Hoi
Ik wil een poort toewijzen voor mijn omvormer maar weet niet hoe dat moet
Via de helpdesk van SMA konden ze me niet helpen
Via de helpdesk van Odido konden ze me ook niet helpen
hoe moet ik dat doen

Hoi
Ik wil een poort toewijzen voor mijn omvormer maar weet niet hoe dat moet
Via de helpdesk van SMA konden ze me niet helpen
Via de helpdesk van Odido konden ze me ook niet helpen
hoe moet ik dat doen
Wat is precies het probleem? Want volgens mij gaat dit alleen om poorten naar buiten toe. Niet naar binnen toe. En standaard staan alle poorten naar buiten toe gewoon open.
Heb je problemen om de omvormer op Wifi aan te melden?
(Mijn vader heeft een Sunny Boy omvormer hangen maar we hebben nooit wat met poorten hoeven te doen)
Ik heb ook een sunnyboy
maar kan mijn gegevens niet in de app zien
hij verzend geen data naar de sma server
Heeft ie wel verbinding met je router?
Verzenden van data is van binnen naar buiten. Daar hoef je ook geen portforwarding voor in te stellen (zou ook geen zin hebben). En zover ik weet maakt een SMA site geen ‘actief’ contact met de omvormers. Dat wordt altijd eerst door de omvormers zelf geïnitieerd.
Hij is verbonden met mijn router
ik krijg deze fout melding
10343 | Webconnect-fout: standaardgateway niet geconfigureerd |
Ze geven daar ook een aantal URL’s op die je moet controleren.
Als ik die probeer kom ik daar ook niet op.
Ik vraag me af of dat wel kan/moet. Ik kan op een andere niet Odido lijn ook geen pagina krijgen op die URL’s. Maar misschien zijn dat geen HTTP servers. Maar ik krijg ook geen contact via telnet op een niet Odido lijn.
pi@server:~ $ telnet ied.sma.de 80
Trying 149.233.24.163...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
pi@server:~ $ telnet proxy.ied.sma.de 9523
Trying 149.233.24.163...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
Heb je de firmware van de omvormer reeds geupdate met die versie die ze gegeven hebben?
ik krijg deze fout melding
10343 | Webconnect-fout: standaardgateway niet geconfigureerd |
Dat lijkt op een probleem in de omvormer m.b.t. IP adres en gateway.
Heeft de omvormer een IP adres gekregen van de router of heb je die zelf toegekend?
Zie je de omvormer in de router pagina staan bij apparaten?
Ik heb geen ip toegewezen
Kun je wel op de web pagina van de Sunny Boy komen? Daar kun je zien welk ip adres is toegekend maar ook of de gateway hier staat (bij apparaat parameters). Hier een vergelijkbaar topic bij kpn. (Zie screenshot halverwege)
Bedoel je deze
Die bedoelde ik ja.
Maar daar lijkt iets mis te gaan met de toekenning van het ip adres. De gateway en dns is hetzelfde als de eigen ip van het apparaat. Dat mag/kan niet. De gateway en dns zou 192.168.0.1 moeten zijn.
(Ik ben tenminste aan dat jouw router op 192.168.0.1 is)
De dhcp zou dit eigenlijk automatisch goed moeten zetten.
Had jij de firmware nog geupdate van de Sunny Boy?
op de site van sunnyboy zie ik dit
Die bedoelde ik ja.
Maar daar lijkt iets mis te gaan met de toekenning van het ip adres. De gateway en dns is hetzelfde als de eigen ip van het apparaat. Dat mag/kan niet. De gateway en dns zou 192.168.0.1 moeten zijn.
Die bedoelde ik ja.
Laatste update zit erop
Dan begrijp ik niet waarom de gateway en dns niet goed gezet worden. Je ziet op het plaatje bij kpn dat ie gateway en dns het ip van de router moeten zijn.
Ik zie overigens ook dat de omvormer bedraad en via wifi contact met de router maken. Klopt dat?
Je zou als alternatief de gateway en dns handmatig op het ip van de router kunnen zetten. Dan zou de verbinding in ieder geval moeten werken. (Waarschijnlijk moet je dan dhcp uitzetten in de omvormer en ook het ip vastzetten. Je zou dan een laag nr kunnen gebruiken. Bv 192.168.0.5 (buiten de dhcp range van de router) en dan de gateway en dns op 192.168.0.1 (dat is toch het ip van jou router, toch?)
Wel even kiezen of je bedraad of wifi doet. Beide aan lijkt me niet handig.
Hij is alleen draadloos verbonden
net wezen kijken voor de zekerheid zie nergens een utp kabel
192.168.1.1 is router adres
Je zou als alternatief de gateway en dns handmatig op het ip van de router kunnen zetten. Dan zou de verbinding in ieder geval moeten werken. (Waarschijnlijk moet je dan dhcp uitzetten in de omvormer en ook het ip vastzetten. Je zou dan een laag nr kunnen gebruiken. Bv 192.168.0.5 (buiten de dhcp range van de router) en dan de gateway en dns op 192.168.0.1
Hoe moet ik dat doen
Ai. Dan krijgt ie dus helemaal geen ip adres van de router. Want ik zie daar 192.168.0.170 en 173 staan.
Dan vraag ik me zelfs af of ie wel goed connect met wifi. Ik zie daar wel een wifi adres staan maar weer dus niet of ie ook echt contact maakt.
Maar hoe kom je eigenlijk in die Sunny Boy op het moment? Want dan zou je ook niet op die 192.168.0.173 pagina kunnen komen. Die screenshot was toch wel van jou zelf? Hoe kwam je daar?
Via wifi verbind ik met sunnyboy
in mijn wifi lijst staat de wifi van de sunnyboy
Ja, maar dan is de Sunny Boy nog niet verbonden met de router. Je moet de installatie stappen volgen om dat te doen anders heeft de Sunny Boy geen verbinding met internet.
Dat heb ik al tig keer gedaan
en iedere keer is het hetzelfde
Je zou kunnen kijken of je de mogelijkheid hebt om hem tijdelijk even bekabeld aan te sluiten. Dan kun je in ieder geval zien of wifi het probleem is.
Anders zul je in de settings van wifi in de router moeten duiken en wifi 6 en/of wpa 3 uitschakelen. Misschien kan de Sunny Boy dat niet aan.
Hallo
Kan je de WiFi module van de omvormer misschien eens voorzien van een fabriekreset?
Je kan inderdaad ook de beveiligingsmodus verlagen.
Ga in je browser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de router staat. Ga in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, bij beveiligingsmodus WPA2-PSK kiezen en klik op toepassen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.