Skip to main content

Klik&Klaar icm Asus AIMesh

• is een Master Poster
  • 25 reacties

Tot voor kort had ik KPN Box 10 (koper) met daarop aangesloten Asus AIMesh > d.w.z. KPN Box 10 WiFi uitgeschakeld, daarom bekabeld een Asus 68U in router modus en hierop nog twee bedrade Asus 68U's als nodes. Hiermee perfecte stabiele dekking.

Nu ben ik Klik&Klaar aan het uitproberen met hierop 2 Odido Wifi punten, maar dit werk niet goed (onvolledige dekking en instabiel), dus de Odido WiFi punten gaan retour en in plaats daarvan wil ik het Asus Mesh systeem weer aansluiten. Dus Zyxel N5307 (Wifi uit) > kabel > Asus 68U in router modus (NIET als AP) > kabel > 2 stuks Asus 68U als AImesh nodes.

Maar nu heb ik hulp nodig met de juiste instellingen:

• Heb stel ik een vast IP adres in in de Asus router (dus die als eerste wordt aangesloten op de Zyxel) en maakt het nog uit binnen welke reeks?
  • Moet ik dit vaste IP adres instellen op de Zyxel onder Network Setting > Home Networking > Static DHCP?
  • Moet ik dit vaste IP adres instellen op de Zyxel onder Network Setting > NAT > DMZ?
  • Welke andere instellingen moet ik nog doen?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Uitgelichte reactie

14 juni 2025

Gewoon dhcp aan de WAN kant van de Asus en na het verkrijgen van een IP op de Zyxel zet je die Asus in de DMZ. Wifi uit op de Zyxel en het zou moeten werken.

33 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1526 reacties
  • 14 juni 2025

Gewoon dhcp aan de WAN kant van de Asus en na het verkrijgen van een IP op de Zyxel zet je die Asus in de DMZ. Wifi uit op de Zyxel en het zou moeten werken.

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 437 reacties
  • 14 juni 2025

Welke firmware heb je? Want de laatste firmware b17 moet de Wifi problemen oplossen. En de oude firmware b7 heeft helemaal een probleem met wifi punten. Maar die zal je niet hebben met een nieuwe Klik en Klaar modem.

Ik heb 2 wifi punten (bedraad aangesloten) en dat werkt perfect.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 14 juni 2025
walter.v.l schreef:

Welke firmware heb je? Want de laatste firmware b17 moet de Wifi problemen oplossen. En de oude firmware b7 heeft helemaal een probleem met wifi punten. Maar die zal je niet hebben met een nieuwe Klik en Klaar modem.

Ik heb 2 wifi punten (bedraad aangesloten) en dat werkt perfect.

Ik heb inderdaad B17, maar internet was erg onstabiel…..zeer wisselende snelheid tussen de 300 en 3, dus wil ik de Asus Mesh aansluiten omdat dit jaren goed heeft gewerkt met KPN.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 14 juni 2025
rvk01 schreef:

Bedraad van LAN op de Zyxel naar WAN op Asus…..maar ik krijg geen IP adres op de Zyxel te zien onder Network Setting > Home Networking > Static DHCP?
Kan ik nog iets op de Asus router instellen?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 16 juni 2025
Marc-OD schreef:

Bedraad van LAN op de Zyxel naar WAN op Asus…..maar ik krijg geen IP adres op de Zyxel te zien onder Network Setting > Home Networking > Static DHCP?

Staat de Asus wel als router mode ingesteld? Dan zou die toch op zijn WAN poort een IP toegewezen moeten krijgen van de Zyxel.

Als de Asus op AP mode staat, dan moet je volgens mij niet de WAN gebruiken maar een LAN van de Asus.

Krijgt een computer die je rechtstreeks aansluit op de Zyxel (bedraad) wel een IP?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 16 juni 2025
rvk01 schreef:
Marc-OD schreef:

Staat de Asus wel als router mode ingesteld? Dan zou die toch op zijn WAN poort een IP toegewezen moeten krijgen van de Zyxel.

Als de Asus op AP mode staat, dan moet je volgens mij niet de WAN gebruiken maar een LAN van de Asus.

Krijgt een computer die je rechtstreeks aansluit op de Zyxel (bedraad) wel een IP?

Dank je voor de reactie. Laptop bedraad aangesloten op de Zyxel krijgt (ook) geen IP, maar heb wel internet (WifI op laptop uitgeschakeld)….ik geef toe erg vreemd.

Asus (weer) een factory reset gegeven > Zyxel Lan naar Asus WAN > Setup weer doorlopen > Asus weer als router ingesteld > Geen IP in de Zyxel te vinden > Dus ik kan geen IP in DMZ zetten. Ik kan daarna wel draadloos inloggen op de Asus, maar iets klopt er niet.

Ik kan nog 's proberen de Zyxel een factory reset te geven.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 16 juni 2025

De Odido Wifi punten………..zijn dit repeaters of kun je deze bedraad in Mesh zetten samen met de Zyxel, zoals hieronder schematisch: De Zyxel blijft in modem/router modes met Wifi aan en de Odido Wifi punten zijn (in serie) bedraad aangesloten.?

Zyxel --------------Wifi punt----------Wifi punt
(wifi aan)               |                             |
|                             |                             |
|                             |                             |
Switch               Switch                   Switch
Hardware          Hardware            Hardware

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 437 reacties
  • 16 juni 2025

Ik heb de wifipunten bedraad maar parallel aangesloten. Maar volgens mij moet in serie ook kunnen. Er zitten 2 LAN aansluitpunten op.

Ik snap niet wat je met de switch functie bedoelt per wifipunt? Of id de bovenste horizontale lijn van je verbinding tussen Zyxel en Wifipunten een Wifi verbinding en wil je bedraad hardware aansluiten aan je wifipunten? Dat laatste heeft een gebruiker gedaan met zijn video deurbel op 1 wifipunt dus ook dat zou moeten werken.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 16 juni 2025

Bij je eerste Wifi punt moet je het laatste Wifi punt dus op de switch zetten. Omdat er maar 2 aansluitingen op zitten moet je er dus 1 gebruiken als ingang van de router, en de ander voor de switch. Vanaf de switch ga je dan bedraag naar het 2e punt toe. Volgens mij zou dat moeten werken.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 16 juni 2025
walter.v.l schreef:

Ik heb de wifipunten bedraad maar parallel aangesloten. Maar volgens mij moet in serie ook kunnen. Er zitten 2 LAN aansluitpunten op.

Ik snap niet wat je met de switch functie bedoelt per wifipunt? Of id de bovenste horizontale lijn van je verbinding tussen Zyxel en Wifipunten een Wifi verbinding en wil je bedraad hardware aansluiten aan je wifipunten? Dat laatste heeft een gebruiker gedaan met zijn video deurbel op 1 wifipunt dus ook dat zou moeten werken.

Ik wil so veel mogelijk alles bedraad aansluiten, dus de WiFi punten bedraad op de Zyxel en van de WiFi-punten bedraad naar andere hardware (printers, tv's, sonos, etc.)

Omdat de Odido WiFi punten meer 2 LAN poorten hebben wil ik er een switch aanhangen zodat ik meerdere ethernet-poorten heb om apparatuur op aan te sluiten. De Asus router heeft standaard al 4 poorten dus daar is het niet nodig (in mijn geval).

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 16 juni 2025

Overigens… het moeten wel switches zijn die backhaul internet ondersteunen (de meeste van b.v. TP-Link doen dat geloof ik wel).

Je kunt ook eerst de switch bekabeld aansluiten. Dus Zyxel → 1e switch

Op de switch sluit je de 1e wifi punt aan en op een andere poort van de switch de kabel naar het 2e wifi punt. Of je sluit het 2e wifi punt aan op een LAN van de 1e wifi punt. Legio mogelijkheden 😉

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 16 juni 2025
rvk01 schreef:

Bij je eerste Wifi punt moet je het laatste Wifi punt dus op de switch zetten. Omdat er maar 2 aansluitingen op zitten moet je er dus 1 gebruiken als ingang van de router, en de ander voor de switch. Vanaf de switch ga je dan bedraag naar het 2e punt toe. Volgens mij zou dat moeten werken.

Daar heb je volkomen gelijk in inderdaad.

Of zou ik ook een switch direct achter de Zyxel kunnen zetten en van daar uit (parallel) meerdere Odido WiFi punten? Mijn ervaring met wifi repeaters (want dat zijn de Odido WiFi punten toch?) is echter dat dit minder werkt dan een mesh systeem.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 16 juni 2025
Marc-OD schreef:

Of zou ik ook een switch direct achter de Zyxel kunnen zetten en van daar uit (parallel) meerdere Odido WiFi punten? Mijn ervaring met wifi repeaters (want dat zijn de Odido WiFi punten toch?) is echter dat dit minder werkt dan een mesh systeem.

Dat dus inderdaad. Dat zou ook mogelijk zijn. Maar volgens mij is de 2e LAN aansluiting van het wifi punt gewoon een doorlus dus zou dit gelijk moeten zijn aan een poort op de switch. Maar het zou dus allebei moeten kunnen. Zolang je een kabel van de Zyxel naar het 1e punt hebt en vandaar ook weer een kabel naar het 2e punt kun je het dus op heel wat manier aansluiten. En het beste is inderdaad allemaal bedraad.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 16 juni 2025
rvk01 schreef:

Overigens… het moeten wel switches zijn die backhaul internet ondersteunen (de meeste van b.v. TP-Link doen dat geloof ik wel).

Je kunt ook eerst de switch bekabeld aansluiten. Dus Zyxel → 1e switch

Op de switch sluit je de 1e wifi punt aan en op een andere poort van de switch de kabel naar het 2e wifi punt. Of je sluit het 2e wifi punt aan op een LAN van de 1e wifi punt. Legio mogelijkheden 😉

Volgens mij hebben we hetzelfde idee ;-)

Maar in dat geval worden de WiFi punten Access Points (en geen Mesh Nodes) en dan zou ik geen IP address in DMZ hoeven te zetten (wat dus bij mij toch niet lukt om de een of andere reden)

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 16 juni 2025
Marc-OD schreef:

Maar in dat geval worden de WiFi punten Access Points (en geen Mesh Nodes) en dan zou ik geen IP address in DMZ hoeven te zetten (wat dus bij mij toch niet lukt om de een of andere reden)

Als je niet aan port-forwarding doet dan hoef je de Asus ook helemaal niet in DMZ te zetten. Je hebt alleen dubbel NAT tenzij je de Asus instelt als AP apparaat. Wifi op de Zyxel uit en dan zou je gewoon wifi via het Asus systeem hebben.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 17 juni 2025
rvk01 schreef:
Marc-OD schreef:

Als je niet aan port-forwarding doet dan hoef je de Asus ook helemaal niet in DMZ te zetten. Je hebt alleen dubbel NAT tenzij je de Asus instelt als AP apparaat. Wifi op de Zyxel uit en dan zou je gewoon wifi via het Asus systeem hebben.

Ik begrijp deze even niet: “Je hebt alleen dubbel NAT tenzij je de Asus instelt als AP apparaat.

Ik gebruik de Asus (als router) achter de Zyxel router, dus dan ontstaat er toch dubbel NAT? Maar zou ik de Asus als AP instellen dan is er geen dubbel NAT.

En om dubbel NAT te voorkomen zou ik de eerste router (van de ISP) in bridge mode kunnen zetten, maar dat kan bij de Zyxel niet of de tweede router (de Asus dus) in DMZ zetten op de Zyxel.

Corrigeer mij alsjeblieft als dit niet klopt, want alle hulp is welkom.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 17 juni 2025
Marc-OD schreef:
rvk01 schreef:
Marc-OD schreef:

Ik begrijp deze even niet: “Je hebt alleen dubbel NAT tenzij je de Asus instelt als AP apparaat.

Ik gebruik de Asus (als router) achter de Zyxel router, dus dan ontstaat er toch dubbel NAT? Maar zou ik de Asus als AP instellen dan is er geen dubbel NAT.

Ja, dat klopt. Daarom zeg ik dat als je de Asus in AP mode zet, je geen dubbel NAT meer hebt 😉
Je gebruikt dan verder wel de router mogelijkheden van de Zyxel en de Asussen werken alleen als AP.

Marc-OD schreef:

En om dubbel NAT te voorkomen zou ik de eerste router (van de ISP) in bridge mode kunnen zetten, maar dat kan bij de Zyxel niet of de tweede router (de Asus dus) in DMZ zetten op de Zyxel.

Om dubbel NAT te voorkomen kun je de Asus in AP mode zetten. Maar dan zou ik hem ook niet in de DMZ zetten (omdat de eerste Asus geen beveiliging meer heeft en gewoon als AP werkt).

PS. Maar wat was nu overigens het probleem met je oorspronkelijke opstelling? Daar had je toch ook dubbel NAT? Of stond de Box 10 in bridge (was dat mogelijk?).

Als je eerste Asus in router mode staat dan moet je op de WAN kant gewoon dhcp instellen. Dan krijgt ie een IP adres wat voor de Zyxel intern is (b.v. 192.168.1.5). Dit is voor de Asus echter een extern IP adres en staat dan verder los van zijn eigen interne reeks.

Bij de Asus in AP mode krijgt de eerste Asus eenzelfde IP adres, maar dan wordt die hele reeks ook direct de IP range voor alle Asussen. Daar hoef je ook verder niets aan in te stellen want de 1e Asus is geen router meer.

Laat maar weten welke je kiest en waar je vast loopt.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 17 juni 2025
rvk01 schreef:

PS. Maar wat was nu overigens het probleem met je oorspronkelijke opstelling? Daar had je toch ook dubbel NAT? Of stond de Box 10 in bridge (was dat mogelijk?).

Als je eerste Asus in router mode staat dan moet je op de WAN kant gewoon dhcp instellen. Dan krijgt ie een IP adres wat voor de Zyxel intern is (b.v. 192.168.1.5). Dit is voor de Asus echter een extern IP adres en staat dan verder los van zijn eigen interne reeks.

Bij de Asus in AP mode krijgt de eerste Asus eenzelfde IP adres, maar dan wordt die hele reeks ook direct de IP range voor alle Asussen. Daar hoef je ook verder niets aan in te stellen want de 1e Asus is geen router meer.

Laat maar weten welke je kiest en waar je vast loopt.

Bij de Box 10 stond de eerste Asus in router mode en het IP adres wat ik kreeg heb ik bij de Box 10 in DMZ gezet en dit werkte prima.

Dus het enige wat ik gedaan heb is de Box 10 vervangen door de Zyxel en de kabel overgezet (van Zyxel LAN naar Asus WAN), maar toen kreeg de Asus dus GEEN IP adres en kon ik ook niet in DMZ van de Zyxel zetten. 

Mijn voorkeur is om dezelfde configuratie te houden als bij de Box 10, dus van Zyxel LAN naar Asus WAN en deze in router mode te zetten met daarachter meerdere Asus routers als mesh nodes. Ik begrijp echter niet waarom de Asus geen IP adres krijg in de Zyxel. En omdat ik geen IP adres krijg, kan ik deze ook niet in DMZ zetten.

Ik zal morgen 's proberen een factory reset uit te voeren op de Zyxel. Ik had begrepen (weet niet of dit klopt) dat de firmware (B17 in mijn geval) pas doorgevoerd wordt na een factory reset. Ik heb namelijk deze optie (nog) niet, terwijl ik wel versie V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 heb:

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 18 juni 2025

Ik denk eerder dat je op de Asus moet kijken. 

Weet je zeker dat die op dhcp voor de WAN poort staat? En niet een statisch ip? Wat staat er op de dashboard van de Asus?

Heb je de kabel ook in de WAN van de Asus gedaan?

Als je een computer rechtstreeks op kabel aansluit op de Zyxel, krijgt die dan wel een ip? Want dan weet je dat de Zyxel gewoon goed werkt en zijn dhcp server gewoon op nummers uitdeelt.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 18 juni 2025

@rvk01  : Allereerst bedankt voor alle hulp en tijd die je in mijn ‘probleempje’ steekt.

Volgens mij staan alle instellingen in de Asus goed.

Kabel loopt van de Zyxel LAN (daar geen keus) naar de WAN poort van de Asus (zoals ook aangesloten op de KPN Box), maar op de Zyxel krijg ik geen IP adres van de Asus (en op de KPN Box wel), maar heb wel internet.  

Schakel ik WiFi uit op de laptop en sluit ik deze direct bedraad aan op de Zyxel krijg ik ook GEEN IP adres van de laptop, maar ik heb wel internet.

=====

Ik heb ook andere kabel geprobeerd, en meerdere reboots zowel op de Zyxel als op de Asus, maar dit maakt geen verschil.

=====

Ik ‘verdenk’ toch de Zyxel en ik vermoed iets met de GUI, aangezien ik niet alle opties zichtbaar heb die anderen na/met de B17 update hebben. En wellicht is daardoor het IP adres van aangesloten hardware (Asus, laptop) in mijn Zyxel niet zichtbaar en kan ik deze dus ook niet in DMZ zetten.

Een beetje vreemd, maar dat is de enige conclusie die ik kan trekken.

Ik kan het natuurlijk ook zo laten, want het werkt, alleen heb ik dus nu dubbel NAT, ook al ben ik nog niet tegen beperkingen aangelopen.

Maar ik ga vandaag of morgen toch 's een factory reset uitvoeren op de Zyxel.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 18 juni 2025
Marc-OD schreef:

Kabel loopt van de Zyxel LAN (daar geen keus) naar de WAN poort van de Asus (zoals ook aangesloten op de KPN Box), maar op de Zyxel krijg ik geen IP adres van de Asus (en op de KPN Box wel), maar heb wel internet.  

De Asus heeft daar op WAN wel een connectie en zal dus ook een IP krijgen. Dat kun je zien op het eerste scherm van de Asus, linksboven geloof ik, external IP. Dat zou 192.168.1.x moeten zijn (waarbij x tussen 2 en 254).

Marc-OD schreef:

Schakel ik WiFi uit op de laptop en sluit ik deze direct bedraad aan op de Zyxel krijg ik ook GEEN IP adres van de laptop, maar ik heb wel internet.

Als je wel internet krijgt dan heb je natuurlijk ook een IP adres.

Maar ik denk dat jij op de verkeerde plaats kijkt of je wel een IP hebt gekregen. Dat moet je niet bij DNS doen (zoals jij liet zien). Maar op het hoofdscherm van de Zyxel kun je kiezen voor verbonden apparaten (ik weet niet precies hoe dat heet bij de mobiele Zyxel). Anders kijk je onder Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Statische IP, Daar zou je ook het IP adres van de Asus “vast” kunnen zetten zodat je hem op kunt nemen in de NAT > DMZ.

Overigens heb je onder DMZ ook dubbel NAT (het verkeer moet dan door de Zyxel nog steeds “vertaald” worden). Je hebt alleen geen dubbel NAT als de Asus in AP mode gaan. De DMZ is alleen om het port-forwarding wat makkelijker te maken.

Als de Asus nu gewoon internet heeft dan werkt het dus allemaal goed.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 18 juni 2025
rvk01 schreef:
Marc-OD schreef:

De Asus heeft daar op WAN wel een connectie en zal dus ook een IP krijgen. Dat kun je zien op het eerste scherm van de Asus, linksboven geloof ik, external IP. Dat zou 192.168.1.x moeten zijn (waarbij x tussen 2 en 254).

Marc-OD schreef:

Als je wel internet krijgt dan heb je natuurlijk ook een IP adres.

Maar ik denk dat jij op de verkeerde plaats kijkt of je wel een IP hebt gekregen. Dat moet je niet bij DNS doen (zoals jij liet zien). Maar op het hoofdscherm van de Zyxel kun je kiezen voor verbonden apparaten (ik weet niet precies hoe dat heet bij de mobiele Zyxel). Anders kijk je onder Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Statische IP, Daar zou je ook het IP adres van de Asus “vast” kunnen zetten zodat je hem op kunt nemen in de NAT > DMZ.

Volgens mij kijk ik op de juiste plek……….en er lijkt iets (dat iets zal dus de Asus zijn) te zijn aangesloten, maar ik kan niets toevoegen of wijzigen.

PS

De Screenshot met de optie “DNS” is niet van mijn Zyxel, maar die optie zou wel moeten verschijnen na firmware update B17…...en ook al heb ik B17, deze DNS optie is bij mij dus niet zichtbaar. En omdat ik deze optie niet zie en ook geen details over de aangesloten hardware, vermoed ik dat er iets mis is met de GUI van mijn Zyxel.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 18 juni 2025
Marc-OD schreef:

Volgens mij kijk ik op de juiste plek……….en er lijkt iets (dat iets zal dus de Asus zijn) te zijn aangesloten, maar ik kan niets toevoegen of wijzigen.

Staat daar ook geen MAC-Address en IP in dat scherm?

Je kunt daar wel op het plusje bij “Static DHCP Configuration” klikken en dan bij het apparaat kiezen voor de pulldown en het juiste apparaat uitkiezen.

Maar heb je op het hoofdscherm na inloggen niet een block “Verbindingen” of “Connections” ?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 25 reacties
  • 18 juni 2025
rvk01 schreef:
Marc-OD schreef:

Staat daar ook geen MAC-Address en IP in dat scherm?

Je kunt daar wel op het plusje bij “Static DHCP Configuration” klikken en dan bij het apparaat kiezen voor de pulldown en het juiste apparaat uitkiezen.

Maar heb je op het hoofdscherm na inloggen niet een block “Verbindingen” of “Connections” ?

Achter het “lampje” is de regel verder leeg en de rest van het scherm is ook leeg. Ik kan ook niets toevoegen of wijzigen.

En er is ook geen block “Verbindingen”/ “Connections”

Volgens mij begrijp ik wat ik zou moeten doen:

• Network Setting > Home Networking > Static DHCP > + Static DHCP Configuration > Select Device Info > IP adres van de Asus selecteren (MAC Adres controleren) > OK
  • Network Setting > NAT > DMZ > Default Server Address: IP Asus > Apply. 
  • Network Setting > Wireless > WiFi Network Setup > WiFi: Off > Apply.
  • Reboot Zyxel

…..alleen mis ik de mogelijkheden in de GUI om wijzigingen aan te brengen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1526 reacties
  • 18 juni 2025

Werkt dat plusje niet?

Dat zou inderdaad raar zijn want die moet inderdaad werken.

Dan zou vanuit Odido waarschijnlijk wel weer het advies zijn om een reset uit te voeren. Als het dan nog niet werkt moeten ze misschien even op afstand kijken of er wat met jouw firmware is.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen