Skip to main content

Snelheid Lan poort in eens laag?

Goedendag,

Merkte dat ik de laatste tijd (waarschijnlijk na laatst een buurt storing van het netwerk) weer een lage down en up stream had. 
Na modem gereset en router ook bleef dit probleem zowel bedraad als via WiFi. Kabels zijn goed allemaal gecheckt. 
Uit eindelijk kwam ik toch uit dat het niet aan mijn netwerk lag. In de Modem van Odido stond de snelheid van de poort in eens op 100 ipv 1000 en met geen mogelijkheid dit te wijzigen. Vanaf installatie jaren terug zit de aansluiting al via die poort aan gesloten. Snelheid blijft ook zo laag ook als ik de rest er uit haalde. Als laatste geprobeerd om het dan maar in een andere poort te steken en waar rempel het werkt weer of volle toeren. Nu is dus mijn vraag is de modem nog wel in orde?

Uitgelichte reactie

21 mei 2025

G_r_u_m_p_i_e schreef:

Na modem gereset en router ook bleef dit probleem...

Modem en router? Bij glasvezel? Wat noem jij dan modem?

Bij glasvezel is de Zyxel router die je krijgt van Odido gewoon een router. De ONT zou je dan de ‘modem’ kunnen noemen (overigens benoemd Odido die ook vaak verkeerd hoor). Maar je zegt verderop dat je inlogt op de modem om de snelheid van de poort te zien. Bedoel je dan inloggen op de ONT (wat volgens mij maar bij een zeer beperkt aantal ONT’s mogelijk is).

Als je het hebt als modem over de Zyxel (wat bij glasvezel dus een router is), en over een router, heb je dan NOG een router achter de Zyxel staan?? Indien dat het geval is, is het dan niet een idee om die router gewoon direct aan de ONT te hangen (en de Zyxel over te slaan).

Zo niet… bij het inloggen op de Zyxel, heb je het in je tekst dan over de WAN poort die op 100M/Full staat of de LAN poort? De WAN poort kan eigenlijk niet want de kabel daarvan kun je niet in een andere poort stoppen.

Dus… over welke poort heb je het die op 100M/Full blijft steken soms.

PS. Bij glasvezel met een oude T-50 (als dat inderdaad je huidige Zyxel is) zou die sowieso inderdaad wel eens vervangen mogen worden.

9 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1459 reacties
  • 21 mei 2025
G_r_u_m_p_i_e schreef:

Na modem gereset en router ook bleef dit probleem...

Modem en router? Bij glasvezel? Wat noem jij dan modem?

Bij glasvezel is de Zyxel router die je krijgt van Odido gewoon een router. De ONT zou je dan de ‘modem’ kunnen noemen (overigens benoemd Odido die ook vaak verkeerd hoor). Maar je zegt verderop dat je inlogt op de modem om de snelheid van de poort te zien. Bedoel je dan inloggen op de ONT (wat volgens mij maar bij een zeer beperkt aantal ONT’s mogelijk is).

Als je het hebt als modem over de Zyxel (wat bij glasvezel dus een router is), en over een router, heb je dan NOG een router achter de Zyxel staan?? Indien dat het geval is, is het dan niet een idee om die router gewoon direct aan de ONT te hangen (en de Zyxel over te slaan).

Zo niet… bij het inloggen op de Zyxel, heb je het in je tekst dan over de WAN poort die op 100M/Full staat of de LAN poort? De WAN poort kan eigenlijk niet want de kabel daarvan kun je niet in een andere poort stoppen.

Dus… over welke poort heb je het die op 100M/Full blijft steken soms.

PS. Bij glasvezel met een oude T-50 (als dat inderdaad je huidige Zyxel is) zou die sowieso inderdaad wel eens vervangen mogen worden.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 116 reacties
  • 21 mei 2025

Morgen

De T-50 hangt direct aan de ont dat klopt. Je hebt gelijk dat het qua benamelijk lastig is. Helaas direct op ont aansluiten niet werkzaam te krijgen voor me. Weet de wanpoort kan ik nergens anders instoppen het gaat echt om de kan poorten naar de rest van de spullen. Deze stond in eens op de 100M/ full terwijl dat 1000 moet zijn. 
het werkt nu wel weer op een andere poort maar wel raar dat dit in eens gebeurd en niet meer terug springt.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21573 reacties
  • 21 mei 2025

Hallo ​@G_r_u_m_p_i_e 

de poort sprint vanzelf naar 100m of 1000m, dat kan je niet wijzigen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1459 reacties
  • 21 mei 2025

@G_r_u_m_p_i_e Wat is de snelheid van de WAN poort als dat gebeurd? Blijft die op 1000M/Full staan? Want dan zou wifi wel boven de 100Mbps uit moeten komen.

Je bedoeld dus dat de LAN poort op 100M/Full blijft hangen en je een andere LAN poort gebruikt. Het enige dat ik me voor kan stellen is dat tijdens de communicatie met het aangesloten apparaat iets mis gaat (bekabeling of iets anders) waardoor de verbinding zelf terugvalt naar 100. Opnieuw de kabel eruit en erin zou dan opnieuw onderhandeld worden over link snelheid (die op dat moment weer 1000 zou kunnen zijn). Wel raar dat dat dan niet in dezelfde poort werkt maar wel in een andere.

Je had het overigens ook nog over een router (naast het restarten van de modem). Heb je nu inderdaad nog een andere router erachter hangen. Zoja, welk merk en type? Want als dat een moderne is dan kunnen we e.v. wel helpen om die aan de gang te krijgen direct op de ONT.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 116 reacties
  • 21 mei 2025

Wan poort blijft wel zelfde maximale snelheid. De lan poort niet.

vandaar dat ik het hier even neer gooi, zodat men dat ook eens kan checken als ze een probleem onder vinden.

Belangrijkste is dat het nu wel weer voluit werkt op andere poort.

Heb zelf de mesh van deco x60 (v1) er achter hangen met bedrade backbone, maar alleen voor de WiFi

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1459 reacties
  • 21 mei 2025
G_r_u_m_p_i_e schreef:

Heb zelf de mesh van deco x60 (v1) er achter hangen met bedrade backbone.

Als je de eerste Deco in router-mode zet via de App onder "Meer" kun je ook VLAN 300 instellen en zou de hele Zyxel er tussenuit kunnen.

Gaat prima, zie ook hier

• Auteur
  • is een King Poster
  • 116 reacties
  • 21 mei 2025

Dat klopt echter moet ik dan meer aanpassingen maken ivm de weinige lan poorten op de deco

Maar bedankt voor de link wellicht toch weer eens naar kijken hoe de situatie nu is.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 116 reacties
  • 21 mei 2025

@rvk01 weet je toevallig dan ook wat ik bij internet V-lan ID moet instellen? Kan tussen 1-4094.

De prioriteit kan ik wel instellen op 0 , maar nergens staat dus wat er bij de andere moet anders is het niet in te stellen / op te slaan. ☺️

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1459 reacties
  • 21 mei 2025
G_r_u_m_p_i_e schreef:

@rvk01 weet je toevallig dan ook wat ik bij internet V-lan ID moet instellen? Kan tussen 1-4094.

De prioriteit kan ik wel instellen op 0 , maar nergens staat dus wat er bij de andere moet anders is het niet in te stellen / op te slaan. ☺️

VLAN ID is die 300.

Onderstaand plaatje even ergens vandaan geplukt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen