Skip to main content

Zeer langzaam glasvezel internet, hoge jitter


Geprobeerd om telefonisch geholpen te worden, maar voor technische problemen werd ik doorverwezen naar dit forum. 

Wij hebben nu ongeveer een maand glasvezel internet van Odido (400/400). We merkten al regelmatig dat het erg langzaam was, ondanks dat de speedtest aangeeft dat we wel 400/300 mbit/s halen.

De snelheid van het internet is erg wisselend. Soms werkt het prima, maar erg vaak ook niet. Het laden van een site als NOS.nl (of nu deze community page) duurt dan al snel 20 seconden. Ook het starten van een speedtest (bekabeld) duurt minimaal 30-60 seconden.

We hebben het modem al geregeld van de netspanning afgehaald, maar dit heeft niet geholpen. Ook hebben we hem gereset, maar ook zonder succes. 

Ik hoop dat dit snel kan worden opgelost, want dit is onwerkbaar. Omdat het 5g bereik zeer slecht is in huis, is daar tijdelijk op over gaan ook niet altijd mogelijk. 

Uitgelichte reactie

18 juni 2024

@Robin13579 

Mocht het in de avond weer voorkomen kan je dan eens een laptop bekabeld op de router aansluiten en via het opdrachtenprompt een pingtest laten lopen naar Google met de command ping -n 1000 8.8.8.8?

Je kan het resultaat hier delen.

12 reacties

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4414 reacties
  • 18 juni 2024

Welkom op onze community! @Robin13579 

Goed dat je dit bij ons meldt. Ik help je graag verder, zodat je weer kan genieten van onze diensten! 

Ik ben gelijk het systeem ingedoken om de verbinding uit te meten en ik zie inderdaad dat er iets niet helemaal goed gaat. Wil je mij vertellen wat de lampjes op het modem en het ONT (witte of zwarte kastje in de meterkast) doen (aan/uit, knipperen, kleur)?

Ik kijk dan meteen opnieuw met je mee! 


  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 18 juni 2024

Goedemorgen Teresa,

De drie lampjes branden continue van boven naar beneden:

Power: groen

Connection: groen

Alarm: uit

 

Op het modem knipperen alle lampjes groen, behalve 'power' en '2.5G Wan'. Die laatste twee branden continue. Het knipperen gaat niet constant en, zo lijkt het, willekeurig. 


Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4414 reacties
  • 18 juni 2024

@Robin13579 Super bedankt voor je snelle terugkoppeling! 

Wil je het modem eens op de volgende wijze een herstart geven: Reboot modem | Odido community

Ik sta klaar om je gelijk verder te helpen!


  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 18 juni 2024

Bedankt voor de snelle reactie. In de link staat uitgelegd hoe ik een Zyxel t-50 of t-54 moet resetten. Kan ik dit stappenplan toepassen op een zyxel t-56?


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21706 reacties
  • 18 juni 2024

Hallo @Robin13579 

Hetzelfde geldt voor de Zyxel-T56.


  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 18 juni 2024

@Waqqas bedankt! 👍

@Teresa van Odido ik heb de reboot uitgevoerd. Op dit moment is het internet in elk geval vlot, maar aangezien 's avonds de problemen veruit het grootst waren, houd ik nog even een slag om de arm. 

Kan je zien of het aan jullie kant er nu beter uitziet? 

 


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21706 reacties
  • 18 juni 2024

@Robin13579 

Mocht het in de avond weer voorkomen kan je dan eens een laptop bekabeld op de router aansluiten en via het opdrachtenprompt een pingtest laten lopen naar Google met de command ping -n 1000 8.8.8.8?

Je kan het resultaat hier delen.


Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4414 reacties
  • 18 juni 2024

@Robin13579 Dank je wel voor je terugkoppeling en fijn om te lezen dat het nu goed gaat! Ik heb nogmaals een meting gedaan en deze ziet er nu gelukkig ook goed uit. 

Uiteraard ben ik ook benieuwd of dit zo zal blijven in de avonduren. Mocht dit niet zo zijn, wil je dan de stappen doorlopen zoals benoemd door @Waqqas?


  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 18 juni 2024

Goedenavond @Teresa van Odido en @Waqqas ,

Het internet is sinds ongeveer 19:30 echt onwerkbaar traag. Het laden van deze pagina kost 10-20 seconden, maar ook de NOS duurt weer minimaal 10-20 seconden. Niet alleen sites, maar ook apps hebben hier last van. Het laden van videos duurt zeer lang en ook bellen via whatsapp video zorgt continue voor problemen.

Ik heb de test van Waqqas uitgevoerd, maar ik ben bang dat hier geen antwoord uit komt. Daarom wilde ik ook een speedtest uitvoeren, maar mijn laptop kon geen verbinding krijgen met een server (zie screenshots). Zowel via de browsers als via de native app heb ik minuten lang gekeken naar een laadscherm. Uiteindelijk heb ik via mijn smartphone een test kunnen uitvoeren. Hier is het probleem wel goed duidelijk. Een jitter van boven de 270ms. Ook is duidelijk te zien dat de behaalde snelheid er langzaam opbouwt. 

Op dit forum staan talloze berichten van klanten die met vergelijkbare problemen zitten, dus ik hoop echt dat dit snel kan worden opgelost. Het is namelijk echt onwerkbaar!

 


Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4414 reacties
  • 19 juni 2024

@Robin13579 Dank je wel voor je terugkoppeling. Ik heb nogmaals de verbinding uitgemeten en ik zie nu wel enige verstoring op de lijn.

Om dit zo snel mogelijk voor je op te lossen, heb ik meteen een monteur aangestuurd. Je ontvangt hierover een e-mail met een link om de afspraak in te plannen. 


  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 12 juni 2025

Ik heb hetzelfde probleem als TS op m'n glazvezel. Afgelopen weken was het minder. Nu weer in alle hevigheid terug. Heel irritant. Hoge jitter in de ochtend/avond en zeer traag internet.

 


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14746 reacties
  • 13 juni 2025

Hey ​@rdemoel, ik wil natuurlijk dat je kunt genieten van een stabiel netwerk.

Zou je mij iets meer informatie kunnen geven hierover? Gaat het om een bekabelde verbinding, via wifi of allebei? Is het specifiek in de piekuren (avond) of gebeurt het ook overdag? Heb je toevallig eigen acces points/router aangesloten op je netwerk?

Op mijn lijnmeting zie ik op dit moment geen gekke dingen terug. Zou je ook voor mij eens een bekabelde pingtest willen uitvoeren? Hieronder leg ik uit hoe je dat kunt doen:

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los. Maak een nieuw topic aan als je problemen met hoge ping ervaart. Beantwoord de vragen zorgvuldig.

 

Vragenlijst:

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Alvast bedankt voor de moeite, ik zie je terugkoppeling graag tegemoet!


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen