

@Grad12  Bedankt voor de CGNAT uitleg.

Nog een vraag over het "waarom "

Ik zie als klant niet de reden waarom met  dynamische ip's gewisseld word en niet met vaste Ip's. (Dat zeggen/schrijven medegebruiker . Je moet dan een zakelijke abonnement kopen.).

Bedankt voor het lezen. 

Met vriendelijke groet, 

Klanttv

 

 


  • is een Top Poster
  • 36 reacties
  • 20 juli 2024
Klanttv schreef:
Grad12 schreef:
Klanttv schreef:

Bedankt voor jullie antworden .

Ik weet dat ik op een forum zit van odido gebruikers .

Ik ben blij dat er gebruikers zijn die geen last van dynamische ip's hebben maar dat was niet de vraag .

Ik kan jammergenoeg met  de zoek funktie geen duidelijke reden vinden .

Ik weet dat ik een abonnement  met een dynamische ip heb .

Dus als er een medegebruiker is die op de vraag 

" waarom word het ip adress gewisseld " een antword kan geven  alvast bedankt. 

Wat ik tot nu begrijp  is volgende:

Een internetprovider die voldoende  ip adressen voor zijn klanten heeft hoeft er bijna nooit te wisselen. 

Een internetprovider die er niet genoeg heeft voor al zijn klanten moet er vaker wisselen. Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft . Hij moet dus wisselen. Dus als Pitje met ip adress xxx.xxx. nit online is krijt Lotje zijn ip adress. Blijft Pitje wel online en hij heeft het laatste ip adres kan Lotje niet online gaan.

Is dat een antwoord  voor TS ? 

Met vriendelijke groet Klant_tv

 

Nee, een isp met te weinig adressen zal nat444 gaan gebruiken oid wat bv in België of Azië veel gebeurd. Anders zou het een loterij zijn om het internet op te kunnen.

Addressen wijzigen bv omdat de isp zijn netwetkstructeur wijzigt of omdat dhcp server even hikt om wat voor reden dan ook of omdat je zelf een tijd offline was en je lease tijd is verstreken.

Zeg het maar... Er is geen harde koppeling tussen klant en adres dus kan het gebeuren.

 

@Grad12  Bedankt voor de CGNAT uitleg.

Nog een vraag over het "waarom "

Ik zie als klant niet de reden waarom met  dynamische ip's gewisseld word en niet met vaste Ip's. (Dat zeggen/schrijven medegebruiker . Je moet dan een zakelijke abonnement kopen.).

Bedankt voor het lezen. 

Met vriendelijke groet, 

Klanttv

 

 

Een vast IP kan bij pppoe (freedom) hard gekoppeld worden door de isp (iets met tagging oid maar daar weet ik ook niet het fijne van) aan een poort en daarom kunnen ze per brief je ip al mededelen voor dat de verbinding is opgeleverd. Dus er wordt geen dhcp gebruikt. Je kunt ook bij dit soort providers ( zoals ook oude xs4all) je ptr record zelf wijzigen in hun klantenportaal.

Als isp wel dhcp gebruikt dan moet je bij die isp's die wel vast adres leveren (bv solcon of vroegere tweak) je Mac adres doorgeven zodat ze in de dhcp server ip kunnen reserveren voor dat mac adres en eventuele ptr record voor je gaan aanpassen voor bv eigen email server. Dit is dan een service via de helpdesk.

 

Vaste ip adressen kunnen wel eens wijzigen als een isp bv zijn netwerk anders inricht maar dan krijg je dat altijd ver van te voren bericht en ook wat het nieuwe adres wordt maar dit heb ik in 30 jaar maar 1 keer meegemaakt bij xs4all. 

 

 


  • is een Top Poster
  • 36 reacties
  • 20 juli 2024
Grad12 schreef:
Klanttv schreef:
Grad12 schreef:
Klanttv schreef:

Bedankt voor jullie antworden .

Ik weet dat ik op een forum zit van odido gebruikers .

Ik ben blij dat er gebruikers zijn die geen last van dynamische ip's hebben maar dat was niet de vraag .

Ik kan jammergenoeg met  de zoek funktie geen duidelijke reden vinden .

Ik weet dat ik een abonnement  met een dynamische ip heb .

Dus als er een medegebruiker is die op de vraag 

" waarom word het ip adress gewisseld " een antword kan geven  alvast bedankt. 

Wat ik tot nu begrijp  is volgende:

Een internetprovider die voldoende  ip adressen voor zijn klanten heeft hoeft er bijna nooit te wisselen. 

Een internetprovider die er niet genoeg heeft voor al zijn klanten moet er vaker wisselen. Dus meer klanten dan ip adressen  in zijn portefeuille. Hij verkoopt dus zonder zeker te zijn dat er op bepaalde momenten genoeg vaste ip  adressen voor alle klanten heeft . Hij moet dus wisselen. Dus als Pitje met ip adress xxx.xxx. nit online is krijt Lotje zijn ip adress. Blijft Pitje wel online en hij heeft het laatste ip adres kan Lotje niet online gaan.

Is dat een antwoord  voor TS ? 

Met vriendelijke groet Klant_tv

 

Nee, een isp met te weinig adressen zal nat444 gaan gebruiken oid wat bv in België of Azië veel gebeurd. Anders zou het een loterij zijn om het internet op te kunnen.

Addressen wijzigen bv omdat de isp zijn netwetkstructeur wijzigt of omdat dhcp server even hikt om wat voor reden dan ook of omdat je zelf een tijd offline was en je lease tijd is verstreken.

Zeg het maar... Er is geen harde koppeling tussen klant en adres dus kan het gebeuren.

 

@Grad12  Bedankt voor de CGNAT uitleg.

Nog een vraag over het "waarom "

Ik zie als klant niet de reden waarom met  dynamische ip's gewisseld word en niet met vaste Ip's. (Dat zeggen/schrijven medegebruiker . Je moet dan een zakelijke abonnement kopen.).

Bedankt voor het lezen. 

Met vriendelijke groet, 

Klanttv

 

 

Een vast IP kan bij pppoe (freedom) hard gekoppeld worden door de isp (iets met tagging oid maar daar weet ik ook niet het fijne van) aan een poort en daarom kunnen ze per brief je ip al mededelen voor dat de verbinding is opgeleverd. Dus er wordt geen dhcp gebruikt. Je kunt ook bij dit soort providers ( zoals ook oude xs4all) je ptr record zelf wijzigen in hun klantenportaal.

Als isp wel dhcp gebruikt dan moet je bij die isp's die wel vast adres leveren (bv solcon of vroegere tweak) je Mac adres doorgeven zodat ze in de dhcp server ip kunnen reserveren voor dat mac adres en eventuele ptr record voor je gaan aanpassen voor bv eigen email server. Dit is dan een service via de helpdesk.

 

Vaste ip adressen kunnen wel eens wijzigen als een isp bv zijn netwerk anders inricht maar dan krijg je dat altijd ver van te voren bericht en ook wat het nieuwe adres wordt maar dit heb ik in 30 jaar maar 1 keer meegemaakt bij xs4all. 

Waarom onderscheid? Bij sommige commercieel (kpn kleinzakelijke kost 75 euro/mnd excl btw). Bij anderen omdat ze het nu eenmaal niet zo hebben ingericht en het gezeur niet willen hebben met allerlei servicedesk verzoeken en administratieve rompslomp. Die gaan  voor "massa is kassa".

 

 


  • is een Top Poster
  • 38 reacties
  • 20 juli 2024

@Grad12  Bedankt dat je wat licht in het donker maakt.

Met vriendelijke groet Klanttv


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 21 juli 2024
eric schreef:

 Maar bijvoorbeeld mijn adres is al 2 jaar hetzelfde..

kijk een sporadische ip wissel zou waarschijnlijk geen probleem zijn.

mijn ip is afgelopen weekend 2 keer gewisseld zonder rede.

 

verder staat de dhcp leasetime op 30 minuten, bij de meeste providers is dat 24 uur.

Dit laatste hoeft natuurlijk niet een probleem te zijn.

 

wat ik vermoed is dat de DHCP servers van Odido de DHCP lease gegevens in mermory bewaren en deze dus kwijt zijn na een herstart van bepaalde software.

Waar andere providers deze gegevens op een meer permanente manier bewaren.

 

Ik weet dat vaste ip adressen geen optie zijn, maar een beter beheer van dynamsich adressen zou al heel veel problemen verhelpen.

 


  • is een Top Poster
  • 38 reacties
  • 21 juli 2024

@bkbartk  je heeft de berichten van @eric  en @Grad12 gelezen.  Als ik zo  tussen de lijnen lees en interpreteren moet kom ik tot de conclusie dat een ISP die sneller groeid dan hij berekend heeft steken laat vallen en dus overal  wat patchen moet. Dus maar wat jongleren met de IP's meer dan andere bedrijven geen ipv6 in het basis abonnement geen email  en noem het maar op. Ik wil hier geen bedrijf afkraken maar dat zijn de posten die wegvallen . Ben van 1992 tot 2023 bij de zelfde  ISP geweest met altijd het zelfde IP. Nu lease van 12 uur . De kunst is de ISP met de beste hard en software ( die voor ons voldoende is ) te vinden en zich niet door reclame laten afleiden. Jammer is bekend dat er niet veel keuze is.

Met vriendelijke groet ,

Klanttv 

E-mail xxx@planet.nl

 


  • is een Top Poster
  • 36 reacties
  • 21 juli 2024
Klanttv schreef:

@bkbartk  je heeft de berichten van @eric  en @Grad12 gelezen.  Als ik zo  tussen de lijnen lees en interpreteren moet kom ik tot de conclusie dat een ISP die sneller groeid dan hij berekend heeft steken laat vallen en dus overal  wat patchen moet. Dus maar wat jongleren met de IP's meer dan andere bedrijven geen ipv6 in het basis abonnement geen email  en noem het maar op. Ik wil hier geen bedrijf afkraken maar dat zijn de posten die wegvallen . Ben van 1992 tot 2023 bij de zelfde  ISP geweest met altijd het zelfde IP. Nu lease van 12 uur . De kunst is de ISP met de beste hard en software ( die voor ons voldoende is ) te vinden en zich niet door reclame laten afleiden. Jammer is bekend dat er niet veel keuze is.

Met vriendelijke groet ,

Klanttv 

E-mail xxx@planet.nl

 

Afhankelijk wat voor belichter(s) bij je actief is/zijn, is toch wel het een en ander mogelijk. Maar als je je gek laat maken door de eenmalige kortingsperiode dan vallen er wel wat af ja. Ik zelf kijk daar niet naar bij het vergelijken. Een vast ip is voor mij een must incl ptr record wijziging. Maar die 4 euro verschil die het mij meer kost is het mij meer dan waard.

 

Maar ik denk dat >95% van de odido klanten het een worst zal zijn. Zelfs als odido zou gaan overstappen op nat444 zullen de meesten dat niet merken, denk ik.

 

@bkbartk 

Als de dhcp client opnieuw een  verzoek verstuurt omdat de lease dreigt te verlopen,  dan stuurt de client het oude ip mee en als deze nog vrij is dan honoreert de server dat. 

 


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 21 juli 2024

@bkbartk

Als de dhcp client opnieuw een  verzoek verstuurt omdat de lease dreigt te verlopen,  dan stuurt de client het oude ip mee en als deze nog vrij is dan honoreert de server dat.

 

maar het kan eigenlijk niet dat mijn ip niet vrij is, deze kan namelijk niet op hetzelfde moment uitgegeven zijn aan iemand anders. Of wordt in de tussentijd de pool met ip adressen aangepast waardoor het oude ip is komen vervallen?

 

 

Overigens is dit voor Nederlandse begrippen vreemd. Wanneer ik mensen spreek uit het oosten van Europa of Azië zijn ze gegarandeerd van een ander ip adres iedere dag.


emilimeters
  • is een Top Poster
  • 391 reacties
  • 21 juli 2024
bkbartk schreef:

 

Overigens is dit voor Nederlandse begrippen vreemd. Wanneer ik mensen spreek uit het oosten van Europa of Azië zijn ze gegarandeerd van een ander ip adres iedere dag.

voor nederlands-Odido begrippen is dit heel normaal. Hoe ze eea in de rest van de wereld regelen doet voor NL natuurlijk niet ter zake. De redenen van Odido om je IP adres af en toe te wisselen zijn al talloze malen voorbij gekomen hier. 


  • is een Top Poster
  • 36 reacties
  • 21 juli 2024
bkbartk schreef:

@bkbartk

Als de dhcp client opnieuw een  verzoek verstuurt omdat de lease dreigt te verlopen,  dan stuurt de client het oude ip mee en als deze nog vrij is dan honoreert de server dat.

 

maar het kan eigenlijk niet dat mijn ip niet vrij is, deze kan namelijk niet op hetzelfde moment uitgegeven zijn aan iemand anders. Of wordt in de tussentijd de pool met ip adressen aangepast waardoor het oude ip is komen vervallen?

 

Als de request om te verlengen binnen de leasetijd gebeurt dan niet nee.

Maar als jij je request na een lange tijd doet, lang nadat de lease is verlopen, dan zou die inmiddels aan een ander kunnen zijn gegeven. Bv een storing zodat je enkele weken offline bent oid.


  • is een Top Poster
  • 38 reacties
  • 21 juli 2024

@emilimeters emilimeters ik zou niet zeggen dat "redenen van Odido om je IP adres af en toe te wisselen zijn al talloze malen voorbij gekomen hier." Maar "over de  redenen van Odido om je IP adres af en toe te wisselen is al vaak speculeert " 

Met of zonder zoekfunctie heb ik nog niet het antword gevonden.  Het zou natuurlijk super zijn als er iemand is die leden van community.odido.nl een verhelderend antwoord geeft.  @eric eric heeft al van snel groeiend  geschreven . Dus dat is al negativ.  @Grad12 Grad12 heeft al wat meer diepgang in zijn uitleg. @bkbartk bkbartk heeft ook zo zijn gedachten erover. @emilimeters emilimeters inbreng is de zoekfunctie gebruiken en dat het voor Odido normaal is.

 

Voor een is het belangrijk te weten "waarom " voor de andere niet.  Ik zou het ook graag weten .  Wie geen duidelijke antwoord heeft mag wel meedenken .

En hop da komt al weer een  antwoord  van @Grad12  voor @bkbartk binnen . Een logische antwoord.  Wij kommen nog aan het waarom .

Met vriendelijke groet ,

Klanttv


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 11 januari 2025

Voor de IP-adressen die veranderen, heb ik een tooltje ontwikkeld dat automatisch een TransIP-subdomein DNS bijwerkt met het actuele IP-adres. Dit gebeurt via de API van TransIP.

https://keepdns.nl/

Het enige wat je hoeft te doen, is de persoonlijke URL, die je ontvangt, elke minuut verversen. Zodra Keep-DNS detecteert dat je IP-adres is gewijzigd, wordt het DNS-record automatisch aangepast naar het nieuwe IP.

Ik gebruik hiervoor Home Assistant, die de URL periodiek aanroept. Je kunt echter ook een oude telefoon inzetten die een browser-tabblad elke minuut ververst. Een andere optie is het gebruik van de URL in DDNS binnen de router.


  • is een King Poster
  • 80 reacties
  • 12 januari 2025
luke6278 schreef:

Voor de IP-adressen die veranderen, heb ik een tooltje ontwikkeld dat automatisch een TransIP-subdomein DNS bijwerkt met het actuele IP-adres. Dit gebeurt via de API van TransIP.

Leuk natuurlijk zo'n hobby project.
Maar elke DDNS service doet dat toch ook al?


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 12 januari 2025
Babylonia schreef:
luke6278 schreef:

Voor de IP-adressen die veranderen, heb ik een tooltje ontwikkeld dat automatisch een TransIP-subdomein DNS bijwerkt met het actuele IP-adres. Dit gebeurt via de API van TransIP.

Leuk natuurlijk zo'n hobby project.
Maar elke DDNS service doet dat toch ook al?


In eerste instantie heb ik het opgezet om mijn eigen domeinnamen te kunnen gebruiken. Ik heb mijn domeinnamen bij TransIP staan (en veel andere Nederlanders met mij), en TransIP biedt geen DDNS aan. Daarom heb ik het zelf opgezet.

Daarnaast liep ik tegen het probleem aan dat mijn klik-en-klaar-modem geen DDNS meer ondersteunt. Dit is blijkbaar uitgeschakeld vanwege de vele bugs die het had.

Ik heb het dus voornamelijk voor mezelf opgezet, maar het is voor iedereen te gebruiken.


  • is een Top Poster
  • 38 reacties
  • 17 januari 2025

@luke6278  is sluit me  bij ​@Babylonia aan.

Heb ook Homeassistant  dus leuk om wat te knutselen.  Blijft toch de vraag waarom het IPADRES moet  wisselen. Nooit gebeurt bij KPN .( was er vanaf 1991 tot nu met 2 jaar onderbreking)


  • is een King Poster
  • 80 reacties
  • 17 januari 2025
Klanttv schreef:

​Blijft toch de vraag waarom het IPADRES moet  wisselen.
Nooit gebeurt bij KPN .( was er vanaf 1991 tot nu met 2 jaar onderbreking)

Wisselen van IP-adres  -  “Nooit gebeurd bij KPN”
Dat geloof je toch zelf niet?

In 1991 was er niet eens “vast internet”.
Men moest inbellen met een apart modem over de telefoonlijn..
Van “vaste” IP-adressen was al helemaal geen sprake. Elke keer als je inbelde had je een ander IP. (En begon de “telefoon-tikker” te lopen met bijbehorende kosten van “bellen” per minuut).

Doorloop eens de technische stand van zaken door de jaren heen:

https://www.dutchcowboys.nl/online/een-aantal-mijlpalen-voor-internet-in-nederland

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_internet_in_Nederland

https://www.kpn.com/zakelijk/blog/internet-wifi-nederland-geschiedenis.htm

Er kwam pas enige regulering met min of meer telkens het gebruik van hetzelfde IP-adres door een provider, toen een IP-adres werd gekoppeld aan het MAC-adres van een modem/router.
Als je die modem/router dan meenam naar een andere plek binnen je woonplaats, van iemand met dezelfde provider. Grote kans dat je dan nog steeds "hetzelfde” IP-adres had op die andere plek.
(Heb ikzelf op die wijze ondervonden).  Maar is ook dan geen garantie van een “vast IP adres”.

Kreeg je een andere modem/router van je provider, kreeg je daarmee ook een ander IP-adres.
Bij gebruik van een “eigen router” kreeg je daarmee ook een ander IP-adres.
Welke achterliggend bij de provider, technische gezien werden bijgehouden bij de klantgegevens.
Weer terug naar de “ISP” modem/router, was het IP-adres van die modem/router weer van kracht.

Later werd een IP-adres gekoppeld aan het woon-adres van de aansluiting zelf.

Maar ook dan is er geen sprake van een “vast” WAN IP-adres.
Afhankelijk van netwerk werkzaamheden, en veranderingen aan netwerk infrastructuur,
krijg je alsnog een ander IP-adres. Dat geldt tot op de dag van vandaag voor iedere provider.
Tenminste voor reguliere consumenten internet abonnementen.

Alleen zakelijke gebruikers kunnen tegen (fors) hogere kosten van een abonnement, “min of meer” een vast IP-adres afdwingen. De extra kosten van die reservering van IP-adres, ondanks aanpassingen van netwerk infrastructuur moeten ten slotte ergens van worden betaald.

En ook dan is er geen absolute zekerheid van een “vast” IP-adres, bij echt flinke aanpassingen van internet infrastructuur. Maar wordt in dat geval heel ruim van tevoren met de klant gecommuniceerd.
Zodat die kan inspelen op die verandering van IP-adres.
-


Hidden.nld
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 3596 reacties
  • 17 januari 2025

Ik begrijp ook nooit waarom ze geen vaste ipadressen gebruiken. maar dan zijn er ook weer mensen die weer een ander ipadres willen hebben vanwege “gamers” in huis. Het argument van een tekort aan ipadressen klopt natuurlijk van geen kant. je heb met dynamische adressen altijd meer ipadressen nodig dan met vaste ipadressen. Tweak, overgenomen door Odido had het toch wel beter voor elkaar is mijn mening. vast ipadres en ipv6 iets wat Odido niet lukt. je kan je inmiddels wel afvragen of zonder ipv6 nog wel kan spreken van Internet toegang. je kan immers de ipv6 only websites niet meer bezoeken.


  • is een Top Poster
  • 38 reacties
  • 17 januari 2025

​Ff oftopic ​@Babylonia  ik doe wat water bij de wijn . In 91-92 winkel geopend . Opslag van data op CD's voor een press buro. Eind 95 toen had ik al internet ( bezoek van politie  vedacht op illegaal CD's branden. ) Mijn adres xxx@planet.nl . Is dus tijd genoeg  om te zeggen dat niet alle providers met IP's rommelen.


  • is een King Poster
  • 80 reacties
  • 17 januari 2025

 

Klanttv schreef:

​Mijn adres xxx@planet.nl . Is dus tijd genoeg  om te zeggen dat niet alle providers met IP's rommelen.


Een door  Planet  gehoste e-mail service (met planet.nl domein),
of de partijen die het domein hebben overgenomen (met achterliggende domein doorverwijzingen),
heeft niets te maken met het WAN IP-adres van de internet verbinding bij je thuis, of je winkel.

Zijn twee verschillende dingen.


  • is een Top Poster
  • 38 reacties
  • 17 januari 2025

@Babylonia destijds  heb je een e-mail adres  gekregen omdat je een abonnement op een internet aansluitingen bij planet had . Mijn xxx@planet.nl adres is wel een bewijs dat ik er al vroeg erbij was en mijn mailtjes niet bij de post heb afgehaald. Die aansluiting liep bij mij  over een consumenten lijn. Een WAN IP is het IP-adres dat uw ISP (Internet Service Provider) uw  heeft toegewezen voor een aansluiting  en over het gerommel ging het toch? Bij deze  wens ik u en alle odido's nog prettig  2025


  • is een King Poster
  • 80 reacties
  • 17 januari 2025
Klanttv schreef:

@Babylonia destijds  heb je een e-mail adres  gekregen omdat je een abonnement op een internet aansluitingen bij planet had . Mijn xxx@planet.nl adres is wel een bewijs dat ik er al vroeg erbij was en mijn mailtjes niet bij de post heb afgehaald.

Ja, ik snap wel hoe dat functioneert hoor.  Iedere ISP (Internet Service Provider)
levert je een WAN IP-adres. Zonder IP-adres namelijk geen internet.

Ook allemaal leuk en aardig dat je er voor jou gevoel al vroeg bij was.
Zul je beslist ook leuke ervaringen aan kunnen terugdenken over die tijd.
Maar dat staat los van wisselende WAN IP-addressen van een internet aansluiting.

Overigens nog “voor” het officiële internet tijdperk maakte ik connecties met een BBS systeem.
Een BBS (bulletin board system) werd toen veel gebruikt om berichten te versturen.
Waarbij (in mijn geval) de telefoonhoorn van een telefoon, in de rubber cups van een speciaal modem werd geklemd om connectie met het BBS systeem te maken.

Zoiets als dit: 😀

 

Bron:   https://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/modems/index.html

Nu wordt het echt off topic.
Nog eerder terug in de tijd, en vóór het echte thuis PC tijdperk. (Dus ook géén internet).
Deed ik “vakantiewerk” bij familie op het bedrijf met “mechanische” administratie (IBM).
Waar nog met ponskaarten werd gewerkt.  😎
 


 

-


  • is een Top Poster
  • 38 reacties
  • 17 januari 2025

Super is wel alles een beetje oftopic.  Maar mooi  .  Heb het allemaal  meegemaakt  . Werving personeel voor ponskarten . In Frankrijk  begin 80  hadden wij geen telefoonboek maar minitel. In de 2 helft van de 80 kon ik in Amerika via de bbs al programma's downloaden op de Mac met floppy 's.

MAAR dat verandert  niet dat ze  gerommeld  hebben met de IP's in de 2 jaar  die ik bij odido was. Gezien ik er 6 maanden weg ben weet ik niet of het nu beter is . Het is ook niet mijn topic  ik sluit mij alleen bij gebruikers die op een of andere manier last van hebben en de zelfde  ervaring als ik hadden/hebben . Uiteraard  is kritik  opbouwend en  Odido kan er alleen  van leren.  Als u andere ervaringen meegemaakt  heeft ben ik super blij voor u . Als u " In " bent  kent u de reden waarom een ISP  meer  rommeld dan de andere. Bij deze verlaat  ik dit topic en wens iedereen  nog veel snelle terabytes .


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen