Skip to main content
Beantwoord

portforwarding Zyxel T56 activeren

• 20 december 2024
  • 6 reacties
  • 204 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hallo, een beetje radeloos dan toch maar eens via dit kanaal informatie opvragen.

Ik heb een kastje aangeschaft dat moet communiceren met internet maar de poorten staan waarschijnlijk dicht. Ik krijg van de leverancier aangegeven dat de volgende poorten open moeten staan:

Ingelogd in de Zytel en bij NAT het volgende ingevuld waarbij het IP-adres van het kastje 192.168.1.170 is.

Helaas geen match.

Op het forum de portforwarding voor dummy's wel gelezen maar ik zal wel een dummy zijn die het niet goed heeft gedaan.

Heeft iemand hier een oplossing voor. Wat doe ik verkeerd.

Beste antwoord door rvk01

Er staat nota bene ook in dat plaatje.

"Poorten die open moeten staan naar buiten toe"

Dus je hoeft niets te doen met port forwarding (kun je weer weghalen). Alle genoemde poorten staan normaal gewoon open naar buiten toe.

Bekijk origineel

6 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1552 reacties
  • 20 december 2024

Kun je via een ismyportopen site even kijken of de poorten ook echt open staan? 

Er zijn er een heleboel. 

Bv https://ismyportopen.com/

• Auteur
  • 2 reacties
  • 20 december 2024

hij geeft aan dat alle poorten dicht zijn!

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9358 reacties
  • 20 december 2024

Weet je zeker dat de leverancier bedoeld dat de poorten INKOMEND geforward moeten worden naar dat kastje? Dat is meestal alleen bij servers achtige oplossingen. Kastjes die data verzamelen en dan vervolgens NAAR een cloud oplossing sturen lopen gewoon door de NAT heen van een router en daar hoef je zelf niets aan te doen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1552 reacties
  • Antwoord
  • 20 december 2024

Er staat nota bene ook in dat plaatje.

"Poorten die open moeten staan naar buiten toe"

Dus je hoeft niets te doen met port forwarding (kun je weer weghalen). Alle genoemde poorten staan normaal gewoon open naar buiten toe.

• Auteur
  • 2 reacties
  • 20 december 2024
eric schreef:

Weet je zeker dat de leverancier bedoeld dat de poorten INKOMEND geforward moeten worden naar dat kastje? Dat is meestal alleen bij servers achtige oplossingen. Kastjes die data verzamelen en dan vervolgens NAAR een cloud oplossing sturen lopen gewoon door de NAT heen van een router en daar hoef je zelf niets aan te doen.

Ohhhhh, dus het ligt niet aan Odido dat men geen verbinding kan maken met het kastje achter de router?

• 1 reactie
  • 31 december 2024

Het ligt er aan wat het “kastje” in je netwerk doet/is. Wellicht helpt mijn ervaring met het oplossen van mijn port forwarding-probleem. Dat probleem begon dus gisteren na de overschakeling van een Ziggo-modem naar Oidido met de Zyxel EX5601-T1 (en vergeten eerst even de oude instellingen vast te leggen).

De oplossing daarvan bleek simpel. Mijn “kastjes” op/in het netwerk zijn kleine webservers, ESP8266 en ESP32. Die hebben in principe maar 1 outside portadres nodig om vanaf het www te benaderen. Voorbeeld: http://84.99.xx.123:3700. De “startpoort” is dan dus 3700. Echter in je lokale netwerk reageren de lokale servertjes alleen op port 80. Dus met de “Vertaling startpoort” ingesteld op 80 werkte het (had ik jaren geleden als eens uitgevogeld met mijn Ziggo-modem …..)

Kanttekening/waarschuwingen. ESP8266 e.d. zijn weliswaar krachtige programmeerbare microcontrollers maar het gevaar van hacken is niet groot als er voor dit soort aangesloten apparaten poorten openstaan. Als het gaat om andere meer geavanceerdere apparatuur met een hackbaar besturingssysteem moet je wel goed weten wat je doet. Overigens is het van buitenaf benaderen van je netwerk ook beperkt bruikbaar omdat je provider niet garandeert dat je IP-adres niet verandert. Je IP-adres kan zonder aankondiging/waarschuwing ineens anders worden. Hoewel mijn ervaring met Ziggo was dat het soms meer dan 1 jaar hetzelfde bleef.

Wat ik ook wel handig vond was om te checken was:

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen