Skip to main content

Heb sinds deze week Odido internet met 1 Wifi Plus punt ontvangen en geinstalleerd gekregen. Na 8 meter afstand heeft het Wifi Plus punt al geen verbinding meer met de router. En op 8 meter wel, maar dan is de Wifi ontvangst gemiddeld 20 (bij een regulier contract van 100Mb die ik de plek nabij de Wifi router wél meet. Bovendien is de meting heel verschillend bij diverse Speedtest metingen. Niet stabiel en eigenlijk geen nut zo.

Hallo ​@StephanSchoor 

Het WiFi plus punt is draadloos verbonden met de router? En staan ze beide op een plek waar er geen deuren, muren of meubels tussen de router en WiFi plus punt staan?

Misschien helpt het om het WiFi plus punt dichterbij de router te plaatsen of op een andere plek, bekabeld aansluiten zou het beste zijn.

Hallo ​@StephanSchoor 

Het WiFi plus punt is draadloos verbonden met de router? En staan ze beide op een plek waar er geen deuren, muren of meubels tussen de router en WiFi plus punt staan?

Misschien helpt het om het WiFi plus punt dichterbij de router te plaatsen of op een andere plek, bekabeld aansluiten zou het beste zijn.

Draadloos. Dus neem ik wàt verlies wel voor lief… de router staat in de kast met een houten deur ervoor. Tot 8 meter heb ik met het Wifi plus punt contact, draadloos, daarna niet, dus ook niet op het punt waar die bedoeld was, op ca. 11 meter (geen muren, deuren e.d. er meer tussen). Met een extra Wifi punt van KPN lukte dat perfect (accepteerde het verlies), maar op 8 meter nog nèt contact. Maar daar kan ik het Wifi Plus Punt niet plaatsen...

Ik kom hier niet verder mee…. Ik kan me niet voorstellen dat 7 meter de maximale afstand is om het Wifi Plus punt draadloos contact te laten maken met de router. De router staat in een kast met een houten deur ervoor. Aan de andere zijde is de Wifi connectie PRIMA, dus dat kan het obstakel niet zijn. 

De router staat in een kast met een houten deur ervoor. Aan de andere zijde is de Wifi connectie PRIMA, dus dat kan het obstakel niet zijn. 

Als er stoorzenders in de buurt zijn (lees b.v. ook andere wifi routers van de buren e.d.) dan kan elke meter verder van de router het signaal exponentieel slechter worden. Het is dan dus niet zo dat als 1 meter buiten de kast goed, dan moet 7 meter ook goed zijn.

Heb je al geprobeerd een vast kanaal te kiezen op de router? Staat het wifi plus punt goed in EasyMesh? (e.v. gekeken met een wifi analyzer op de telefoon welke vrije kanalen er zijn)

Hallo, 

Was voor mij als leek even puzzelen: ik dacht dat ‘automatisch’ bij kanaalkeuze betekende dat altijd automatisch het sterkste kanaal gekozen zou worden, maar dat blijkt dus anders. Even puzzelen hoe de kanalen vast in te stellen en wifi analyzer gedownload. Vast kanaal, werkt nu prima, THX A LOT!!!!!

Ja, die auto stand werkt lang niet altijd feilloos. Ik weet ook niet wat de interval is waarop er wordt gecontroleerd. Plus dat in de kast het signaal goed zou kunnen zijn op 1 kanaal, maar op 3 meter afstand een probleem. Dus zou een router eigenlijk samen moeten werken met een mesh device on te bepalen of een gekozen kanaal ook aan beide kanten het gunstigste is (en ik weet niet of dat gebeurd).

Nu je een vast kanaal gekozen hebt kan het uiteraard wel zo zijn dat over een bepaalde tijd dat kanaal ook weer drukbezet wordt. Een omdat ie nu niet zelf meer switcht, moet je dat weer zelf doen. Maar fijn dat het nu in ieder geval goed werkt.

Het is overigens wel altijd beter het extra wifi punt bedraad aan te sluiten. Ik begrijp dat dat lang niet altijd kan... maar je kunt er bv ook eens creatief naar kijken... heb je bv een oude coax of zelfs telefoonkabel naar een tweede verdieping lopen... dan zou je misschien die buis kunnen gebruiken voor een ethernetkabel. Andere oplossing zou nog 2x powerline adapter kunnen zijn, maar dat zijn dan weer twee extra apparaten.

Soms kan het ook helpen de router direct aan de buitenkant van de meterkast hoog aan de muur/kast te monteren. Dan kun je vaak zelfs toe zonder extra wifi punt. Dat kun je vrij makkelijk testen door de router even buiten de meterkast te plaatsen en het wifi plus punt uit te schakelen en te kijken of je verderop nog bereik hebt. 11 meter is echt wel te overbruggen door de Zyxel zelf als deze niet in een kast staat.

Hoi rvk01: 

je hebt me echt enorm geholpen, het wifi plus punt staat nu precies op de juiste plek, met prima ontvangst. We gamen daar niet e.d. dus het mag best wel iets minder zijn. Maar een stabiel wifi signaal is wel essentieel! En ik hou hem gewoon in de gaten met mijn wifi analyzer!

Nogmaals: HARTELIJK DANK, case closed/solved zou ik zeggen.

Reageer