Skip to main content
Beantwoord

Thuis internet lijkt ineens afgeknepen


  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Nu is de WiFi (met name de 2.4gHz) met regelmaat slecht hier (met name van de T-mobile router), dus ik controleer vaak de internet snelheden. De laatste tijd (laatste week ongeveer) valt het echter ineens op dat applicaties die internet gebruiken ineens slecht werken, ook als de snelheid op dat moment prima is.

Zo zijn apps die een internetconnectie nodig hebben niet vooruit te branden voor connecten ze niet meer goed, zelfs niet als de snelheid bij het meten boven de 50mbs is, terwijl als ik de WiFi uitschakel ze het op 4g weer direct normaal doen. Ook lukt het ineens niet meer om mijn internetsnelheid fatsoenlijk te meten en krijg ik steeds ‘socket errors’ waardoor de metingen falen (de snelheidsmeter van T-mobile doet het vreemd genoeg nog wel). Ik krijg dit op al mijn devices zowel op de WiFi als bekabeld. Dit speelde enkele weken geleden allemaal nog niet. Het gekke is dat website laden en zulks wel altijd prima werkt, maar met name applicaties die verbinding nodig hebben, zoals mobile games, videobel aps en  andere apps juist niet.

Ik heb mijn modems en routers meerdere malen gerest al en sowieso de afgelopen jaren niets veranderd aan de instellingen. Ik hoop dat iemand kan helpen om dit op te lossen, want het lijkt er voor mij nu op alsof mijn internetverkeer ergens afgeknepen of geblokkeerd wordt (selectief).

Beste antwoord door Marcel MCi

Het is op zich een bekend issue van de Draytek dat zowel bekabeld als wifi internet soms (even) wegvalt. De modem zal dan wellicht vervangen moeten worden. Dit is ter beoordeling van T-mobile backoffice of de monteur. Een  moderator kan eea eventueel in gang zetten.

Bekijk origineel

9 reacties

Marcel MCi
Forum|alt.badge.img+2
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 770 reacties
  • 15 mei 2021

Hallo miszou,

Je hebt het over "modems en routers". Welke apparatuur heb je precies en hoe is e.e.a. ingesteld en aangesloten? (Access point?)

Mvg. Marcel


  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 15 mei 2021

Hoi Marcel,

 

Dank voor het antwoorden. Ik heb glazvezel die binnenkomt op een Draytek vigor2132FVn modem die tevens routeris voor het huis en acces point is voor de beneden verdieping (2.4GhZ). Daarnaast heb ik voor de bovenverdieping nog een TP-link Ac1200 router die ook als (eigen) accespoint dient voor de bovenverdiepig (2.4 Ghz en 5 GhZ), deze is via een kabel aangesloten op de Draytek modem/router. Tot slot staat er beneden nog een 3com switch voor het verdelen van het bekabelde netwerk.

De problemen ervaar ik overigens op beide accespoints met Wifi zowel op 2.4GhZ als 5 GhZ en ook met kabel direct op de Draytek router.

Voor beide routers gebruik ik nog steeds de zelfde instellingen (standaard instelling met uitzondering van de kanalen van de acces points).

Wat verder opvalt overigens is dat de problemen niet altijd aanwezig zijn. Soms gaat het wel goed en dan zomaar doen alle apps ineens moeilijk en werken de speedtesten niet meer. Ik heb nog geen patroon gezien in de tijden, maar ‘s avonds lijkt het vaker wel dan niet op te treden.


Marcel MCi
Forum|alt.badge.img+2
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 770 reacties
  • Antwoord
  • 15 mei 2021

Het is op zich een bekend issue van de Draytek dat zowel bekabeld als wifi internet soms (even) wegvalt. De modem zal dan wellicht vervangen moeten worden. Dit is ter beoordeling van T-mobile backoffice of de monteur. Een  moderator kan eea eventueel in gang zetten.


  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 17 mei 2021

Dank Marcel. Zal T-mobile eens vragen of ze hem kunnen vervangen, hopelijk helpt dit.


Boris
Odido
  • Oud-Moderator
  • 2462 reacties
  • 17 mei 2021

Hi @miszou ,

Ik zie dat er inmiddels een monteur is aangestuurd en hulp een stapje naderbij is. Wil je ons laten weten hoe het bezoek is verlopen? We horen het graag van je! 


  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 20 mei 2021

Hoi Boris. De monteur heeft wat doorgemeten en geeft aan dat het aan de glasvezel ligt waarschijnlijk. Ik ben nu in afwachting van een KPN monteur.


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi @miszou, sorry voor de late reactie!

Ik heb jouw verbinding bekeken en zie dat je sinds 19 mei niet meer offline bent gegaan, met andere woorden de verbinding zelf ziet er op zich prima uit. Daarmee wil ik de constatering van jou en Guidion natuurlijk niet in twijfel trekken, maar dat is wel de reden dat onze technische dienst het KPN ticket gesloten heeft. 

Om heel eerlijk te zijn, heb ik zo'n vermoeden dat de problemen uit het modem vandaan komen. Ik ga dit navragen aan de specialisten en zal een verzoek indienen om het modem om te laten ruilen voor een Zyxel met Media Converter. Mocht dit toch niet het geval zijn en het elders vandaan komen, dan pakken we het verder op met hen. Sorry voor het ongemak!


  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 24 mei 2021

Hoi @Jason dank voor je reactie. Begrijp ik goed dat ik nu niet meer in afwachting ben van een KPN monteur maar weer vanuit een reactie van T-mobile?

Dat de verbinding niet offline is gegaan is op zich geen contradictie met mijn waarnemingen, de verbinding was er namelijk wel altijd en vaak de snelheid ook wel, maar bij specifieke diensten (apps) leek de verbinding heel traag/afwezig (terwijl andere diensten wel goed leek te lopen op dat moment).

Modem vervangen werd eerder ook gesuggereerd en geeft mogelijk een oplossing . Ik wacht dan even af wat vanuit jullie specialisten terug komt op dit gebied en hoor graag wat de vervolgstappen zijn dan.


Jason van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen @miszou, ik heb goed nieuws: het modem wordt omgeruild voor een Zyxel + Media Converter. De Draytek functioneert niet optimaal meer en is bovendien niet meer van afstand te benaderen waardoor we geen verder onderzoek kunnen opzetten. Je zult later vandaag een afspraaktool ontvangen per SMS en e-mail zodat je direct een datum kunt inplannen met Guidion. Het Zyxel modem en de converter worden namelijk door een gediplomeerd monteur geïnstalleerd.

 


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen