Skip to main content

2.4 ghz valt weg, hoe op te lossen?

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Wij gebruiken thuis een 2.4ghz en 5ghz netwerk op glasvezel. 2.4ghz wordt oa gebruikt voor de smart apparaten (robot stofzuiger, CV, ventilallatie). Nu valt de 2.4ghz verbinding heel vaak weg. Ik heb al gekeken naar wat instellingen om het te verbeteren maar krijg het niet opgelost. Hoe krijg ik die verbinding stabieler? Tot nu toe zijn we totaal niet tevreden met deze router. We hebben hem ook vaak aan en uit moeten zetten en heb hem in het verleden vaker gereset.

Uitgelichte reactie

22 mei 2025

Hey ​@MFit, welkom op onze community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van je verbinding. Nu ben ik meteen voor je gaan kijken en heb een lijnmeting uitgevoerd. Nu zie ik eigenlijk niet veel geks, allees dat je inderdaad veel apparaten hebt die alleen met de 2.4 Ghz band kunnen verbinden en hierdoor congestie ontstaat. Ook de dekking op een aantal apparaten ziet er slecht uit. Kan je mij een schets geven van waar het modem staat en de apparaten die alleen met de 2.4 Ghz band kunnen verbinden precies staan ten opzichte van het modem?

Daarnaast wil ik voorstellen om een wifipunt op te sturen om te testen of dat beter werkt. Deze is nu de 1e maand gratis. Zou je dat willen proberen? Ik zie je berichtje graag tegemoet!

2 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14854 reacties
  • 22 mei 2025

Hey ​@MFit, welkom op onze community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van je verbinding. Nu ben ik meteen voor je gaan kijken en heb een lijnmeting uitgevoerd. Nu zie ik eigenlijk niet veel geks, allees dat je inderdaad veel apparaten hebt die alleen met de 2.4 Ghz band kunnen verbinden en hierdoor congestie ontstaat. Ook de dekking op een aantal apparaten ziet er slecht uit. Kan je mij een schets geven van waar het modem staat en de apparaten die alleen met de 2.4 Ghz band kunnen verbinden precies staan ten opzichte van het modem?

Daarnaast wil ik voorstellen om een wifipunt op te sturen om te testen of dat beter werkt. Deze is nu de 1e maand gratis. Zou je dat willen proberen? Ik zie je berichtje graag tegemoet!

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 28 mei 2025

Hoi Tommie, dank voor de reactie.

Ook woon in een oud maar recent gerenoveerd huis. Ons modem hangt in de hal, in een houten meterkast. De hal heeft een steense muur met de woonkamer en een glazen schuifdeur. De verdiepingsvloeren (1e verdieping en zolder) zijn van houten balken met gips platen, geen isolatie materiaal hiertussen (bewuste keuze specifiek hier).  

Ik heb 4 apparaten standaard aanstaan op 2.4 ghz. 

1. CV + hydride warmptepomp. Ik weet niet of de thermostaat (woonkamer, bij TV) of het schakelaarskastje op zolder verbindt met het modem. Ik vermoed het schakelaarskastje.
  2. Warmte terug win ventilatie. Deze staat op zolder, dus 2 verdiepingsvloeren er tussen.
  3. Chromecast, tussen steense muur en TV in de woonkamer.
  4. Robot stofzuiger. Vlak bij TV, in de woonkamer.

Vooral de robotstofzuiger heeft grote problemen maar alle apparaten moeten op 2.4 ghz. Ik heb niet het idee dat de verbinding een probleem is Is er een mogelijkheid om die 2.4 ghz band te versterken zodat die niet de hele tijd weg valt? De 5 ghz band blijft wel gewoon aan. 
Zou het helpen als we telefoons standaard op 5 kHz laten verbinden? Hoe stellen we dat in op iOS en Android? Dat maakt de 2.4 ghz band minder vol.
Ik werk liever niet met wifipunten. Heb daar in het verleden niet echt super ervaringen mee. Wel overweeg ik in de toekomst een mesh netwerk te ontwerpen, maar daar heb ik me nog niet in verdiept. 

Groeten,
MFit 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen