Skip to main content

Zyxel NR5307 hoe voorkom ik dagelijkse Internet onderbreking?

• 27 januari 2025
  • 8 reacties
  • 210 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Ik heb een apparaat die 24/7 via WIFI met het Internet is verbonden, alleen wordt dit apparaat met Klik&Klaar dagelijks rond 10:45 van het Internet gegooid. Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik heb de DHCP Server Lease Time van 1 dag naar 14 dagen veranderd, en ik heb op advies van de Odido klantenservice de DNS values aangepast naar Statisch. Geen idee hoe dat kan helpen, en het helpt ook niet helaas.

DNS server 1:”8.8.8.8”
DNS Server 2:”8.8.4.4”. 

Alle tips of advies welkom!

Uitgelichte reactie

28 januari 2025

JakoVerstraate schreef:

Alsmje DDNS gebruikt, heb je hier geen last meer van

zie https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_DNS

Dat is niet geheel juist.

DDNS lost je issue met Disconnects niet op als het ip adres wijzigt.

De meeste diensten passen ook pas na 1-5 minuten je IP aan omdat deze afhankelijk zijn van een agent aan jou kant op je router die eens per ingestelde tijd het IP adres door stuurt naar de provider van de DDNS.

Als je echt een vast IP nodig hebt, i.c.m. een ononderbroken verbinding dan heb je iets meer kennis nodig van zaken.

Neem bijvoorbeeld een goedkope Linux VPS server met een vast IPv4 adres ( paar euro per maand) en installeer hier een Wireguard VPN op welke je configureert met een key-pair (zie https://www.wireguard.com/#cryptokey-routing.)

Routeer indien nodig op je server vervolgens je benodigde poorten door naar het interne IP adres van je client. die kan je in de config van Wireguard terug vinden. Op dat moment blijft je verbinding  zonder onderbreking overeind ongeacht of het IP adres wisselt

Deze opzet gebruiken wij ook voor klanten van providers die geen vaste IPv4 adressen meer gebruiken voor de clients (CgNAT).  de meeste (betere) routers kunnen met Wireguard om gaan. Helaas de zyxels (nog) niet, maar wat houd je tegen om er een eigen router achter te plaatsen?

Als het overigens om enkel een ononderbroken verbinding gaat en je weinig ervaring hebt kan ik je de Wireguard implementatie Amnezia aanraden. https://amnezia.org/ - 

standaard crypto-key routing, simpele agents voor op je clients… en te installeren door enkel het root account in te voeren van je linux server. werkt ook in landen die actief VPN blokkeren

8 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8588 reacties
  • 27 januari 2025

In het mobiele netwerk worden alle staande dataverbindingen elke 24 uur gereleased. Dat kun je dus op geen enkele wijze voorkomen. Je kunt wel een keer s'nachts de router uit en weer aan doen, dan valt het reset moment elle 24 uur in de nacht.

• is een King Poster
  • 57 reacties
  • 27 januari 2025

• Auteur
  • 2 reacties
  • 27 januari 2025

Thanks voor de tips! 😊

Ik kan de DDNS settings niet vinden op deze Zyxel en ik heb geen TransIP helaas.

zie: ondersteunt NR5307 Zyxcel de DDNS-functie?

• is een King Poster
  • 57 reacties
  • 28 januari 2025

Je modem kan een DDNS-client hebben (in de volgende firmware dus), maar je hebt wel een dienst nodig waar je het vandaan haalt.

Overigens valt internet-radio bij mij wel een paar sekonden weg totdat her nieuwe IP-adres er is. Zoals ​@eric al zegt; zet je modem aan op een moment dat die paar sekonden niet erg zijn, bv om 3 uur.

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 28 januari 2025
Uitgelichte reactie
JakoVerstraate schreef:

Dat is niet geheel juist.

DDNS lost je issue met Disconnects niet op als het ip adres wijzigt.

De meeste diensten passen ook pas na 1-5 minuten je IP aan omdat deze afhankelijk zijn van een agent aan jou kant op je router die eens per ingestelde tijd het IP adres door stuurt naar de provider van de DDNS.

Als je echt een vast IP nodig hebt, i.c.m. een ononderbroken verbinding dan heb je iets meer kennis nodig van zaken.

Neem bijvoorbeeld een goedkope Linux VPS server met een vast IPv4 adres ( paar euro per maand) en installeer hier een Wireguard VPN op welke je configureert met een key-pair (zie https://www.wireguard.com/#cryptokey-routing.)

Routeer indien nodig op je server vervolgens je benodigde poorten door naar het interne IP adres van je client. die kan je in de config van Wireguard terug vinden. Op dat moment blijft je verbinding  zonder onderbreking overeind ongeacht of het IP adres wisselt

Deze opzet gebruiken wij ook voor klanten van providers die geen vaste IPv4 adressen meer gebruiken voor de clients (CgNAT).  de meeste (betere) routers kunnen met Wireguard om gaan. Helaas de zyxels (nog) niet, maar wat houd je tegen om er een eigen router achter te plaatsen?

Als het overigens om enkel een ononderbroken verbinding gaat en je weinig ervaring hebt kan ik je de Wireguard implementatie Amnezia aanraden. https://amnezia.org/ - 

standaard crypto-key routing, simpele agents voor op je clients… en te installeren door enkel het root account in te voeren van je linux server. werkt ook in landen die actief VPN blokkeren

GebruikersnaamRandomTekst

Dynamic DNS is een dood spoor. Dat helpt om vanaf het internet te weten waar je publieke IP adres te bereiken is.

Maar, dit is niet nuttig want:

1. Dat was niet de vraag, de vraag was dat een intern device het internet (kort) niet kan bereiken, daar helpt Dynamic DNS niet mee.
  2. (Corrigeer me gerust als ik het verkeerd onthouden heb) Ik meen dat óf port forwarding niet mogelijk is met de 5G Zyxel (“klik en klaar modem”) óf dat Odido voor dat netwerk CGNAT gebruikt, maar in elk geval is de daadwerkelijke use case van DDNS (verbindingen vanaf buiten accepteren) niet van toepassing hier.

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 28 januari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Dynamic DNS is een dood spoor. Dat helpt om vanaf het internet te weten waar je publieke IP adres te bereiken is.

1. Dat was niet de vraag, de vraag was dat een intern device het internet (kort) niet kan bereiken, daar helpt Dynamic DNS niet mee.
  2. (Corrigeer me gerust als ik het verkeerd onthouden heb) Ik meen dat óf port forwarding niet mogelijk is met de 5G Zyxel (“klik en klaar modem”) óf dat Odido voor dat netwerk CGNAT gebruikt, maar in elk geval is de daadwerkelijke use case van DDNS (verbindingen vanaf buiten accepteren) niet van toepassing hier.

er is geen CGNAT actief, enkel geen vast IP
Maar de meeste poorten staan inderdaad dicht.
Om deze reden geef ik de Wireguard icm Cryptokey routing oplossing. 

de poorten die je kan openen zijn:

zie 

• Auteur
  • 2 reacties
  • 28 januari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Ah okay blijkbaar is mijn vraag niet duidelijk maar jij snapt m’n probleem! 🙃

Het was mij niet duidelijk hoe DNS of DDNS me zou kunnen helpen. Ik dacht ik probeer het gewoon je leert elke dag wat nieuws. Ik had al bijna een eigen router eraan gehangen waar ik een DDNS service op heb draaien.

Op deze Zyxel zit wel degelijk een Portforwarding service en ook DMZ te vinden onder: Settings > Network Setting > NAT.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen