Hallo,
Afgelopen vrijdag is mijn internet abbonement omgezet van 1Gbps naar 2Gbps, na telefonisch verlengen en upgraden van mijn oude abbonnement.
Ik merkte vrijdag dat circa na 15min sinds het telefonisch gesprek met Odido, mijn internet geheel was uitgevallen, wat waarschijnlijk was omdat ze administratief het aangepast hebben. Dat zag ik ook terug in mijn odido omgeving. Deze staat na op 2Gbps abbonement.
Na een reset van mijn eigen ASUS modem en de ONT (wit kastje, 10sec reset button indrukken) werkte de download weer OK (max 945mbps ivm dat de laptop niet meer aan kan), maar de upload bleef 3-8Mbps (terrwijl dit voorheen rond de 800-900Mbps was).
Op het forum hier las ik dat de Zyxel eerst even moet worden terug geplaatst zodat de snelheid/profiel goed kan ingeregeld worden?? Vaag verhaal, maar afijn dat heb ik terug geplaatst. En na een reset van wederom de ONT en de aangesloten Zyxel router, werkt zowel de download als upload weer goed.
Het Zyxel modem laat ook zien: Ethernet WAN = 2500M/Full
Speedtest via Google laat dit zien, wat OK is:
929.4 Mbps (downloaden)
614.1 Mbps (uploaden)
Echter wat mij opvalt is dat de snelheid van downloaden vanuit een betaalde nieuws-server precies sinds de omzetting heel erg achterblijft van wat het oude was (nu 6-11Mbps, voorheen 25-29Mbps). Dat kon ik zien aan een lopende download die op het moment na de omzetting helemaal inzakte.
Dit is zowel het geval als met de Zyxel router er tussen als rechtstreeks via mijn eigen ASUS router, aan de rest van het netwerk is niks veranderd (untouched), kabels zijn allemaal OK CAT6a.
Is wellicht de omzetting nog niet helemaal gereed of goed verlopen? Want hoelang duurt dat meestal? Ik lees 30min tot 1-2 dagen? Kan iemand dat hier checken? Op dit moment zit het Zyxel router er weer tussen om een eventuele check te kunnen doen.