Skip to main content
Beantwoord

Modem toevoegen aan netwerk

• is een Top Poster
  • 8 reacties

Misschien is deze vraag al eerder gesteld, maar een topic erover kon ik niet vinden.

Thuis heb ik op de begane grond de modem staan. Om ook op de 1e en 2e verdieping goed bereik te hebben, heb ik aan de modem een switch gedaan met daaraan twee access points - een op de 1e verdieping en een op de 2e verdieping. Via Unifi heb ik daar een (klein) netwerk van gemaakt. Nu werkt alles goed, alleen de modem zelf zit niet in het netwerk.

Je apparaat verbindt automatisch met het dichtstbijzijnde access point, maar als je vanaf boven naar de begane grond loopt, verbindt hij niet automatisch met de modem. Je blijft dan verbonden met het access point op een andere verdieping, wat door de afstand en de vloer een slechte verbinding is.

Weet iemand of je een modem kunt toevoegen aan een Unifi Network? En zo ja, hoe doe je dat?

Beste antwoord door Pieter_B

Je kan er ook voor kiezen om op de begane grond ook nog een extra Unifi AP te plaatsen, dan de wifi uit te zetten op de Odido router.

Dan heb je nette mesh met goede dekking, maar ik heb een bias voor Unifi spullen 😋

Bekijk origineel

11 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21752 reacties
  • 6 juli 2025

Hallo ​@MC13 

De Zyxel modem werkt niet in een mesh netwerk met versterkers van andere fabrikanten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 7 juli 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@MC13 

De Zyxel modem werkt niet in een mesh netwerk met versterkers van andere fabrikanten.

Bedankt voor je reactie. Dit wist ik niet. Is een andere modem een oplossing? En zo ja, hoe weet je van tevoren of die wel met versterkers van andere fabrikanten werkt?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21752 reacties
  • 7 juli 2025

@MC13 

Je kan voor een Unifi router gaan indien je glasvezel hebt of een extra versterker aanschaffen om beneden te plaatsen en WiFi op de Zyxel uitschakelen?

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2135 reacties
  • Antwoord
  • 7 juli 2025

Je kan er ook voor kiezen om op de begane grond ook nog een extra Unifi AP te plaatsen, dan de wifi uit te zetten op de Odido router.

Dan heb je nette mesh met goede dekking, maar ik heb een bias voor Unifi spullen 😋

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 7 juli 2025

@Waqqas Glasvezel heb ik inderdaad. Alleen ook nog een Unifi-router aanschaffen vind ik wel prijzig als je bekijkt wat voor eenvoudige internetgebruiker ik maar ben :) Bestaat er niet een modem waarvan de wifi onderdeel kan zijn van het netwerk waar ook de access points in zitten?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 7 juli 2025

@Pieter_B De Zyxel-modem heeft 4 poorten en die zijn helaas allemaal bezet (2x werkplek, 1x televisie, 1x switch), dus een extra access point erop aansluiten lukt helaas niet.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1511 reacties
  • 7 juli 2025
MC13 schreef:

Bestaat er niet een modem waarvan de wifi onderdeel kan zijn van het netwerk waar ook de access points in zitten?

Ja, dat zijn de wifi plus punten van Odido. Maar als je toch al unify spul hebt zou ik eerder kiezen om een extra unify AP beneden te plaatsen.

Als je een goede mesh wilt zul je sowieso altijd voor alles met hetzelfde merk moeten gaan. Maar je kunt dus wel de Zyxel gebruiken zonder wifi en dan 3 unify AP aansluiten.

Als je geen poorten meer over hebt, kun je hem ook op een switch aansluiten. Als de switch te klein is kun je ook een extra switch plaatsen (of een grotere switch nemen).

Ik zou dan wel alle unify punten op dezelfde switch aansluiten zodat het bedrade back-haul (voor mesh) goed werkt.

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2135 reacties
  • 7 juli 2025
MC13 schreef:

@Pieter_B De Zyxel-modem heeft 4 poorten en die zijn helaas allemaal bezet (2x werkplek, 1x televisie, 1x switch), dus een extra access point erop aansluiten lukt helaas niet.

Ben zelf groot voorstander, om te investeren in een onafhankelijk netwerk los van welke provider ook.

Het voordeel is van het bouwen van een eigen infa, dat je alles na het modem van de provider zelf in de hand hebt. Nog beter is het, om zelf waar mogelijk het modem van de provider te vervangen door een eigen Unifi device.

Voor jou situatie, zou ik gewoon een extra 8 poort POE switch (Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE o.i.d.) plaatsen. Dan heb je genoeg ruimte op de switch, waardoor je bijv. de TV over de switch laten lopen. Of je brengt de 2 werkplekken naar de switch, heb je weer 2 vrij LAN poorten op het modem.

Dus tekorten aan poorten is eenvoudig op te lossen, maar heeft wel een investering nodig.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 8 juli 2025

@rvk01 ​@Pieter_B Bedankt voor jullie reactie; super dat jullie meedenken. Een onafhankelijk netwerk van één merk spreekt me zeker aan.

Omdat de vier uitgangen van de modem al in gebruik zijn, kan ik daar helaas niet een extra access point aan hangen. En nog een switch ertussen is in de kleine ruimte waar de modem staat ook niet zo fraai. Ook lukt het niet lukt om op een nette manier een draad te trekken vanaf de switch boven naar een extra access point beneden. Daarom heb ik nu het volgende voor ogen: een Ubiquiti UniFi Dream Router 7 op de begane grond. Daarin kan ik nog steeds de benodigde draden kwijt en het is tegelijk een ‘extra acces point’ voor de benedenverdieping waarmee in het hele huis één Wifi-netwerk heeft met een goede dekking. De wifi van de modem zet ik dan uit. Nadeel is wel dat het een relatief dure oplossing is.

Huidige situatie:

De nieuwe situatie wordt dan:

Aandachtspunt is dat de access points Wifi-6 zijn, de Ubiquiti UniFi Dream Router 7 ondersteunt Wifi-7. Maar als ik het goed heb geeft dat geen problemen.

Is dit een werkende oplossing, of zie ik iets over het hoofd?

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2135 reacties
  • 8 juli 2025

De Unifi Dream Router 7 (€250 !), waar ga je die dan plaatsen?

Nadeel is wel dat het een relatief dure oplossing is.

Ja, Unifi zit in de hoek van semi-pro .. maar dan heb je wel iets goeds. Het enige wat ik niet gebruik van Unifi is een firewall/router, want die bouw ik zelf 😁

Om een extra Unifi AP te plaatsen, kan je ook een POE switch in de huiskamer bij de TV aansluiten. Dan ga je vanuit die POE switch naar je TV, maar ook naar je Wifi 7 Unifi AP (~€90)

Is dat een optie?

EDIT 100725@20.38: Link naar MP verwijderd (thanks to ​@GebruikersnaamRandomTekst )

GebruikersnaamRandomTekst

Je kan ook een switch van 10 euro van de action in de woonkamer neerleggen, en een PoE injector van 8 euro van Ubiquiti ernaast.

Die marktplaats switch zou ik niet gebruiken, want dat is 75 euro voor een oud ding, die maar één PoE-uit poort heeft, waarvan uit de documentatie niet eens duidelijk blijkt of het wel “echt” PoE is (802.3af/at) of de ouderwetse “passive PoE” die netwerkapparatuur frituurt als het er niet voor gemaakt is.

Belangrijker: waarom zou je nog de Zyxel router (het is geen modem) aangesloten laten als je een degelijke router (de dream machine) hebt? Als je die weghaalt scheelt dat ruimte.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen