Beste Odido Community,
Ik wil graag een ernstig en structureel probleem onder de aandacht brengen: telefoonnummer-spoofing. Mijn zakelijke 06-nummer wordt al maandenlang dagelijks misbruikt door spoofing. Dagelijks word ik meerdere keren gebeld door mensen die beweren dat ik hen heb gebeld, terwijl dat absoluut niet zo is. Dit gebeurt via fraudeurs (vermoedelijk crypto-scammers) die mijn nummer spoofen. En dit kan morgen net zo goed jouw nummer zijn.
Wat mij verbaast en teleurstelt, is de reactie van Odido en andere telecomproviders in Nederland. Ondanks herhaaldelijke meldingen wordt mij verteld dat er “geen technische oplossing” is en dat ze hier weinig aan kunnen doen. Dat klopt simpelweg niet.
Er bestaan namelijk technische oplossingen, zoals het STIR/SHAKEN-protocol, dat in diverse landen al succesvol wordt toegepast om spoofing tegen te gaan of in ieder geval te minderen. Kort uitgelegd werkt STIR/SHAKEN door elke oproep cryptografisch te authenticeren, zodat ontvangers kunnen verifiëren of de beller echt is wie hij beweert te zijn. Het implementeren van zo’n protocol vereist uiteraard investeringen en samenwerking tussen telecombedrijven, maar is wel degelijk mogelijk. Door dit na te laten, lijkt het alsof de providers hun wettelijke zorgplicht om klanten tegen fraude te beschermen niet serieus nemen.
Ik doe daarom een dringend beroep op Odido (en alle andere providers) om verantwoordelijkheid te nemen en deze technologieën zo snel mogelijk te implementeren. Het excuus dat er "niets aan gedaan kan worden" is simpelweg niet langer acceptabel.
Ik hoor graag jullie ervaringen en steun, zodat we dit onderwerp krachtig op de agenda van Odido (en andere providers) kunnen zetten. Stuur me gerust een bericht. Ik ben het beu om telkens te horen dat er geen oplossing bestaat en dat een nieuw nummer de enige optie zou zijn.
Met vriendelijke groet,
RF
Artikel 11.3 Telecommunicatiewet
“De aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk of van een openbare telecommunicatiedienst neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de beveiliging en integriteit van zijn netwerk en dienst te garanderen.”
Hieruit volgt dat de provider wettelijk verplicht is om maatregelen te nemen om fraude, zoals spoofing, te voorkomen of in ieder geval te beperken. Hoewel de wet geen specifieke technologie (bijvoorbeeld STIR/SHAKEN) noemt, verplicht zij wél tot “passende technische en organisatorische maatregelen”. Aangezien spoofing een bekend probleem is en er oplossingen bestaan, is het moeilijk te verdedigen dat telecomproviders hun zorgplicht nakomen als zij niets ondernemen.