Skip to main content

Wat snap ik niet?

Hoi, mijn eerste post hier.

Sinds een maand of 2 redelijk tevreden over mijn k&k abbo. Wel jammer dat ik het modem een paar keer per week opnieuw moet opstarten omdat de down-/upload fan daalt tot onder de 10mb. Het is een redelijk nwe dienst dus ik verwacht Dat dit met updates wel zal worden opgelost. Dus hier gaat mijn punt niet over.

Als ik het goed heb begrepen is het 2e ledje van boven om weer te geven of er een 4G (groen) of 5G (blauw) signaal de Zyxel binnenkomt. Correct?

Bij mij is deze led permanent blauw (5G dus)

Als ik echter in de systeeminformatie kijk op 192.168.1.1, staan daar de balkjes van LTE volledig groen en de balkjes van 5G zijn grijs. Dus lijkt mij dat ik (volgens deze gegevens) géén 5G gebruik.

Of snap ik hier iets niet?

Gr. E

Uitgelichte reactie

15 juni 2025

Hallo ​@gewoon in de kroeg 

Dit is de uitleg bij het 2de en 3rde lampje:

Internetlampje

Rood: geen internetverbinding. Haal de stekker uit het stopcontact, wacht 5 minuten en steek de stekker er dan weer in. Het 5G-modem start nu opnieuw op. Zie je weer een rood lampje? Bel ons dan even. We helpen je graag.

Blauw: verbinding met het 5G-netwerk.

Signaallampje

Blauw knipperend: geen simkaart gevonden. Zit er wel een simkaart in? Haal deze er dan even uit en steek 'm opnieuw erin.

Blauw: sterk 5G-signaal.

Groen: gemiddeld 5G-signaal.

Rood: zwak 5G-signaal.

Rood knipperend: zeer zwak 5G-signaal.

38 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21741 reacties
  • 15 juni 2025

Internetlampje

Rood: geen internetverbinding. Haal de stekker uit het stopcontact, wacht 5 minuten en steek de stekker er dan weer in. Het 5G-modem start nu opnieuw op. Zie je weer een rood lampje? Bel ons dan even. We helpen je graag.

Signaallampje

Blauw knipperend: geen simkaart gevonden. Zit er wel een simkaart in? Haal deze er dan even uit en steek 'm opnieuw erin.

@Waqqas , dank voor je snelle reactie.

De uitleg van de lampjes snap ik volgens mij wel.

2e en 3e lampje van boven zijn blauw.

Van wat ik on de interface zie doe ik een afbeelding bijsluiter.

Naar mijn idee zou in deze afbeelding de balkjes bij 5G groen moeten zijn, niet die van LTE..... 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9331 reacties
  • 15 juni 2025

If you do not have reception of the 3.5Hhz 5G frequency, the router will be limited to 4G services. Placing the modem in a different spot, near a window could help. 

• is een Master Poster
  • 76 reacties
  • 16 juni 2025

@gewoon in de kroeg Dat is zeker apart te noemen! Wat staat er bij Mobiele informatie als Toegangstechnologie?  Dat kunnen we helaas net niet zien in je screenshot...

Hallo jar jar,

Is dit voldoende info?

Gr. E

• is een Master Poster
  • 76 reacties
  • 16 juni 2025
gewoon in de kroeg schreef:

Hallo jar jar,

Is dit voldoende info?

Gr. E

Nee helaas, ik bedoelde echt het ontbrekende stukje onder je vorige screenshot…

Daar zouden we uit op kunnen maken wat voor verbinding tot stand is gekomen 

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 427 reacties
  • 16 juni 2025

En welke firmware heb je, want dat paar keer per week opnieuw opstarten zou over moet zijn met de b17 firmware.

Forum|alt.badge.img
  • 427 reacties
  • 16 juni 2025
Waqqas schreef:

Internetlampje

Signaallampje

Dit is niet helemaal juist. Dit is wat er in de Klik en Klaar App staat:

2e lampje WAN/Internet:

Groen: Internet via 4G

Rood: Geen Internet

Blauw: Internet via 5G

3e lampje 5G/4G signaalsterkte

Blauw knipperend: Geen of ongeldige simkaart

Blauw: goede signaalsterkte

Groen: Medium signaalsterkte

Rood: Matige signaalsterkte

Rood knipperend: zwakke signaalsterkte

En in de App staat ook een signaalsterkte en 4G/5G indicatie.

• is een Master Poster
  • 76 reacties
  • 16 juni 2025
walter.v.l schreef:

En welke firmware heb je, want dat paar keer per week opnieuw opstarten zou over moet zijn met de b17 firmware.

Walter je kan in zijn eerste screenshot zien dat het nog B11 draait.

• is een Master Poster
  • 76 reacties
  • 16 juni 2025

Ik heb het vermoeden dat er iets van 4G bandenaggregatie plaats vind en daarom wel zijn "lampje blauw” is ook al is er geen 5G te zien op de webinterface. Zoiets als 5G NSA maar dat is een aanname...

Forum|alt.badge.img
  • 427 reacties
  • 16 juni 2025
JarJar schreef:
walter.v.l schreef:

Oops, gemist.

JarJar schreef:

Hallo jar jar,

Is dit voldoende info?

Gr. E

Nee helaas, ik bedoelde echt het ontbrekende stukje onder je vorige screenshot…

Daar zouden we uit op kunnen maken wat voor verbinding tot stand is gekomen 

Ah, je bedoeld deze?

Ik lees 5G maar wat is dat NSA?

JarJar schreef:
walter.v.l schreef:

Dat klopt, 

Firmware-versie

V1.00(ACJG.0)NR53_b11D0326.

Waar haal ik 'n update vandaan?

Forum|alt.badge.img
  • 427 reacties
  • 16 juni 2025

B17 firmware is aan het uitrollen. Ze verwachten eind deze maand dit bij iedereen er opgezet te hebben.

Zie ook 

• is een Master Poster
  • 76 reacties
  • 16 juni 2025

Ah, je bedoeld deze?

5G NSA staat voor "Non-Stand Alone" wat ongeveer vertaald naar "Niet Alleen Staand". Het is een vroege techniek die voornamelijk 4G banden gebruikt om samen te voegen naar een 5G verbinding.

Wat de verklaring is dat je dus alleen LTE ziet op je webinterface maar toch blauw licht op de router aanwezig is.

Dat was volgensmij de vraag en ik zou graag de mening van iemand van Odido hier over zien. Maar ik denk dat het de juiste uitleg is zonder te technisch te worden.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9331 reacties
  • 16 juni 2025

Over het verschil tussen 5G Stand Alone en 5G Non Stand Alone is zat informatie op internet te vinden. Er zijn nog geen publieke aanbieders die een 5G stand alone dienst in Nederland aanbieden.

JarJar schreef:

Ah, je bedoeld deze?

5G NSA staat voor "Non-Stand Alone" wat ongeveer vertaald naar "Niet Alleen Staand". Het is een vroege techniek die voornamelijk 4G banden gebruikt om samen te voegen naar een 5G verbinding.

Wat de verklaring is dat je dus alleen LTE ziet op je webinterface maar toch blauw licht op de router aanwezig is.

Dat was volgensmij de vraag en ik zou graag de mening van iemand van Odido hier over zien. Maar ik denk dat het de juiste uitleg is zonder te technisch te worden.

@JarJar ,

Duidelijk antwoord dank je.

Als dan toch iemand van Odido gaat verduidelijken, zou ik ook graag weten waarom ik dan van b11 naar bij b17 ga, en waarin die andere 5 updates niet zijn uitgerold. 

Want waarom zou ik die b17 wel gaan krijgen als ik de vorige 5 niet heb gekregen als ik niet "zeur"?

Gr. E

walter.v.l schreef:

B17 firmware is aan het uitrollen. Ze verwachten eind deze maand dit bij iedereen er opgezet te hebben.

Zie ook 

Hi ​@walter.v.l ,

Mijn probleem is niet dat de WIFI wegvalt, ook bekabeld is het dan waardeloos.

Een speedtest komt dan vaak niet boven de 10mb

• is een Master Poster
  • 76 reacties
  • 16 juni 2025

B11 naar B17 is de stap die ze zelf hebben gemaakt het is niet het geval dat je de tussenliggende niet hebt gekregen. Het zou sowieso de hele maand zou duren om iedereen ervan te voorzien…

Wat ook eerder voorviel is dat als een update nadelig zou zijn voor bepaalde gebruikers ze niet direct in aanmerking zouden komen (maar dat is erg uitzonderlijk neem ik aan)

Er bestaan maar 4 Odido versies de originele B7 en erna B9 die niet iedereen kreeg en is gestopt. Toen kwam de B11 firmware algemeen beschikbaar en nu dus de verbeterde versie ervan B17.

Je hoeft niet te "zeuren” voor de laatse versie maar zou een reset kunnen proberen om het te forceren. Anders even afwachten en je krijgt alsnog vanzelf de meest recente firmware die bestaat op dit moment.

JarJar schreef:

B11 naar B17 is de stap die ze zelf hebben gemaakt het is niet het geval dat je de tussenliggende niet hebt gekregen. Het zou sowieso de hele maand zou duren om iedereen ervan te voorzien…

Wat ook eerder voorviel is dat als een update nadelig zou zijn voor bepaalde gebruikers ze niet direct in aanmerking zouden komen (maar dat is erg uitzonderlijk neem ik aan)

Er bestaan maar 4 Odido versies de originele B7 en erna B9 die niet iedereen kreeg en is gestopt. Toen kwam de B11 firmware algemeen beschikbaar en nu dus de verbeterde versie ervan B17.

Je hoeft niet te "zeuren” voor de laatse versie maar zou een reset kunnen proberen om het te forceren. Anders even afwachten en je krijgt alsnog vanzelf de meest recente firmware die bestaat op dit moment.

@JarJar ,

Dank je, duidelijk. 

Forum|alt.badge.img
  • 427 reacties
  • 16 juni 2025
walter.v.l schreef:

Zie ook 

Hi ​@walter.v.l ,

Dan lijkt het op een overbelasting van de mast en niet het modem. Je zou een storingsmelding kunnen doen op de Odido Storingskaart. Wat zegt overigens de dekkingskaart? Want het kan zijn dat in je gebied onvoldoende achterliggende capaciteit is (ondanks goed 5G signaal).

walter.v.l schreef:
walter.v.l schreef:

Zie ook 

Hi ​@walter.v.l ,

Dan lijkt het op een overbelasting van de mast en niet het modem. Je zou een storingsmelding kunnen doen op de Odido Storingskaart. Wat zegt overigens de dekkingskaart? Want het kan zijn dat in je gebied onvoldoende achterliggende capaciteit is (ondanks goed 5G signaal).

De dekkingkaart geeft paars (razendsnel) 

Forum|alt.badge.img
  • 427 reacties
  • 16 juni 2025

Dan een melding doen op de storingskaart https://www.odido.nl/netwerk/storing

walter.v.l schreef:

Thanks

walter.v.l schreef:

Thanks

En dat gaat heeeeeeel simpel zeker😜

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen