Skip to main content

Traag glasvezel internet

• 10 december 2024
  • 5 reacties
  • 70 Bekeken

Sinds oktober 2023 heb ik een contract bij Odido voor Glasvezel internet voor 400 Mbps.

Ik gebruik hiervoor de Nokia ONT en de Ubiquiti Amplifi router met 3 satelliet-punten. Deze installatie gebruikte ik ook al toen ik nog bij Ziggo internet via de kabel had, en dat werkte steeds voortreffelijk.

Na een kleine aanpassing in de Amplifi software werkt de verbinding regelmatig naar behoren en haal ik met gemak een snelheid van 300+ Mbps, en daar ben ik dan ook tevreden mee.

Echter heb ik op dit jaar tijd al zeker 4 keer contact gehad met de Odido klantenservice omdat ik ERG VAAK maar een snelheid heb van 2 Mbps, of zelfs lager. Steeds gebeurt dan via de telefoon hetzelfde:

Bedankt voor uw reactie meneer, we gaan onderzoeken wat er aan de hand is, maar dit zou echt niet mogen. Nee meneer het ligt niet aan uw eigen router, er is iets anders aan de hand. Dan wordt er een dossiertje van mijn belletje opgemaakt waarna ze mij beloven op de hoogte te houden van de voortgang.

Even later krijg ik dan het verzoek vanuit Guidion voor het maken van een afspraak. Tijdens die afspraak staat er iemand in een trainingspak aan de deur die staat te videobellen met zijn collega die blijkbaar wel verstand van zaken heeft. Echter verbetert er helemaal niets. Nog steeds - en de laatste tijd best veel ! - blijft de kwaliteit van de service van Odido zwaar ondermaats.

Mijn laatste strohalm is dit bericht op de community.

Mocht dit ook geen succes opleveren, overweeg ik mijn rechtsbijstand in te schakelen en een deel van de diensten waarvoor ik heb betaald, en niet heb gekregen, terugbetaald te krijgen.

Mocht iemand in deze community advies hebben over welke aanbieder deze problemen wél kan oplossen, dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

Bedankt.

Hieronder de huidige status:

Uitgelichte reactie

11 december 2024

Hey ​@Niftrik, ik wil natuurlijk dat je optimaal kunt genieten van je snelheid.

Zou je de Zyxel willen aansluiten en kijken of de snelheid daar wel goed op is? Dan kan ik ook een lijnmeting voor je uitvoeren, op dit moment krijg ik geen goede meting omdat je eigen router aangesloten is. Alvast bedankt! 

5 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14746 reacties
  • 11 december 2024

Zou je de Zyxel willen aansluiten en kijken of de snelheid daar wel goed op is? Dan kan ik ook een lijnmeting voor je uitvoeren, op dit moment krijg ik geen goede meting omdat je eigen router aangesloten is. Alvast bedankt! 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 19 januari 2025
Tommie van Odido schreef:

Hallo Tommie,

De afgelopen dagen weer een behoorlijke strijd gehad met de internetsnelheid, gedurende lange tijd haalden we slechts enkele cijfers qua Mbps.

Vandaar dat ik dit topic nu pas weer oppik.

Ik heb vandaag de Zyxel modem aangesloten om eens e.e.a. te testen. Hiermee wordt een snelheid gemiddeld rond de 150 gehaald, die soms piekt naar 400. 

Als ik terugschakel naar de Amplifi dan zit het gemiddeld alweer in de enkele cijfers. Uitschieters zijn er echter ook richting de 400, terwijl ik tussentijds niets aan mijn instellingen in de router wijzig.

Voorheen had Ziggo de modem in Bridge modus staan, dat werkte steeds naar behoren. Kan dit ook voor de Zyxel?

Omdat alle toestellen in mijn huishouden aan de Amplifi hangen (met aangepaste 5 en 2.4 netwerken), kan ik standaard niet switchen naar de Zyxel om je te laten meten. Geef daarom even aan wanneer je aan de meting wil beginnen zodat ik hier alles kan omzetten.

Alvast bedankt!

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21694 reacties
  • 19 januari 2025

Hallo ​@Niftrik 

Heb je je eigen router ook al eens voorzien van een fabriekreset en misschien helpt het vervangen van de internetkabel tussen ONT en router?

De Zyxel router kan niet in bridge modus.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 19 januari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Niftrik 

Heb je je eigen router ook al eens voorzien van een fabriekreset en misschien helpt het vervangen van de internetkabel tussen ONT en router?

De Zyxel router kan niet in bridge modus.

Dat heb ik een tijdje geleden al eens geprobeerd.

De internetkabel heb ik nog niet vervangen, maar ik heb dezelfde gebruikt met de Zyxel router. 
Het lijkt me raar dat hier zoveel schommelingen uit de kabel zouden kunnen komen. 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14746 reacties
  • 20 januari 2025

Dat zou heel goed kunnen hoor ​@Niftrik, maar inderdaad wel vreemd dat de Zyxel wel betere snelheden laat zien. Ik heb je toch voor de zekerheid een Cat6a kabel opgestuurd om te testen. Zou je mij na het testen een terugkoppeling willen geven? 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen