Sjaakversteeg schreef:
Gisteren contact gehad. Allerlei instellingen veranderd op modem zonder resultaat. Niemand kan helpen. Maar met deze support zou ik niet weten waarom ik moet blijven.
Ja, alle instellingen veranderen en dan nog een keer kijken of-ie het doet zijn ze hier goed in.
Maar zolang je router de b8 firmware heeft gaat dat niet werken.
Dat realiseerde ik me eind vorig jaar, en heb ze daar toen in deze draad van op de hoogte gesteld, compleet met technische achtergrond waarom andere dingen proberen geen enkele zin heeft als je de regel
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
om de paar minuten in de log van je router terug ziet komen.
Simpele test, zou een heleboel tijd en ergernis bespaard hebben.
Toch is die test volledig genegeerd. en een vraag om hier een sticky topic van te maken en de helpdesk op het hart te drukken dit als eerste te testen weggewuifd.
De nieuwe firmware wordt nu in batches uitgerold, maar er zijn nog 150.000 routers te gaan heb ik vernomen. Ik vraag me af hoeveel daarvan er _geen_ problemen hebben.
“We hadden niet gedacht dat het zo’n grote impact zou hebben” (of woorden van gelijke strekking) gaf @Tommie van Odido mij als reden dat ze het zo aangepakt hebben.
Tsja.
Toen ik dit probleem zelf had, en ontdekte waar het vandaan kwam, en zag dat er behalve mijn Raspberry Pi problemen waren met JBL en Harman Kardon boxen was mijn gedachte: “Holy f*ck! Dat gaat dus zometeen fout bij ieder apparaat dat intern op een beetje moderne Linux draait”.
En dat is, zoals gebleken is, meer dan de helft van de moderne randapparatuur.
En wie heeft er tegenwoordig geen slimme speaker, tablet, deurbel of kamerthermostaat?
Ik heb het idee dat dat besef nog steeds niet is doorgedrongen.
De nieuwe firmware wordt uitgerold in batches (van een paar duizend per dag?)
Daarmee gaat het nog een a twee maanden duren voor iedereen van een update voorzien is.
Dat in de tussentijd tienduizenden mensen niet kunnen printen, muziek luisteren of hun CV ketel kunnen bedienen wordt op de koop toegenomen. “Ja maar, die kunnen zich hier melden en dan krijgen ze de update met voorrang”. Tsja, dan moet je wel weten dat dat zo is. En als de helpdesk het je niet kan of mag vertellen en er geen sticky topic gemaakt mag worden dat je hier meteen op wijst dan krijg je wanhopige klanten die het liefst weg willen (of juist erg blij zijn dat ze “met voorrang” geholpen zijn).
Over dat weg willen: ik zou je contract nog niet opzeggen.
Na update van de firmware werkt alles weer min of meer naar behoren, en je zit nu ruim buiten de proefperiode van twee weken. Als je dan je contract opzegt moet je de rest van het jaar gewoon blijven betalen, ook al maak je er geen gebruik meer van (afkoopsom). En je hebt de kans dat je naheffingen krijgt vanwege het niet terugsturen van apparatuur, ook al heb je bewijs dat het teruggestuurd is (blader het forum er maar op na). Je beroepen op wanprestatie is lastig als er een update beschikbaar was die je gekregen had als je er gewoon om gevraagd had.
Gewoon update laten sturen, en als het een keer werkt blij zijn dat je met een beetje geluk de klantenservice nooit meer nodig hebt. Als het werkt, werkt het.