Skip to main content

Hoge ping en packet loss tijdens piekuren – iemand dé oplossing in Amsterdam Geuzenveld?

Beste gamers/community,

Ik loop al een tijd tegen een frustrerend probleem aan met mijn Klik & Klaar 5G-verbinding van Odido. Overdag game ik op mijn PlayStation 5 met een redelijk stabiele ping van 30-40 ms, maar zodra de avond begint (piekuren), stijgt die ping naar 300 ms of hoger. Dit maakt online gamen vrijwel onmogelijk, want ik schiet alle kanten op in de battlefield. 😓

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

• DNS-servers gewijzigd naar zowel Google DNS (8.8.8.8 en 8.8.4.4) als Cloudflare DNS (1.1.1.1) → geen merkbaar verschil.

• Gamen via wifi of bekabeldmaakt geen verschil.

• Modem aan- en uitzettengeen effect.

• MTU aangepast naar 1450 op de PS5 → ook geen verbetering.

• Modem verplaatst op meerdere plekken in huis → SINR blijft hangen op 1, dus daar zit weinig speelruimte.

(MTU en DNS in willekeurige volgorde ingesteld).

De downloadsnelheid en uploadsnelheid zijn overdag perfect, maar in de avonduren is ook streamen amper te doen, dus dit doe ik via mijn telefoon (ook 5G).

Ik woon in Amsterdam Geuzenveld. Misschien is er een combinatie van MTU en DNS die hier wél werkt? Of heeft iemand een eigen modem met antenne geprobeerd met succes?

Alle tips zijn welkom – ik hoor het graag van anderen die dit probleem hebben opgelost (of ook ondervinden)! 

p.s. ik weet dat gamen op 5G-netwerk niet de bedoeling is, maar ik heb geen andere optie, want de aanleg van glasvezel wordt hier al 1,5 jaar uitgesteld. Wat ik wel overweeg, is om weer een vast internet (DSL) abonnement te nemen, maar ik weet niet of dit de oplossing is? Hoe weet ik dat?

Groet,
Florian

Uitgelichte reactie

9 april 2025

Hallo ​@FlorianTeufer 

Een mindere verbinding in de avonduren kan komen door drukte op het mobiele netwerk.

Wat is de snelheid volgens de postcodecheck met een DSL abonnement? Hierbij speelt drukte dan weer geen rol.

5 reacties

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 9 april 2025

Hierboven staat dat ik nieuwsgierig ben, dat is niet zo: ik ben wanhopig.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20910 reacties
  • 9 april 2025

Hallo ​@FlorianTeufer 

Een mindere verbinding in de avonduren kan komen door drukte op het mobiele netwerk.

Wat is de snelheid volgens de postcodecheck met een DSL abonnement? Hierbij speelt drukte dan weer geen rol.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 9 april 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@FlorianTeufer 

Drukte op het netwerk zal het ook zijn indd.

Snelheid volgens postcodecheck van DSL: 40 Mbit/s download en 10 Mbit/s upload.

Momenteel heb ik via Klik & Klaar hogere snelheid, maar dus wel hoge ping (misschien ook met DSL, weet ik even niet).

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20910 reacties
  • 9 april 2025

@FlorianTeufer 

Het mobiele netwerk deel je met alle gebruikers die er gebruik van maken. Met DSL heb je een eigen lijn naar de wijkcentrale, de download is wel goed maar de upload is wat minder, geen idee of het voldoende is voor jou.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 9 april 2025
Waqqas schreef:

@FlorianTeufer 

Het mobiele netwerk deel je met alle gebruikers die er gebruik van maken. Met DSL heb je een eigen lijn naar de wijkcentrale, de download is wel goed maar de upload is wat minder, geen idee of het voldoende is voor jou.

Downloaden / uploaden maakt me niet zoveel uit. Het gaat me echt om Ping - MS - Latency.

Verbetert dit als ik DSL neem?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen