Skip to main content

Upgrade media converter?

• 11 februari 2025
  • 21 reacties
  • 280 Bekeken

Sinds kort heeft mijn hele thuisnetwerk een upgrade gekregen naar 2.5 GbE. Mijn downloadsnelheid van mijn Gigabit abbo blijft echter hangen op 930-940 Mbps, dit omdat de media converter een ouder type is dat maximaal 1GbE ondersteunt. Met een 2.5 of 10 GbE media converter zou mijn internetsnelheid stijgen naar circa 1050 Mbps, ofwel 12% sneller. Kan ik een nieuwere media converter krijgen via Odido omdat de huidige mijn snelheid knijpt?

Uitgelichte reactie

14 februari 2025

Hi ​@WeekendWarrior, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je volop van je snelheid kunt genieten. Nu lijkt het mij vrij sterk dat het ONT de snelheid niet aankan maar dat kan een foutje geweest zijn. Ik onderzoek dit dan ook graag voor je. Zou je je profiel willen aanvullen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan kan ik met je meekijken, alvast bedankt! 

21 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21666 reacties
  • 11 februari 2025

Hallo ​@WeekendWarrior 

Zijn er hogere snelheden beschikbaar op je adres? Je kan natuurlijk voor een maand 2 Gbps nemen zodat je op XGSPON komt met een 10G ONT en daarna weer terug naar 1 Gbps.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 11 februari 2025

Hallo ​@Waqqas

Dank voor de snelle reactie. De hogere snelheden zijn beschikbaar op mijn adres maar bij omzetten verlies ik mijn bestaande klantvoordeel.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21666 reacties
  • 11 februari 2025

@WeekendWarrior 

Geen idee of het zo zonder snelheids wijziging wel kan aangezien er ook profielen veranderd dienen te worden, wacht de reactie van een moderator even af.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1480 reacties
  • 11 februari 2025
WeekendWarrior schreef:

Met een 2.5 of 10 GbE media converter zou mijn internetsnelheid stijgen naar circa 1050 Mbps, ofwel 12% sneller.

Hoe weet je zeker dat de snelheid dan naar 1050Mbps zou gaan?

Kan iemand hier bevestigen dat Odido een snelheid van 1050Mbps levert bij een 1000/1000 abo?

Of wat voor snelheid is het maximum bij het 1000/1000 abo?

(Ik zit wel op 1000/1000 maar ik heb geen apparatuur wat meer aan kan)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 11 februari 2025
rvk01 schreef:
WeekendWarrior schreef:

Met een 2.5 of 10 GbE media converter zou mijn internetsnelheid stijgen naar circa 1050 Mbps, ofwel 12% sneller.

Hoe weet je zeker dat de snelheid dan naar 1050Mbps zou gaan?

Kan iemand hier bevestigen dat Odido een snelheid van 1050Mbps levert bij een 1000/1000 abo?

Of wat voor snelheid is het maximum bij het 1000/1000 abo?

(Ik zit wel op 1000/1000 maar ik heb geen apparatuur wat meer aan kan)

Voor mijn eigen situatie kan ik het uiteraard niet zeggen met 100% zekerheid. Als je op het Odido topic Tweakers zoekt zie je verschillende gebruikers die boven de 1000Mbps uitkomen op het moment dat ze ethernet appratuur van meer dan 1 GbE gebruiken. Je ontvangt van Odido namelijk daadwerkelijk Gigabit dataverbinding, de 1 GbE apparatuur haalt dit echter niet als gevolg van overhead.

Ter referentie, ook met de 100 Mbit en 2000 Mbit zie je dat je daadwerkelijk de geadverteerde snelheid haalt.

Edit: zoals Waqqas voorstelt wacht ik de reactie van een admin af.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21666 reacties
  • 11 februari 2025

Ik haal nu met een 400/400 Mbps abonnement heel vaak 420/420 op XGSPON via KPN WBA.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 13 februari 2025
Waqqas schreef:

@WeekendWarrior 

Geen idee of het zo zonder snelheids wijziging wel kan aangezien er ook profielen veranderd dienen te worden, wacht de reactie van een moderator even af.

Heb je enig idee wanneer ik een reactie van een moderator mag verwachten?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21666 reacties
  • 13 februari 2025

@WeekendWarrior 

Zodra jouw topic aan de beurt is dan kan je een antwoord verwachten.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14695 reacties
  • 14 februari 2025

Hi ​@WeekendWarrior, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je volop van je snelheid kunt genieten. Nu lijkt het mij vrij sterk dat het ONT de snelheid niet aankan maar dat kan een foutje geweest zijn. Ik onderzoek dit dan ook graag voor je. Zou je je profiel willen aanvullen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan kan ik met je meekijken, alvast bedankt! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 14 februari 2025

@Tommie van Odido thanks, ik heb de gevraagde gegevens aangevuld. 

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 2982 reacties
  • 15 februari 2025

Hi ​@WeekendWarrior, dank! Ik heb de technische dienst meteen gevraagd hiernaar te kijken. Je weet dus wel zeker dat je eigen apparatuur en bekabeling een snelheid hoger dan 1000Mbps aankan? De technische dienst gaat het voor je bekijken en je hoort van hen wanneer er meer bekend is. Let wel dat dit enkele werkdagen kan duren. Bedankt voor je geduld!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 15 februari 2025

@Cheyenne van Odido, dank voor het oppakken. Enkele werkdagen wachten is geen enkel probleem. Mijn verbinding is gewoon goed (stabiel) dus ik wacht rustig de reactie af.

Wat betreft mijn thuisnetwerk. ik maak gebruik van een Unifi cloud gateway max die 2.5 GbE WAN ondersteunt, 2.5 GbE switching en 1.5 GbE internet verkeer kan verwerken met IDS/IPS ingeschakeld. De vaste systemen zijn verbonden met cat 6 bekabeling en beschikken over 2.5 GbE NIC's. Mijn thuisnetwerk denk ik hiermee op orde te hebben.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 2982 reacties
  • 15 februari 2025

Dank ​@WeekendWarrior, we gaan het onderzoeken!

• is een Top Poster
  • 72 reacties
  • 15 februari 2025
WeekendWarrior schreef:

@Cheyenne van Odido, dank voor het oppakken. Enkele werkdagen wachten is geen enkel probleem. Mijn verbinding is gewoon goed (stabiel) dus ik wacht rustig de reactie af.

Wat betreft mijn thuisnetwerk. ik maak gebruik van een Unifi cloud gateway max die 2.5 GbE WAN ondersteunt, 2.5 GbE switching en 1.5 GbE internet verkeer kan verwerken met IDS/IPS ingeschakeld. De vaste systemen zijn verbonden met cat 6 bekabeling en beschikken over 2.5 GbE NIC's. Mijn thuisnetwerk denk ik hiermee op orde te hebben.

Wat behaald je aan snelheid met de ISP zijn apparatuur?

• is een King Poster
  • 55 reacties
  • 15 februari 2025

Welke ONT heb je nu dan?

En er zijn problemen met Unifi Cloud Gateway, heb m ook en als deze op 2.5 auto negotiation staat dan ga je de snelheiden niet halen van 1050Mbps wat ik wel met de Zyxel haal.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1480 reacties
  • 15 februari 2025
b0rg schreef:

Welke ONT heb je nu dan?

In de openingspost wordt er gesproken over een media converter. Geen ONT. Een media converter zit op een AON aansluiting (wat 1Gbps max geeft). Een ONT is XGS-PON die tot 2 of 8Gbps kan gaan.

peter-keetfm
  • 2064 reacties
  • 15 februari 2025

@WeekendWarrior 

Zie dit topic met de snelheden.

Wel even er bij zeggen dat ik op GPON zit en dan zal de snelheid met upload lager zijn.

Met XGS-PON zal dit hoger zijn.

Bij een pakket verhoging van 2Gbit of meer kom je op XGS-PON.

Hiervoor zal een monteur het moeten omzetten.

Topic:

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 15 februari 2025

Dank voor alle input. ​@b0rg ik heb een media converter van CTS, de 100/1000 SX/SL. ​@peter-keetfm ik zal het doornemen. ​@UTP met de apparatuur van Odido haal ik dezelfde snelheid.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 17 februari 2025

@Tommie van Odido ​@Cheyenne van Odido. Ik krijg net een bericht van Odido dat er een nieuw modem onderweg is. Heeft één van jullie een beeld van de oplossing die nu wordt geboden? Ik vraag dit omdat het huidige modem niet het probleem is in mijn ogen maar wellicht dat dit onderdeel is van een totaal oplossing waarvan ik niet weet. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21666 reacties
  • 17 februari 2025

Hallo ​@WeekendWarrior 

Normaal is de mediaconverter het modem bij een glasvezelaansluiting.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1480 reacties
  • 17 februari 2025
Waqqas schreef:

Normaal is de mediaconverter het modem bij een glasvezelaansluiting.

Ja, maar ze weten bij Odido op veel plaatsen niet het verschil tussen modem en router. En ze noemen die Zyxel T-56 dus ook hardnekkig modem (terwijl die als router gebruikt wordt).

Hopelijk is het onderdeel van een geheel en gaan ze ook de vervanging van de media converter naar ONT plannen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen