Skip to main content

Instabiel internet, ping spikes, packetloss

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Ik heb al een tijd last van terugkerende ping spikes. Op mijn telefoon merk ik het niet, met de Smart TV heb ik er ook geen last van. Wel heb ik er last van op mijn (werk)laptop, waarbij er haperingen zijn als ik de werkomgeving bezig ben. En omdat ik voornemens ben binnenkort weer wat te gaan gamen wil ik het probleem vooruitlopend hierop oplossen. Ik heb een Zyxel T-56 modem met één wifipunt.

Ik heb inmiddels zoveel mogelijk geprobeerd waaronder een aantal dingen die in de community-vraag “Laatste poging Zyxel T-56 ping spikes” werden aangeraden, zoals:

• modem en Media Converter/ONT herstarten;

• Bekabelde verbinding geprobeerd i.p.v. wifi (ik heb nu bekabeld via de wifiversterker, hierdoor merk ik minder van de verstoringen door de spikes, maar ze zijn er nog steeds);

• Overige netwerkapparaten uitgezet om te zien of deze de boel verstoren (ook met alleen de laptop verbonden ervaar ik nog steeds spikes);

• Ping tests uitgevoerd

Helaas ervaar ik nog steeds dezelfde problemen. De spikes zijn vrij willekeurig en maken het erg lastig om stabiel online te blijven, soms lijkt er een patroon zichtbaar te worden (één spike per minuut op hetzelfde moment van de minuut), maar bij langer testen verdwijnen de patronen.

Ik word graag geholpen!

Uitgelichte reactie

24 juni 2025

Hey ​@ILR, welkom op onze community!

Wat goed dat je dit zo uitgebreid uitlegt en al zoveel hebt geprobeerd, dat helpt enorm om mee te denken. Super dat je dit alvast hebt uitgezocht en helemaal logisch dat je dit wilt oplossen, zeker als je van plan bent om straks weer lekker te gaan gamen!

Zijn de pingtesten direct bekabeld op het modem uitgevoerd? Dus niet op het wifipunt of via wifi? Ik wou direct een lijnmeting voor je uitvoeren, echter komen de laatste 4 cijfers van je IBAN niet overeen met het abonnement. Zou je die voor mij nog willen aanpassen en hier een seintje willen geven als je dat gedaan hebt? Zo kan ik direct je verbinding en instellingen erbij pakken en samen met jou een passende oplossing zoeken.

6 reacties

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 23 juni 2025

Onderstaand alvast wat resultaten van pingtesten

enkele keren een timed out melding
uitkomsten ping test

ping volgens packetstats, liep tegelijkertijd met de pingtest 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • 24 juni 2025

Hey ​@ILR, welkom op onze community!

Wat goed dat je dit zo uitgebreid uitlegt en al zoveel hebt geprobeerd, dat helpt enorm om mee te denken. Super dat je dit alvast hebt uitgezocht en helemaal logisch dat je dit wilt oplossen, zeker als je van plan bent om straks weer lekker te gaan gamen!

Zijn de pingtesten direct bekabeld op het modem uitgevoerd? Dus niet op het wifipunt of via wifi? Ik wou direct een lijnmeting voor je uitvoeren, echter komen de laatste 4 cijfers van je IBAN niet overeen met het abonnement. Zou je die voor mij nog willen aanpassen en hier een seintje willen geven als je dat gedaan hebt? Zo kan ik direct je verbinding en instellingen erbij pakken en samen met jou een passende oplossing zoeken.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 30 juni 2025

Dag Tommie, 

Dank voor de reactie, ik zal vanaf nu ook sneller reageren.

De pingtest is via het wifipunt uitgevoerd, die aangesloten is op een dockingstation. Ik heb de tests nog een keer uitgevoerd, nu direct bekabeld verbonden (helaas geen optie voor mij om een bekabelde setup te creëren zonder grote ingrepen in huis), met onderstaande resultaten.

Ik heb tevens de cijfers van mijn IBAN aangepast.

Ik hoor graag wat de volgende stap is!

Resultaat bekabelde test.
Ook hieruit over het algemeen een stuk stabieler met nog wel wat "spikes” tussen de 60 en 70ping, en op een gegeven moment toch een grotere hick-up van 188.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14854 reacties
  • 1 juli 2025

Hey ​@ILR, bedankt voor de test.

Dus deze test is direct bekabeld gedaan op het wifipunt? Zo ja, dan zie ik toch graag een test direct bekabeld op het modem. Daarnaast is deze test niet al te alarmerend, je gemiddelde zit erg laag op 6 ms en de hoogste uitschieter zit op 94 ms. Ik zie namelijk dat het wifipunt zelf ook niet bekabeld is aangesloten op het modem. Dus deze uitslagen over wifi zijn echter zeer goed. Verder zie ik ook geen gekke dingen op de glasvezellijn terug in mijn meting, alles ziet er netjes uit.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 1 juli 2025
Tommie van Odido schreef:

Hey ​@ILR, bedankt voor de test.

Dus deze test is direct bekabeld gedaan op het wifipunt? Zo ja, dan zie ik toch graag een test direct bekabeld op het modem. Daarnaast is deze test niet al te alarmerend, je gemiddelde zit erg laag op 6 ms en de hoogste uitschieter zit op 94 ms. Ik zie namelijk dat het wifipunt zelf ook niet bekabeld is aangesloten op het modem. Dus deze uitslagen over wifi zijn echter zeer goed. Verder zie ik ook geen gekke dingen op de glasvezellijn terug in mijn meting, alles ziet er netjes uit.

Voor de duidelijkheid:

De eerste test (met slechte resultaten) is bekabeld via het wifipunt (de laptop bekabeld aangesloten op het wifipunt, en het wifipunt zelf heeft verbinding via wifi met het modem) gedaan

De tweede test (met zichtbaar betere resultaten) is bekabeld direct op het modem gedaan

Het probleem is in de praktijk gebruik maak van de situatie in de eerste test en dus veel haperingen ondervind. Dit lijkt mij óók voor een wifi verbinding onacceptabel instabiel, toch?

Ligt de oorzaak dan bij de wifi? En zo ja, wat valt hier aan te doen?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14854 reacties
  • 2 juli 2025

Hey ​@ILR, bedankt voor de duidelijkheid.

Dit is voor een direct bekabelde verbinding ook geen heel slecht resultaat. Via wifi zul je altijd een hogere ping hebben. Zou je eens het modem en wifipunt willen voorzien van een factory reset? Is het dan toevallig mogelijk om het wifipunt bekabeld aan te sluiten op het modem (wel op een goede afstand van het modem anders werkt het wifipunt niet goed en staat hij te dichtbij)? Zo ja, kan je dan je wifi verbinding controleren? Ik gok dat het dan al een stuk stabieler is!   

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen