Skip to main content

Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is


Toon eerste reactie

211 reacties

  • is een King Poster
  • 54 reacties
  • 24 december 2024

@AlexRemeeus Het gaat niet snel hé? 3 december probeerde ODIDO mij te bellen wat niet lukte omdat ik nadat de telefoon twee keer overging te laat opnam. 4 december heb ik terug gebeld en de toezegging gehad dat ze me terug zouden bellen. Helaas niets meer gehoord over case: 73999441

Ik dacht vanmorgen, eens kijken of het misschien opgelost is na 11½ maand. Nog steeds niet dus (zie onder).

@Tommie van Odido Mij maakt het niet meer uit maar ik had jullie graag geholpen met het oplossen van jullie probleem met de pingpikes en latency problemen. Ik weet nu dat ik ze kan omzeilen door de veiligheidsinstellingen van het modem te wijzigen maar dat modem is niet de echte oorzaak. Die ligt ergens ver bij mijn aansluiting vandaan in één van de servers waar ODIDO me langs leidt. Met name die twee servers van msn.net geven pingtijden tot 2600 msec en packetloss.

Wat vooral opmerkelijk is: Met alle veiligheidsinstellingen van het modem in de factorystand maar met VPN op mijn computer ingeschakeld heb ik ping-tijden van 10 msec met piekjes tot 20 msec.

Dus niks modem, wifi of lokaal netwerkprobleem


Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 2377 reacties
  • 25 december 2024

Hoi ​@AlexRemeeus, ik heb het direct nagekeken! De technische dienst heeft dit aangegeven: 

  • Opgelost door delta. Profiel opnieuw naar ONT gestuurd. Mocht de klant nog problemen ervaren, willen we dit getest hebben met een bekabelde aansluiting. Qua WiFi gebruikt de klant alleen apparaten op 2.4Ghz en zit dit helemaal vol. Laat de klant zo veel mogelijk verbinden op de 5Ghz verbinding.

Zou je dit willen testen en anders aanleveren? Ik zet het graag door! Groetjes, Ishana


  • is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 13 januari 2025

Ha ​@Ishana van Odido 

 

Van het weekend maar weer eens geprobeerd, het lijkt er op dat het iets stabieler is dus er is daadwerkelijk wat gebeurd - waarvoor dank. (aangesloten op 5Ghz(

 

Echter nog steeds niet wat het zou moeten zijn, 200-250 mb/s wifi met de router op nog geen 3m afstand? nog steeds enorme Lagg om de minuut of 5/10 (was voorheen 3x per minuut) - dit allemaal terwijl er betaald wordt voor 1gb/s voor internet wat ‘als beste uit de test’ is gekomen, vind het allemaal maar erg karig.

 

 


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14631 reacties
  • 14 januari 2025

Hey ​@AlexRemeeus, en hoe is de bekabelde verbinding? Is die wel stabiel?

Ervaar je alleen lagg tijden het gamen of ook in het dagelijks gebruik van internet tijdens streamen of tv kijken? Op welk apparaat ervaar je de lagg precies? 


  • is een King Poster
  • 54 reacties
  • 23 januari 2025

Vandaag is mijn probleem opgelost. Vlak voor ik de stekker van de ONT eruit trok heb ik pingplotter nog even laten schrijven en dat zak er zo uit:

Vanmorgen na de melding dat de netwerkbeheerder de kabel had omgestoken en natuurlijk, nieuwsgierig als ik ben pingplotter even laten lopen. Een het resultaat HOERA. Wat ben ik blij dat ik na een jaar ellende van de packetloss en latency- en telefoonproblemen ben verlost.

Met dezelfde instellingen van pingplotter zag hetzelfde glasvezelnetwerk met de zelfde bestemming odido.nl er zo uit:

En odido maar blijven zeggen dat de lijn (zie bovenste grafiek) goed is.


  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 juni 2025

Is er inmiddels al een oplossing voor dit probleem?

Sinds kort zit ik ook bij odido glasvezel. En ik ervaar dezelfde problemen. Is dé oplossing gewoon een andere modem/router te nemen? Zou het jammer vinden als dat het geval is gezien ik er dan geld tegenaan moeten gooien omdat Odido geen goede diensten levert.


  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 juni 2025

Dit zijn mijn resultaten voor een bufferbloat test op waveform


  • is een King Poster
  • 54 reacties
  • 22 juni 2025

Hoewel ik geen Zyxel modem en gelukkig geen ODIDO meer heb toch een reactie. Een oplossing voor dit probleem is de in het modem aanwezige (en gebruikte) Ddos bescherming uit te schakelen. Als ik me goed herinner zit die instelling bij Firewall. En heet daar dus DoS.

Kennelijk doet deze bescherming iets controleren bij ODIDO netwerkapparatuur die vervolgens iets  probeert te blokkeren en meteen weer vrijgeeft. Het gebeurde bij mij om de 60 seconden. Grote en duur wisselde wel en soms leverde dat zelfs packetloss op. Dat duurde soms meer dan een minuut en geen data betekend dat ook de TV uitviel en vaste telefoniegesprekken werden onderbroken of de telefoon zelfs niet over ging als er iemand belde. Ik kon het hier thuis zo reproduceren en grafisch weergeven wat er gebeurde. Maar de “techneuten beweerden dat het niet kon.

Ik heb dat al bij meer ODIDO klanten uitgeschakeld waarna hun problemen over waren. De ODIDO “techneuten” doen alleen maar een korte controle vanuit hun luie stoel en blijven maar roepen dat er niets aan de hand is. Maar de door ODIDO aangestuurde mensen van Guideon die het hier in huis gecontroleerd en geconstateerd hebben dat er iets niet goed was werden door de luiestoel techneuten van ODIDO afgedaan als “die weten er niets van”, alles is in orde.


  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 23 juni 2025

Mocht iemand nog suggesties hebben voor een modem/router. Dan hoor ik die ook graag.

Zelf dacht ik aan de fritz!box 4050 of de 5530. 
De 5530 heeft zelf een ONT als ik het goed begrijp maar is ook meteen een stuk duurder. Meer geld dan absoluut nodig wil ik graag niet uitgeven aan iets wat odido gewoon goed had moeten regelen.

Mochten de pingspikes toch weer terugkomen ondanks het uitzetten van de DoS beveilig houd ik me graag aanbevolen op een goede router.


  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 23 juni 2025
JanBe schreef:

Hoewel ik geen Zyxel modem en gelukkig geen ODIDO meer heb toch een reactie. Een oplossing voor dit probleem is de in het modem aanwezige (en gebruikte) Ddos bescherming uit te schakelen. Als ik me goed herinner zit die instelling bij Firewall. En heet daar dus DoS.

Kennelijk doet deze bescherming iets controleren bij ODIDO netwerkapparatuur die vervolgens iets  probeert te blokkeren en meteen weer vrijgeeft. Het gebeurde bij mij om de 60 seconden. Grote en duur wisselde wel en soms leverde dat zelfs packetloss op. Dat duurde soms meer dan een minuut en geen data betekend dat ook de TV uitviel en vaste telefoniegesprekken werden onderbroken of de telefoon zelfs niet over ging als er iemand belde. Ik kon het hier thuis zo reproduceren en grafisch weergeven wat er gebeurde. Maar de “techneuten beweerden dat het niet kon.

Ik heb dat al bij meer ODIDO klanten uitgeschakeld waarna hun problemen over waren. De ODIDO “techneuten” doen alleen maar een korte controle vanuit hun luie stoel en blijven maar roepen dat er niets aan de hand is. Maar de door ODIDO aangestuurde mensen van Guideon die het hier in huis gecontroleerd en geconstateerd hebben dat er iets niet goed was werden door de luiestoel techneuten van ODIDO afgedaan als “die weten er niets van”, alles is in orde.

Ik heb gemerkt dat de interne communicatie en klanterservice bij odido ronduit bagger is. Voorheen 'klik en klaar’ internet van ze gehad. De snelheid viel meerdere keren per dag zo er omlaag dat webpaginas niet geopend konden worden. Na eindeloos bellen kwamen ze eindelijk tot de conclusie dat dit een bekend probleem is waar ze geen oplossing hadden dus een nieuwe ‘klik en klaar’ en factory resetten was allemaal tijdverspilling/bezigheids therapie.

 

Vervolgens naar glasvezel van odido overstappen duurde een maand en ruim 10 keer bellen en 5 monteursafspraken. Er was iets mis in de wijkcentrale, dat moest kpn oplossen, maar ipv die aan te sturen na de eerste mislukte poging van monteur, hebben ze guidion steeds blijven aansturen, die zonder iets aan te geven niet kwamen opdagen ,omdat de de problemen in de wijkcentrale eerst verholpen moest zijn.

Wat betreft de DoS instelling, heb ik die gevonden en uitgezet. Gisteravond welliswaar zonder pingspikes kunnen gamen. Eens zien of dat met een week thuiswerken en een paar avondjes gamen zo blijft. 
 

Als de pingspikes/bufferbloat terugkeert, dan ga ik net zoals de rest van de community toch maar een eigen router aanschaffen.

groeten,

Davey

 


  • is een Top Poster
  • 22 reacties
  • 25 juni 2025
DvdH95 schreef:

Mocht iemand nog suggesties hebben voor een modem/router. Dan hoor ik die ook graag.

Zelf dacht ik aan de fritz!box 4050 of de 5530. 
De 5530 heeft zelf een ONT als ik het goed begrijp maar is ook meteen een stuk duurder. Meer geld dan absoluut nodig wil ik graag niet uitgeven aan iets wat odido gewoon goed had moeten regelen.

Mochten de pingspikes toch weer terugkomen ondanks het uitzetten van de DoS beveilig houd ik me graag aanbevolen op een goede router.

Hi DvdH95,

Ik had destijds de TP Link Archer AX10, puur omdat ik niet meer als EUR50 wilde uitgegeven aan de ellende van Odido, deze router deed het opzich prima maar moest van odido er weer tussen uit gehaald worden omdat ze hierdoor de lijn niet goed konden uit lezen. hierna hebben ze iets aangepast en deed de router het minder goed als voorheen… ;-)

Echter was de odido router nu wel iets stabieler maar verre van wat het moet zijn, van alles geprobeerd, zo ook de Dos instellingen etc maar het is drama gebleven.

Ik tel de dagen af tot september zodat ik kan overstappen.


Hoop dat ze jou wel kunnen helpen

Alex


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen