Hoi @R. Spreeuwenberg, goed dat je een topic start! Ik help je graag verder. Uit het contact met mijn collega haal ik dat je last hebt van een wegvallende verbinding, uit jouw verhaal haal ik meer dat het om de down en uploadsnelheid gaat. Wat is er precies aan de hand? Ik heb je verbinding meteen bekeken maar kan deze niet volledig bereiken. Is ons modem momenteel als enige aangesloten, of zit er nog wat tussen?
Mocht het om de snelheid gaan, dan onderzoek ik dit graag met jouw hulp. Sluit dan enkel ons modem aan en volg de onderstaande stappen. Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.
- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets âWindows + R", typ in: ââcmdââ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.
Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?
Gaat het om een wegvallende verbinding? Dan ben ik benieuwd hoe je deze opmerkt (bekabeld of wifi) en ontvang ik graag drie momenten ter voorbeeld. Dank voor alle moeite!