Skip to main content

Van 1Gbps naar 2Gbps omgezet?

Hallo,

Afgelopen vrijdag is mijn internet abbonement omgezet van 1Gbps naar 2Gbps, na telefonisch verlengen en upgraden van mijn oude abbonnement.

Ik merkte vrijdag dat circa na 15min sinds het telefonisch gesprek met Odido, mijn internet geheel was uitgevallen, wat waarschijnlijk was omdat ze administratief het aangepast hebben. Dat zag ik ook terug in mijn odido omgeving. Deze staat na op 2Gbps abbonement.

Na een reset van mijn eigen ASUS modem en de ONT (wit kastje, 10sec reset button indrukken) werkte de download weer OK (max 945mbps ivm dat de laptop niet meer aan kan), maar de upload bleef 3-8Mbps (terrwijl dit voorheen rond de 800-900Mbps was).

Op het forum hier las ik dat de Zyxel eerst even moet worden terug geplaatst zodat de snelheid/profiel goed kan ingeregeld worden?? Vaag verhaal, maar afijn dat heb ik terug geplaatst. En na een reset van wederom de ONT en de aangesloten Zyxel router, werkt zowel de download als upload weer goed.

Het Zyxel modem laat ook zien:  Ethernet WAN = 2500M/Full

Speedtest via Google laat dit zien, wat OK is:

929.4 Mbps (downloaden)

614.1 Mbps (uploaden)

Latentie: 5 ms
Server: Amsterdam

Echter wat mij opvalt is dat de snelheid van downloaden vanuit een betaalde nieuws-server precies sinds de omzetting heel erg achterblijft van wat het oude was (nu 6-11Mbps, voorheen 25-29Mbps). Dat kon ik zien aan een lopende download die op het moment na de omzetting helemaal inzakte.

Dit is zowel het geval als met de Zyxel router er tussen als rechtstreeks via mijn eigen ASUS router, aan de rest van het netwerk is niks veranderd (untouched), kabels zijn allemaal OK CAT6a.

Is wellicht de omzetting nog niet helemaal gereed of goed verlopen? Want hoelang duurt dat meestal? Ik lees 30min tot 1-2 dagen? Kan iemand dat hier checken? Op dit moment zit het Zyxel router er weer tussen om een eventuele check te kunnen doen.

Uitgelichte reactie

23 februari 2025

Kun je je download lijntjes eens maximeren of een max. snelheid in je download cliënt instellen (en die dan op 20 of 25Mbps zetten).

Moeten dat je lijn te vol getrokken wordt (wegens niet ondersteunen van >1Gbs) en stort de hele boel in.

(Je zag dit vroeger bv ook vaak bij full duplex wanneer je de lijn vol trekt er geen retour signaal meer kan zijn.)

25 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1045 reacties
  • 23 februari 2025

Kun je je download lijntjes eens maximeren of een max. snelheid in je download cliënt instellen (en die dan op 20 of 25Mbps zetten).

Moeten dat je lijn te vol getrokken wordt (wegens niet ondersteunen van >1Gbs) en stort de hele boel in.

(Je zag dit vroeger bv ook vaak bij full duplex wanneer je de lijn vol trekt er geen retour signaal meer kan zijn.)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 23 februari 2025

Dank voor je reactie.

Het aantal connecties stond op 30, deze nu verhoogt naar 100 (max toegestane aantal bij de usenet provider). De Max line speed gezet op 25 Mb/s. Echter blijft de download laag 8-11 Mbps

Als ik in sabnzbd de status check uitvoer krijg ik dit:

Download folder speed  - 113.5 MB/s
Complete folder speed  - 109 MB/s
Internet Bandwidth  - 8.93 MB/s 71.44 Mbps

Bij een test download vanuit sabnzb status scherm van 1 GB file zie ik dat 100/100 connections worden gebruikt, met een gemiddelde snelheid van 10.4 MB/s.
Ik heb sabnzbd ook al een restart gegeven zonder verbeterd resultaat.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 23 februari 2025
Chris121212 schreef:

Het aantal connecties stond op 30, deze nu verhoogt naar 100 (max toegestane aantal bij de usenet provider). Echter blijft de download laag 8-11 Mbps

Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik bedoelde dat je de connecties moet verlagen. Als je download snelheid te snel voor je netwerk wordt, dan zou alles in kunnen storten. En aangezien je mogelijke snelheid nu hoger ligt dan je netwerk aan kan, zou dat dus kunnen gebeuren. Je zou de connecties bv noemen verlagen naar 10. Misschien dat de echte download snelheid dan onder de 1Gbps blijft waardoor je netwerk blijft werken.

Hoeveel zou er over 1 connectie kunnen gaan? Je zou dan 900Mbs moeten delen door die snelheid en zoveel connecties instellen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 23 februari 2025

Ps. Ik zie dat je bij de instellingen van sabnzb ook de maximum snelheid van je internet lijn op kunt geven (bij General en dan onderaan bij Tuning). Die moet je op 900Mbps zetten omdat je netwerk niet meer aankan. Je wil niet boven die snelheid komen want dan gaat het mis. 

Of je zet de snelheid op 1000Mbps en daaronder het percentage de linespeed op 90%.

Zolang je de hardware nog niet hebt kun je in ieder geval geen 2Gbps instellen of halen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20821 reacties
  • 23 februari 2025

Hallo ​@Chris121212 

De 2500 m/full in de Zyxel router is de link snelheid.

Je hebt een Zyxel-T56 en Huawei XGSPON ONT? De bestelling in je Odido account staat ook als afgerond?

Sluit eens een laptop of pc rechtstreeks bekabeld aan op de 2.5G LAN poort van de Zyxel, doe een speedtest met de Ookla speedtest app en deel een screenshot van je scherm (volledige scherm) hier.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 23 februari 2025

​@Waqqas Die test was al gedaan. 

Het Zyxel modem laat ook zien: Ethernet WAN = 2500M/Full

Speedtest via Google laat dit zien, wat OK is:

929.4 Mbps (downloaden)

614.1 Mbps (uploaden)

Latentie: 5 ms

Server: Amsterdam

De computer en netwerk kan de 2Gbps niet aan (en dat wordt ook gezegd). Het probleem is dat de download snelheid in sabnzb nu lager is dan toen het abonnement nog 1Gbps was. Maar volgens mij komt dat omdat je nu met 2Gbps op de WAN lijn je hele netwerk kunt overbelasten (een beetje het verhaal wat je vroeger bij 100Mbps netwerkkaarten had met full duplex en je snelheid maar 5Mbps aangaf, tot je half duplex instelde en in een keer weer hogere snelheid had, ik kan me die tijd nog wel herinneren 😂). Als je hardware het niet aan kan, dan moet je die ook niet overbelasten omdat de WAN het wel aan kan. Toen de WAN nog 1Gbps was, was dat de limiterende factor. Nu dat niet meer zo is, krijg je een onstabiel netwerk waardoor je download instort.

Dus... zorg ervoor dat sabnzb niet boven de 900Mbs binnen probeert te trekken en probeer het nog eens.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 23 februari 2025

Ok, ik heb de max connections nu op 10 gezet, en de max line speed op 200 Mb/s gezet bij een percentage van 50% wat sabnzbd max mag gebruiken.Hierdoor zet ik dan vast dat het max 1 Gbps is volgens mij.

Usenet provider geeft mij 2000 Mbit/s met maximaal 100 verbindingen.

Maar de donwload snelheid in sabnzbd komt nu niet boven de 4MB/s uit :-(

sabnzbd:

Percentage of line speed
Advanced
Which percentage of the line speed should SABnzbd use, e.g. 50. This value is used as the default value when SABnzbd starts.
Setting a value of 0 disables any limit.
Maximum line speed

Set how fast your internet connection is, in bytes/sec.
NOTE If you have an ISP-speed of 10Mbit/sec, you should enter 1MB/s here.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 23 februari 2025

Nee, de max line speed is je maximum internet snelheid. Niet de snelheid van een connectie. Maar je moet dan heb 2Gbps gebruiken maar de maximum snelheid van je netwerk/computer. Daar moet je dus 850Mbps of 900Mbp invullen (zodat je wat veilig zit). Dan kun je de perventage op 100 houden. Of je vult 1000Mbps in (max van je netwerk) en dan bij percentage 85 of 90%.

Dan de connecties... Nu je de max snelheid hebt opgegeven zou je de connecties weer op 50 kunnen zetten. sabnzb zal er nu nl tozh zelf voor zorgen dat die connectie afgeknepen worden zodat je snelheid niet boven die 850/900 Mbps uitkomt (als het goed is).

Dan zou je de optimale snelheid moeten zien (weer wat ie was voor je abonnement wijziging).

Oops. Ze vragen daar MB/s. Dan moet je natuurlijk 85MB/s of 90MB/s opgeven.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 23 februari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Chris121212 

De 2500 m/full in de Zyxel router is de link snelheid.

Je hebt een Zyxel-T56 en Huawei XGSPON ONT? De bestelling in je Odido account staat ook als afgerond?

Sluit eens een laptop of pc rechtstreeks bekabeld aan op de 2.5G LAN poort van de Zyxel, doe een speedtest met de Ookla speedtest app en deel een screenshot van je scherm (volledige scherm) hier.

Speedtest laptop gaat prima, die geeft 940/920 aan. Ook via Wifi 6 verbinding met telefoon, dan Oakla speed test (down/up = 945/600)

Het is usenet dat echt achterblijft.

Bestelling staat op afgerond.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 23 februari 2025
rvk01 schreef:

Nee, de max line speed is je maximum internet snelheid. Niet de snelheid van een connectie. Maar je moet dan heb 2Gbps gebruiken maar de maximum snelheid van je netwerk/computer. Daar moet je dus 850Mbps of 900Mbp invullen (zodat je wat veilig zit). Dan kun je de perventage op 100 houden. Of je vult 1000Mbps in (max van je netwerk) en dan bij percentage 85 of 90%.

Dan de connecties... Nu je de max snelheid hebt opgegeven zou je de connecties weer op 50 kunnen zetten. sabnzb zal er nu nl tozh zelf voor zorgen dat die connectie afgeknepen worden zodat je snelheid niet boven die 850/900 Mbps uitkomt (als het goed is).

Dan zou je de optimale snelheid moeten zien (weer wat ie was voor je abonnement wijziging).

Oops. Ze vragen daar MB/s. Dan moet je natuurlijk 85MB/s of 90MB/s opgeven.

settings nu zijn:

-connecties newsserver 75 (van de 100)

-max line speed 90 MB/s

-percentage line 90%

Dit geeft nog steeds een bedroevend laag resultaat van downloads via usenet: 8-9 MB/s ipv de oude snelheid die ruim het 3 dubbele was.

Ook het varieren van het aantal connecties 25/50/75/100 geeft geen verbetering.

Ik las ook wat over de SSL cipher die wellicht wat kan betekenen, deze staat nu leeg en default dan op TLSv1.3 (TLS_AES_256_GCM_SHA384), als ik bv AES128 als SSL Cipher afdwing, veranderd er niks qua download snelheid van usenet.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 23 februari 2025

Hoe nu verder?

Ik ben eigenlijk zo ver dat ik maandag de upgrade weer laat terug draaien naar 1Gb abbo.

Als ik het goed begrijp heeft een hogere snelheid geen zin als het achterliggende netwerk daarvoor niet geschikt is? Wat eigenlijk dan dus inhoud dat ik dan een nieuwe Router zou moeten kopen die 2.5Gbps ports heeft ipv 1Gbps, bv ASUS BE86U ? Dan zal ik geen problemen meer hebben?

Of nog even wachten of Odido support verder nog wat kan betekenen voor mij hier? Gegevens staan in mijn account als ze iets op afstand willen testen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 23 februari 2025
Chris121212 schreef:

Wat eigenlijk dan dus inhoud dat ik dan een nieuwe Router zou moeten kopen die 2.5Gbps ports heeft ipv 1Gbps, bv ASUS BE86U ? Dan zal ik geen problemen meer hebben?

Niet alleen een nieuwe router (je zou ook de Zyxel kunnen gebruiken) maar ook nieuwe switches en een nieuwe netwerkkaart in je computer. Had je dit nu ook getest met de Zyxel, want ook de Asus zou nu aan zijn limiet kunnen zitten, de Zyxel zelf is in ieder geval wel voor die snelheid gemaakt.

Je zei dat je voorheen 29MB/s haalde. Dus je zou de limiet nog op 40MB/s kunnen zeggen (gewoon om even te kijken of dat wel lukt, misschien heeft je usenetprovider ook een limiet).

Maar feit blijft dat je alleen optimaal van die snelheid gebruik kunt maken als je hele netwerk hier natuurlijk mee om kan gaan. Of deze lagere snelheid die je nu hebt exact daaraan ligt kan ik ook niet met zekerheid zeggen maar de limitatie van je netwerkkaart (en Asus router als je die er weer tussen hebt) zal zeker niet meehelpen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 24 februari 2025
rvk01 schreef:
Chris121212 schreef:

Wat eigenlijk dan dus inhoud dat ik dan een nieuwe Router zou moeten kopen die 2.5Gbps ports heeft ipv 1Gbps, bv ASUS BE86U ? Dan zal ik geen problemen meer hebben?

Niet alleen een nieuwe router (je zou ook de Zyxel kunnen gebruiken) maar ook nieuwe switches en een nieuwe netwerkkaart in je computer. Had je dit nu ook getest met de Zyxel, want ook de Asus zou nu aan zijn limiet kunnen zitten, de Zyxel zelf is in ieder geval wel voor die snelheid gemaakt.

Je zei dat je voorheen 29MB/s haalde. Dus je zou de limiet nog op 40MB/s kunnen zeggen (gewoon om even te kijken of dat wel lukt, misschien heeft je usenetprovider ook een limiet).

Maar feit blijft dat je alleen optimaal van die snelheid gebruik kunt maken als je hele netwerk hier natuurlijk mee om kan gaan. Of deze lagere snelheid die je nu hebt exact daaraan ligt kan ik ook niet met zekerheid zeggen maar de limitatie van je netwerkkaart (en Asus router als je die er weer tussen hebt) zal zeker niet meehelpen.

Ik heb zojuist nog wat testen gedaan.

settings nu:

• 8 connecties
  • max line speed 50 MB/s
  • percentage 90%

Bij sabnzb is de Internet Bandwidth 27.38 MB/s (219.04 Mbps), wat dus weer de oude normale snelheid is. Een aantal test downloads van 1GB file komen binnen met 25-26 MB/s.

Bij het verhogen van de connecties naar 10 stuks, zakt de download snelheid naar circa 20-22 MB/s, bij verlagen connecties naar 6 is de download snelheid nog steeds rond de 25-26 MB/s. Lager dan 6 (5 connecties) zorgt voor inzakken van de snelheid naar 19-20 MB/s.

Een ‘echte’ download van een 50GB, welke eerst met 5-8 MB/s binnen kwam, loopt nu met 20-25MB/s binnen.

Verschil met testen gisteravond is dat er nu geen netflix/spotify etc. gebruikt wordt door de medewoners, waardoor de snelheid beinvloed wordt.

Zal het helpen om de ASUS (welke achter de Zyxel router nu zit) in een 1Gbps port aan te sluiten ipv de 2.5Gbps port? Zodat deze en soort van begrenst wordt. En dan later de Asus vervangen door een BE86U type met alleen maar 2.5Gbps ports?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 24 februari 2025
Chris121212 schreef:

Zal het helpen om de ASUS (welke achter de Zyxel router nu zit) in een 1Gbps port aan te sluiten ipv de 2.5Gbps port? Zodat deze en soort van begrenst wordt.

Ja, want de Asus kan die 2Gbps toch niet aan. Dus die kan net zo goed op LAN 2-3. Maar normaal zou ik de Asus helemaal niet achter de Zyxel hangen want dan heb je dubbele NAT.

Had je de tests ook direct met computer op de Zyxel gedaan? 

Of een nieuwe Asus gaat helpen weet ik niet want zolang je computer (netwerkkaart) met sabnzb het niet aan kan lijkt het mij weinig zin hebben die te vervangen. De computer netwerkkaart zou het eerste aan de beurt moeten zijn. Die kan je dan aan de Zyxel uittesten of je bij de usenet provider wel op hogere snelheid kunt komen. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 24 februari 2025
rvk01 schreef:
Chris121212 schreef:

Zal het helpen om de ASUS (welke achter de Zyxel router nu zit) in een 1Gbps port aan te sluiten ipv de 2.5Gbps port? Zodat deze en soort van begrenst wordt.

Ja, want de Asus kan die 2Gbps toch niet aan. Dus die kan net zo goed op LAN 2-3. Maar normaal zou ik de Asus helemaal niet achter de Zyxel hangen want dan heb je dubbele NAT.

Had je de tests ook direct met computer op de Zyxel gedaan? 

Of een nieuwe Asus gaat helpen weet ik niet want zolang je computer (netwerkkaart) met sabnzb het niet aan kan lijkt het mij weinig zin hebben die te vervangen. De computer netwerkkaart zou het eerste aan de beurt moeten zijn. Die kan je dan aan de Zyxel uittesten of je bij de usenet provider wel op hogere snelheid kunt komen. 

Downloaden van usenet gaat via/op mijn NAS (DS415+,waar sabnzbd in een docker draait) welke 1 Gbps ports heeft (enkelvoudig aangesloten). Het aansluiten van de NAS rechstreeks op de Zyxel gaat niet zo 1-2-3 lukken en zal weinig verschil maken denk ik door de 1Gbps port.

Mijn netwerk is als volgt:

Glasvezel ISRA(?) -> ONT -> Zyxel EX5601 -> ASUS AC86U -> Zyxel GS1900 switch ->  Clients (PC/NAS/Mediaplayer etc.). Alles in met Cat6a bekabeld.  Netwerk was voorheen (1Gbps ipv 2Gbps glasvezel abbonement) zonder de Zyxel, wat al maanden prima werkte.

De Zyxel staat in de meterkast en fungeert enkel als ‘doorgeefluik’, de ASUS staat in huiskamer en verzorgt WiFi/DHCP/DNS etc.

Downloaden van files op de laptop rechstreeks aangesloten op de Zyxel en ASUS gaat trouwens altijd al een stuk sneller (55-60MB/s) dit komt denk ik door de NVMe drive van de laptop. De NAS heeft HDDs (4x in SHR config).

Software (merlin) support voor de huidige ASUS router is er niet meer, deze router staat dan ook op de nominatie om vervangen te worden. Vandaar de vraag voor de ASUS BE86U router of dat wat verbetering zal brengen.

Volgende stap zal dan wellicht moeten zijn om ook de Zyxel GS1900 switch te vervangen door denk ik een Zyxel XMG-108HP, maar de clients blijven dan op 1Gbps zitten. 

Dus heeft dit alles dan wel zin? Had gehoopt dat met dit upgrade pad elke client tegelijk zonder elkaar te hinderen voluit gebruik kan maken van de (1Gbps) connectie, totdat uiteraard de 2Gbps WAN vol zit (wat ik niet verwacht dat dit in de praktijk voorkomt).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 24 februari 2025

​@rvk01 ik heb nog een reactie geplaatst die eerst reviewed moet worden door een moderator???

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 24 februari 2025
Chris121212 schreef:

​@rvk01 ik heb nog een reactie geplaatst die eerst reviewed moet worden door een moderator???

Dat kan. Dat komt wel eens voor... vaak als je linkjes gebruikt in een post 🙃 Kwestie even wachten tot een moderator de spam-lijst doorneemt 😮

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 25 februari 2025

​@rvk01 Het wachten totdat de reactie door een moderator wordt goedgekeurd duurt wel erg lang. Dus ik zal het nogmaals hieronder neerzetten. Zaten trouwens geen links in die post.

Het downloaden van usenet bestanden gaat bij mij rechtstreeks op mijn DS415+ NAS. Hierop draait sabnzbd in een docker. Het rechtsreeks aansluiten van de NAS op de Zyxel is lastig, en heeft denk ik weinig zin daar de NAS ook enkel 1Gbps ports heeft (en zit ook met 1Gb port aangesloten).

Laptop rechtsreeks op de Zyxel of achter de ASUS haalt wel hogere download snelheden (55-60Mb/sec), maar dit komt doordat de laptop voorzien is van een NVMe drive met veel hogere W/R snelheden dan de HDDs van de NAS (4st in SHR config setup).

glasvezel FTU >> ONT >> Zyxel EX56 >> ASUS AC86U >> Zyxel GS1900 switch >> Clients (Laptop/TV/NAS etc.). 

Alles is aangesloten met CAT6a bekabeling . De Zyxel staat in afgesloten meterkast en is slechts ‘doorgeef luik’ naar de ASUS router die zorgt voor DHCP/DNS/Wifi etc. De ASUS staat centraal in de huiskamer gepositioneerd, zodat wifi door hele huis/tuin/zolder overal prima is.

De ASUS router wordt niet meer supported sinds december (merlin), en staat dan ook op de nominatie om vervangen te worden door de ASUS BE86U. Vandaar de vraag of deze router (met allemaal 2.5Gb ports) het issue zal gaan oplossen.

Of zal dan ook de switch moeten worden vervanegn door bv. een Zyxel XMG-108HP ? Blijven natuurlijk wel de clients de bottleneck met 1GB ports. Dus heeft dit allemaal dan wel nut?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 25 februari 2025

​@rvk01 Het downloaden van usenet bestanden gaat bij mij rechtstreeks op mijn DS415+ NAS. Hierop draait sabnzbd in een docker. Het rechtsreeks aansluiten van de NAS op de Zyxel is lastig, en heeft denk ik weinig zin daar de NAS ook enkel 1Gbps ports heeft (en zit ook met 1Gb port aangesloten).

Laptop rechtsreeks op de Zyxel of achter de ASUS haalt wel hogere download snelheden (55-60Mb/sec), maar dit komt doordat de laptop voorzien is van een NVMe drive met veel hogere W/R snelheden dan de HDDs van de NAS (4st in SHR config setup).

glasvezel FTU >> ONT >> Zyxel EX56 >> ASUS AC86U >> Zyxel GS1900 switch >> Clients (Laptop/TV/NAS etc.). 

Alles is aangesloten met CAT6a bekabeling . De Zyxel staat in afgesloten meterkast en is slechts ‘doorgeef luik’ naar de ASUS router die zorgt voor DHCP/DNS/Wifi etc. De ASUS staat centraal in de huiskamer gepositioneerd, zodat wifi door hele huis/tuin/zolder overal prima is.

De ASUS router wordt niet meer supported sinds december (merlin), en staat dan ook op de nominatie om vervangen te worden door de ASUS BE86U. Vandaar de vraag of deze router (met allemaal 2.5Gb ports) het issue zal gaan oplossen.

Of zal dan ook de switch moeten worden vervanegn door bv. een Zyxel XMG-108HP ? Blijven natuurlijk wel de clients de bottleneck met 1GB ports. Dus heeft dit allemaal dan wel nut?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 25 februari 2025
Chris121212 schreef:

Bedoel je met de laptop ook achter de Asus dat je met sabnzb op de laptop wel hogere snelheden haalt? Want dan ligt het dus niet aan de Asus maar aan de NAS die niet goed met die hogere snelheid overweg kan (en instort wanneer die wel de ruimte krijgt). De Asus zelf kan dus wel redelijk overweg met een hogere WAN snelheid maar limiteert dan uiteraard op zijn eigen 1Gbps.

Je hebt nu overigens de Zyxel in de meterkast maar de Asus doet ook DHCP e.d. Dan heb je dus wel dubbel NAT. Plus dat de Zyxel niets staat te doen (behalve inderdaad data doorgeven). Je zou in dat geval ook gewoon de Asus router direct aan de ONT kunnen hangen (en dat mag best met een lange netwerkkabel). Je hoeft dan alleen VLAN 300 in te stellen in de Asus. Scheelt weer een stroomapparaat.

Chris121212 schreef:

Vandaar de vraag of deze router (met allemaal 2.5Gb ports) het issue zal gaan oplossen.

Zolang je nog een Asus en switch hebt die maar tot 1Gbps kunnen, zou je problemen kunnen houden. Maar zelfs als die vervangen worden door snellere apparaten
 dan zijn inderdaad de clients nog een probleem. Het is zelfs de vraag of je NAS een sabnzb snelheid van 70MB/s aan zou kunnen.

Je ziet in ieder geval wel dat, met het fine-tunen van sabnzb, de snelheid van de NAS zo kunt houden dat ie niet in gaat storten. Zo zou je de connecties en line snelheid nog iets kunnen verhogen (en 100% ipv 90) om te kijken hoe ver je komt (met de limiet van HD en CPU snelheid). Dus daar zou je nog wat mee kunnen spelen. Maar een 2Gbps internet snelheid heeft eigenlijk alleen zin als je je hele netwerk onderhanden neemt (incl. NAS als daar sabnzb op blijft draaien).

Sowieso zou je ook nog kunnen testen met een lange netwerkkabel van de NAS rechtstreeks naar de Asus om te kijken of de Zyxel switch degene is die instort bij veel lijntjes en hoge snelheid, want dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Aangezien je met je laptop wel 60MB/s haalt direct op de Asus, weet je dat de Asus niet het probleem is van instorten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 25 februari 2025

​@rvk01 De NAS zal vast wel een bottleneck zijn, is immers al van 2015 en qua hardware/cpu ook verouderd. Maar ik zie eigenlijk nooit hoge CPU load wanneer sabnzbd aan het downloaden is (zit dan rond de 30-40% CPU, idle rond de 10-15%. RAM zit rond de 37% van de 8GB).

De Zyxel was voorheen ook niet aangesloten (ONT dus rechtstreeks op ASUS (vlan300)), maar vanwege de 1 naar 2 GB omzetting en de problemen dacht ik dat dat wellicht enige tijd nodig was om de problemen op te lossen als Odido wat wilde checken. Dus die gaat er eerdaags weer tussenuit.

Zyxel switch is het probleem denk ik niet, daar de laptop daarop aangesloten is en de hogere snelheden wel haalt.

Ik ga nog wat fine tunen met sabnzbd om te kijken of de download snelheid op de NAS nog wat hoger te krijgen is. Maar ben met 25/26 MB/s ook tevreden ook (zolang het maar niet meer 6-11 MB/s of nog lager is).

Bij gelijktijdig een speedtest te doen vanaf de laptop (google speedtest) zakt wel de boel tijdelijk in elkaar naar de 3-4 MB/s (waarbij google dan de verbinding dichttrekt met 940/680 down/up)

Sabnzbd Internet Bandwidth 28.58 MB/s (228.64 Mbps) is een beetje het gemiddelde waarop het nu zit (met gelijktijdig andere gebruikers, netfix 4k stream etc.) Dit is met deze settings:

• Max Line speed: 85 MB/s
  • percentage: 90%
  • connecties: 10

Zojuist 10GB test file downloaded met 26.2 MB/s . Op de NAS resouce meter zie in bij de overall download snelheid soms wel pieken van 71 MB/s, dus het lijkt wel sneller te kunnen. Er draait uiteraard nog veel meer op de NAS (oa. domoticz/dashticz en diverse arr's/indexers)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 28 februari 2025

Door toch nog aanhoudende terugval in het verkeer op mijn LAN (wat ik voorheen niet had) heb ik besloten weer terug te gaan naar het 1Gbps abbonement.

Als in de loop van het jaar mijn netwerk voorzien is van 2.5Gbps enabled ports dan ga ik wellicht wel weer een verhoging aanvragen. Maar voor nu om van het gedoe af te wezen weer terug gegaan. Ik had me nog verder verdiept in de problemen en de issues komen wellicht door buffers/microdrops in de switch/router die nog op 1Gbps zitten.

De omzetting is per vanochtend afgerond volgens mijnodido overzicht. Kan ik dat nog ergens zien verder op de Zyxel router? Ethernet WAN geeft 2500M/Full aan. ONT en Zyxel zijn al gereset.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 28 februari 2025

Dat kun je natuurlijk niet zien als je apparatuur het niet aankan. De 2500M/Full geeft alleen de linksnelheid aan met de ONT en die is altijd 2500M/Full bij de T-56 (bij mij ook met 1Gbps abo).

Heb je nu nog terugval als je alles weer vol zet in sabnzb?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 28 februari 2025

Nog geen terugval gemerkt 😊 Sabnzb instelling zijn nu :

• 15 connecties (maar zelfde resultaten met 8-10-12 connecties)
  • max line speed 100 MB/s
  • percentage 90%

Bij een aantal keer een 10GB file test, zit de snelheid rond de 23-27 MB/s. Gelijktijdig dan een aantal speedtests doen heeft geen invloed op dit. Dwz. het zakt even in (logisch) en dan weer terug op oude snelheid.

Speedtest geeft 945/938 down/up.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1045 reacties
  • 28 februari 2025

Ik vraag me af wat de maximum snelheid is die die NAS aan kan

Ik heb hier sabnzb op een raspberry pi servertje draaien en die haalt tussen de 50MB/s en 60MB/s met een 1GB en 10GB testbestand (via dat statusscherm en dan test download waar 100MB, 1GB en 10GB staat). Server news.eweka.nl met 40 lijntjes zonder max ingesteld. PS. Ik zit ook gewoon op een 1Gbps lijn.

En die raspberry pi haalt over het algemeen een download snelheid van 500/600 Mbps (volgens de speedtest elk uur). Dit is dus overigens ook lang geen optimaal ingestelde raspberry pi đŸ˜‰

test_download_1000MB.nzb Downloaded in 19 seconds at an average of 54.2 MB/s

test_download_10GB.nzb Downloaded in 3 mins 23 seconds at an average of 52.0 MB/s

Het kan natuurlijk ook je nieuwsserver zijn die een limiet heeft.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen