Beste Odido Support medewerker,
Kreeg gisteren mijn eerste factuur doorgestuurd van mijn nieuwe abonnement,
wat ik per 16 januari 2025 ben aangegaan.
Schrok in eerste instantie van wat mij “per maand” zou worden doorberekend.
Zo staat het er namelijk “letterlijk” in die berichtgeving.

Bij nadere bestudering, naar de details, betrof het een factuur voor pakweg anderhalve maand.
Die eerste berichtgeving is al “kwalijk”, want het suggereert iets anders dan is overeengekomen.
Ofwel een “kromme” wijze van communiceren.
Kunt U als Support medewerker niets aan doen, dat een Odido ICT afdeling dit niet beter in hun doorreken modellen in een overzicht opneemt, of in ieder geval juist Nederlands taalgebruik hanteert,
om dit soort manco’s in berichtgeving uit te sluiten. (Kunt U aan uw bedrijfsleiding doorgeven voor aanpassing).
Echter dieper de details bestuderend klopt, de doorrekening nog steeds niet.
Ik vermoed dat al direct een jaarlijkse “inflatie correctie” is meegenomen in de opbouw van de factuur.
(Wat uiteraard dan ook de komende perioden zal worden meegenomen, als ik niet zo alert zou zijn).
Ik wil u erop wijzen dat duidelijk in de Odido Algemene voorwaarden een artikel is opgenomen m.b.t. inflatie correctie. Meteen bovenste download regel bij de volgende verwijzing:
https://www.odido.nl/voorwaarden
Directe download van het bewuste PDF document < Algemene voorwaarden PDF >
9. Odido is gerechtigd om ieder jaar in januari haar tarieven aan te passen als gevolg van inflatie. Deze aanpassing wordt gebaseerd op de jaarmutatie CPI (Consumenten-prijsindexcijfer) van het CBS in de maand juni van het voorafgaande jaar. Odido voert geen inflatiecorrectie door als er drie maanden of minder van je overeenkomst verstreken zijn.
Als de overeenkomst pas vanaf 16 januari 2025 van kracht is. (Toen is de verbinding opgeleverd).
(In december 2024 "besteld”). Mag pas in januari 2026 die inflatie correctie worden toegepast.
Een schermafdruk van een deel (zonder de persoonlijke gegevens), van de overeenkomst.

Dat zijn de kosten in de overeenkomst per maand “nu” inclusief de verrekende kortingen.
Met alle plussen en minnen, “zonder kortingen” is het abonnement € 60,- per maand.
En niet € 62,50 zoals in de berekening wordt opgevoerd.
(De deel-factuur over januari “zonder korting” klopt derhalve ook niet. Moet minder zijn dan € 30,-
omdat de periode vanaf 16 Januari minder dan de helft is van een maandperiode).

Graag corrigeren.
Het pleit niet voor de ICT administratieve vaardigheden die binnen de organisatie in rekenmodellen worden meegenomen voor afhandeling van facturen. Datgene wat mij overkomt in die automatische verwerking, zal beslist niet als incident op zichzelf staan. Andere nieuwe Odido gebruikers zullen naar ik vermoed eveneens met vergelijkbare fouten te maken hebben (of krijgen).
Dat levert een hoop onnodige manuren op
aan “nabewerking” van medewerkers om te corrigeren.
(Klantgegevens zijn in mijn forum profiel opgenomen).
-