Skip to main content
Info

Mijn vaste telefoon werkt niet

Mijn vaste telefoon werkt niet
Toon eerste reactie

39 reacties

Edgaroke
  • is een Master Poster
  • 12 reacties
  • 21 september 2023
Jason van Odido schreef:

In dit artikel vind je alle informatie over wat je kan doen om eventuele problemen met je vaste telefoon op te lossen.

De meeste problemen met Telefonie los je snel op door:

• Een reset van het modem en de telefoonstations

• Te controleren of het hoofdstation aan is gesloten op de juiste poort van het modem (Phone 1)

• De bekabeling te controleren en eventueel te vervangen

Reset van het modem en de telefoonstations

Toon inhoud

Geef het modem een reset via de stappen in dit artikel:

Reset uitvoeren op het modem

Geef het hoofdstation van het toestel een reset door deze even van de stroom te halen. Twijfel je wat het hoofdstation is? Haal dan alle stations van de stroom.

Is het hoofdstation goed aangesloten?

Toon inhoud

Is het hoofdstation aangesloten op poort Phone 1 met de grijze kabel (1,5 meter) met het label ‘Line’?

De bekabeling

Toon inhoud

Controleer of de kabel goed aangesloten is of mogelijk defect is door even te testen met een andere kabel.

Algemeen probleem

Toon inhoud

Als er een algemeen probleem is, plaatsen we dit in een algemeen topic: Probleem Vast Bellen.

Ik kan niet bellen

Toon inhoud

Er zijn drie mogelijke situaties:

1. Je kan naar geen enkel nummer bellen.
    Mogelijk is je Vast Bellen abonnement nog niet actief, dit kan voor komen wanneer je bijvoorbeeld je vaste nummer meeneemt bij een overstap. Dit kan je controleren op Mijn Odido.

Mogelijk ligt de oorzaak ook in het toestel of de kabel. Zorg dat het een DECT toestel is en probeer indien mogelijk te testen met een ander toestel en een andere kabel.

Werkt ook dit niet? Maak dan een topic aan en geef ons twee momenten door met datum, tijdstip en het telefoonnummer waar je naar probeerde te bellen, dan gaan wij er mee aan de slag. Met deze informatie kunnen wij onderzoek doen naar wat er mogelijk mis gaat op het netwerk.

2. Je kan niet bellen naar internationale nummers
    Maak een topic aan en geef ons twee momenten door met datum, tijdstip en het telefoonnummer waar je naar probeerde te bellen, dan gaan wij er mee aan de slag. Met deze informatie kunnen wij onderzoek doen naar wat er mogelijk mis gaat op het netwerk.

3. Je kan niet bellen naar specifieke nummers zoals service-nummers of 0900-nummers.
    Mogelijk is het nummer waar je naar probeert te bellen door ons geblokkeerd omdat het bekend staat als fraude-nummer. Laat ons in een topic weten naar welk nummer je probeert te bellen, dan kijken we dit graag voor je na!

Ik kan niet gebeld worden

Toon inhoud

Controleer de volgende zaken:

1. Is er een doorschakeling actief? Deze kan je uitschakelen via Mijn Odido.
  2. Geef het modem een reset via de stappen in dit artikel.
  3. Geef het hoofdstation van het toestel een reset door deze even van de stroom te halen. Twijfel je wat het hoofdstation is? Haal dan alle stations van de stroom.
  4. Werkt het nog steeds niet? Maak dan een topic aan en geef hierin aan welke stappen je al hebt doorlopen en of je niet gebeld kan worden door alle nummers, specifieke nummers en/of internationale nummers.

Ik kan niet bellen en gebeld worden

Toon inhoud

Controleer de volgende zaken:

1. Is er een doorschakeling actief? Deze kan je uitschakelen via Mijn Odido.
  2. Zit de telefoon wel in de juiste poort van de modem (gemarkeerd met Telefonie)?
  3. Geef het modem een reset via de stappen in dit artikel.
  4. Geef het hoofdstation van het toestel een reset door deze even van de stroom te halen. Twijfel je wat het hoofdstation is? Haal dan alle stations van de stroom.
  5. Test de verbinding indien mogelijk met een ander toestel en vervang de kabel.
  6. Werk het nog steeds niet? Maak dan een topic aan en geef hierin aan welke stappen je al hebt doorlopen en of je niet gebeld kan worden door alle nummers, specifieke nummers en/of internationale nummers.

Nummerweergave

Toon inhoud

Mensen zien mijn nummer niet -  Maak een topic aan, dan kijken we graag voor je na of je nummer misschien afgeschermd wordt​​.

Ik zie binnenkomende nummers niet: 

1. Geef het modem een reset via de stappen in dit artikel.

2. Geef het hoofdstation van het toestel een reset door deze even van de stroom te halen. Twijfel je wat het hoofdstation is? Haal dan alle stations van de stroom.

3. Verander de weergave van de digitale telefoongids van een 10-cijferige naar een 11-cijferige. Hoe je dit kan doen vind je in de handleiding van het betreffende toestel.

4. Zorg dat het toestel geschikt is voor DTMF. Je kan dit testen door te bellen naar 085-7732598 en tijdens het gesprek de ‘5’ toets in te drukken. Hoor je nu “Five” dan is je toestel geschikt.

5. Een aantal specifieke toestellen werkt niet goed met de VOIP techniek die wij gebruiken waaronder een aantal Profoon toestellen en het KPN Chicago toestel. Wij raden aan om deze te vervangen voor een ander type toestel. Maak je gebruik van een Panasonic of Siemens toestel? Maak dan een topic aan, dan gaan wij er mee aan de slag! 

Ik heb nog steeds problemen met telefonie

Toon inhoud

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een eigen topic aan: topic over telefonie

Hielp niet

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 4 maart 2025

Ik heb mijn vast bellen abonnement aangepast. Vorige week bericht gekregen dat de aanpassing gedaan was. Maar nu kan ik niet meer bellen met mijn vaste telefoon en als ik het zelf bel krijg ik te horen dat het nummer niet in gebruikt is.

De service telefoon blijft maar een irritant hoofdpijnmuziekje draaien en de medewerkers zijn al ruim 45 minuten met wat anders bezig.

Hoe kan er voor gezorgd worden dat ik mijn telefoon weer kan gebruiken?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20832 reacties
  • 4 maart 2025

Hallo ​@Wittuh 

Brandt het telefonie lampje op de router?

Heb je de andere phone poort geprobeerd?

Als je in je Odido account kijkt, staat bij je abonnement wel gewoon vast bellen en bij instellingen > vast bellen instellingen zie je het telefoonnummer staan?

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 5 maart 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Wittuh 

Brandt het telefonie lampje op de router?

Heb je de andere phone poort geprobeerd?

Als je in je Odido account kijkt, staat bij je abonnement wel gewoon vast bellen en bij instellingen > vast bellen instellingen zie je het telefoonnummer staan?

Hallo Waqqas,

In mijn account staat mijn telefoonnummer en er staat dat mijn "bestelling” afgerond is.

Die bestelling was volgens mij alleen maar een administratieve wijziging. Ik had Vast Bellen Plus maar heb dat omgezet naar Vast Bellen Start. Daarvoor hoeft mijn telefoon toch niet afgesloten te worden?

Ik heb intussen mijn router 3x herstart maar nog steeds brandt het telefoon lampje op de router NIET.

En ik zie nu nadat ik eindelijk iemand van de service desk aan de telefoon kreeg die een oplossing voor mijn probleem zei te hebben dat mijn abonnement nu weer terug gezet is naar Vast Bellen Plus…

Ik word hier een beetje moedeloos van.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20832 reacties
  • 5 maart 2025

@Wittuh 

Zorg dat alle privévelden in je community profiel zijn ingevuld dan kan een moderator meekijken.

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 5 maart 2025

@Waqqas  Alles in mijn profiel is al ingevuld

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 6 maart 2025

Ik heb gisteren opnieuw met de service desk gebeld. Het advies was om alles nogmaals te herstarten, inclusief mijn media box. Wat de tv met de telefonie te maken heeft ontgaat mij een beetje.

Daarna kreeg ik te horen dat er een grote storing was zodat het doormeten van de lijn niet mogelijk was. Daarvoor moest ik gisteravond terugbellen.

Om 19u teruggebeld, het probleem zou rond 21u verholpen zijn en dan kon ik weer bellen/gebeld worden. Helaas dat was te simpel gedacht. De telefoon doet het nu nog steeds niet.

Wel kreeg ik om 21:06 2 mailtjes van Odido. In de ene stond dat mijn telefoonnummer succesvol overgezet was naar Odido. Tja, dat wist ik al 4 maanden, ik bel al sinds eind oktober via Odido. En in het 2e mailtje stond dat mijn abonnement weer teruggezet was naar Vast Bellen Start. Dat is dan misschien wel gelukt, maar ik kan nog steeds niet bellen.

En de moderators hebben het ook te druk om te reageren, daar hoor ik ook helemaal niets van.

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1602 reacties
  • 7 maart 2025

Hi ​@Wittuh, ik wil met alle liefde met je meekijken naar wat hier aan de hand is en dit voor je op te lossen zodat je weer kan bellen en gebeld kan worden! Ik zie alleen dat nog niet alle gegevens in jouw profiel ingevuld zijn. Wil je jouw postcode, huisnummer en geboortedatum hieraan toevoegen en het hier laten weten zodra je dit gedaan hebt? Dan kunnen we voor je aan de slag gaan! 

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 8 maart 2025

@Nora van Odido dat is vreemd, toen ik 3 dagen geleden keek naar mijn profiel was dat ingevuld. Ik begrijp niet hoe dat ineens weg was maar ik heb het nu weer ingevuld.

Kijken of het er nu in blijft staan.

Ik ben de komende 2 dagen weg dus ik zal ws niet snel reageren.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • 13761 reacties
  • 10 maart 2025

Hey ​@Wittuh, dank voor het invullen van de gegevens. Ik ga dit voor je oplossen. Zou je alleen nog wat informatie kunnen aangeven? Dan zal ik het doorzetten naar de technische dienst.

1. Wat is het merk van het telefoontoestel?
  2. Heb je 2 voorbeeldgesprekken waarbij het probleem speelt? Graag datum + tijdstip erbij vermelden. 

Kan je het modem eens voorzien van een factory reset als dit nog niet gedaan is? Werkt hij dan wel of nog steeds niet? Dan kan ik het voor je doorzetten. Ik zie namelijk dat hij moeite heeft om het VOIP-account te registreren.

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025

@Tommie van Odido 

1. Ik weet niet wat het merk van de telefoon hier mee te maken heeft. Maar goed, het is een Panasonic. Met deze telefoon heb ik ruim 5 jaar via KPN zonder problemen gebeld. En na mijn overstap naar Odido ook 4 maanden zonder problemen. Maar toen ik mijn abonnement wijzigde werkte het ineens niet meer. Ik begrijp totaal niet waarom door een ADMINISTRATIEVE WIJZIGING (ander abonnement) ineens mijn telefoon het niet meer doet.
  2. Ik heb geen voorbeeldgesprekken. Als ik gebeld word dan krijgt de beller te horen dat het nummer niet in gebruik is. Als ik zelf bel krijg ik meteen een “in gesprek” toon. Met andere woorden: het speelt bij ALLE gesprekken zowel inkomend als uitgaand.

Ik heb al meerdere keren alles gereset, maar niets helpt. Ik weet niet waarom het voip account in oktober WEL geregistreerd kon worden, maar nu ineens niet meer.

Ik weet wel dat het heel erg moeilijk is om met Odido in contact te komen. Het is belachelijk dat ik mijn problemen met Odido moet bespreken op een forum waar de hele wereld kan lezen wat er aan de hand is.

Ik wil graag iemand spreken die mij van mijn contract bij Odidio af kan helpen zodat ik weer terug kan naar KPN.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • 13761 reacties
  • 12 maart 2025

Hey ​@Wittuh, deze informatie is nodig voor onze technische dienst om het goed te onderzoeken. Wat voor panasonic is het precies? Ik heb wel 2 voorbeeldgesprekken nodig, je kan gerust met je eigen mobiel bellen of naar je eigen mobiel bellen en die tijdstippen doorgeven aan mij. Dan zal ik een ticket aanmaken en gaat de technische dienst het oplossen! 

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 13 maart 2025

@Tommie van Odido 

De telefoon is een Panasonic KX-TGD320NL. Zoals ik eerder al zei heb ik daarmee vanaf oktober 2024 gewoon kunnen bellen op mijn odido abonnement. En daarvoor bij KPN ook jarenlang zonder problemen. Maar toen ik mijn abonnement op 25 februari 2025 aanpaste was het niet meer mogelijk om te bellen of gebeld te worden. Dat kan dus geen technische oorzaak hebben. Dus ligt dat zeker niet aan de telefoon.

Ik heb vanavond 13-3-2025 om 19.00u met mijn mobiel naar mijn vaste nummer gebeld en kreeg wederom te horen dat dit nummer niet in gebruik is.

Daarna heb ik met mijn vaste telefoon om 19.02 naar mijn mobiel gebeld, maar dat bleek meteen al zinloos. Als je gaat bellen moet je een kiestoon horen. Maar nu hoorde ik meteen een in gesprek toon, vervolgens de bekende bliepjes van het kiezen van het nummer, direct gevolgd door opnieuw de in gesprek toon.

Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • 2232 reacties
  • 16 maart 2025

Hoi ​@Wittuh, Ik heb het meteen doorgezet naar onze technische afdeling. Er wordt vervolgens zo snel mogelijk contact met je opgenomen per e-mail. Als je dit in de gaten houdt, komt het helemaal goed! 😄 Groetjes, Ishana

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen