Skip to main content
Beantwoord

HT801 wil niet registreren op Odido VoIP – alles geprobeerd

Hallo allemaal,

Ik probeer mijn Grandstream HT801 werkend te krijgen met mijn vaste lijn van Odido (voip.t-mobilethuis.nl), maar registratie lukt niet.

🔧 Wat ik heb gedaan:

HT801 instellingen:

• SIP server: voip.t-mobilethuis.nl

• SIP gebruikersnaam: XXXXXXXXX

• Nieuw wachtwoord ingesteld via Mijn Odido (zonder speciale tekens)

• Outbound proxy leeg (ook geprobeerd met zelfde als SIP server)

• NAT Traversal op Keep-Alive

• Registratie: aan

• Keep-Alive interval: 30 sec

• Poorten: SIP = 5060, RTP = 40000 (geen random poorten)

• Alle SIP security opties aan (Check User ID, Allow from Proxy Only, etc.)

Asus ZenWiFi instellingen:

• SIP Passthrough (SIP ALG): uitgeschakeld

• HT801 in DMZ geplaatst

• Poort 5060 en 40000–40018 doorgestuurd via port forwarding

🧪 Wat ik getest heb:

• HT801 volledig gereset en opnieuw geconfigureerd

• Canyouseeme.org getest → Connection refused op 5060

• Zoiper geprobeerd op PC (UDP/TCP/TLS) → voip.t-mobilethuis.nl wordt op geen enkel protocol gevonden

Heeft iemand tips of werkt bij jullie VoIP op Odido wél via een HT801 (of andere ATA)?
Is het mogelijk dat mijn VoIP dienst nog niet geactiveerd is, ondanks dat ik een SIP gebruikersnaam en wachtwoord zie in Mijn Odido? 

Alle hulp is welkom.

Beste antwoord door Spawnreaper

TMTV schreef:

Ik denk dat het makkelijker is om het zo te doen: https://ibb.co/twKjRtdp. Dit zijn mijn instellingen, waarmee het werkt. Zou je deze over kunnen nemen? Dan moet het lukken.

Yeeeeeeyyyyu eindelijk!!! Het werkt!! 
Toch nog een hoop instellingen moeten aanpassen. Het stond bij mij heel anders. Dank dank dank ​@TMTV 🙏🏻 

dank voor alle moeite!

Bekijk origineel

30 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14886 reacties
  • 13 mei 2025

Hey ​@Spawnreaper, welkom op onze communtiy!

Goede vraag en netjes uitgezocht ook. Sinds enige tijd is het juiste serveradres voor VoIP bij Odido gewijzigd naar voip.odido.nl in plaats van voip.t-mobilethuis.nl. Zou je dit kunnen aanpassen in je SIP Server-instelling en daarna opnieuw proberen te registreren?

Je SIP gebruikersnaam en wachtwoord uit Mijn Odido blijven hetzelfde. Outbound proxy kun je in principe leeg laten of ook naar voip.odido.nl zetten. Laat even weten of het hiermee lukt — en anders kunnen we samen nog wat verder troubleshoot-en!

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 13 mei 2025

Aangepast maar helaas nog steeds geen connectie. Mijn laptop in DMZ gezet en Zoiper geprobeerd maar ook geen connectie daar mee. HT801 geeft “Not Registered”

Tanks voor je reactie overigens.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 13 mei 2025

Nieuwe test uitgevoerd. Ik heb een hotspot aangemaakt op mijn iphone (met odido netwerk)

Zoiper gedraaid en geprobeerd een voIP  te draaien met mijn login gegevens en de voip.odido.nl server. 

geen succes. ik begin echt te vermoeden dat er iets bij odido fout gaat. 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 13 mei 2025

Update en vraag over mogelijke VLAN-oplossing

Ik heb inmiddels voip.t-mobilethuis.nl vervangen door het nieuwe voip.odido.nl-adres, zoals geadviseerd.

Tot nu toe nog geen registratie, ondanks het opnieuw instellen van het SIP-wachtwoord en het volledig opnieuw configureren van de HT801.

Ik ben nu aan het overwegen om een TP-Link managed switch (zoals de TL-SG108E) aan te schaffen waarmee ik VLAN 640 kan scheiden van VLAN 300, zodat ik de HT801 direct op VLAN 640 kan laten meedraaien — net als bij de originele Zyxel-modem.

1. Is het splitsen van VLAN 640 en 300 via een managed switch zoals de TP-Link SG108E inderdaad noodzakelijk of zinvol voor het werkend krijgen van VoIP op een eigen ATA zoals de HT801?
  2. Wordt toegang tot voip.odido.nl geblokkeerd tenzij het apparaat op VLAN 640 zit?
  3. Ik heb ook getest via een mobiele hotspot (4G), buiten mijn glasvezelnetwerk, en ook daar kon ik geen verbinding maken met de SIP-server via Zoiper.
    Betekent dit dat het probleem misschien dieper zit — bijvoorbeeld aan de kant van Odido, of dat mijn account niet correct is geactiveerd voor gebruik buiten de Zyxel-modem?

heb je toevallig nog een test in gedachte wat ik kan proberen?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14886 reacties
  • 14 mei 2025

Hey ​@Spawnreaper, ik ben toch benieuwd of we wat over het hoofd zien. ​@TMTV, zou jij hier eens een blik op willen werpen? Wellicht zie jij direct wat er misgaat!   

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1857 reacties
  • 14 mei 2025

Hoi ​@Spawnreaper,

Je hebt zo te lezen al veel geprobeerd en ik zie niet direct iets waar het mis zou kunnen gaan, maar ik denk graag met je mee. Testen heeft alleen zin via je vaste Odido-verbinding. De VoIP-server is niet bereikbaar via andere providers en het mobiele netwerk, dus dat het via de hotspot niet werkt, kan kloppen. Met VLAN 300 en 640 hoef je niks te doen. VLAN 640 was voorheen voor TV, maar wordt met glasvezel niet meer gebruikt. VoIP gaat via internet, maar kan achter de router werken. Je hoeft de HT801 dus niet rechtstreeks aan VLAN 300 te hangen, maar gewoon in je LAN.

Als je de Zyxel aansluit, werkt alles dan wel zoals het zou moeten? Kijk ook even bij Systeemmonitor > VoIP-status. Daar kun je zien of je voip.t-mobilethuis.nl of voip.odido.nl moet gebruiken. Ik heb zelf de HT802 een tijdje in gebruik gehad en daar werkte het al met minimale instellingen. Daarom zou ik aanraden om hem nog een keer te resetten en alleen de VoIP-server en -proxy, gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen en verder niets. Als gebruikersnaam zou je naast je klantnummer + P-nummer (bijvoorbeeld TMT12345P005) ook nog de server erachter kunnen zetten (dus TMT12345P005@voip.t-mobilethuis.nl of TMT12345P005@voip.odido.nl).

Mocht het nog niet werken, kun je dan screenshots posten van je instellingen? Haal persoonlijke gegevens wel weg, maar zo minimaal mogelijk. Een foutje is snel gemaakt en misschien wordt dat zo duidelijk. Hopelijk lukt het met deze tips!

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 14 mei 2025
TMTV schreef:

Hoi ​@Spawnreaper,

Je hebt zo te lezen al veel geprobeerd en ik zie niet direct iets waar het mis zou kunnen gaan, maar ik denk graag met je mee. Testen heeft alleen zin via je vaste Odido-verbinding. De VoIP-server is niet bereikbaar via andere providers en het mobiele netwerk, dus dat het via de hotspot niet werkt, kan kloppen. Met VLAN 300 en 640 hoef je niks te doen. VLAN 640 was voorheen voor TV, maar wordt met glasvezel niet meer gebruikt. VoIP gaat via internet, maar kan achter de router werken. Je hoeft de HT801 dus niet rechtstreeks aan VLAN 300 te hangen, maar gewoon in je LAN.

Als je de Zyxel aansluit, werkt alles dan wel zoals het zou moeten? Kijk ook even bij Systeemmonitor > VoIP-status. Daar kun je zien of je voip.t-mobilethuis.nl of voip.odido.nl moet gebruiken. Ik heb zelf de HT802 een tijdje in gebruik gehad en daar werkte het al met minimale instellingen. Daarom zou ik aanraden om hem nog een keer te resetten en alleen de VoIP-server en -proxy, gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen en verder niets. Als gebruikersnaam zou je naast je klantnummer + P-nummer (bijvoorbeeld TMT12345P005) ook nog de server erachter kunnen zetten (dus TMT12345P005@voip.t-mobilethuis.nl of TMT12345P005@voip.odido.nl).

Mocht het nog niet werken, kun je dan screenshots posten van je instellingen? Haal persoonlijke gegevens wel weg, maar zo minimaal mogelijk. Een foutje is snel gemaakt en misschien wordt dat zo duidelijk. Hopelijk lukt het met deze tips!

Lukt helaas nog steeds niet.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 14 mei 2025

Ik probeer de andere screenshots te plaatsen maar ze zijn zo lang dat de site ze volgens mij niet accepteerd. hoe krijg ik die bij jouw? wetransfer?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1857 reacties
  • 14 mei 2025

@Spawnreaper Ik heb je screenshots bekeken, maar ik zie zo een-twee-drie niks geks. Heb je de gebruikersnaam ook zonder @voip.odido.nl geprobeerd en werkt het met de Zyxel wel (en zo ja, is het inderdaad odido en niet t-mobilethuis)? Ik heb de mijne even niet in de buurt, dus ik kan het niet vergelijken, maar had je de HT801 nog gereset en alleen de server, gebruikersnaam en wachtwoord ingesteld?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 14 mei 2025

In het Zyxel modem stond het zonder. Heb het met en zonder @voip.odido.nl geprobeerd maar maakte niks uit. In het Zyxel modem stond ook voip.odido.nl.

Vreemd genoeg lukte het niet om de factory reset uit te voeren. Ik heb wel een firmware update gedaan van de HT801. Factory default reset meerdere keren geprobeerd. 7, 10, 30 seconden maar ondanks dat de lampjes wel reageerde resette hij niet. erg vaag.

Wat mij opviel is dat ik in het Zyxel modem niet het door mij aangepaste SIP paswoord hoefde op te geven (aangepast op mijn odido). Leek er op dat het default wachtwoord geaccepteerd werd wat blijbaar ergens in het modem staat maar kon het niet terug vinden in de instellingen. Dus mijn vermoeden is dat het aanpassen van het wachtwoord bij odido niet werkt.

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1857 reacties
  • 14 mei 2025

Is hij ook daadwerkelijk geregistreerd via de Zyxel? Als je het wachtwoord aanpast, stuurt hij automatisch het nieuwe naar de Zyxel, dus dat je daar niets hoeft aan te passen klopt. Er schoot me nog wel iets anders te binnen. Enige tijd geleden waren er problemen met het instellen van een eigen VoIP-wachtwoord via Mijn Odido. Ik weet niet of dat inmiddels opgelost is. De meesten kregen dan een foutmelding, maar misschien heb jij hier ook last van. Zou je daarom kunnen proberen om je wachtwoord via onderstaande stappen aan te passen? Het is een flinke omweg, maar het was voor sommigen wel de oplossing, dus toch het proberen waard.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 14 mei 2025

De mijn odido sip wachtwoord aanpassing heb ik gedaan zonder dat het zyxel verbonden was. Begrijp ik je goed dat de wijziging alleen afgerond (ingesteld word) als de odido server het wachtwoord kan updaten in mijn zyxel modem?

Dat zou een hoop verklaren. Ik zal morgen de zyxel weer koppelen en nogmaals het wachtwoord aanpassen via mijn odido. misschien werkt het dan wel. 

het vervelende van dit hele proces is dat je nergens het wachtwoord kan opvragen om te controller of het echt is aangepast. Ik wou nog proberen om een backup file open te breken om het wachtwoord daar op te zoeken maar die is tegenwoordig ook encrypted. 

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1857 reacties
  • 14 mei 2025

Nee, de Zyxel hoeft niet aangesloten te zijn, maar als dat wel zo is, krijgt hij automatisch de wijziging door. Dat hoef je dus niet zelf aan te passen in de Zyxel. Het is inderdaad lastig dat je het wachtwoord nergens kunt zien. Daar heb ik ook geen oplossing voor. Het enige wat ik voor nu aan kan raden is om via de andere procedure het wachtwoord in te stellen. Daar heb ik wel goede ervaringen mee.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 14 mei 2025
TMTV schreef:

Nee, de Zyxel hoeft niet aangesloten te zijn, maar als dat wel zo is, krijgt hij automatisch de wijziging door. Dat hoef je dus niet zelf aan te passen in de Zyxel. Het is inderdaad lastig dat je het wachtwoord nergens kunt zien. Daar heb ik ook geen oplossing voor. Het enige wat ik voor nu aan kan raden is om via de andere procedure het wachtwoord in te stellen. Daar heb ik wel goede ervaringen mee.

Ik ga morgen een poging doen om je handleiding te volgen. 

Wel gek dat odido zelf mij niet te woord wil staan. vreemde service tot nu toe.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 14 mei 2025

Ziet er naar uit dat de “features” functies verwijderd zijn. Of ik kijk verkeerd. Probeer een screenshot toe te voegen maar lukt niet.

zijn maar twee entries die met een F beginnen “fbevents.js” en “frontend-function-event”

misschien hebben ze dit dicht gegooid?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1857 reacties
  • 14 mei 2025

Bij mij is ‘features’ nog steeds zichtbaar. De twee die je noemt, zie ik niet. Weet je zeker dat je op het inlogscherm voor internet en tv zit (internet.odido.nl)?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 15 mei 2025
TMTV schreef:

Bij mij is ‘features’ nog steeds zichtbaar. De twee die je noemt, zie ik niet. Weet je zeker dat je op het inlogscherm voor internet en tv zit (internet.odido.nl)?

Gevonden. Ik zat in odido.nl ipv internet.odido.nl.

De HT801 geeft nu "registered" aan, maar….

• Als ik met het vaste toestel naar mijn mobiel bel krijg ik “Het nummer wat u heeft gebeld is nu niet berijkbaar.
  • Als ik met mijn mobiel naar mijn vaste nummer bel krijg ik dezelfde melding.

Er staat dus denj ik nog iets verkeerd in de instellingen. Heb je mijn PM ontvangen met de screenshots van mijn instellingen?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1857 reacties
  • 15 mei 2025

Als je vanaf je vaste toestel naar je mobiel belt, krijg je dan wel het juiste nummer op je mobiel te zien? En werkt bellen en gebeld worden wel met de Zyxel? Ik heb het idee dat het nummer niet goed overgezet is.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 16 mei 2025

zodra ik vanaf het vaste toestel probeer te bellen komt de oproep niet aan. Ik krijg alleen de melding dat het nummer nu niet bereikbaar is.

Bellen en gebeld worden werkt wel via Zyxel.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 20 mei 2025

Had je de pm met de screenshots toevallig nog bekeken?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1857 reacties
  • 20 mei 2025

Ja, ik heb je screenshots bekeken. Ik had de mijne weer aan willen sluiten (ik gebruik hem al een tijdje niet meer), maar ik kan hem niet meer vinden. Anders had ik je instellingen overgenomen om wat dingen uit te proberen. Kun je ‘Use Random SIP Port’ eens aanzetten? Ik denk dat die instelling de beste kans op succes geeft. Werkt dit?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 20 mei 2025

Aangepast. Helaas. Zelfde. Niet bellen of gebeld worden. “Het nummer wat u heeft gebeld is nu niet bereikbaar”

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 23 mei 2025

Even een bericht omdat ik bang ben dat dit topic gesloten word. 

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1857 reacties
  • 26 mei 2025

Sorry voor de late reactie. Ik moest even zoeken naar mijn toestel, maar ik heb hem gevonden. Ik heb bij mij wat instellingen aangepast tot het niet meer werkte en dat was bij de instelling ‘SIP URI Scheme When Using TLS' op het tabblad ‘FXS PORT'. Die staat bij jou op ‘sips’ en bij mij op ‘sip’. Zou je die eens aan kunnen passen? Daarna moest ik wel de ATA opnieuw opstarten. Kun je proberen of dat werkt?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 17 reacties
  • 26 mei 2025

Aangepast en herstart gedaan. maar helaas. geen verandering.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen