Beantwoord
T-mobile thuis en NAS
Sinds kort ben ik overgestapt naar TM thuis glasvezel. Naar buiten toe gaat alles perfect en ben ik dik tevreden, ondanks dat de Guidion monteur niets voor mij heeft kunnen installeren (er was geen internetsignaal op de inkomende lijn, waardoor hij niet heeft kunnen doen, anders dan de apparaten inpluggen en neerzetten).
Alleen op het thuisnetwerk (LAN) stuit ik op nogal vervelende problemen bij het verbinden met mijn NAS (Synology Ds218Play)
Ik draai op de NAS een website. Die wil ik vanuit thuis en extern kunnen benaderen. Extern geen problemen, vanuit thuis totaal geen connectie. Niet met het DDNS adres, niet via /sitenaam
Aangezien dit de basis is van mijn thuiswerken, is dit voor mij een serieus probleem.
Ander probleem, op mijn pc is het regelmatig volledig onmogelijk om via windows explorer de netwerkmappen in te kunnen. De drive-mappings werken niet en in de netwerkomgeving is de NAS niet te zien. Inloggen op DSM (dat werkt dan weer wel) gaat dan prima, alleen dus geen toegang via verkenner. (uur later overigens weer zonder probleem)
Ik ben volledig uitgedokterd hier en andere forum posts gaan blijkbaar enkel over portforwarding problemen. Problemen die ik dus juist niet heb.
Wie heeft er hier een passende oplossing?
(als er iemand trouwens al een oplossing heeft voor het bereiken van de NAS via DDNS over het LAN, ben ik erg benieuwd)
Alleen op het thuisnetwerk (LAN) stuit ik op nogal vervelende problemen bij het verbinden met mijn NAS (Synology Ds218Play)
Ik draai op de NAS een website. Die wil ik vanuit thuis en extern kunnen benaderen. Extern geen problemen, vanuit thuis totaal geen connectie. Niet met het DDNS adres, niet via /sitenaam
Aangezien dit de basis is van mijn thuiswerken, is dit voor mij een serieus probleem.
Ander probleem, op mijn pc is het regelmatig volledig onmogelijk om via windows explorer de netwerkmappen in te kunnen. De drive-mappings werken niet en in de netwerkomgeving is de NAS niet te zien. Inloggen op DSM (dat werkt dan weer wel) gaat dan prima, alleen dus geen toegang via verkenner. (uur later overigens weer zonder probleem)
Ik ben volledig uitgedokterd hier en andere forum posts gaan blijkbaar enkel over portforwarding problemen. Problemen die ik dus juist niet heb.
Wie heeft er hier een passende oplossing?
(als er iemand trouwens al een oplossing heeft voor het bereiken van de NAS via DDNS over het LAN, ben ik erg benieuwd)
Beste antwoord door tmoesel
De Huawei HG659 van TMT doet geen NAT loopback, dat is zo te lezen het probleem. Als je PC/laptop op het thuisnetwerk zit, moet je de serverfuncties op de DSM benaderen via het LAN subnet IP adressen, dus 192.168.1.x. Via DDNS ( je publieke WAN IP adres of naam) werkt niet vanuit thuisLAN.
NAT loopback zit nogal diep in een router en TMT heeft al aangegeven dat die functionaliteit niet wordt toegevoegd. Andere/eigen router die dat wel kan is eigenlijk de enige echte oplossing om om wat je wilt probleemloos te laten werken.
NAS (SMB Samba fileserver in geval van Windows) zou ik sowieso niet of nooit via een extern IP adres benaderen, dan liggen de problemen die je hebt bijna gegarandeerd op de loer.
Voor een webserver ligt het wat anders, maar je zou 2 bookmarks erop na kunnen houden, 1 met DDNS naaam/adress en 1 met LAN adres.
Bekijk origineelNAT loopback zit nogal diep in een router en TMT heeft al aangegeven dat die functionaliteit niet wordt toegevoegd. Andere/eigen router die dat wel kan is eigenlijk de enige echte oplossing om om wat je wilt probleemloos te laten werken.
NAS (SMB Samba fileserver in geval van Windows) zou ik sowieso niet of nooit via een extern IP adres benaderen, dan liggen de problemen die je hebt bijna gegarandeerd op de loer.
Voor een webserver ligt het wat anders, maar je zou 2 bookmarks erop na kunnen houden, 1 met DDNS naaam/adress en 1 met LAN adres.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.