Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel snelheid/WIFI problemen

• is een Top Poster
  • 6 reacties

Beste community, na een uur met de klantenservice te hebben gebeld over 2 kwesties, hier naartoe verwezen. Ben vandaag aangesloten op Odido, maar het e.e.a. werkt niet lekker.

Ik heb geprobeerd mijn netwerknaam te veranderen via de online omgeving: gelukt.
Ik heb geprobeerd mijn wachtwoord te veranderen: niet gelukt of toch wel?
Het probleem kon niet opgelost worden. Iedere keer als ik mijn wachtwoord veranderde, zag ik dit wel in de online omgeving, maar dit pakten mijn apparaten niet op. (zowel tv als telefoon). De vriendelijke medewerker stelde toen zelf even tijdelijk een wachtwoord in en hoppa: het lukte. Toen dus wel. Toen ik weer een eigen wachtwoord verzon en opsloeg, pakten de apparaten wederom niet mijn opgemaakte wachtwoord, maar blijven het wel doen op de gemaakte wachtwoord van de medewerker, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Hoe kan ik dit oplossen? De medewerker had verder ook geen oplossing en ik zit nu dus online op het verzonnen wachtwoord van de medewerker.

Nu de internet snelheid. Ik heb het abonnement genomen van 2gbps (een na snelste wat Odido kan leveren). Een speedtest op mijn pc pakte ongeveer 800down, 933up op een ping van 5/6. Nu heb ik het idee dat het aan mijn netwerkadapter ligt (Killer E2200 Gigabit Ethernet Controller), kan dat kloppen? Ik gebruik een cat5e netwerkkabel en zou gewoon moeten werken. Als dat de oplossing is, dan is dit hoofdstuk redelijk makkelijk opgelost, maar weet iemand wat ik met het wachtwoordkwaaltje van WIFI kan doen?

Beste antwoord door rvk01

igmnd schreef:

Het WIFI wachtwoord wijzig ik via odido.nl in wifi-instellingen. Hij slaat het wachtwoord netjes op zonder fouten en voldoet aan alle eisen.

Ha. Ja, ik heb nooit zelf het ww aangepast via mijn odido. Wat je zou kunnen doen is inloggen in de router zelf (wachtwoord van de router zelf staat op de router en is verschillend van het wifi wachtwoord). In de router zelf kun je dan onder de “Draadloos” een wachtwoord instellen.

Ik weet niet waarom dat bij jou via mijn odido niet goed gaat. Misschien wordt de data dan niet naar je router geduwd. Daarom is rechtstreeks in de router wijzigen handiger.

igmnd schreef:

snelheid: ja zag inderdaad dat de eigen netwerkkaart hierin steken laat vallen. Ben benieuwd of er oplossingen zijn die ik zelf kan toepassen. PCie netwerkkaart wat 2.5gbps ondersteunt? Of via usb?

Een 2,5Gbps netwerkkaart is dan wel het beste. Je moet dan wel de cat5e kabel direct naar de router hebben en er moet niet nog een gigabit switch tussen zitten en de kabel moet wel van goede kwaliteit zijn, want anders is kunnen deze dingen ook nog een belemmering zijn. Je kunt je ook afvragen of je de volledige 2Gbps wel nodig hebt op de computer (maar dat is eigen keuze).

Bekijk origineel

11 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1127 reacties
  • 23 januari 2025

Wat betreft het Wifi wachtwoord kan ik twee dingen verzinnen. Waar heb je die gewijzigd. In de mijn Odido omgeving of rechtstreeks zelf in de router pagina? Daar zou een verschil kunnen zitten. Ook zou het kunnen zijn dat jij een wachtwoord gebruikt met ongeldige tekens.

Wat betreft je snelheid. Op zich zou een cat5e kabel de snelheid wel aankunnen (tenzij deze echt te lang is of defect is). Maar kan jouw computer het wel aan? Je kunt in de router pagina kijken welke link-snelheid de LAN poort waar je PC op zit krijgt. Als dit 1000M/Full is dan heeft je computer maar een 1Gbps netwerkkaart en kun je dus geen hogere snelheid behalen. (Je kunt ook naar de netwerkkaart eigenschappen in je computer kijken wat voor kaart het is)

Edit: O ja. De naam Gigabit Ethernet controller zegt het zelf al. Dat zal maximaal 1Gbps zijn waardoor je maximaal eigenlijk maar 940/940 kunt halen (omdat er ook nog wat overhead is).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 23 januari 2025
rvk01 schreef:

Wat betreft het Wifi wachtwoord kan ik twee dingen verzinnen. Waar heb je die gewijzigd. In de mijn Odido omgeving of rechtstreeks zelf in de router pagina? Daar zou een verschil kunnen zitten. Ook zou het kunnen zijn dat jij een wachtwoord gebruikt met ongeldige tekens.

Wat betreft je snelheid. Op zich zou een cat5e kabel de snelheid wel aankunnen (tenzij deze echt te lang is of defect is). Maar kan jouw computer het wel aan? Je kunt in de router pagina kijken welke link-snelheid de LAN poort waar je PC op zit krijgt. Als dit 1000M/Full is dan heeft je computer maar een 1Gbps netwerkkaart en kun je dus geen hogere snelheid behalen. (Je kunt ook naar de netwerkkaart eigenschappen in je computer kijken wat voor kaart het is)

Edit: O ja. De naam Gigabit Ethernet controller zegt het zelf al. Dat zal maximaal 1Gbps zijn waardoor je maximaal eigenlijk maar 940/940 kunt halen (omdat er ook nog wat overhead is).

Hoi, dank voor je antwoord. Het WIFI wachtwoord wijzig ik via odido.nl in wifi-instellingen. Hij slaat het wachtwoord netjes op zonder fouten en voldoet aan alle eisen.

snelheid: ja zag inderdaad dat de eigen netwerkkaart hierin steken laat vallen. Ben benieuwd of er oplossingen zijn die ik zelf kan toepassen. PCie netwerkkaart wat 2.5gbps ondersteunt? Of via usb?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1127 reacties
  • Antwoord
  • 23 januari 2025
igmnd schreef:

Het WIFI wachtwoord wijzig ik via odido.nl in wifi-instellingen. Hij slaat het wachtwoord netjes op zonder fouten en voldoet aan alle eisen.

Ha. Ja, ik heb nooit zelf het ww aangepast via mijn odido. Wat je zou kunnen doen is inloggen in de router zelf (wachtwoord van de router zelf staat op de router en is verschillend van het wifi wachtwoord). In de router zelf kun je dan onder de “Draadloos” een wachtwoord instellen.

Ik weet niet waarom dat bij jou via mijn odido niet goed gaat. Misschien wordt de data dan niet naar je router geduwd. Daarom is rechtstreeks in de router wijzigen handiger.

igmnd schreef:

Een 2,5Gbps netwerkkaart is dan wel het beste. Je moet dan wel de cat5e kabel direct naar de router hebben en er moet niet nog een gigabit switch tussen zitten en de kabel moet wel van goede kwaliteit zijn, want anders is kunnen deze dingen ook nog een belemmering zijn. Je kunt je ook afvragen of je de volledige 2Gbps wel nodig hebt op de computer (maar dat is eigen keuze).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 23 januari 2025
rvk01 schreef:
igmnd schreef:

igmnd schreef:

Ik zal dat met het wachtwoord dan inderdaad eens direct via de router proberen.

Ja ik overweeg deze: TP-Link 2.5 Gigabit PCIe Network Adapt Intern Ethernet 2500 Mbit/s , en zal eens laten weten wat de uitkomst is.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 23 januari 2025
rvk01 schreef:
igmnd schreef:

igmnd schreef:

Ik wil u danken voor het WIFI antwoord. Dit heeft geholpen. De wachtwoordverandering direct via de router instellingen hielpen direct. Kortom, geen online omgeving meer gebruiken, haha.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 24 januari 2025
igmnd schreef:
rvk01 schreef:

Hoi, dank voor je antwoord. Het WIFI wachtwoord wijzig ik via odido.nl in wifi-instellingen. Hij slaat het wachtwoord netjes op zonder fouten en voldoet aan alle eisen.

Hoi, nogmaals bedankt voor de hulp. Ik heb nu ook de snelheden zover ik zie werkend gekregen. Met de aanschaf van een netwerkkaart die 2.5gbps kan overbruggen en een cat6 kabel is de snelheid in ieder geval omhoog gegaan.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1127 reacties
  • 24 januari 2025
igmnd schreef:

Ik heb nu ook de snelheden zover ik zie werkend gekregen. Met de aanschaf van een netwerkkaart die 2.5gbps kan overbruggen en een cat6 kabel is de snelheid in ieder geval omhoog gegaan.

Fijn dat het gelukt is. Ik ben overigens wel benieuwd. Had je de snelheid ook nog getest over de oude cat5e kabel? Wat was de snelheid daarbij? (Hier wordt al vrij snel verwezen naar cat6 voor 1Gbps snelheid maar volgens mij zou een goede cat5e kabel de 2Gbps snelheid ook moeten kunnen halen)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 24 januari 2025
rvk01 schreef:
igmnd schreef:

Ik heb nu ook de snelheden zover ik zie werkend gekregen. Met de aanschaf van een netwerkkaart die 2.5gbps kan overbruggen en een cat6 kabel is de snelheid in ieder geval omhoog gegaan.

Fijn dat het gelukt is. Ik ben overigens wel benieuwd. Had je de snelheid ook nog getest over de oude cat5e kabel? Wat was de snelheid daarbij? (Hier wordt al vrij snel verwezen naar cat6 voor 1Gbps snelheid maar volgens mij zou een goede cat5e kabel de 2Gbps snelheid ook moeten kunnen halen)

had nog een cat6 kabel liggen van een oude provider, heb de cat5 niet meer getest, sorry. Ook telefonisch werd aangeraden een cat6 kabel te gebruiken. Het blijft vreemd. Een speedtest toont 1000-1300 down/ up 2000, maar een simpel bestand downloaden behaald de volle snelheid. Dus weet niet echt wat wijsheid is.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1127 reacties
  • 24 januari 2025
igmnd schreef:

had nog een cat6 kabel liggen van een oude provider, heb de cat5 niet meer getest, sorry. Ook telefonisch werd aangeraden een cat6 kabel te gebruiken. Het blijft vreemd. Een speedtest toont 1000-1300 down/ up 2000, maar een simpel bestand downloaden behaald de volle snelheid. Dus weet niet echt wat wijsheid is.

Haha. Ja, ze zeggen al snel dat je toch cat6 nodig hebt terwijl dat lang niet altijd het geval is. Maar goed… als je toch nog cat6 had liggen is dat ook prima.

Speedtesten kunnen nogal onnauwkeurig zijn (het zijn momentopname naar publieke gebruikte server/services). Je zou een aantal verschillende kunnen pakken. Je kunt ook testen met iperf3 (command line utility) maar dat vergt wat meer expertise. Maar gewoon een bestand downloaden van een snelle server geeft meestal ook een goede indicatie voor download. Maar ook dat hangt af van de server. Er kunnen verder ook nog wat instellingen dwars liggen als je ook met het downloaden de snelheid niet haalt, zoals virusscanner of QOS instelling in de router of netwerkkaart/OS. Maar gelukkig gaat dat dus goed (als bestanden wel de volle snelheid geven).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 24 januari 2025
rvk01 schreef:
igmnd schreef:

Haha. Ja, ze zeggen al snel dat je toch cat6 nodig hebt terwijl dat lang niet altijd het geval is. Maar goed… als je toch nog cat6 had liggen is dat ook prima.

Speedtesten kunnen nogal onnauwkeurig zijn (het zijn momentopname naar publieke gebruikte server/services). Je zou een aantal verschillende kunnen pakken. Je kunt ook testen met iperf3 (command line utility) maar dat vergt wat meer expertise. Maar gewoon een bestand downloaden van een snelle server geeft meestal ook een goede indicatie voor download. Maar ook dat hangt af van de server. Er kunnen verder ook nog wat instellingen dwars liggen als je ook met het downloaden de snelheid niet haalt, zoals virusscanner of QOS instelling in de router of netwerkkaart/OS. Maar gelukkig gaat dat dus goed (als bestanden wel de volle snelheid geven).

andermaal een bewijs niet de internet aanbevelingen optie van speedtest te gebruiken, maar de app. De web browser versie gaf hele andere snelheden aan, maar de windows app vertoond zo te zien de juiste snelheden. Helemaal top.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1127 reacties
  • 24 januari 2025

Dat ziet er inderdaad mooi uit đź‘ŤđźŹ»

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen