Skip to main content
Beantwoord

klik en klaar router snelheid zeer wisseld.

De snelheid van mijn Klik en Klaar router zakt een paar keer per dag helemaal in. Het enige wat dan helpt is de router uit en aan zetten. Ik heb de kanalen al vast gezet maar dit geeft een kleine verlichting. Ik heb het vermoeden dat dit komt door een groot aantal smart apparaten.  Ik heb namelijk twee apparaten bekabeld en 17 apparaten via WiFi gekoppeld. Volgens mij werd het steeds slechter na mate ik meer WiFi apparaten koppelde aan de Klik en Klaar router. Zou het helpen als ik een router bekabeld achter de klik en klaar router plaats en de WiFi van het klik en klaar uitschakelt?

Met vriendelijke groet,

Ronald.

Beste antwoord door ronald.r.brouwer

Ik heb mesh uitgeschakeld, houd dezelfde instellingen voor 2.4g en 5g uitgeschakeld en 5g een andere netwerknaam gegeven. Uiteraard kanalen vast ingesteld op kanaal 1/20 mhz voor 2.4g en kanaal 60 voor 5g. In mijn mobiel heb ik de 5g niet op automatisch verbinden gezet. Wanneer ik veel moet downloaden zet ik hem even op 5g en leg ik hem in de buurt van de router. Ik zie nog wel dat er op de dag verschillen zijn in snelheid maar hij stort niet meer in. Ik heb nu een stabiele omgeving. Mijn tv op de vaste aansluiting werkt nu ook veel beter. Tussen elke aanpassing wel even op toepassen klikken.

Om wifi verderop in het huis te verbeteren ga ik nog een bedraade acces-point installeren, draadloos is altijd veel minder.

Verder schakel ik de Klik en Klaar router/modem elke nacht een keer uit en aan met een tijdschakelaar.

De eerste screenshot hoort achteraan. 

Bekijk origineel

23 reacties

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 383 reacties
  • 7 januari 2025

Er zijn al meer mensen die dat hebben gedaan vanwege de Wifi problemen. De snelheids problem zijn alleen op Wifi of heb je die ook op je 2 bekabelde apparaten?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 8 januari 2025

Mijn bekabelde apparaten zijn geen computers, dus is dat wat moeilijker te meten. Maar ik merk ook problemen met mijn tv. Op dit moment heb ik wat instellingen in de Klik en Klaar verandert en dit lijkt goed te gaan.

Forum|alt.badge.img
  • 383 reacties
  • 8 januari 2025

Welke instellingen heb je gewijzigd?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • Antwoord
  • 9 januari 2025

Ik heb mesh uitgeschakeld, houd dezelfde instellingen voor 2.4g en 5g uitgeschakeld en 5g een andere netwerknaam gegeven. Uiteraard kanalen vast ingesteld op kanaal 1/20 mhz voor 2.4g en kanaal 60 voor 5g. In mijn mobiel heb ik de 5g niet op automatisch verbinden gezet. Wanneer ik veel moet downloaden zet ik hem even op 5g en leg ik hem in de buurt van de router. Ik zie nog wel dat er op de dag verschillen zijn in snelheid maar hij stort niet meer in. Ik heb nu een stabiele omgeving. Mijn tv op de vaste aansluiting werkt nu ook veel beter. Tussen elke aanpassing wel even op toepassen klikken.

Om wifi verderop in het huis te verbeteren ga ik nog een bedraade acces-point installeren, draadloos is altijd veel minder.

Verder schakel ik de Klik en Klaar router/modem elke nacht een keer uit en aan met een tijdschakelaar.

De eerste screenshot hoort achteraan. 

Forum|alt.badge.img
  • 383 reacties
  • 9 januari 2025

Dank je. Ik heb Mesh denk ik nodig, ik heb 2 extra Odido wifi punten (bedraad aangesloten) in gebruik.

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 januari 2025

Hi,

Wat ik ervaar is dat de 5G snelheid via de Zyxel router heel erg varieert. Tot op heden merk ik dat de snelheid via de router beduidend lager is dan de 5G snelheden via mijn mobiele telefoons. Alle 3 5G verbindingen zijn van Odido. Mijns inziens moet het dan aan de (configuratie van de) 5G router liggen.

Forum|alt.badge.img
  • 383 reacties
  • 10 januari 2025
Giaguaro schreef:

Hi,

Wat ik ervaar is dat de 5G snelheid via de Zyxel router heel erg varieert. Tot op heden merk ik dat de snelheid via de router beduidend lager is dan de 5G snelheden via mijn mobiele telefoons. Alle 3 5G verbindingen zijn van Odido. Mijns inziens moet het dan aan de (configuratie van de) 5G router liggen.

Wat ik begrijp is dat de router minder radio kanalen kan gebruiken dan je mobiel om het normale mobiele netwerk niet over te belasten. Als zo’n kanaal voor de Klik en Klaar router in jouw gebied vol zit door veel gebruikers kan je snelheidsverschil ervaren.

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 januari 2025
walter.v.l schreef:
Giaguaro schreef:

Hi,

Wat ik begrijp is dat de router minder radio kanalen kan gebruiken dan je mobiel om het normale mobiele netwerk niet over te belasten. Als zo’n kanaal voor de Klik en Klaar router in jouw gebied vol zit door veel gebruikers kan je snelheidsverschil ervaren.

Aha, welke kanalen zijn dan dunbevolkt? Of kun je dat niet achterhalen en niet statisch invullen?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9286 reacties
  • 10 januari 2025

Waarschijnlijk gebruik je geen 3.5 ghz 5G (band 78). Brand 1 van de lampjes blauw of niet?

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 januari 2025
eric schreef:

Waarschijnlijk gebruik je geen 3.5 ghz 5G (band 78). Brand 1 van de lampjes blauw of niet?

Inderdaad, slechts 1 brandt blauw. Heel af en toe branden er 2 blauw, maar dat is van korte duur.

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 31 januari 2025
eric schreef:

Eric, hoe kan ik deze dan instellen en gebruiken?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9286 reacties
  • 31 januari 2025

Dat kun je niet instellen, de router bekijkt zelf wat er voor banden in dekking zijn en stuurt daarop. Vandaar dat de optimale plaatsing binnen een woning belangrijk is. Als dat 2e blauwe lampje niet brand blijf je hangen op de lagere snelheden.

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 16 juni 2025

Ik heb dezelfde problemen kan ik het niet gewoon oplossen met een betere 5G Router? Bijf Acer of TPLINK?

Forum|alt.badge.img
  • 383 reacties
  • 16 juni 2025
Fredericoverm schreef:

Ik heb dezelfde problemen kan ik het niet gewoon oplossen met een betere 5G Router? Bijf Acer of TPLINK?

​@Fredericoverm Ja, dat kan. Maar precies welke problemen heb je dan? Ook slechte dekking en groen/rode lampjes ipv blauw of Wifi snelheidsproblemen? De nieuwe b17 firmware zou de wifi problemen opgelost moeten hebben. Heb je deze firmware al? 

Als je 5G dekkingsproblemen hebt zou je een andere outdoor 5G router kunnen kopen. Maar die zijn wel prijzig. De huidige Klik en Klaar modem is op zich een prima router. Ik zelf zit in het buitengebied op 2KM van een mast en heb gewoon 600-800 Mpbs download terwijl het modem binnen staat.

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 16 juni 2025

Lampjes branden groen blauw blauw groen dus bereik is goed!

maar teveel apparaten zegt Odido. (15 stuks) O.A Sonos, Ring, 3xchromecast telefoons e.d

Download kwam ik als beste uit 103 upload 135

Mijn iptv blijft bufferen evenals netflix of Youtube..

mijn telefoon laad nauwelijks een pagina.. 

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 16 juni 2025

Oh en De firmware zal ik moeten kijken maar via het Ip adres kom ik mijn router niet in  blijft ook maar laden..đŸ˜”

Forum|alt.badge.img
  • 383 reacties
  • 16 juni 2025

​@Fredericoverm Je kan de firmware ook via de app zien als je via netwerk op het modem klikt.

15 Apparaten is geen probleem, ik heb er nu 23. Max is 32.

Als een restart van het modem het probleem tijdelijk oplost, lijkt het me dat je het befaamde Wifi probleem hebt, dat met firmware b17 ( V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430) opgelost wordt. Deze firmware is aan het uitrollen, ze verwachten dit eind deze maand bij iedereen doorgevoerd te hebben.

Het kan ook nog zijn dat het netwerk achter de mast slecht is, dan werkt een restart niet. Dat zie je wel eens in het buitengebied dat er straalverbindingen tussen masten gebruikt worden. Deze hebben soms nog een lage bandbreedte. Dan lijkt het 5G signaal goed maar de mast heeft dan onvoldoende capaciteit, zeker als het wat drukker op de mast wordt. Als je dat hebt kan je het beste een storingsmelding op de mast doen via de odido storingskaart of wellicht via het kompas (via de App, menu meer -> 5G-modem-verplaatsen) het modem uitrichten op een andere mast die meer capaciteit heeft.

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 16 juni 2025

Restart regelmatig opnieuw op hij geeft okm gewoon een blauw lampje. Sta op het moment 50m van een mast af. Hoe download ik de nieuwe update?

Forum|alt.badge.img
  • 383 reacties
  • 17 juni 2025

Die wordt door Odido automatisch op je modem geĂ¯nstalleerd. Daar kan je zelf niks aan doen. Ze verwachten daar eind deze maand mee klaar te zijn.

Welke firmware heb je nu?

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 17 juni 2025

V1.00

Forum|alt.badge.img
  • 383 reacties
  • 17 juni 2025
Fredericoverm schreef:

V1.00

Dat is te weinig info. Het moet iets zijn als V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430

Het meest onderscheidend tussen de verschillende firmware versie is het getal achter de b in het midden.

De nieuwste is b17 zoals in het voorbeeld. oudere firmware zijn b7, b9 en b11,

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 17 juni 2025

Forum|alt.badge.img
  • 383 reacties
  • 17 juni 2025

Je hebt dus de b11 firmware en zal binnenkort de b17 krijgen.

Dus nog af en toe het modem herstarten via de app als de Wifi traag is. Dat kan je doen op dezelfde pagina als waar de firmware versie staat.

Let op 24 uur daarna heb je een paar minuten geen internet omdat het modem elke 24 uur de verbinding reset. Dat kan je weer af vangen door het modem op een rustig tijdstip een herstart te geven.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen