Skip to main content

Sinds aantal weken nauwelijks tot geen internet

Hallo ​@Cheyenne van Odido  en ​@Tommie van Odido en anderen,

Sinds ik een aantal weken ervaar ik serieuze verbindingsproblemen met mijn Klik & Klaar modem. Tijdens mijn afwezigheid is het modem offline gegaan (te merken aan niet-bereikbare IoT-apparaten). Na herstart bij thuiskomst is het internet traag tot onbruikbaar.

Situatie:

- Pingwaarden lopen sterk uiteen (20ms tot >200ms)

- Download begint soms rond de 80 Mbps, zakt direct terug naar nul of stopt volledig

- Uploadsnelheid is wisselend, soms verrassend hoog (>100 Mbps)

- In de praktijk nauwelijks internet mogelijk via LAN (ik gebruik geen wifi van het modem zelf)

Wat ik zelf heb onderzocht:

- Simkaart van het modem in mijn telefoon geplaatst en op verschillende plekken in de buurt getest

- Op andere locaties in de wijk direct snelheden boven de 500/130 Mbps met lage ping en stabiele verbinding

- Zodra ik weer in de buurt van mijn woning kom en overschakel naar de ‘vaste’ mast hier, valt de verbinding weg of komt niet op gang

Aanvullende informatie:

Firmware: V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430

Verbinding alleen via LAN, met eigen switches en wifi

Positie modem is ongewijzigd

Sinds 29 juni zeker problemen; mogelijk al sinds eerdere storing in de week daarvoor

Medewerker van de klantenservice bevestigde dat er een storing was op de paal, maar deze is niet zichtbaar op jullie storingskaart

Vragen:

Kunnen jullie nagaan wat de status is van de mast waarmee mijn woning normaal verbinding maakt?

Is er sinds de storing iets structureels veranderd waardoor mijn verbinding nu structureel slecht is?

Wordt mijn modem mogelijk geforceerd op een mast met slechte dekking?

Zijn er instellingen of acties die ik nog kan uitvoeren aan mijn kant?

Alvast dank voor het meekijken.

Uitgelichte reactie

2 juli 2025

Forum profiel abonnements velden ingevuld? Dan kan iemand van Odido meekijken.

Wat zegt het kompas in de app (menu meer, 5G modem verplaatsen)? Zijn er alternative masten in de buurt? De antenne zit aan de achterkant (kabels zijde) dus die kant moet naar de mast wijzen.

Heb je al een probleem gemeld via de klik en klaar dekkingskaart? Dan gaat een techneut er naar kijken.

17 reacties

Update, zojuist simkaart weer in modem gedaan en krijg nu helemaal geen verbinding meer.

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 439 reacties
  • 2 juli 2025

Forum profiel abonnements velden ingevuld? Dan kan iemand van Odido meekijken.

Wat zegt het kompas in de app (menu meer, 5G modem verplaatsen)? Zijn er alternative masten in de buurt? De antenne zit aan de achterkant (kabels zijde) dus die kant moet naar de mast wijzen.

Heb je al een probleem gemeld via de klik en klaar dekkingskaart? Dan gaat een techneut er naar kijken.

Forum|alt.badge.img
  • 439 reacties
  • 2 juli 2025

Aanvullend, ik lees nu in een ander topic dat je van b7 naar b17 bent gegaan. Dat kan problemen opleveren omdat er in de latere firmwares 5G kanalen zijn afgesloten voor Klik en Klaar. Dit om overbelasting op het normale 5G mobiel netwerk te voorkomen. Daar zou je nu wel eens last van kunnen hebben omdat de overgebleven kanalen slechtere dekking geven.

Terug naar b7 gaat niet.

Wat zegt de klik en klaar dekkingskaart over de verwachte snelheid op jouw locatie?

Bedankt voor je reactie en het meedenken.

• Mijn forumprofiel is uiteraard volledig ingevuld.

• Het modem staat op dezelfde plek als voorheen, toen er geen problemen waren. De signaalsterkte is -75 dBm, wat normaal gesproken voldoende is.

• Het probleem is gemeld via de Klik & Klaar-dekkingskaart. Helaas krijg je geen bevestiging of terugkoppeling, dus het is onduidelijk of het opgepakt wordt en wat de status is.

• Over de firmware: ik vermoed niet dat dit het probleem is. Ik heb de simkaart in mijn telefoon getest en op meerdere locaties in de buurt speedtests gedaan. Buiten de directe omgeving van mijn woning werkte alles stabiel en snel. Zodra ik terugkwam in het bereik van de mast bij mijn huis, viel de verbinding weg of werd instabiel.

• Gisteravond werkte de verbinding ineens weer normaal tot ongeveer 09:00 vanochtend. Sindsdien zijn de problemen weer terug: traag, instabiel of geen verbinding.

Gezien dit gedrag lijkt het me sterk dat de firmwareversie de hoofdoorzaak is, maar ik sluit niets uit. Het lijkt vooral locatie- en mastgerelateerd.

Forum|alt.badge.img
  • 439 reacties
  • 3 juli 2025

Het kan zijn dat de overgebleven 5G kanalen voor klik en klaar nu overbelast zijn door normaal mobiel 5G verkeer.

Mijn vermoeden is dat het door de b7 naar b17 firmware update komt. Dat de Sim in je telefoon werkt zegt niets over of hij voldoende dekking geeft in het modem aangezien in het modem is ingesteld maar een paar kanalen mag gebruiken. Je smartphone mag alle kanalen gebruiken.

• is een Master Poster
  • 14 reacties
  • 3 juli 2025

Ik denk niet dat dat het probleem is. Hij geeft aan dat het ook in de telefoon problematisch wordt als hij dichterbij huis komt. Dan lijkt het toch sterk op een probleem met de mast, en daar valt niet zoveel aan te doen met uitzondering van wachten op een reactie van Odido.

Joriannn91 schreef:

Ik denk niet dat dat het probleem is. Hij geeft aan dat het ook in de telefoon problematisch wordt als hij dichterbij huis komt. Dan lijkt het toch sterk op een probleem met de mast, en daar valt niet zoveel aan te doen met uitzondering van wachten op een reactie van Odido.

Precies 

walter.v.l schreef:

Het kan zijn dat de overgebleven 5G kanalen voor klik en klaar nu overbelast zijn door normaal mobiel 5G verkeer.

Mijn vermoeden is dat het door de b7 naar b17 firmware update komt. Dat de Sim in je telefoon werkt zegt niets over of hij voldoende dekking geeft in het modem aangezien in het modem is ingesteld maar een paar kanalen mag gebruiken. Je smartphone mag alle kanalen gebruiken.

En al die kanalen werken toevallig niet bij mij in de buurt, maar 500 meter verderop wel. Dus ik zou zeggen dat het niks met mijn installatie of modem te maken heeft.

• is een Master Poster
  • 76 reacties
  • 3 juli 2025
Joriannn91 schreef:

Als je op deze pagina je adres invoert dan verschijnt er onder de optie om een probleem te melden op die locatie. Dat kun je nu alvast doen ipv te wachten op een reactie…

https://www.odido.nl/netwerk/storing

Forum|alt.badge.img
  • 439 reacties
  • 3 juli 2025
JarJar schreef:
Joriannn91 schreef:

Als je op deze pagina je adres invoert dan verschijnt er onder de optie om een probleem te melden op die locatie. Dat kun je nu alvast doen ipv te wachten op een reactie…

https://www.odido.nl/netwerk/storing

Dat heeft hij al gedaan.

Het was voor mij niet duidelijk dat als de Sim in een telefoon werd gestopt hetzelfde probleem werd geconstateerd.  Dan is het inderdaad een probleem met de mast en de enige juiste optie is om dat te melden via de dekkingskaart.

En dan wachten…..

Nogmaals

Wat ik zelf heb onderzocht:

- Simkaart van het modem in mijn telefoon geplaatst en op verschillende plekken in de buurt getest

- Op andere locaties in de wijk direct snelheden boven de 500/130 Mbps met lage ping en stabiele verbinding

- Zodra ik weer in de buurt van mijn woning kom en overschakel naar de ‘vaste’ mast hier, valt de verbinding weg of komt niet op gang

Dan gaan we wachten, jammer dat je niet op de hoogte gehouden wordt en dat de klantenservice ook geen inzicht heeft. Dus het is een blackbox voor velen

Waarom krijg ik helemaal geen reactie van Odido? Het probleem is er nog steeds.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • 8 juli 2025

Hey ​@WorldWIdeWakk, dankjewel voor je uitgebreide toelichting, superfijn dat je al zoveel zelf hebt uitgezocht, dat helpt enorm in de analyse.

Om een beter beeld te krijgen en mogelijk alvast wat te verbeteren, zou je kunnen testen of het wijzigen van de DNS-instellingen op je modem verschil maakt. Je kunt bijvoorbeeld de DNS-servers van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4) of Cloudflare (1.1.1.1 en 1.0.0.1) instellen. Laat je weten of dit effect heeft op je verbinding en pings?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de cellular-info vanuit het modem zelf: Kun je de huidige Band doorgeven waar het modem mee verbonden is? Die info helpt mij om te zien of het modem inderdaad nog op dezelfde mast inlogt en of de signaalwaarden stabiel en gezond zijn. Daarnaast ben ik benieuwd of je verbonden bent met de 2.4 GHz band of de 5 Ghz band tijdens het testen van de snelheid, het kan ook zijn dat je geforceerd wordt op de 2.4 Ghz band. 

Op dit moment zie ik verder geen gekke dingen op de mast en moet de dekking uitstekend zijn. Woon je toevallig in een vrij nieuwe woning met goede isolatie en HR++ glas? Dit kan ook een grote stoorzender zijn voor je snelheid namelijk. Ik wacht je reactie af, hopelijk kunnen we dit samen oplossen!

Hi Tommie,

• Het DNS staat op die van cloudflare 
  • Ik heb WIFI uitstaan in het modem en ben met mijn eigen 5 GHz of utp verbonden.
  • Waar kan ik de band zien? Ik zie 
    • NR5G-NSA Information Band N78
    • LTE Information Band B3
    • LTE SCC Information # 1 Band B1
  • Er is niets gewijzigd aan mijn setup, huis of locatie van het modem. Na vorige week thuis te zijn gekomen is het internet ineens erg traag, eerder zeker 500/150 over utp en stabiel teams meetings. 

Kan het zijn dat het drukker is geworden op de mast? Met speedtest gaat het soms 20/150 en dan weer 120/130 ofzo maar nooit meer boven de 120 download. 

Wat kan ik nog meer testen? Zeker omdat andere masten wel boven de 500 mbit hebben via mijn telefoon en deze mast dus maar 120 lijkt het er toch op dat er ergens een bottleneck zit in de hardware daar?

Forum|alt.badge.img
  • 439 reacties
  • 8 juli 2025

Ik had het LAN only even gemist…

Wat als je via de Wifi van het modem verbinding maakt? Er zijn meer rapporten dat met de b17 firmware de LAN interface vreemd reageert (bij mij overigens niet). Maar als het met de Wifi van het modem ook slecht gaat dan is er wat anders aan de hand.

De wifi van het modem zelf is af en toe inderdaad wel veel sneller dan de LAN, maar het fluctueert ook enorm tussen 25-600 mbit down en 20-150 up en een hele hoge latency. Ik test zowel in de browser als de speedtest CLI.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen