Skip to main content
Beantwoord

Info m.b.t. externe toegang lokaal netwerk

  • 25 oktober 2024
  • 3 reacties
  • 136 Bekeken

iko
  • Debutant
  • 51 reacties

Ik zit nog te wachten op mijn Odido aansluiting. Na het lezen van berichten in deze community zie ik veel vragen en problemen langskomen m.b.t. externe toegang en betrouwbaarheid van de verbinding.

Mensen die hun NAS, camera, enz, enz. niet kunnen bereiken. Voor mij is het cruciaal dat ik van ‘buiten’ mijn netwerk kan bereiken. Zo maakt mijn externe webserver dagelijks een back-up naar mijn Synology NAS, Spreekt een externe partij via een API één van mijn lokale servers aan. Verder werk ik, dagelijks, remote via ‘Tailscale’ waardoor mijn gehele interne net, extern,  beschikbaar is. Daar buiten heb ik een Alarmsysteem dat vanuit de centrale op IP basis wordt gemonitord, Ring apparatuur en Reolink Camera's. Nu verloopt al mijn verkeer via mijn Fritzbox waarin een aantal poorten zijn doorgezet om alles goed en veilig te laten verlopen.

Ik heb nu geen vast extern IP adres, maar dit is in de laatste 2 jaar niet gewijzigd. En mijn DDNS pakt dit indien nodig op en past mijn externe DNS keurig aan.  Ook wordt CGNAT regelmatig genoemd, wat voor mij een onoverkomelijk probleem zou zijn.

In mijn straat ligt KPN glas en mijn aansluiting wordt Odido glas 1 Gb. Hier mijn vraag. Krijg ik een dynamisch IP adres (IP4 of IP6) dat ik in mijn setup kan gebruiken en mijn netwerk zoals nu extern bereikbaar blijft of kan ik op dit gebied een uitdaging verwachten :-)

Mijn huidige Ziggo aansluiting laat ik nog minimaal 6 maanden parallel draaien om zo min mogelijk verstoring te hebben. Voor uitgaand verkeer maak ik mijn niet zo veel zorgen. Ik lever data aan Flightradar, Sky-aware, KNMI, Weeronline, Het Weer Actueel, Weather Channel etc. 

Beste antwoord door Demi van Odido

Hi @iko, alvast van harte welkom bij Odido! 😁 Wij bieden inderdaad ook een dynamisch IP-adres aan met IPv4. In principe wijzigt het IP-adres bijna niet, ook al is het dynamisch. Mocht je bijvoorbeeld een keer om een bepaalde reden het modem minimaal 48 uur van de stroom hebben, dan kan dit wel een andere IP triggeren. Hoe dit exact is met een eigen modem en het IP, durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat het soortgelijk gaat zoals wanneer ons modem is aangesloten. Ik denk dat het voor nu dan is afwachten tot je gebruik kunt maken van ons netwerk, zodat je het kunt ervaren! 😊

Bekijk origineel

3 reacties

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Oud-Moderator | Internet + TV
  • 1995 reacties
  • Antwoord
  • 25 oktober 2024

Hi @iko, alvast van harte welkom bij Odido! 😁 Wij bieden inderdaad ook een dynamisch IP-adres aan met IPv4. In principe wijzigt het IP-adres bijna niet, ook al is het dynamisch. Mocht je bijvoorbeeld een keer om een bepaalde reden het modem minimaal 48 uur van de stroom hebben, dan kan dit wel een andere IP triggeren. Hoe dit exact is met een eigen modem en het IP, durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat het soortgelijk gaat zoals wanneer ons modem is aangesloten. Ik denk dat het voor nu dan is afwachten tot je gebruik kunt maken van ons netwerk, zodat je het kunt ervaren! 😊


iko
  • Auteur
  • Debutant
  • 51 reacties
  • 25 oktober 2024
Demi van Odido schreef:

Hi @iko, alvast van harte welkom bij Odido! 😁 Wij bieden inderdaad ook een dynamisch IP-adres aan met IPv4. In principe wijzigt het IP-adres bijna niet, ook al is het dynamisch. Mocht je bijvoorbeeld een keer om een bepaalde reden het modem minimaal 48 uur van de stroom hebben, dan kan dit wel een andere IP triggeren. Hoe dit exact is met een eigen modem en het IP, durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat het soortgelijk gaat zoals wanneer ons modem is aangesloten. Ik denk dat het voor nu dan is afwachten tot je gebruik kunt maken van ons netwerk, zodat je het kunt ervaren! 😊

Super bedankt 

Een dynamisch IP4 is super. Ik ga een Fritzbox 5590 XGS-PON gebruiken, dan voorzie ik geen problemen. In de aanvraag heb ik 5 november as. als aansluit datum geven. Maandag ochtend wordt het glas naar binnen gebracht en dan jullie monteur nog om het te activeren. Ik hoop dat het ½ Nov gereed is. Zodra alles gereed is kom ik terug met de vraag om mijn 5590 als modem te activeren.  


Ishana van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Internet + TV
  • 2395 reacties
  • 26 oktober 2024

Hoi @iko, helemaal goed hoor. Ik wens je een mooi weekend! 😄 Groetjes, Ishana


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen