Skip to main content

Verbindingsproblemen met Zyxel repeater icm Klik&Klaar modem

navlis
  • is een Master Poster
  • 17 reacties

Hallo,

Sinds ik de Zyxel WX5600-T0 repeater gebruik in combinatie met de NR5307 modem, ervaren mijn apparaten (MacBook, iPhone, Apple Watch) ernstige verbindingsproblemen op mijn werkplek. De repeater staat 12 meter verderop, bekabeld aangesloten, en kan niet verplaatst worden (i.v.m. werkende videodeurbel).

Probleem: apparaten verbinden automatisch met de repeater via EasyMesh of band steering, wat leidt tot langzaam/instabiel internet en wegvallende verbindingen. Verbinden met de hoofdmodem is hierdoor niet af te dwingen. Uitschakelen van EasyMesh/band steering of splitsen van SSID's lijkt onmogelijk - de opties zijn simpelweg afwezig in de Odido-firmware. MPro Mesh App werkt niet zoals talloze gebruikers in de App Store aangeven, waarbij de app voor het laatst 1 jaar geleden een update heeft gehad.

Wat kan ik doen? Heeft iemand een oplossing? Of ben ik werkelijk genoodzaakt een eigen router + repeater te kopen en de NR5307 in bridge-modus te zetten… dat is namelijk niet goedkoop, veel gedoe, en hoop ik daarom natuurlijk van niet!

Uitgelichte reactie

22 mei 2025

Hey ​@navlis, super dat je je situatie hier zo uitgebreid uitlegt.

Ik wil natuurlijk dat je zonder zorgen kunt genieten van een stabiele verbinding. Welke firmware staat op dit moment op het modem? Het klopt dat je Easy Mesh niet uit kan schakelen, het wifipunt werkt namelijk alleen met Easy Mesh. 

Dus als ik het goed begrijp maken je apparaten eerder verbinding met het modem dan met het wifipunt ongeacht de afstand naar het modem toe? Zou je dit nog willen laten weten? Dan krijg ik een betere blik op de situatie. Alvast bedankt! 

17 reacties

navlis
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 20 mei 2025

WiFi Plus repeater verbindingssnelheid is overigens 1297 en heeft een RSSI van -66 met firmwareversie V5.70(ACDW.0)b13

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14543 reacties
  • 22 mei 2025

Ik wil natuurlijk dat je zonder zorgen kunt genieten van een stabiele verbinding. Welke firmware staat op dit moment op het modem? Het klopt dat je Easy Mesh niet uit kan schakelen, het wifipunt werkt namelijk alleen met Easy Mesh. 

Dus als ik het goed begrijp maken je apparaten eerder verbinding met het modem dan met het wifipunt ongeacht de afstand naar het modem toe? Zou je dit nog willen laten weten? Dan krijg ik een betere blik op de situatie. Alvast bedankt! 

navlis
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 22 mei 2025
Tommie van Odido schreef:

Hoi Tommie, ik kan momenteel de modem niet bereiken. Komt dat misschien omdat ik met de repeater verbonden ben? Want nee, het is andersom: mijn apparaten maken eerder verbinding met de repeater in plaats van de modem. Terwijl de modem vele malen betere verbinding geeft, kan ik mij herinneren vóór ik Wifi Plus in huis haalde.

edit: de firmware versie van de NR5307 is V1.00(ACJG.0)NR53_b11D0326

navlis
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 27 mei 2025

Hallo ​@Tommie van Odido, heb je mijn bericht nog gelezen?..

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14543 reacties
  • 2 juni 2025

Hey ​@navlis, mijn excuses voor de verlate reactie!

Ik ben meteen voor je gaan kijken en zie inderdaad dat je apparaten bijna altijd met het wifipunt verbinding maken. De firmware is goed, daar zou het probleem niet moeten liggen. Zou je voor mij het modem en wifipunt eens willen resetten en eerst alleen het modem willen opstarten zonder het wifipunt. Hoe is de verbinding dan met het modem? Heb je hier toevallig ook bekabeld last van? Als je dat nog niet getest hebt, zou je dat willen testen? Alvast bedankt!  

navlis
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 2 juni 2025

Hoi ​@Tommie van Odido, ik heb zojuist 3 uitgebreide tests uitgevoerd op zowel mijn iPhone als Macbook:

1. Moden en Repeater vóór reset
  2. Alleen Modem ná reset
  3. Modem en Repeater ná reset

Gezien er persoonlijke informatie in voorkomt, kan ik het document met je delen in een privébericht?

Ik hoor het graag.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14543 reacties
  • 3 juni 2025

Hey ​@navlis, ik heb je berichtje goed ontvangen en bekeken!

Nu heb ik ook een meting gedaan en lijkt het erop dat je apparaten zowel met het wifipunt als met het modem dezelfde RSSI-waardes laten zien. Kan je het wifipunt eens verder van het modem af zetten? Ik gok dat het dan al een stuk beter moet gaan. Laat je mij weten of het gelukt is en hoe de ervaring is? Alvast bedankt! 

navlis
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 3 juni 2025

Hi ​@Tommie van Odido, dit kan ik helaas niet doen. Het wifipunt is via LAN1 met een 15 meter lange UTP kabel met een deurbel-hub verbonden en die kan ik niet verplaatsen.

Mijn wifipunt (WX5600) staat via de draadloze backhaul in verbinding met de NR5307. Naar mijn idee dient het volgende te worden aangepast:

1. Laat de backhaul intact.
  2. Zet de zichtbare fronthaul-SSID(2,4 GHz én 5 GHz) op het wifipunt uit zodat mijn apparaten hem niet meer kiezen. Het wifipunt hoeft dus alleen nog de verborgen backhaul te gebruiken.
  3. LAN1 van het wifipunt moet blijven werken voor mijn deurbel-hub.

Zou je dit kunnen doorzetten naar jullie 2e-lijn?

Alvast bedankt!

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 372 reacties
  • 3 juni 2025

Wat bij mij (en ook sommige anderen) heeft gewerkt is om de Wifi kanalen voor 2.4 en 5 GHz vast te zetten (via admin website). Mijn apparaten vonden het vele wisselen van kanalen maar moeilijk. Ik heb mijn wifi punten bedraad aangesloten en heb geen enkele probleem met verbinden als ik door mijn huis loop. De 2 wifi punten staan elk op ca 10 meter van het modem.

navlis
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 3 juni 2025

Het wifi punt bedraad aansluiten heb ik zeker overwogen. Uiteindelijk welbewust gekozen om dat niet te doen, omdat ik het wifipunt enkel in gebruik heb voor mijn video deurbel icm met de huidige 15m kabel. Hier zou dan nog eens 15 meter kabel bijkomen van de modem > wifipunt. Dat ging mij te ver :-)

Enkel verbinding met de modem over wifi werkte voorheen erg goed hier.

Forum|alt.badge.img
  • 372 reacties
  • 4 juni 2025

Heb je ook nagedacht over de kanalen vastzetten?

navlis
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 4 juni 2025

Ja, maar voor nu laat ik het kanaal liever bewust ongemoeid omdat:

• Mijn iPhone/MacBook kiezen het wifipunt puur op basis van signaalsterkte (RSSI), niet op basis van het kanaal.
  • Tijdens alle metingen stond de modem stabiel op 5 GHz-kanaal 48/56; ik spotte geen kanaalhop-problemen.
  • Vastzetten van het kanaal verandert daardoor niets aan het echte probleem (onnodig roamen) maar kost wél opnieuw tijd om alles te testen.

Ik hoor graag van ​@Tommie van Odido/Odido of het lukt de fronthaul-SSID op het wifipunt uit te zetten (deze heb ik nogmaals niet nodig). Tot die tijd houd ik de setup graag even constant.

Forum|alt.badge.img
  • 372 reacties
  • 4 juni 2025

Is natuurlijk wel een erg ongebruikelijke wijziging die je vraagt bij een Plug and Play product als Klik en Klaar. En alleen om een video deurbel bedraad aan te sluiten. En hoe te onderhouden bij een firmware update?

Kan je de draad niet gewoon doortrekken naar het modem?

Hoe had je dit voor Klik en Klaar aangesloten?

navlis
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 4 juni 2025

Ongebruikelijk is het niet. EasyMesh-systemen zoals de WX5600 ondersteunen standaard het uitschakelen van alleen de fronthaul-SSID terwijl de backhaul actief blijft. Odido kan dit via hun beheersysteem instellen met behulp van TR-069 of TR-369.

Firmware-updates blijven gewoon werken. Updates worden via de backhaul binnegehaald en verlopen over IP, niet over de zichtbare SSID.

De antwoorden op de rest van je vragen heb ik toegelicht in deze thread.

Ik heb naar tig mogelijkheden onderzocht en geprobeerd voor mijn deurbel. Mijn huis zit eenmaal wat onhandig in elkaar. Mijn huidige setup is het minst complex en heeft de hoogste betrouwbaarheid op een goede verbinding (wel zo handig).

Forum|alt.badge.img
  • 372 reacties
  • 4 juni 2025

Ik hoop voor je dat Odido backoffice er ook zo simpel over denkt...

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 851 reacties
  • 6 juni 2025
navlis schreef:

Ongebruikelijk is het niet. EasyMesh-systemen zoals de WX5600 ondersteunen standaard het uitschakelen van alleen de fronthaul-SSID terwijl de backhaul actief blijft. Odido kan dit via hun beheersysteem instellen met behulp van TR-069 of TR-369.

Helaas is het niet zo eenvoudig. Je kunt via TR-069 inderdaad SSID’s uit- en aanzetten, maar de Mesh Controller (in dit geval de NR5307) schakelt ze daarna weer automatisch in.

Wifi-extenders zijn bedoeld om je bereik te vergroten; daarom moeten de instellingen van alle Mesh Agents exact gelijk zijn aan die van de Controller. Het is niet mogelijk om de extenders als “wireless bridge” te gebruiken zonder dat ze zelf ook een wifi-signaal uitzenden. Helaas valt jouw specifieke use-case buiten de mogelijkheden van deze wifi-extenders.

navlis
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 8 juni 2025

Oké, helaas maar bedankt voor je reactie.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen